Köpråd och tips Volvo S60 R

T0ny
19 januari 2012 · 12 Inlägg

F4S4N Som christian s är inne på så är det "sport paketet" jag är ute efter.

http://www.blocket.se/dalarna/Mkt_fin_V … 22&w=3

Som bilden ovanför. Vad finns detta paket att köpa? Och vad får man ge för de? Tycker det kjolpaketet är snyggt och inte alltför 'rymdraket'-aktigt. Dock blir det lackade lister med som bilen jag länkade inte har.

Tips om liknande kjolpaket orginaldelar eller ej tas gärna emot med. smile

Senast redigerat av T0ny (19 januari 2012)

Busgrabb Rejsa ?
19 januari 2012 · 2 959 Inlägg

T0ny skrev:
F4S4N Som christian s är inne på så är det "sport paketet" jag är ute efter.

http://www.blocket.se/dalarna/Mkt_fin_V … 22&w=3

Som bilden ovanför. Vad finns detta paket att köpa? Och vad får man ge för de? Tycker det kjolpaketet är snyggt och inte alltför 'rymdraket'-aktigt. Dock blir det lackade lister med som bilen jag länkade inte har.

Tips om liknande kjolpaket orginaldelar eller ej tas gärna emot med. smile

Det är ett Volvo orginal sportpaket och det köper du hos din Volvohandlare.
Billigt är det nog iofs inte...

Autotech
BMW 335D (2008)
F4S4N CAD-konstruktör
19 januari 2012 · 1 392 Inlägg

Det kostar 11000kr hos Volvo. Olackerat då såklart. Finns kopior på Ebay för omkring 3500kr (ca 500$). Men skulle du inte köpa en R??? big_smile

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!
T0ny
19 januari 2012 · 12 Inlägg

F4S4N Jo det blir en R, men förutsatte att paketet även skulle passa. Vilket jag inte är så säker på när jag gick igenom kommentarerna. Kan någon upplysa mig om hur det fungerar?

Busgrabb Rejsa ?
20 januari 2012 · 2 959 Inlägg

Nej det vanliga paketet som på annonsen ovan passar inte.

Autotech
BMW 335D (2008)
F4S4N CAD-konstruktör
20 januari 2012 · 1 392 Inlägg

Precis som ovan skriver så passar det inte. Däremot så finns ju det på t.ex SAM. Går säkert också att hitta på Ebay bra mycket billigare! smile

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!
Zulu
20 januari 2012 · 98 Inlägg

Kolla i serviceboken om vinkelväxeln är utbytt.

Och håll noga koll på om den blivit bytt till den förstärkta varianten från 06.

kostar säkert runt 15000 o byta den. och om den blivit bytt till en äldre modell så kan det bli aktuellt i framtiden.

Volvo 855R "Röda döden Bänkad 10-2011" (1996)
Busgrabb Rejsa ?
20 januari 2012 · 2 959 Inlägg

Zulu skrev:
Kolla i serviceboken om vinkelväxeln är utbytt.

Och håll noga koll på om den blivit bytt till den förstärkta varianten från 06.

kostar säkert runt 15000 o byta den. och om den blivit bytt till en äldre modell så kan det bli aktuellt i framtiden.

Det är inte vinkelväxeln som är den svagaste biten, det är hylsan mellan växellåda och vinkelväxel som kopplar ihop det som är kass innan 06.
Hylsan kostar ca 1200:- med packboxar och låsring och den är inget jättejobb att byta.
Vet inte vad en verkstad tar för det men det är ett jobb på 1-2 timmar typ.
Är den inte bytt så bör man byta den direkt i förebyggande syfte.

Autotech
BMW 335D (2008)
T0ny
20 januari 2012 · 12 Inlägg

Okej, får kolla upp det med när jag hittar nån. De senaste jag forskat lite om som ligger uppe så har ett par stycken av dem varit smällda ett par gånger och någon har varit skrotad. Känns lite dystert, vill ju ha bilen innan sommaren. Får hålla tummarna på att det kommer upp någon vettig under våren.

F4S4N CAD-konstruktör
20 januari 2012 · 1 392 Inlägg

Ja det är ju tråkigt att köpa en skrotad bil!

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!
n_andersson
20 januari 2012 · 689 Inlägg

T0ny skrev:
Okej, får kolla upp det med när jag hittar nån. De senaste jag forskat lite om som ligger uppe så har ett par stycken av dem varit smällda ett par gånger och någon har varit skrotad. Känns lite dystert, vill ju ha bilen innan sommaren. Får hålla tummarna på att det kommer upp någon vettig under våren.

Köp min:D

Ultraz
14 oktober 2012 · 17 Inlägg

Uppar denna tråd lite.
Har fått nys på en S60R 2004 som gått under 6k mil med endast två ägare.
Bilen togs i trafik 2003-12 och importerades till Sverige 2004-11.
Något man bör se upp med på importerade S60R förutom att se till att de har all utrustning som man vill ha.
Såldes bilarna med samma tekniska spec överallt eller skilde de sig åt beroende på land de såldes i?
Läste ngt om en vinkelväxel som bör vara bytt till 06 eller senare. Eftersom bilen kom till Sverige 2004 så bör alltså detta vara gjort i Sverige. Hittar jag sedan info i serviceboken?
Finns det fler uppdateringar som man bör kontrollera så att de är åtgärdade?

Tacksam för info då jag inte ägt ngn Volvo tidigare.

T0ny
19 december 2012 · 12 Inlägg

Ultraz skrev:
Uppar denna tråd lite.
Har fått nys på en S60R 2004 som gått under 6k mil med endast två ägare.
Bilen togs i trafik 2003-12 och importerades till Sverige 2004-11.
Något man bör se upp med på importerade S60R förutom att se till att de har all utrustning som man vill ha.
Såldes bilarna med samma tekniska spec överallt eller skilde de sig åt beroende på land de såldes i?
Läste ngt om en vinkelväxel som bör vara bytt till 06 eller senare. Eftersom bilen kom till Sverige 2004 så bör alltså detta vara gjort i Sverige. Hittar jag sedan info i serviceboken?
Finns det fler uppdateringar som man bör kontrollera så att de är åtgärdade?

Tacksam för info då jag inte ägt ngn Volvo tidigare.

Det är inte själva vinkelväxeln som bör bytas på de första årsmodellerna utan splineshylsan i vinkelväxeln som är tillverkad i ett för mjukt material och påsåvis slits sönder snabbare än menat. Dock så brukar hylsan klara sig till 10-12000mil innan den rasar, ibland mer. Bytte hylsan på min i somras för ca 3000(hysla + arbete).

Hade dock inte köpt en importbil då de ofta varit skrotade innan de importeras. Har bilen varit smälld och det kostar mer än 75% av värdet att laga den så skrotas den oftast. Det finns firmor/privatpersoner som köper upp sådana bilar för en billig slant, importerar dem och lagar dem för att sedan sälja dem på svenska marknaden. Vet inte direkt om jag hade vågat köpa en sådan bil pga. riskerna att hela chassit kan vara skeft och riskerna för följdproblem är ganska stora. Och tro mig, du vill inte ha en s60r med mycket strul. Delar och arbete kostar stora pengar.

Johnson
19 december 2012 · 613 Inlägg

Lånar mej in lite i tråden med..
de här med hylsan, kan man på nåt sätt se om den är bytt?
Alltså inte i boken då utan på själva hylsan, Är iofs ändå inne på att byta den ifall...

sorry om ja bröt mej in..

Austin Mini 1000 "Fars bil" (1972)
Rover Mini (1991)
Ford Mondeo (2010)
T0ny
20 december 2012 · 12 Inlägg

Johnson skrev:
Lånar mej in lite i tråden med..
de här med hylsan, kan man på nåt sätt se om den är bytt?
Alltså inte i boken då utan på själva hylsan, Är iofs ändå inne på att byta den ifall...

sorry om ja bröt mej in..

Absolut ingen fara. smile

Det finns inget sätt att se om den blivit bytt förutom att riva ner vinkelväxeln och kolla om hylsan se fräsh ut. Har den blivit bytt bör tidigare ägare ha sparat kvitton på det, då vid ev. affär det är en prutmån. På de modellerna som har den "mjukare" hylsan så är det inte frågan "om" den går sönder, utan när.

Att byta hylsan i förebyggande syfte när bilen har gått 10-12000 mil är absolut inte fel. Skulle hylsan gå sönder av sig själv så kan man sabba vinkelväxeln och om man har redig otur kan även växellådan ta stryk.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang