Fälgar + Plastidipspray = Byt färg på fälgarna lätt!

Agg1 Fotograf
28 april 2013 · 227 Inlägg

bara jag som failat med denna grejen? köpte 2st burkar i vitt och började på att spraya mina fälgar. Tog en fälg i taget! efter 1 burk så var 2st fälgar klara, och det blev rätt bra resultat smile och sen öppnade jag den andra burken och skulle börja på 3e fälgen, men den sprutade ut helt ojämt och knottrigt, helt jävligt blev det.... Så jag gav upp och rykte av det igen från fälgen (vilket var ett rent helvete) så nu står bilen med 2st vita fälgar och 2st silvriga.... får väl höra med någon lackerare istället. sad

spokenratt
28 april 2013 · 3 860 Inlägg

Agg1 skrev:
bara jag som failat med denna grejen? köpte 2st burkar i vitt och började på att spraya mina fälgar. Tog en fälg i taget! efter 1 burk så var 2st fälgar klara, och det blev rätt bra resultat smile och sen öppnade jag den andra burken och skulle börja på 3e fälgen, men den sprutade ut helt ojämt och knottrigt, helt jävligt blev det.... Så jag gav upp och rykte av det igen från fälgen (vilket var ett rent helvete) så nu står bilen med 2st vita fälgar och 2st silvriga.... får väl höra med någon lackerare istället. sad

Temperatur när du gjorde det, fuktigt? Avstånd du sprayade från? Lite sånt spelar ju roll. trött i fingret?

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech
Agg1 Fotograf
28 april 2013 · 227 Inlägg

spokenratt skrev:

Agg1 skrev:
bara jag som failat med denna grejen? köpte 2st burkar i vitt och började på att spraya mina fälgar. Tog en fälg i taget! efter 1 burk så var 2st fälgar klara, och det blev rätt bra resultat smile och sen öppnade jag den andra burken och skulle börja på 3e fälgen, men den sprutade ut helt ojämt och knottrigt, helt jävligt blev det.... Så jag gav upp och rykte av det igen från fälgen (vilket var ett rent helvete) så nu står bilen med 2st vita fälgar och 2st silvriga.... får väl höra med någon lackerare istället. sad

Temperatur när du gjorde det, fuktigt? Avstånd du sprayade från? Lite sånt spelar ju roll. trött i fingret?

temp: typ 12grader
avstånd: ca 20cm som står på burken

Blev så jävla lack, imed det gick bra med de första fälgarna, men där va något fel på den andra burken, den sprutade åt alla håll och helt ojämt osv sad

werd
28 april 2013 · 349 Inlägg

Lite tips om hur man kan lägga på vit plastidip för bättre resultat.
http://www.youtube.com/watch?v=LcCCujRvgWU

Måste dock skriva att Fonzie och dom lirarna inte alltid verkar vara 100% ...ehm, sanningsenliga/"rätt".
Ibland krånglar dom till det bara för att dom inte riktigt vet vad dom faktiskt gör. Dock är dom bättre nu än va dom var för typ ett år sen.

Senast redigerat av werd (28 april 2013)

I'm not a complete idiot, some parts are missing!
Birdy Birdy in the sky, Fell a Poo Poo in my eye, Me dont care Me dont cry, Me just happy cows dont Fly!
Skoda Pickup "Bertil" (2000)
Volvo 240 GL "Så bruner han ää..." (1987)
spokenratt
28 april 2013 · 3 860 Inlägg

Agg1 skrev:

spokenratt skrev:

Agg1 skrev:
bara jag som failat med denna grejen? köpte 2st burkar i vitt och började på att spraya mina fälgar. Tog en fälg i taget! efter 1 burk så var 2st fälgar klara, och det blev rätt bra resultat smile och sen öppnade jag den andra burken och skulle börja på 3e fälgen, men den sprutade ut helt ojämt och knottrigt, helt jävligt blev det.... Så jag gav upp och rykte av det igen från fälgen (vilket var ett rent helvete) så nu står bilen med 2st vita fälgar och 2st silvriga.... får väl höra med någon lackerare istället. sad

Temperatur när du gjorde det, fuktigt? Avstånd du sprayade från? Lite sånt spelar ju roll. trött i fingret?

temp: typ 12grader
avstånd: ca 20cm som står på burken

Blev så jävla lack, imed det gick bra med de första fälgarna, men där va något fel på den andra burken, den sprutade åt alla håll och helt ojämt osv sad

Ok, men du testade inte att bara byta mustycke på burken?

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech
Agg1 Fotograf
28 april 2013 · 227 Inlägg

spokenratt skrev:

Agg1 skrev:

spokenratt skrev:

Temperatur när du gjorde det, fuktigt? Avstånd du sprayade från? Lite sånt spelar ju roll. trött i fingret?

temp: typ 12grader
avstånd: ca 20cm som står på burken

Blev så jävla lack, imed det gick bra med de första fälgarna, men där va något fel på den andra burken, den sprutade åt alla håll och helt ojämt osv sad

Ok, men du testade inte att bara byta mustycke på burken?

Jo bytte munstycke till det som satt på den andra burken som fungerade bra. Men den sprutade ändå helt konstigt.. sad

Tobzter
28 april 2013 · 3 145 Inlägg

Skaka burken tills du är helt lam i armen.. wink

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
FL3JM Inga konstigheter
28 april 2013 · 2 064 Inlägg

Jag fick rätt sopigt resultat med kalla burkar, såg till att värma dom till rumstemp och det blev mycket bättre. Körde även med värmepistol på fälgarna som var rätt kalla så dom också blev rumstempererade.

MPv6
1 maj 2013 · 240 Inlägg

Testade min första plasti dippning nu ikväll. Har i princip ingen erfarenhet alls av att lackera eller spreja, men man får in tekniken väldigt snabbt och märker hur mycket man ska lägga på.

Jag beställde ett handbromshandtag på eBay som på bilden var klarrött. Vet inte om snubben skickade fel eller vad som hände men när jag fick hem det så var det KNALL-rosa. Inte riktigt vad jag hade tänkt mig så jag tänkte att jag kan göra ett försök med att få de rosa detaljerna svarta istället.

I de videos jag kollade på YouTube rekommenderar de att man lägger ett väldigt tunt lager som första lager. Jag var väldigt försiktig med de första två lagren. En väldigt bra grej är att det är redo för att spreja på nästa lager på ca 10 minuter.


Så här såg handtaget ut från början:
https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180440/180440-3ba3a7a494bbbb42bb5d078b127d4e2b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180440/180440-5e22271c4567fa883d87f6a8f904f50c.jpg

Efter ett väldigt tunt lager:
https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180440/180440-f6bb1b47c9b93dec1dd4db0adc067c79.jpg

Efter två tunna lager:
https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180440/180440-c1173430d1212ea826711cca851aac93.jpg

Nu märktes det att man kunde spreja på lite mera, färgen fäste bättre. Efter tre lager:
https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180440/180440-0683cbebf17780e2f3c0974b6c1977cc.jpg

Efter tre lager kom jag på att det gick lättare att få det jämnt genom att trä ringarna på en böjd kartongbit och hålla i handen istället för att ha dem hängande. smile Efter fyra lager:
https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180440/180440-e0b3fe5a99a2e2cd4ad39fd303af19af.jpg

Efter fem lager:
https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180440/180440-cb272f6014dd23b0015aa8c4f2a0ac88.jpg


Fem lager hade nog räckt men jag drog på ett extra iom att de två första var så tunna.
Slutresultat:
https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180440/180440-858530dbe1a6eb0bf3953a0171b391dd.jpg

VIKTIGT: Glöm inte att rengöra munstycket från torkade färgrester innan varje nytt lager ska sprejas på. Jag glömde detta innan tredje lagret och det gjorde att färgen inte sprejades ut jämnt utan klumpade sig. Jag höll dessutom flaskan lite för nära den gången så jag rick rinningar på en av ringarna. Spelar inte så stor roll på just dessa grejer, det var mest ett test för att lära sig.

Tänkte plasti dippa lite detaljer i interiören på min Nissan, tror det kommer bli bra!

Tribbe SAAB♥SUBARU
6 maj 2013 · 1 636 Inlägg

Tänkte prova plasti dip på min grill. Gör jag bäst i att låta grillen sitta kvar eller plocka isär den?

Funderar även på att spraya lite på en trädgårdsslang som jag råkar ha under huven.. tror ni det fäster på den?

Saab 9-2x Aero "SAABaru" (2005)
AD_ Biltokig ingenjör
6 maj 2013 · 1 159 Inlägg

Tänkte precis beställa lite Plastidip och upptäckte två olika sidor?
Dipit.se och DipYourCar.se ?

Vetat om Dipit.se sedan tidigare. Inte hört något om DipYourCar.se
Några erfarenheter?

Erfarenheten är vad man brukar kalla sina misstag ;)
Projekttråd för E34:an: Länk
Projekttråd för 540:in: Länk
BMW 525i Touring "M-technik" (1996)
KHRacing
6 maj 2013 ·

AD_ skrev:
Tänkte precis beställa lite Plastidip och upptäckte två olika sidor?
Dipit.se och DipYourCar.se ?

Vetat om Dipit.se sedan tidigare. Inte hört något om DipYourCar.se
Några erfarenheter?

Snacka med Micke på dipyourcar.se rekommendar han starkt.

MPv6
7 maj 2013 · 240 Inlägg

Tribbe skrev:
Tänkte prova plasti dip på min grill. Gör jag bäst i att låta grillen sitta kvar eller plocka isär den?

Funderar även på att spraya lite på en trädgårdsslang som jag råkar ha under huven.. tror ni det fäster på den?

Det enklaste för själva sprayandet är om du har grillen lös. Enklare att komma åt allting då. Om du låter den sitta kvar så skulle jag rekommendera att maskera huven, lyktorna osv, allting runtomkring. Sen beror det på om det finns nånting innanför grillen som du absolut inte vill ha färg på, då ska du plocka bort den. Sprayfärg/plasti dip flyger omkring rätt ordentligt och lägger sig som ett tunt lager på typ halva bilen.

Plastidippade benen till vingen på min bil igår. Hela bakrutan, skärmarna och taket behövde torkas av sen. Visserligen inte så svårt att göra det heller iofs.

Det borde funka bra på trädgårdsslang (vad den nu gör i motorn smile), det fäster på typ allt och är väldigt elastiskt. Börja med två väldigt tunna lager bara och akta så det inte börjar rinna. När de två första tunna lagren har torkat så fäster det bättre, då kan du spraya på lite mer i två-tre lager till.

MPv6
7 maj 2013 · 240 Inlägg

AD_ skrev:
Tänkte precis beställa lite Plastidip och upptäckte två olika sidor?
Dipit.se och DipYourCar.se ?

Vetat om Dipit.se sedan tidigare. Inte hört något om DipYourCar.se
Några erfarenheter?

Jag har handlat från conrad.se och racedäck.com. Produkten är ju densamma så gå på priset. Fri frakt över 500 spänn på dipyourcar.se såg jag. Köp tre flaskor på en gång så slipper du frakten. Dom går åt ganska fort.

Tribbe SAAB♥SUBARU
7 maj 2013 · 1 636 Inlägg

MPv6 skrev:

Tribbe skrev:
Tänkte prova plasti dip på min grill. Gör jag bäst i att låta grillen sitta kvar eller plocka isär den?

Funderar även på att spraya lite på en trädgårdsslang som jag råkar ha under huven.. tror ni det fäster på den?

Det enklaste för själva sprayandet är om du har grillen lös. Enklare att komma åt allting då. Om du låter den sitta kvar så skulle jag rekommendera att maskera huven, lyktorna osv, allting runtomkring. Sen beror det på om det finns nånting innanför grillen som du absolut inte vill ha färg på, då ska du plocka bort den. Sprayfärg/plasti dip flyger omkring rätt ordentligt och lägger sig som ett tunt lager på typ halva bilen.

Plastidippade benen till vingen på min bil igår. Hela bakrutan, skärmarna och taket behövde torkas av sen. Visserligen inte så svårt att göra det heller iofs.

Det borde funka bra på trädgårdsslang (vad den nu gör i motorn smile), det fäster på typ allt och är väldigt elastiskt. Börja med två väldigt tunna lager bara och akta så det inte börjar rinna. När de två första tunna lagren har torkat så fäster det bättre, då kan du spraya på lite mer i två-tre lager till.

Okej. Trädgårdsslangen ger extra effekt såklart! Räcker en flaska till grill, emblemen bak på bilen, mitt konsol och eventuellt trädgårdsslangen? Eller bör jag skaffa en till flaska?

Saab 9-2x Aero "SAABaru" (2005)
MPv6
7 maj 2013 · 240 Inlägg

Du bör nog köra två flaskor på det. Mittkonsollen, inuti bilen eller? Beror på hur stor den är, men om jag var du skulle jag köra tre flaskor till allt det om du vill vara säker på att det räcker till 5-6 lager på varje del så att du får ett ordentligt heltäckande och jämnt resultat.

Tribbe SAAB♥SUBARU
8 maj 2013 · 1 636 Inlägg

Okej. Kör en sak i taget isåfall då så jag ser att det räcker till.

Saab 9-2x Aero "SAABaru" (2005)
Tribbe SAAB♥SUBARU
10 maj 2013 · 1 636 Inlägg

Körde grillen och emblemen bak idag. Grillen ska jag sätta ihop imorgon så jag får se hur det blir då ifall plasti dipen sitter kvar eller inte.. Emblemen skulle jag ta bort det på lacken runt om men då följde ena bokstavens dip med.. på vardera sida.

Ska prova göra om nästa vecka men vad kan jag ha gjort fel?
Jag körde 6 lager på emblemen och väntade ca 40min efter sista innan jag började försöka pilla bort dipen runt om.
Körde jag för många lager på dom? Eller väntade jag för lång/kort stund med att ta bort det runt om bokstäverna?

Saab 9-2x Aero "SAABaru" (2005)
MPv6
11 maj 2013 · 240 Inlägg

Tribbe skrev:
Körde grillen och emblemen bak idag. Grillen ska jag sätta ihop imorgon så jag får se hur det blir då ifall plasti dipen sitter kvar eller inte.. Emblemen skulle jag ta bort det på lacken runt om men då följde ena bokstavens dip med.. på vardera sida.

Ska prova göra om nästa vecka men vad kan jag ha gjort fel?
Jag körde 6 lager på emblemen och väntade ca 40min efter sista innan jag började försöka pilla bort dipen runt om.
Körde jag för många lager på dom? Eller väntade jag för lång/kort stund med att ta bort det runt om bokstäverna?

Ja gråkade ut för det där också när jag plasti dippade benen till vingen. Vet inte riktigt hur man ska komma runt det faktiskt, när man vill "dela av" nånting där plasti dip-färgen sitter ihop med maskeringen eller ytan omkring det sprejade. När det gäller lack så känns det ju aningen riskabelt att gå på med ett rakblad eller en tapetkniv och skära ett snitt men det vore väl ett alternativ om man vågar... smile

Andyy90 Boosted engines are an addictive sickness
11 maj 2013 · 1 163 Inlägg

MPv6 skrev:

Tribbe skrev:
Körde grillen och emblemen bak idag. Grillen ska jag sätta ihop imorgon så jag får se hur det blir då ifall plasti dipen sitter kvar eller inte.. Emblemen skulle jag ta bort det på lacken runt om men då följde ena bokstavens dip med.. på vardera sida.

Ska prova göra om nästa vecka men vad kan jag ha gjort fel?
Jag körde 6 lager på emblemen och väntade ca 40min efter sista innan jag började försöka pilla bort dipen runt om.
Körde jag för många lager på dom? Eller väntade jag för lång/kort stund med att ta bort det runt om bokstäverna?

Ja gråkade ut för det där också när jag plasti dippade benen till vingen. Vet inte riktigt hur man ska komma runt det faktiskt, när man vill "dela av" nånting där plasti dip-färgen sitter ihop med maskeringen eller ytan omkring det sprejade. När det gäller lack så känns det ju aningen riskabelt att gå på med ett rakblad eller en tapetkniv och skära ett snitt men det vore väl ett alternativ om man vågar... smile

Maskeringstejp etc ska bort direkt efter man lagt sista lagret.. smile

~Andy~
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang