Bilen e avställd,måste man betala skatten på 2tusen för o bara köra den till ett garage?

HBB
6 januari 2012 · 332 Inlägg

Jag ställde av min bil för ett tag sen. Sen skulle jag köra den till ett garage alldelles i närheten sent på natten men han köra 20 meter sen blev jag stoppad av polisen o åkte på böter haha dumt av mig;/ Om jag ställer på bilen för en dag elr bara för en timme för o köra den till ett garage,måste jag då betala skatten på2tusen och en hel månads försäkring elr finns de nå tillfälligt bara?

TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 januari 2012 · 6 170 Inlägg

Du ställer på och försäkrar dagen innan så det ligger i systemet och sen när du flyttat den så ställer du av och meddelar FB.

Då får du betala påställningsavgift + en dags skatt eller två och någon dags försäkring.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
Jonnsard
6 januari 2012 · 458 Inlägg

Du behöver inte meddela FB, dom skriver automatiskt av försäkringen, alt drar ner det till garageförsäkring när dom får besked att bilen är avställd.
Har iaf mina f.bolad gjort för mig.
Mvh John

BMW E46 330Ci Clubsport "Individual" (2002)
Pellefax
6 januari 2012 · 644 Inlägg

TBOC_Razor skrev:
Du ställer på och försäkrar dagen innan så det ligger i systemet och sen när du flyttat den så ställer du av och meddelar FB.

Då får du betala påställningsavgift + en dags skatt eller två och någon dags försäkring.

Skatten blir för en hel månad även om man bara har den påställd en dag.

MelinPerformance Just livin' life - VIP Style
6 januari 2012 · 315 Inlägg

Ställer du av den samma dag tror jag nästan du slipper. Jag var ju uppe i Sundsvall och köpte min bil och ställde på den och försäkrade den och körde ner den till Göteborg. Sedan hade jag igång den i ja, någon månad minst.. Fick en räkning på försäkringen på typ 250kr bara, och lite smått på skatten också smile Så ställ på den och kör dit den, ställ av den så tror jag du slipper allt smile

/Jimmy

Senast redigerat av JM-Racing (6 januari 2012)

Just live life - VIP Style.
HBB
6 januari 2012 · 332 Inlägg

Skatten är på 1900kr,så känns lite dyrt o betala det bara för o flytta den till ett garage men känns inte som jag har så mkt val haha om jag inte tar bilen på släpkärra iof:) så man kan itne betala skatt för en dag bara:S

TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 januari 2012 · 6 170 Inlägg

Pellefax skrev:

TBOC_Razor skrev:
Du ställer på och försäkrar dagen innan så det ligger i systemet och sen när du flyttat den så ställer du av och meddelar FB.

Då får du betala påställningsavgift + en dags skatt eller två och någon dags försäkring.

Skatten blir för en hel månad även om man bara har den påställd en dag.

Kan hända men det är ändå bara en tolftedel av hela skatten man får betala tongue

Och nej, man behöver inte meddela sitt FB för det sker automatiskt men man snabbar på processen en hel del genom att själv säga till dom att den är avställd...

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
KHRacing
6 januari 2012 ·

Jonnsard skrev:
Du behöver inte meddela FB, dom skriver automatiskt av försäkringen, alt drar ner det till garageförsäkring när dom får besked att bilen är avställd.
Har iaf mina f.bolad gjort för mig.
Mvh John

Till TS..  lyssna inte på sånt skitsnack som andra tror sig veta.

detta är totalt felaktigt o gäller ENBART om man har en sk. garageförsäkrningsklasul i sin trafikförsäkrning.

har du inte detta så MÅSTE du kontaka ditt FB, även vissa FB som har garageförsäkringsklasuler måste underrättas.

Brådhis * Voff voff *
6 januari 2012 · 10 288 Inlägg

Ställ på, kör, ställ av, ring Transportstyrelsen och fråga vad du är skyldig (1/12 av skatten + påställningsavgift).

Har gjort detta många gånger. Försäkringsbolaget har jag aldrig behövt ringa, försäkringen har alltid återgått till avställningsförsäkring när bilen åter blivit avställd.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
henke_99 Offroad Racing
6 januari 2012 · 3 122 Inlägg

Som sagt, vad gäller skatten så får du betala för närmaste månaden. Du kommer få en faktura för hela kvarvarande skatteperioden (fram tills bilens skatt egentligen ska betalas när den är påställd) Du kan betala hela summan, då kommer överskjutande summa betalas tillbaka eller kontakta transportstyrelsen för att få veta hur mycket du egentligen måste betala.

Det går att logga in på transportstyrelsens hemsida för att se hur stor summa man är skyldig att betala.

Försäkringsbolagen verkar det vara olika med, men jag har aldrig behövt ringa dom iaf.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
Hilmer
6 januari 2012 · 1 789 Inlägg

Om du har en vilande försäkring på bilen behöver du inte ha nån kontakt med ditt försäkringsbolag (oavsett garagförsäkring eller ej), när du ställer på bilen vet systemet ifall det finns försäkring eller ej. Om du inte har en försäkring går det inte att ställa på bilen, väldigt enkelt;)
Vad det gäller skatten åker du på en sk påställningsavgift, vill minnas att denna är på 50:- sen tillkommer själva skatten. Skatten betalas månadsvis, dvs du betalar för resterande utav den månad som vi befinner oss i, dvs ställ på/av bilen i slutet av månaden så blir summan minimal. Eftersom du bara har bilen påställd under någon dag hinner ingen faktura skickas ut för hela året utan du kommer att få en faktura på det du haft bilen påställd bara.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang