DalleRacing bygger B230 med 16v topp 600hk ( Guide )

Turbo_ManiaC
13 januari 2013 · 65 Inlägg

Kalas! Då hängde jag med iaf då smile Men om man har/hittar en topp utan den automatiska spännaren då?
Gör man på samma sätt då också? Alltså att man bara borrar upp/sätter spännaren i hålet till glidhjul nr 1 under kamdrev 1? Eller är det någon skillnad mellan hålen?

DalleRacing
13 januari 2013 · 1 738 Inlägg

Turbo_ManiaC skrev:
Kalas! Då hängde jag med iaf då smile Men om man har/hittar en topp utan den automatiska spännaren då?
Gör man på samma sätt då också? Alltså att man bara borrar upp/sätter spännaren i hålet till glidhjul nr 1 under kamdrev 1? Eller är det någon skillnad mellan hålen?

hmm nu är inte jag riktigt med vad du menar :s ? kör du b230 med 16v topp? har du vanlig b234 finns ingen anledning att göra på detta viset, enbart när du kör 8v block med 16v topp som behöver moddas wink finns bara 2 hål på toppen den ena är glidrullens hål långt till höger under drevet och den andra som spännarn sitter under emellan dreven!

Volvo 940 16v Turbo "Angry Betty" (1993)
Ladexteer
14 januari 2013 · 27 Inlägg

Så Galet badass blir det Dalle ! cool

Thr
BMW 530D "M-sport" (2003)
DalleRacing
14 januari 2013 · 1 738 Inlägg

Ladexteer skrev:
Så Galet badass blir det Dalle ! cool

tackar big_smile

Volvo 940 16v Turbo "Angry Betty" (1993)
Robban05
14 januari 2013 · 14 Inlägg

Ser gött ut!
När blir de uppstart ? smile

Turbo_ManiaC
14 januari 2013 · 65 Inlägg

DalleRacing skrev:
hmm nu är inte jag riktigt med vad du menar :s ? kör du b230 med 16v topp? har du vanlig b234 finns ingen anledning att göra på detta viset, enbart när du kör 8v block med 16v topp som behöver moddas wink finns bara 2 hål på toppen den ena är glidrullens hål långt till höger under drevet och den andra som spännarn sitter under emellan dreven!

Finns 2st modeller av B234. Med och utan automatisk spännare. På den med sitter spännaren i toppen och ersätter ett glidhjul. Utan har 2st glidhjul på toppen och spännaren på dessa sitter istället i blocket. Strax ovanför vevaxeldrevet.

Enligt Haynes boken iaf.

frollen
17 januari 2013 · 97 Inlägg

Har en fråga till dig!

Angående bultarna till vevlageröverfallen, vet du om dem bör bytas efter att man har haft dem borta?
Alltså att dem som är original bara används en gång?

Grymt bygge du gör, kämpa på! 😊

jaha?
Volvo 940 ltt "Ryssen" (1996)
BrajjAxx 040 RedLine
17 januari 2013 · 1 219 Inlägg

frollen skrev:
Har en fråga till dig!

Angående bultarna till vevlageröverfallen, vet du om dem bör bytas efter att man har haft dem borta?
Alltså att dem som är original bara används en gång?

Grymt bygge du gör, kämpa på! 😊

Allt som är vinkeldraget bör egentligen bytas, dock kan man använda de någon gång till smile

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR
Volvo 940 Turbo "040 RedLine" (1996)
frollen
17 januari 2013 · 97 Inlägg

Tack, då vet jag!
Kanske byter dem, får se 😉

BrajjAxx skrev:

frollen skrev:
Har en fråga till dig!

Angående bultarna till vevlageröverfallen, vet du om dem bör bytas efter att man har haft dem borta?
Alltså att dem som är original bara används en gång?

Grymt bygge du gör, kämpa på! 😊

Allt som är vinkeldraget bör egentligen bytas, dock kan man använda de någon gång till smile

jaha?
Volvo 940 ltt "Ryssen" (1996)
DalleRacing
4 februari 2013 · 1 738 Inlägg

Folket!!!!!!! Hon har vaknat till liv big_smile

http://www.youtube.com/watch?v=ITOkmMpQ6pk

Volvo 940 16v Turbo "Angry Betty" (1993)
aqulio
4 februari 2013 · 1 146 Inlägg

fint de smile

volvo-nissen
4 februari 2013 · 230 Inlägg

härligt!!! big_smile nu kommer de att gå framåt med stora steg big_smile

BMW 525DA "e61" (2007)
Turbo_ManiaC
4 februari 2013 · 65 Inlägg

Snart dags för full gas medvetslös då wink

TurboLundin
4 februari 2013 · 764 Inlägg

Härligt härligt! big_smile

Volvo 760 Turbo "Driftcar" (1983)
-Elfving
5 februari 2013 · 294 Inlägg

Fint projekt! Prem lagd! smile

Cadillac Deville "Chefen" (1970)
DalleRacing
5 februari 2013 · 1 738 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-d052e37c1c13470d4fbb828b6a44cd3a.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-7de51bb79c4a42b9f899dd515d1d66bb.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-2946159c14f0d06e0fafd19a8644f2d3.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-2696ca74c5d3a1f7302e808d1af95272.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-81150137a7eae84fe22ddd618ff89261.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-301559530b75027294139e8f5327081f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-8aff8a39269e3b60366e8fed0ab03ae7.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-3a67f6f06f348b4506c7b9aa9bb88740.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-2628102e6b96784cb61d08e728faedb4.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-3ccd98fb29c8773881a14e40f7304b7c.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-910a32160b7296654fe5719a7c2b0982.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-f8a03598ca065b6f5016980341ddbf34.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-a82c2e7c4226abaa10e4bdce53295d96.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-2be9825173dcfbb07f3c220500d06aa0.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-1f8100c3282992daf4d9a2b51ad67187.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-0bc3b49ddcfb7690411e2b3c0ace48ec.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-fb742f537ff559bf60664e526279224f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-3d154820996ba5dc37833ca043806a8c.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-a3a2692dd9bdbdcb96effd15776e001c.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-3e1deea519987fd388a7ec2d027a8f3f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-141615ebcea73ac88dc81059a4044b15.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/100/99779/99779-9f43fdd0c5e70c208d6f9e2e06af846b.jpg

Volvo 940 16v Turbo "Angry Betty" (1993)
Mog1 High on diesel and gasoline
5 februari 2013 · 368 Inlägg

DalleRacing skrev:

1. Fuelrail

Hade väldigt mycket läckage från min hemmabyggda rail, felet jag gjorde var att borra med en pelarborr! Jag visste om att de skulle kunna ge problem i framtiden men jag tog chansningen hmm Så jag kosta nu istället på mig ett nytt färdigt från KLracing istället wink

Felet:

När man borrar med pelarborr så får du aldrig en stum o rak borrning, pelarborren vill gärna vibrera mycket o risken då är att hållet blir större än vad man borrar! Och i mitt fall räckte denna 100 dels milimeter för att få en pissande rail sad Så jag rekomenderar att åka till nåt industriföretag som har svarvar m.m o kan slänga upp din rail o borra istället wink

Fast detta är ju helt helt helt fel som du skriver... isf är din pelarborr  skit?

Jag är fd metallarbetare och har borrat i pelarborr med VÄLDIGT höga toleranser, och har man vibrationer i pelarborrmaskinen är spindeln skev eller borret krökt

Har dessutom 2 pelarborr maskiner hemma i min verkstad och det du beskriver har ALDRIG hänt.

Men men, kul med uppstart och lycka till!

Volvo 945 "Gråben" (1992)
Volvo S60-R "Blacked Out" (2004)
DalleRacing
5 februari 2013 · 1 738 Inlägg

Mog1 skrev:

DalleRacing skrev:

1. Fuelrail

Hade väldigt mycket läckage från min hemmabyggda rail, felet jag gjorde var att borra med en pelarborr! Jag visste om att de skulle kunna ge problem i framtiden men jag tog chansningen hmm Så jag kosta nu istället på mig ett nytt färdigt från KLracing istället wink

Felet:

När man borrar med pelarborr så får du aldrig en stum o rak borrning, pelarborren vill gärna vibrera mycket o risken då är att hållet blir större än vad man borrar! Och i mitt fall räckte denna 100 dels milimeter för att få en pissande rail sad Så jag rekomenderar att åka till nåt industriföretag som har svarvar m.m o kan slänga upp din rail o borra istället wink

Fast detta är ju helt helt helt fel som du skriver... isf är din pelarborr  skit?

Jag är fd metallarbetare och har borrat i pelarborr med VÄLDIGT höga toleranser, och har man vibrationer i pelarborrmaskinen är spindeln skev eller borret krökt

Har dessutom 2 pelarborr maskiner hemma i min verkstad och det du beskriver har ALDRIG hänt.

Men men, kul med uppstart och lycka till!

har en stor pelarborr som gärna vibrerar lite! kan vart problemet men innan jag började borra min rail läste jag på nätet att man ska INTE andvä da sig utan en pelarborr när man borrar denna delen! många som hade gjort de o även flr dom funka de inte hmm kom inte ihåg vad själva "borrningen" kalades som de andvände sig av tyvärr! Men bevisa att jag har fel, bygg en rail i pelarborr utan läckage så ska jag gratulera dig wink glömde säga att jag till o med klrde stora hålet först för att inte få ovalt hål ändo funka de inte!

tack tack smile

Senast redigerat av DalleRacing (5 februari 2013)

Volvo 940 16v Turbo "Angry Betty" (1993)
Mog1 High on diesel and gasoline
5 februari 2013 · 368 Inlägg

Ditt problem är garanterat att du borrat den storleken du ska ha med ett vanligt borr. ska man borra med precision bör man borra en tiondel mindre sen brotcha  (stavning?) hålet, men har du en pelarborr som vibrerar bör du nog kolla upp spindeln på denna för i så fall är denna skev!

jag hade gärna gjort en fuelrail och bevisat motsatsen. Men jag vill inte smile Enda anledning att jag inte gjort det är att jag är lat smile

Volvo S60-R "Blacked Out" (2004)
Volvo 945 "Gråben" (1992)
DalleRacing
5 februari 2013 · 1 738 Inlägg

Mog1 skrev:
Ditt problem är garanterat att du borrat den storleken du ska ha med ett vanligt borr. ska man borra med precision bör man borra en tiondel mindre sen brotcha  (stavning?) hålet, men har du en pelarborr som vibrerar bör du nog kolla upp spindeln på denna för i så fall är denna skev!

jag hade gärna gjort en fuelrail och bevisat motsatsen. Men jag vill inte smile Enda anledning att jag inte gjort det är att jag är lat smile

japp hade nog inte den bästa pelarborren som sagt :p Men mitt inlägg skulle tolkas att som vanlig hobbybyggare så sitter man garanterat inte inne på en industriborrmaskin :p Att göra en rail på en industri med rätt grejer skulle säkert kunna framställa en rail via pelarborr smile hehe ja jag tänkte ju spara pengar nu istället o de lönade sig inta att va snål islutet :p Jag ska hitta forumet jag läste i vad borrmomentet kalades men iaf en vanlig hobby pelarborr funkar inte att tillvärka en rail i är va jag ville få fram :p

Mvh

Volvo 940 16v Turbo "Angry Betty" (1993)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang