Köpråd BMW vs Audi.

Arjun
8 januari 2012 · 13 Inlägg

Hej,

Har just fått körkortet och nu äre dags för förstabil. (student) min budget är på max 50k.Funderar på Audi A6 2.4 och BMW 328i E46/ 530i, även lite lite intresserad av Mazda 6, tycker Audin är mycket snyggare, men kan inte riktig bestämma mig vilken av de jag vill ha, jag har absolut ingen erfarenhet av bilar. Har kollat mycket på blocket och hittat riktigt fräscha bilar.

men jag vill fråga er om nån kan ge förslag och info om de bilar, nackdelar och fördelar + bränsleförbrukning. vad ska jag tänka på när jag köper på blocket.

Behöver snabbt svar tack,

alla förslag är välkomna:)

hälsningar, Arjun

IX ____________________________________
8 januari 2012 · 1 340 Inlägg

Ställ samma fråga i http://www.garaget.org/forum/viewforum.php?id=3 så får du nog mer svar smile

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P
Volvo 740 GLT "16 fina ventiler" (1990)
Arjun
8 januari 2012 · 13 Inlägg

okay, tack smile

Rquired Allmänt envis
9 januari 2012 · 12 512 Inlägg

Av just de modeller du nämner hade jag utan tvekan valt BMW, jag är visserligen glad i märket men den främsta orsaken är att Audi´s V6-maskiner (inklusive 2.4) brukar även Audi-entusiaster klaga på, de skall visst dels ha flera svagheter (Som exempelvis ventilkåpspackningar och oljeläckage) men även vara riktigt törstiga.

BMW kan jag personligen rekommendera, en frisk BMW är lite av en evighetsmaskin vad jag erfar och dom har flera andra fördelar i att till exempel hålla väldigt väl i statistik, ha väldigt nöjda ägare och vara billiga i drift. Klart en större BMW med en sexa under huven inte är den billigaste bilen du kan äga, men i förhållande till de flesta motsvarande bilar är driftkostnaderna lägre.

BMW har gjort sig kända för att ha låg förbrukning i förhållande till bilens vikt och motorns effekt, dom är enkla att serva och reservdelspriserna är rimliga och de har till exempel ingen kamrem som kräver dyra byten samt att dom håller rent generellt väl; Hittar du ett friskt exemplar kan det helt klart vara ett vettigt köp.

Det var väl fördelarna lite generellt, nackdelarna måste vara respektive modells svagheter och på www.autopower.se finns en bra guide över detta för både E46 och E39.

Valet mellan 328i och 530i hade jag sett så här: Så länge du inte kör mest långsträckor så du kan dra nytta av den högre komforten i E39 eller behöver större utrymmen så är den egentligen mest onödigt klumpig. 3-serie är markant smidigare i alla lägen, och är ändå en bil som upplevs som ett tyst och stabilt lok på långresor även om 5-serie är snäppet vassare.

530i har dock en modernare och i mina ögon lite roligare (Mer explosiv) motor än vad 328i har, du får lite mer bil för pengarna i en femma, därmed inte sagt att 28i är tråkig: Den har en rolig och varvvillig karaktär men är samtidigt rejält stark på låga varv, den saknar bara marginellt i explosivitet mot 30i.

Jag har en 328i-95 själv och har varit extremt nöjd med den själv, har räknat ut att jag lagt strax över 15:-/mil på den bilen inklusive bensin, värdeminskning, underhåll, däck och... ja allt. Då visserligen räknat bakåt i tiden så bensinen var mycket billigare, men det är ändå en väldigt låg kostnad för en bil överhuvudtaget och för en pigg, sexcylindrig och lyxigare bil i synnerlighet. Jag har haft en snittförbrukning på 0.89L/mil blandad körning, då bjuder Halmstad visserligen inte på någon extrem stadskörning å andra sidan är jag hyfsat gasglad. En 328i E46 har en modernare variant av samma motor och bör således dra lite mindre under samma förhållanden!

Är du intresserade av andra bilar finns Mercedes C/E-klass, Lexus IS200 och Alfa Romeo 156/166 med, alltid värda att ta en titt på!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
G60 V-Spec
9 januari 2012 · 63 Inlägg

Jag håller med "Rquired" när han säger att Audis V6:or, och främst då 2.4:an är en väldigt dåligt byggd motor!

Dom har speciella kolvringar som ska tydligen vara effektivare på något sätt en andra men som då, till deras nackdel, släpper förbi mer olja än normalt. Så även om alla packingar och packboxar är täta så drar denna motor mer olja än vanligt. Sen är dom inte riktigt pigga heller med sina 164hk, i vissa fall 136hk.

Jag är mycket mer "Audi-fan" än "BMW-fan" men jag kan säga att du kommer ha mycket roligare i en 328i E46 än resten av bilarna du listade. Den har komfort så det räcker. Vill du ha ännu bättre komfort så kör på E39 eller A6:a. Men då tappar du prestanda, "kul-faktor" och mer pengar på skatt o försäkring osv.

Som förstabil hade jag kört på 328:an. Du kommer inte ångra dig.

Ps. Har du tittat på Audi A4. Dom går också ganska friskt om du väljer 1.8T eller 3.0.

Volkswagen Golf GTI G60 "The 80s" (1991)
zovix Maskinbefäl
9 januari 2012 · 1 038 Inlägg

Utav de alternativ du radat upp skulle jag valt BMW trots att jag inte direkt gillar dom bilarna. Ska du ha en Audi rekommenderar jag en 1,8T i så fall. Går billgt, har ung. Lika mycket effekt som 2,4:an och går lätt att chippa till 200Hk.

Med vänlig hälsning, Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...
Mitsubishi Galant "4x4 Race edition" (1993)
Navkapsel
9 januari 2012 · 4 637 Inlägg

BMWn

tonimakaroni
9 januari 2012 · 747 Inlägg

zovix skrev:
Utav de alternativ du radat upp skulle jag valt BMW trots att jag inte direkt gillar dom bilarna. Ska du ha en Audi rekommenderar jag en 1,8T i så fall. Går billgt, har ung. Lika mycket effekt som 2,4:an och går lätt att chippa till 200Hk.

Med vänlig hälsning, Magnus

Ska du ha en 1.8t så välj A4an om något, denna motor hör inte hemma i A6an.
Ska du ha en A6a så är det antingen en 6:a eller 8:a som hör hemma big_smile

Ett annat tips är att kolla Skoda Superb, riktigt anonym i klassen men man åker riktigt bra i dom. Dock inte riktigt samma kvalité känsla dock så får du en nyare för samma pengar så det är inte många snäpp bakom det ligger.


Lycka till med köpet!

/ Toni Larsson
saab_sonett Handledare
9 januari 2012 · 1 481 Inlägg

Ska man sticka ut och säga att mest bekymmerlös och ekonomisk är Mazda 6:an?

Rquired Allmänt envis
9 januari 2012 · 12 512 Inlägg

saab_sonett skrev:
Ska man sticka ut och säga att mest bekymmerlös och ekonomisk är Mazda 6:an?

Motorhaverier (2.3), enormt känslig för rost och (Mindre allvarligt) lider av att vara rejält bullrig till att börja med, jag tror inte Mazda är varken mer ekonomisk eller pålitligare än motsvarande Audi och BMW. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Lardi SQ
9 januari 2012 · 1 343 Inlägg

Skriver nog under på bmw e46an, ska du kika på manuell så se till att provköra bilen från de att den är KALL!
Vet många som har haft ett problem med att växelspaken inte fjädrar tillbaka när man haft "5,an" i. När man liksom drar den rakt ner ska de fjädra tillbaka till mitten (Mellan 3,an och 4,an)


Ganska billigt att laga om man gör de själv, dock inte om man lämnar in den då växellådan måste ner..

Ljudnörd!
saab_sonett Handledare
9 januari 2012 · 1 481 Inlägg

Rquired skrev:

saab_sonett skrev:
Ska man sticka ut och säga att mest bekymmerlös och ekonomisk är Mazda 6:an?

Motorhaverier (2.3), enormt känslig för rost och (Mindre allvarligt) lider av att vara rejält bullrig till att börja med, jag tror inte Mazda är varken mer ekonomisk eller pålitligare än motsvarande Audi och BMW. smile

Jo det är klart, jag hittar ju ingen rost på mina BMW. roll Men dom går förbaskat bra och E46:an är riktigt trevlig på krokig asfaltväg. Men jag upplever att det är en del strul med elektriska givare av olika slag. 320:n tappar kraft ibland och blir hårdstartad. Får ingen felsignal på datorn som är entydig. Men annars så......

Masquerade Aldrig nöjd
9 januari 2012 · 804 Inlägg

Rquired skrev:

saab_sonett skrev:
Ska man sticka ut och säga att mest bekymmerlös och ekonomisk är Mazda 6:an?

Motorhaverier (2.3), enormt känslig för rost och (Mindre allvarligt) lider av att vara rejält bullrig till att börja med, jag tror inte Mazda är varken mer ekonomisk eller pålitligare än motsvarande Audi och BMW. smile

Som student har man dock råd med såväl service som försäkring på Mazdan. Audi är väl värst på det området (särskilt service) men försäkringen är inte att leka med på en BMW.

Livet är för kort för att äga Volvo.
Arjun
9 januari 2012 · 13 Inlägg

wow, Tack så mycket för alla svar och förslag:)

Rquired Allmänt envis
9 januari 2012 · 12 512 Inlägg

saab_sonett skrev:

Rquired skrev:

saab_sonett skrev:
Ska man sticka ut och säga att mest bekymmerlös och ekonomisk är Mazda 6:an?

Motorhaverier (2.3), enormt känslig för rost och (Mindre allvarligt) lider av att vara rejält bullrig till att börja med, jag tror inte Mazda är varken mer ekonomisk eller pålitligare än motsvarande Audi och BMW. smile

Jo det är klart, jag hittar ju ingen rost på mina BMW. roll Men dom går förbaskat bra och E46:an är riktigt trevlig på krokig asfaltväg. Men jag upplever att det är en del strul med elektriska givare av olika slag. 320:n tappar kraft ibland och blir hårdstartad. Får ingen felsignal på datorn som är entydig. Men annars så......

Läser du lite om Mazda 6 så skall du se att där är betydligt större missar i rostskyddet än vad BMW E46 har! smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
wiiden
9 januari 2012 · 27 Inlägg

Kärlek växer inte på träd! Den byggs i Tyskland=) Men jag har både en 328 e36 och en Audi a6 2,6q och 328:an är helt klart en roligare bil=) så kör på Bmw säger jag

TS_quattro fyrkrafsare
9 januari 2012 · 1 443 Inlägg

Rquired skrev:

saab_sonett skrev:
Ska man sticka ut och säga att mest bekymmerlös och ekonomisk är Mazda 6:an?

Motorhaverier (2.3), enormt känslig för rost och (Mindre allvarligt) lider av att vara rejält bullrig till att börja med, jag tror inte Mazda är varken mer ekonomisk eller pålitligare än motsvarande Audi och BMW. smile

nu har jag inte kört någon av de nyare mazdorna de äldre (runt -00) led dock av fruktansvärt mjuka chassin, kändes som om bilen var byggd av gummi, brutalt ostabila i kurvorna och noll körglädje, av de bilar du räknade upp hade nog även jag valt BMW:n då Audin är ett enormt slagskepp med för klen motor, ska du ha en Audi så kolla på A4 med 1.8T och quattro  smile

nackdelen med BMW:n är att den är dyrare i försäkring, när jag köpte min A4 kollade jag även på just BMW 328i, den skulle ha varit nästan dubbelt så dyr att försäkra som A4:an jag slutligen valde (1.8TS - 6000kr/år helförsäkrad jämfört med 328 - 11000kr/år helförsäkrad...)

Senast redigerat av TS_quattro (9 januari 2012)

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!
Subaru Legacy Station 2.0R "Obsidian Black Pearl" (2007)
Powe_R
10 januari 2012 · 414 Inlägg

Antar att det är en 530i e39 du menar? I sådant fall så är det utan tvekan det bästa valet!!
Audi's 2.4 V6 är ju inte den bästa motorn.. Slö, törstig (sett till prestanda), drar olja.
Mazda 6 är ju skräp.. Rostar, glappar i styrning och känns allmänt taskigt ihopbyggda.

BMW 545i Touring "Visar var skåpet ska stå" (2005)
Arjun
10 januari 2012 · 13 Inlägg

som sagt, jag har noll erfarenhet av bilar. Är det mycket skillnad på e36 och e46?
jag hittar ju ingen 328i i den prisklass och miltal jag vill. finns det nån annan sida än blocket man kan kolla?

Max 50k
Miltal max 15000, jag vill ju ha den minst 10 årsmile tills jag har råd å köpa en ny.

Ni som har/haft BMW, är det viktigt med milen? hur länge orkar de egentligen gå?

Kwek
10 januari 2012 · 157 Inlägg

Har själv en mazda 6,iofs en MPS men endå. Tycker kvalitetskänslan är helt ok. Stabil i kurvorna och relativt bekväm vid långfärdsresor.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang