Varför kör inte fler Volvo 300 på vintern?

demk
11 december 2011 · 680 Inlägg

vf åker alla gammal lik som vinterbilar ,hade aldrig haft en bil man inte vet startar

BMW 525ia "bowlingbilen" (2001)
BMW 320 cab "bimmer cab" (2000)
steifan DR!FTT3KN!K3R
11 december 2011 · 10 427 Inlägg

demk skrev:
vf åker alla gammal lik som vinterbilar ,hade aldrig haft en bil man inte vet startar

haha precis, det är ju egentligen på vintern man vill ha en ordentlig bil. cool

Knugcab
11 december 2011 · 5 111 Inlägg

Ja där håller jag verkligen med.

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
Rquired Allmänt envis
11 december 2011 · 12 512 Inlägg

Jag kan bara hålla med övriga, personer som sommartid kör fina bilar som i flera fall kan vara kompetenta fyrhjulsdrivna bilar som BMW xDrive, Audi quattro eller till och med Evo´s etc ställer på vintern bort dessa och kör istället en "skitbil" likt Volvo 300 som inte klarar av en krock med en ekorre. Hur tänker ni?

Senast redigerat av Rquired (11 december 2011)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
nesum
11 december 2011 · 695 Inlägg

Håller delvis med, men vi har också den kategorin bilar som är odugliga vintertid trots prislapp långt över vad en X3a kostar, skulle vilja se en 1000hk supra, eller en turbo M5a med vintersulor göra bra ifrån sig på is/snö utan säkerhetsrisk. Många prioriterar att åka fint på sommaren och att lägga 300k på en vinterbil känns orimligt. Och någon ska juh slita ut de gamle klenoderna också juh roll . Fast de hade ju vart kul o se fler "rallystukade" vinterbilar med lagom mos under huven, de går juh trots allt åka brett o fort på vintern också tongue

Senast redigerat av nesum (11 december 2011)

Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd.
®™ Nuclear Performance
Rquired Allmänt envis
11 december 2011 · 12 512 Inlägg

nesum skrev:
Håller delvis med, men vi har också den kategorin bilar som är odugliga vintertid trots prislapp långt över vad en X3a kostar, skulle vilja se en 1000hk supra, eller en turbo M5a med vintersulor göra bra ifrån sig på is/snö utan säkerhetsrisk. Många prioriterar att åka fint på sommaren och att lägga 300k på en vinterbil känns orimligt. Och någon ska juh slita ut de gamle klenoderna också juh roll . Fast de hade ju vart kul o se fler "rallystukade" vinterbilar med lagom mos under huven, de går juh trots allt åka brett o fort på vintern också tongue

Självklart finns det undantag och bilar som av olika anledningar (Hög effekt eller en ovanlig modell i riktigt fint skick) inte är lämpliga bilar på vintern. Men jag upplever att antalet amatörpolerade BMW, Volvo etc med sliten originallack, A4q med ett kjolpaket och liknande bilar med ett relativt lågt värde (Dels i kronor räknat samt dels är en dussinbil inte direkt värd att bevara på denna nivån) som ställs undan för vintern i förmån för en bil värd någon tusenlapp med anmärkning på rost från den senaste besiktningen är markant mycket högre än antalet fina bilar som ställs undan i förmån för vrak.

Tvärt om så tycker jag att många med fina bilar ofta också kör en riktigt fin bruksbil. Jag menar inget illa mot förare av äldre bilar, men nyttan av att ställa av en 15år gammal bil som rullat 15 vintrar innan ni tog över bilen och började hålla en fin puts på den tror jag inte är särskilt stor...

Och om inget annat kostar lackkonservering, skyddsfilm och liknande inte lika mycket som en extra bil gör i inköp och underhåll: Och så kan man åka bekvämt och säkert året runt! Det är dock upp till var och en hur man vill göra, jag kan bara inte hålla med om tanken bakom. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Ejan
11 december 2011 · 648 Inlägg

Körde en 85ans 360 GLS i sex vintrar ..kalas bil som inte krånglade nåt .bytte bromsar och olja/filter typ

väldigt lättkörd och med på det mesta när det kommer till vinterbus.

Helt klart en roligare vinterbil än tradiga 700 och 200 serien.

+ att det är busenkelt att hiva ner valfri volvo 2.3a i dom för mer fart.

Evildan
11 december 2011 ·

Ksj skrev:

Volvo142_73a skrev:
Är jag totalt korkad när jag säger att en 340/360 drar mindre soppa än en 200-700serie?

Nej då, kör man normalt med en 340 så pendlar man mellan 0,5.0,6/mil (blandad körning), iallafall med 343 och 1,4an då.

haha, hur räknar du fram sådana otroligt positiva siffror?
enligt Volvo själva drar en -79/-81 343 DL med nämnda 70hk Renaultmotor 0.94 blandad körning när den är ny och allt lirar oklanderligt.
-81 när motoreffekten sänktes till 64hk sjönk även förbrukningen till 0.9 blandad körning.
så dessa 0.5-0.6 är något jag skulle vilja få en trovärdig källa på...

Hool
11 december 2011 · 1 067 Inlägg

Tja.. Samla martyrpoäng när man måste utföra reparationer efter vägen i -15C och snålblås iförd loafers och vindjacka?  big_smile

BMW 325iT "Oxy" (1989)
BMW 525i E34 "Pingu" (1992)
xXSammy
11 december 2011 · 6 586 Inlägg

Evildan skrev:

Ksj skrev:

Volvo142_73a skrev:
Är jag totalt korkad när jag säger att en 340/360 drar mindre soppa än en 200-700serie?

Nej då, kör man normalt med en 340 så pendlar man mellan 0,5.0,6/mil (blandad körning), iallafall med 343 och 1,4an då.

haha, hur räknar du fram sådana otroligt positiva siffror?
enligt Volvo själva drar en -79/-81 343 DL med nämnda 70hk Renaultmotor 0.94 blandad körning när den är ny och allt lirar oklanderligt.
-81 när motoreffekten sänktes till 64hk sjönk även förbrukningen till 0.9 blandad körning.
så dessa 0.5-0.6 är något jag skulle vilja få en trovärdig källa på...

0.9 gäller Variomaticen
0.8 är manuell

Men dessa siffror är så gott som OMÖJLIGA att få ner till idag. Till 90% så läcker det någonstans eller förgasar fel på bilarna. Därav är B14 riktigt hatad idag, okunskap ;>

De/Dem
Emilius Avstängd
11 december 2011 · 1 714 Inlägg

demk skrev:
vf åker alla gammal lik som vinterbilar ,hade aldrig haft en bil man inte vet startar

Just därför jag åker 740 på vintern.

Kan hälla olja i kylsystemet och vatten i smörjsystemet och lita på att den startar troget tills snön försvinner typ.

Evildan
11 december 2011 ·

Malheus skrev:

Evildan skrev:

Ksj skrev:

Nej då, kör man normalt med en 340 så pendlar man mellan 0,5.0,6/mil (blandad körning), iallafall med 343 och 1,4an då.

haha, hur räknar du fram sådana otroligt positiva siffror?
enligt Volvo själva drar en -79/-81 343 DL med nämnda 70hk Renaultmotor 0.94 blandad körning när den är ny och allt lirar oklanderligt.
-81 när motoreffekten sänktes till 64hk sjönk även förbrukningen till 0.9 blandad körning.
så dessa 0.5-0.6 är något jag skulle vilja få en trovärdig källa på...

0.9 gäller Variomaticen
0.8 är manuell

Men dessa siffror är så gott som OMÖJLIGA att få ner till idag. Till 90% så läcker det någonstans eller förgasar fel på bilarna. Därav är B14 riktigt hatad idag, okunskap ;>

källa på den förbrukningen?

http://www.cars-data.com/en/volvo-343-h … odels.html
http://www.cars-data.com/en/volvo-343-h … odels.html
http://www.cars-data.com/en/volvo-340-h … odels.html


Renaultmotorn är en väldigt känslig maskin jämförelsevis med en B18, dess lösa cylinderfoder har en förmåga att sjunka.
Weberförgasaren är en riktig pärla i mitt tycke, enkel att handha och renovera, men som du skrev: okunskap.

Evildan
11 december 2011 ·

Malheus skrev:
1.6L Renault diesel

http://www.cars-data.com/en/volvo-340-d … specs.html
inte ens den fina Renaultdieseln går så snålt som det tidigare påstås.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
11 december 2011 · 13 785 Inlägg

Rquired skrev:
Jag kan bara hålla med övriga, personer som sommartid kör fina bilar som i flera fall kan vara kompetenta fyrhjulsdrivna bilar som BMW xDrive, Audi quattro eller till och med Evo´s etc ställer på vintern bort dessa och kör istället en "skitbil" likt Volvo 300 som inte klarar av en krock med en ekorre. Hur tänker ni?

vad är det för inställning..
man kan väll inte förutsätta att man krockar

och när man endå krockar vad är att föredra sitta fastklämd i kylan och frysa ihjäl eller dö påvägen till sjukhuset

eller bara pang och godnatt smilelol

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
xXSammy
11 december 2011 · 6 586 Inlägg

Evildan skrev:

Malheus skrev:
Men dessa siffror är så gott som OMÖJLIGA att få ner till idag. Till 90% så läcker det någonstans eller förgasar fel på bilarna. Därav är B14 riktigt hatad idag, okunskap ;>

källa på den förbrukningen?

http://www.cars-data.com/en/volvo-343-h … odels.html
http://www.cars-data.com/en/volvo-343-h … odels.html
http://www.cars-data.com/en/volvo-340-h … odels.html


Renaultmotorn är en väldigt känslig maskin jämförelsevis med en B18, dess lösa cylinderfoder har en förmåga att sjunka.
Weberförgasaren är en riktig pärla i mitt tycke, enkel att handha och renovera, men som du skrev: okunskap.

B17 var ändå värre, motorvibrationerna skakade sönder packningen mellan förgasaren och insuget

De/Dem
Rquired Allmänt envis
11 december 2011 · 12 512 Inlägg

Growe skrev:

Rquired skrev:
Jag kan bara hålla med övriga, personer som sommartid kör fina bilar som i flera fall kan vara kompetenta fyrhjulsdrivna bilar som BMW xDrive, Audi quattro eller till och med Evo´s etc ställer på vintern bort dessa och kör istället en "skitbil" likt Volvo 300 som inte klarar av en krock med en ekorre. Hur tänker ni?

vad är det för inställning..
man kan väll inte förutsätta att man krockar

och när man endå krockar vad är att föredra sitta fastklämd i kylan och frysa ihjäl eller dö påvägen till sjukhuset

eller bara pang och godnatt smilelol

En modern bil öppnar man dörren på som vanligt och kliver ut nästan oskadd ur vid en krock i drygt 60km/h (E-Ncap-testet), i en bil från 80-talet har man motorn i knät i samma situation. Vill du dö snabbt och kvickt skall du satsa på ännu äldre bilar, säg en Volvo PV? För det är nog i en 740 eller 850 (Eller motsvarande bilar) som risken är som störst att överleva krocken i, men istället frysa eller blöda ihjäl i. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Evildan
11 december 2011 ·

Malheus skrev:

Evildan skrev:

Malheus skrev:
Men dessa siffror är så gott som OMÖJLIGA att få ner till idag. Till 90% så läcker det någonstans eller förgasar fel på bilarna. Därav är B14 riktigt hatad idag, okunskap ;>

källa på den förbrukningen?

http://www.cars-data.com/en/volvo-343-h … odels.html
http://www.cars-data.com/en/volvo-343-h … odels.html
http://www.cars-data.com/en/volvo-340-h … odels.html


Renaultmotorn är en väldigt känslig maskin jämförelsevis med en B18, dess lösa cylinderfoder har en förmåga att sjunka.
Weberförgasaren är en riktig pärla i mitt tycke, enkel att handha och renovera, men som du skrev: okunskap.

B17 var ändå värre, motorvibrationerna skakade sönder packningen mellan förgasaren och insuget

så modern 300 har jag inte grejat något med, däremot ägt 3st R12 med 1.4, skön motor när dom sköts.
såg att de nyare modellerna med 1.4 bara vill ha 0.75 man och 0.8 variomatic, så jag får vika mig lite beroende på årsmodell.
men några 0.5/0.6 är ouppnåeligt i min mening om man inte har en trip/kilometermätare som räknar väldigt ambitiöst.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
11 december 2011 · 13 785 Inlägg

Rquired skrev:

Growe skrev:

Rquired skrev:
Jag kan bara hålla med övriga, personer som sommartid kör fina bilar som i flera fall kan vara kompetenta fyrhjulsdrivna bilar som BMW xDrive, Audi quattro eller till och med Evo´s etc ställer på vintern bort dessa och kör istället en "skitbil" likt Volvo 300 som inte klarar av en krock med en ekorre. Hur tänker ni?

vad är det för inställning..
man kan väll inte förutsätta att man krockar

och när man endå krockar vad är att föredra sitta fastklämd i kylan och frysa ihjäl eller dö påvägen till sjukhuset

eller bara pang och godnatt smilelol

En modern bil öppnar man dörren på som vanligt och kliver ut nästan oskadd ur vid en krock i drygt 60km/h (E-Ncap-testet), i en bil från 80-talet har man motorn i knät i samma situation. Vill du dö snabbt och kvickt skall du satsa på ännu äldre bilar, säg en Volvo PV? För det är nog i en 740 eller 850 (Eller motsvarande bilar) som risken är som störst att överleva krocken i, men istället frysa eller blöda ihjäl i. smile

vem kör i 60?
min bil känns skönast på 3:an och 4:an på sladd och då går det inte i 60 iallfall smile

du är medveten om att gamla volvsar fortfarande är över medel bra i krocksäkerhet i verkliga olyckor
och inte förbestämda olyckor

euro ncap ger jag inget för dom tillverkar bilar som är säkra i exakta vinklar och skit
men i verkligheten finns det ingen logik vart en smäll tar så jag håller mig till verklighetens forskning istället

känner/de ingen som dött i en gammal 740 eller en 850 smile
inte heller slagit sig nämdvärt

fast jag har varit med och fält telestolpar med en Lanzer tidigt 90tal och klivit därifrån utan några större skador
fast vi klippte stolpen med sidan före i 120blås och stannade mot ett stort träd

så jag dör nog inte inågon bil eller slår mig nämdvärt heller smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
OpelP1
11 december 2011 · 1 412 Inlägg

Med min bruksbil som då även går på vintern blir det nog pang godnatt, då den är från -69 och saknar bälten. smile

Fast det blir nog ett hyffsat "pang" för den som jag krockar med också då min bil väger 2250kg och min front är i jämnhöjd med dom flesta bilars vindruta.

Senast redigerat av OpelP1 (11 december 2011)

Rquired Allmänt envis
11 december 2011 · 12 512 Inlägg

Growe skrev:

Rquired skrev:

Growe skrev:
vad är det för inställning..
man kan väll inte förutsätta att man krockar

och när man endå krockar vad är att föredra sitta fastklämd i kylan och frysa ihjäl eller dö påvägen till sjukhuset

eller bara pang och godnatt smilelol

En modern bil öppnar man dörren på som vanligt och kliver ut nästan oskadd ur vid en krock i drygt 60km/h (E-Ncap-testet), i en bil från 80-talet har man motorn i knät i samma situation. Vill du dö snabbt och kvickt skall du satsa på ännu äldre bilar, säg en Volvo PV? För det är nog i en 740 eller 850 (Eller motsvarande bilar) som risken är som störst att överleva krocken i, men istället frysa eller blöda ihjäl i. smile

vem kör i 60?
min bil känns skönast på 3:an och 4:an på sladd och då går det inte i 60 iallfall smile

du är medveten om att gamla volvsar fortfarande är över medel bra i krocksäkerhet i verkliga olyckor
och inte förbestämda olyckor

euro ncap ger jag inget för dom tillverkar bilar som är säkra i exakta vinklar och skit
men i verkligheten finns det ingen logik vart en smäll tar så jag håller mig till verklighetens forskning istället

känner/de ingen som dött i en gammal 740 eller en 850 smile
inte heller slagit sig nämdvärt

fast jag har varit med och fält telestolpar med en Lanzer tidigt 90tal och klivit därifrån utan några större skador
fast vi klippte stolpen med sidan före i 120blås och stannade mot ett stort träd

så jag dör nog inte inågon bil eller slår mig nämdvärt heller smile

Enligt Folksams heltokiga statistik, ja. Enligt samma statistik är en Mitsubishi Colt 1989 säkrare än medelbilen medan en Mercedes W210 1999 har betyget "Undvik". Den statistiken kan omöjligen vara värd mer än pappret den är tryckt på, att företaget dessutom har ett samarbete med vissa Svenska biltillverkare som nästan alltid får toppbetyg ökar knappast dess trovärdighet.

Jag har en bekant som klev oskadd ur sin 80-tals Nissan Micra efter att en ny Mercedes missade väjningsplikt och rände in i sidan på den lille japanen i 60km/h, det ser jag dock som ett fall utav tur och inte att Nissan Micra är en säker bil.

Edit: 60km/h var endast en hastighet angiven som en jämförelse.

Senast redigerat av Rquired (11 december 2011)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang