Av just de modeller du nämner hade jag utan tvekan valt BMW, jag är visserligen glad i märket men den främsta orsaken är att Audi´s V6-maskiner (inklusive 2.4) brukar även Audi-entusiaster klaga på, de skall visst dels ha flera svagheter (Som exempelvis ventilkåpspackningar och oljeläckage) men även vara riktigt törstiga.
BMW kan jag personligen rekommendera, en frisk BMW är lite av en evighetsmaskin vad jag erfar och dom har flera andra fördelar i att till exempel hålla väldigt väl i statistik, ha väldigt nöjda ägare och vara billiga i drift. Klart en större BMW med en sexa under huven inte är den billigaste bilen du kan äga, men i förhållande till de flesta motsvarande bilar är driftkostnaderna lägre.
BMW har gjort sig kända för att ha låg förbrukning i förhållande till bilens vikt och motorns effekt, dom är enkla att serva och reservdelspriserna är rimliga och de har till exempel ingen kamrem som kräver dyra byten samt att dom håller rent generellt väl; Hittar du ett friskt exemplar kan det helt klart vara ett vettigt köp.
Det var väl fördelarna lite generellt, nackdelarna måste vara respektive modells svagheter och på
www.autopower.se finns en bra guide över detta för både E46 och E39.
Valet mellan 328i och 530i hade jag sett så här: Så länge du inte kör mest långsträckor så du kan dra nytta av den högre komforten i E39 eller behöver större utrymmen så är den egentligen mest onödigt klumpig. 3-serie är markant smidigare i alla lägen, och är ändå en bil som upplevs som ett tyst och stabilt lok på långresor även om 5-serie är snäppet vassare.
530i har dock en modernare och i mina ögon lite roligare (Mer explosiv) motor än vad 328i har, du får lite mer bil för pengarna i en femma, därmed inte sagt att 28i är tråkig: Den har en rolig och varvvillig karaktär men är samtidigt rejält stark på låga varv, den saknar bara marginellt i explosivitet mot 30i.
Jag har en 328i-95 själv och har varit extremt nöjd med den själv, har räknat ut att jag lagt strax över 15:-/mil på den bilen inklusive bensin, värdeminskning, underhåll, däck och... ja allt. Då visserligen räknat bakåt i tiden så bensinen var mycket billigare, men det är ändå en väldigt låg kostnad för en bil överhuvudtaget och för en pigg, sexcylindrig och lyxigare bil i synnerlighet. Jag har haft en snittförbrukning på 0.89L/mil blandad körning, då bjuder Halmstad visserligen inte på någon extrem stadskörning å andra sidan är jag hyfsat gasglad. En 328i E46 har en modernare variant av samma motor och bör således dra lite mindre under samma förhållanden!
Är du intresserade av andra bilar finns Mercedes C/E-klass, Lexus IS200 och Alfa Romeo 156/166 med, alltid värda att ta en titt på!