DalleRacing bygger B230 med 16v topp 600hk ( Guide )

nameless
24 oktober 2012 · 181 Inlägg

Turbo_Krille87 skrev:
Hehe tack jo det ska det verkligen göra men hur gör om som kör med 16v topp med turbo vid bes??? byter till en 8v topp vid bes e?

Besiktnings motor

Volvo 945 "Busisen" (1998)
R_Dahlin Volvo galen R freak ;D
24 oktober 2012 · 334 Inlägg

nameless skrev:

Turbo_Krille87 skrev:
Hehe tack jo det ska det verkligen göra men hur gör om som kör med 16v topp med turbo vid bes??? byter till en 8v topp vid bes e?

Besiktnings motor

ok tack då vet jag men då slipper man regga med turbo då och blir genast billig turbo bil hah:lol: smile

nameless
25 oktober 2012 · 181 Inlägg

ända som är är väll att försäkringsbolagen kan bli tok snea om de skulle hända nånting, eftersom bilen är långt ifrån vad den är försäkrad som, men brukar gå att lösa ändå, inte så ofta de händer nånting så man behöver ringa dom heller så smile

Volvo 945 "Busisen" (1998)
gjutarolle
25 oktober 2012 · 669 Inlägg

Man ska bara ha bilen trafikförsäkrad me !

nameless
26 oktober 2012 · 181 Inlägg

ända tills den eller nånting från den blir stulet ?

Volvo 945 "Busisen" (1998)
DalleRacing
12 november 2012 · 1 738 Inlägg

Tja!

Var ett tag sen nu wink Kanske skulle slänga upp lite bilder så ni får lite mer info smile Börjar bli lite avancerat nu, så avancerat att till o med jag står som ett frågetecken ibland tongue Det är sprutet som sätter lite stopp då det är första gången jag ska koppla ett sprut! Lite kablar m.m som jag inte riktigt vet var de ska sättas i kontakstyckena m.m men det reder väll ut sig tillslut smile

VEMS V3.6 / Extra lång kabelpiska med färdig pressade kontakter relä säkringar / Extra kod: 4 bar mappsensor / Tändning: 60-2 trigger styrning ( styr via orginal svänghjul ) med HALL givare och separata tändspolar
https://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-10864031b4c3df49446c09cb085c0d49.jpg

Tändspole, märke "HUCO" med inbyggda tändsteg
https://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-5196c92dc55ed4a41b44585cff06a0a5.jpg

Motstånd till spridarna, VEMS har inte inbyggt motstånd i boxen utan måste köpas till när man kör "lågohm" spridare
https://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-c675872eb1ecf7de13e67769a7695b08.jpg

Lufttempgivare
https://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-014a29c1c694e754560a59b082772df6.jpg

Malpassi linjär bränsletrycks regulator
https://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-30b02a2756f49a49329ac607453a45ca.jpg

Det börjar närma sig wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-82b31bdcfa0aee4f8c638fc621016c6f.jpg

Senast redigerat av DalleRacing (16 januari 2014)

Volvo 940 16v Turbo "Angry Betty" (1993)
turboforssen Telge Drifting Team
12 november 2012 · 5 398 Inlägg

du kan ju inte styra via original svänghjul med en hallgivare. du menar väl vr-givare

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo v70 (1997)
Volvo 960 (1991)
R_Dahlin Volvo galen R freak ;D
12 november 2012 · 334 Inlägg

DalleRacing skrev:
Tja!

Var ett tag sen nu wink Kanske skulle slänga upp lite bilder så ni får lite mer info smile Börjar bli lite avancerat nu, så avancerat att till o med jag står som ett frågetecken ibland tongue Det är sprutet som sätter lite stopp då det är första gången jag ska koppla ett sprut! Lite kablar m.m som jag inte riktigt vet var de ska sättas i kontakstyckena m.m men det reder väll ut sig tillslut smile

VEMS V3.6 / Extra lång kabelpiska med färdig pressade kontakter relä säkringar / Extra kod: 4 bar mappsensor / Tändning: 60-2 trigger styrning ( styr via orginal svänghjul ) med HALL givare och separata tändspolar
http://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-10864031b4c3df49446c09cb085c0d49.jpg

Tändspole, märke "HUCO" med inbyggda tändsteg
http://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-5196c92dc55ed4a41b44585cff06a0a5.jpg

Motstånd till spridarna, VEMS har inte inbyggt motstånd i boxen utan måste köpas till när man kör "lågohm" spridare
http://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-c675872eb1ecf7de13e67769a7695b08.jpg

Lufttempgivare
http://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-014a29c1c694e754560a59b082772df6.jpg

Malpassi progressiv bränsletrycks regulator
http://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-30b02a2756f49a49329ac607453a45ca.jpg

Det börjar närma sig wink
http://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-82b31bdcfa0aee4f8c638fc621016c6f.jpg

Glöm inte våran Facebook sida wink
http://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-4233fc3c7141df2ff5395334cde36254.jpg

Nice kommer köra med VEMS Sprut oxså men ska köra med stålvev så det blir en 2,5L 16v Turbo och Peter på PMM ska vara med och hjälpa han och måste säga att han är sjukt trevlig och hjälpsam wink

DalleRacing
12 november 2012 · 1 738 Inlägg

turboforssen skrev:
du kan ju inte styra via original svänghjul med en hallgivare. du menar väl vr-givare

Sitter hall på volvo orginal sprutet på min modelloch boxen är lödd för att andvända hall wink sen hur de funkar har jag inte den blekaste

Volvo 940 16v Turbo "Angry Betty" (1993)
DalleRacing
12 november 2012 · 1 738 Inlägg

Turbo_Krille87 skrev:

DalleRacing skrev:
Tja!

Var ett tag sen nu wink Kanske skulle slänga upp lite bilder så ni får lite mer info smile Börjar bli lite avancerat nu, så avancerat att till o med jag står som ett frågetecken ibland tongue Det är sprutet som sätter lite stopp då det är första gången jag ska koppla ett sprut! Lite kablar m.m som jag inte riktigt vet var de ska sättas i kontakstyckena m.m men det reder väll ut sig tillslut smile

VEMS V3.6 / Extra lång kabelpiska med färdig pressade kontakter relä säkringar / Extra kod: 4 bar mappsensor / Tändning: 60-2 trigger styrning ( styr via orginal svänghjul ) med HALL givare och separata tändspolar
http://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-10864031b4c3df49446c09cb085c0d49.jpg

Tändspole, märke "HUCO" med inbyggda tändsteg
http://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-5196c92dc55ed4a41b44585cff06a0a5.jpg

Motstånd till spridarna, VEMS har inte inbyggt motstånd i boxen utan måste köpas till när man kör "lågohm" spridare
http://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-c675872eb1ecf7de13e67769a7695b08.jpg

Lufttempgivare
http://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-014a29c1c694e754560a59b082772df6.jpg

Malpassi progressiv bränsletrycks regulator
http://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-30b02a2756f49a49329ac607453a45ca.jpg

Det börjar närma sig wink
http://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-82b31bdcfa0aee4f8c638fc621016c6f.jpg

Glöm inte våran Facebook sida wink
http://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-4233fc3c7141df2ff5395334cde36254.jpg

Nice kommer köra med VEMS Sprut oxså men ska köra med stålvev så det blir en 2,5L 16v Turbo och Peter på PMM ska vara med och hjälpa han och måste säga att han är sjukt trevlig och hjälpsam wink

Ja peter är super wink skicka mig ett mail så får du min kontakt jag beställde sprutet av wink du sparar ungefär 5k genom att beställa av honom smile

Volvo 940 16v Turbo "Angry Betty" (1993)
turboforssen Telge Drifting Team
12 november 2012 · 5 398 Inlägg

DalleRacing skrev:

turboforssen skrev:
du kan ju inte styra via original svänghjul med en hallgivare. du menar väl vr-givare

Sitter hall på volvo orginal sprutet på min modelloch boxen är lödd för att andvända hall wink sen hur de funkar har jag inte den blekaste

då borde du ju styra det via fördelarn ju . en
hall givare sitter ju i fördelaren och en vr-givare sitter mot svänghjult

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo v70 (1997)
Volvo 960 (1991)
DalleRacing
12 november 2012 · 1 738 Inlägg

turboforssen skrev:

DalleRacing skrev:

turboforssen skrev:
du kan ju inte styra via original svänghjul med en hallgivare. du menar väl vr-givare

Sitter hall på volvo orginal sprutet på min modelloch boxen är lödd för att andvända hall wink sen hur de funkar har jag inte den blekaste

då borde du ju styra det via fördelarn ju . en
hall givare sitter ju i fördelaren och en vr-givare sitter mot svänghjult

Kör ingen fördelare, utan separata spolar istället, mitt orginalsprut har hallgivare på svänghjulet, kompisen kör likadant med hall på svänghjul på sin fasy ett link sprut istället :p

Volvo 940 16v Turbo "Angry Betty" (1993)
turboforssen Telge Drifting Team
12 november 2012 · 5 398 Inlägg

DalleRacing skrev:

turboforssen skrev:

DalleRacing skrev:

Sitter hall på volvo orginal sprutet på min modelloch boxen är lödd för att andvända hall wink sen hur de funkar har jag inte den blekaste

då borde du ju styra det via fördelarn ju . en
hall givare sitter ju i fördelaren och en vr-givare sitter mot svänghjult

Kör ingen fördelare, utan separata spolar istället, mitt orginalsprut har hallgivare på svänghjulet, kompisen kör likadant med hall på svänghjul på sin fasy ett link sprut istället :p

en hallgivare mäter ju inte lika många punkter som en vr-givare så då måste du ju göra om svänghjulet.
och ska du köra wastedspark måste du ju ha kamsynk med om du kör med hallgivare
fast det kan ju va så att du blandat ihop hall och vrgivare .

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo 960 (1991)
Volvo v70 (1997)
DalleRacing
12 november 2012 · 1 738 Inlägg

turboforssen skrev:

DalleRacing skrev:

turboforssen skrev:

då borde du ju styra det via fördelarn ju . en
hall givare sitter ju i fördelaren och en vr-givare sitter mot svänghjult

Kör ingen fördelare, utan separata spolar istället, mitt orginalsprut har hallgivare på svänghjulet, kompisen kör likadant med hall på svänghjul på sin fasy ett link sprut istället :p

en hallgivare mäter ju inte lika många punkter som en vr-givare så då måste du ju göra om svänghjulet.
och ska du köra wastedspark måste du ju ha kamsynk med om du kör med hallgivare
fast det kan ju va så att du blandat ihop hall och vrgivare .

Nej då jag har skaplig koll iaf, går efter kompisens setup som värkar funka iaf men vi får se vad vi får göra om om de nu blir nåt :p som sagt är inte jätte haj på detta men de ska nog lösa sig wink

Volvo 940 16v Turbo "Angry Betty" (1993)
turboforssen Telge Drifting Team
12 november 2012 · 5 398 Inlägg

DalleRacing skrev:

turboforssen skrev:

DalleRacing skrev:

Kör ingen fördelare, utan separata spolar istället, mitt orginalsprut har hallgivare på svänghjulet, kompisen kör likadant med hall på svänghjul på sin fasy ett link sprut istället :p

en hallgivare mäter ju inte lika många punkter som en vr-givare så då måste du ju göra om svänghjulet.
och ska du köra wastedspark måste du ju ha kamsynk med om du kör med hallgivare
fast det kan ju va så att du blandat ihop hall och vrgivare .

Nej då jag har skaplig koll iaf, går efter kompisens setup som värkar funka iaf men vi får se vad vi får göra om om de nu blir nåt :p som sagt är inte jätte haj på detta men de ska nog lösa sig wink

jag det är ett grymt jobb du gör i alla fall smile får hoppa satt du lyckas med det big_smile

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo 960 (1991)
Volvo v70 (1997)
DalleRacing
12 november 2012 · 1 738 Inlägg

turboforssen skrev:

DalleRacing skrev:

turboforssen skrev:

en hallgivare mäter ju inte lika många punkter som en vr-givare så då måste du ju göra om svänghjulet.
och ska du köra wastedspark måste du ju ha kamsynk med om du kör med hallgivare
fast det kan ju va så att du blandat ihop hall och vrgivare .

Nej då jag har skaplig koll iaf, går efter kompisens setup som värkar funka iaf men vi får se vad vi får göra om om de nu blir nåt :p som sagt är inte jätte haj på detta men de ska nog lösa sig wink

jag det är ett grymt jobb du gör i alla fall smile får hoppa satt du lyckas med det big_smile

De tackar jag för big_smile får forska lite i de du sa o lovar återkomma med hur jag gjorde sen nör den är startad wink

Mvh

Volvo 940 16v Turbo "Angry Betty" (1993)
R_Dahlin Volvo galen R freak ;D
12 november 2012 · 334 Inlägg

DalleRacing skrev:

Turbo_Krille87 skrev:

DalleRacing skrev:
Tja!

Var ett tag sen nu wink Kanske skulle slänga upp lite bilder så ni får lite mer info smile Börjar bli lite avancerat nu, så avancerat att till o med jag står som ett frågetecken ibland tongue Det är sprutet som sätter lite stopp då det är första gången jag ska koppla ett sprut! Lite kablar m.m som jag inte riktigt vet var de ska sättas i kontakstyckena m.m men det reder väll ut sig tillslut smile

VEMS V3.6 / Extra lång kabelpiska med färdig pressade kontakter relä säkringar / Extra kod: 4 bar mappsensor / Tändning: 60-2 trigger styrning ( styr via orginal svänghjul ) med HALL givare och separata tändspolar
http://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-10864031b4c3df49446c09cb085c0d49.jpg

Tändspole, märke "HUCO" med inbyggda tändsteg
http://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-5196c92dc55ed4a41b44585cff06a0a5.jpg

Motstånd till spridarna, VEMS har inte inbyggt motstånd i boxen utan måste köpas till när man kör "lågohm" spridare
http://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-c675872eb1ecf7de13e67769a7695b08.jpg

Lufttempgivare
http://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-014a29c1c694e754560a59b082772df6.jpg

Malpassi progressiv bränsletrycks regulator
http://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-30b02a2756f49a49329ac607453a45ca.jpg

Det börjar närma sig wink
http://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-82b31bdcfa0aee4f8c638fc621016c6f.jpg

Glöm inte våran Facebook sida wink
http://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-4233fc3c7141df2ff5395334cde36254.jpg

Nice kommer köra med VEMS Sprut oxså men ska köra med stålvev så det blir en 2,5L 16v Turbo och Peter på PMM ska vara med och hjälpa han och måste säga att han är sjukt trevlig och hjälpsam wink

Ja peter är super wink skicka mig ett mail så får du min kontakt jag beställde sprutet av wink du sparar ungefär 5k genom att beställa av honom smile

Tack men du har PM wink

turboforssen Telge Drifting Team
12 november 2012 · 5 398 Inlägg

DalleRacing skrev:

turboforssen skrev:

DalleRacing skrev:

Nej då jag har skaplig koll iaf, går efter kompisens setup som värkar funka iaf men vi får se vad vi får göra om om de nu blir nåt :p som sagt är inte jätte haj på detta men de ska nog lösa sig wink

jag det är ett grymt jobb du gör i alla fall smile får hoppa satt du lyckas med det big_smile

De tackar jag för big_smile får forska lite i de du sa o lovar återkomma med hur jag gjorde sen nör den är startad wink

Mvh

låter fint de smile

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo v70 (1997)
Volvo 960 (1991)
Mog1 High on diesel and gasoline
12 november 2012 · 368 Inlägg

Jag är intresserad av hur du löser det med hallgivare utan fördelare wink Lycka till!

Volvo S60-R "Blacked Out" (2004)
Volvo 945 "Gråben" (1992)
Engelfeldt_Diesel Häggån
12 november 2012 · 329 Inlägg

tjena! har du bilder på hur du fäst plastspoijlern fram, för du kör inte med kofångare väl? Mvh Alex

Senast redigerat av hede_racing (12 november 2012)

Länk till min projekttråd, Volvo 940polis turbobygge: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 25&p=1
Tack Till:
klracing.se
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang