Dummaste förslaget någonsin

LeafBox Lat Perfektionist
18 januari 2012 · 6 359 Inlägg

FlyIntoTheDistance skrev:
JA men ta "ungdomar får inte köra i mörker" exempelvis. Defeniera mörker.

Alla kommer få köpa en ljusmätare tongue

Men efter ett tag så kommer det nog en app som man kan koppla till en digital ljusmätare! Så man kan kolla ljuset ööööveraaalllt roll

På vintern får man varken köra till jobbet eller hem igen xD

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Rquired Allmänt envis
18 januari 2012 · 12 512 Inlägg

Jag håller helt med om att det är ett mycket dumt beslut, bortsett från graden av diskriminering och besvären det skapar så kommer alltså förare fylla 25år och då vara fria att köra: Utan någon som helst erfarenhet av mörkerkörning med mera.

Man skjuter bara problemet framför sig och inget blir bättre av det.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
PHrnfeldt Sheik Yerbouti
18 januari 2012 · 1 899 Inlägg

KHRacing skrev:
Bara som en dum jämförelse:

När Australien införde cykelhjälmslag så sjönk skadorna/dödsolyckorna i landet med 70 %

Jaha?

Jag förstår att man vill införa sånt här när det kostar staten en massa pengar när man som idiot får för sej att göra något dumt. För inbilla er inte att det är av något annat skäl än ett kostnadsskäl.

Man kan ju istället ändra systemet så att om ja känner för att cykla utan cykelhjälm så är det mitt problem om ja skadar mej, och dör jag är det mina anhörigas. Minska kostnaderna för staten så slipper vi detta trams.

Sätt upp lagar mot rökning, snusning, alkohol, godis, skräpmat osv så får vi ned kostnaderna rejält där med.
Ska man tvinga folk att göra på vissa sätt så kan man lika väl gå hela vägen och tvinga dem i alla sammanhang.

Rquired skrev:
Jag håller helt med om att det är ett mycket dumt beslut, bortsett från graden av diskriminering och besvären det skapar så kommer alltså förare fylla 25år och då vara fria att köra: Utan någon som helst erfarenhet av mörkerkörning med mera.

Man skjuter bara problemet framför sig och inget blir bättre av det.

Håller med där, handlar det om att problemet ligger i ovana så är det övning som gäller och handlar det om oansvarigt beteende så ändra lagen för när man får ta körkort till en mognare ålder, men var beredd på stora problem som rör infrastrukturen.

Senast redigerat av PHrnfeldt (18 januari 2012)

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
matteeee Ingen himmel är så blå som min
18 januari 2012 · 2 972 Inlägg

PHrnfeldt skrev:
Man kan ju istället ändra systemet så att om ja känner för att cykla utan cykelhjälm så är det mitt problem om ja skadar mej, och dör jag är det mina anhörigas. Minska kostnaderna för staten så slipper vi detta trams.

Det funkar ju på cykelhjälm, och där har vi i Sverige bara lag till barn under 15 - rimligt enligt mig. Om du cyklar på någon annan kvittar det lite om du har hjälm eller inte.

Men, om du vill köra som en vettvilling med din bil och riskera att skada dig själv är en sak, men om på vägen tar du med dig, förutom kostnader för samhället, även andra liv är det självklart något som måste ändras.
När man då ser en tydlig koppling till att unga män tenderar att vara en väldigt mycket större riskfaktor är det väl självklart där man ska sätta in någon åtgärd?

Att låta alla 18-åringar sladda av sig på en parkering eller liknande tror jag inte hjälper. Då växer bara egot och tron att man kan behärska bilen ännu mer.
Problemet med 18-åriga grabbar i bil är inte förmågan att hantera bilen (eller bristen på det). Problemet är förmågan att förstå konsekvenser av något som ännu inte hänt - och att proaktivt minska riskerna.

Detta "fenomen" lyser också igenom ganska tydligt i denna tråd...

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
yamazuki
18 januari 2012 · 248 Inlägg

För ett gäng år sedan införde dom begränsad effekt på mc för folk mellan 18-21år.
Är nog bara en tidsfråga innan något liknande blir aktuellt på bilsidan också.

You can´t write fun with a straight line.
Opel Corsa A "Dr Alban" (1990)
Mattsson_91 Självlärd
18 januari 2012 · 3 083 Inlägg

Det där skulle ju bli SKIT bra för mig som snart ska ta kortet och behöver köra runt på fru och barn. NOOOOT

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.
Saab 9-5 (2002)
PHrnfeldt Sheik Yerbouti
18 januari 2012 · 1 899 Inlägg

matteeee skrev:

PHrnfeldt skrev:
Man kan ju istället ändra systemet så att om ja känner för att cykla utan cykelhjälm så är det mitt problem om ja skadar mej, och dör jag är det mina anhörigas. Minska kostnaderna för staten så slipper vi detta trams.

Det funkar ju på cykelhjälm, och där har vi i Sverige bara lag till barn under 15 - rimligt enligt mig. Om du cyklar på någon annan kvittar det lite om du har hjälm eller inte.

Men, om du vill köra som en vettvilling med din bil och riskera att skada dig själv är en sak, men om på vägen tar du med dig, förutom kostnader för samhället, även andra liv är det självklart något som måste ändras.
När man då ser en tydlig koppling till att unga män tenderar att vara en väldigt mycket större riskfaktor är det väl självklart där man ska sätta in någon åtgärd?

Att låta alla 18-åringar sladda av sig på en parkering eller liknande tror jag inte hjälper. Då växer bara egot och tron att man kan behärska bilen ännu mer.
Problemet med 18-åriga grabbar i bil är inte förmågan att hantera bilen (eller bristen på det). Problemet är förmågan att förstå konsekvenser av något som ännu inte hänt - och att proaktivt minska riskerna.

Detta "fenomen" lyser också igenom ganska tydligt i denna tråd...

Har för det första aldrig påstått att regeln gäller för folk över 15, men jag drog vidare på hans exempel ur en australiensk medborgares synvinkel s a s.

Ja, men då är vi ju där. Man kan ju, som jag skrev, förändra åldern för körkort till en mera passande ålder, men då får ju samhället stå för den kostnaden. Som någon skrev så är det ju inte realistiskt för oss här uppe att bo kvar eftersom att det inte går bussar för att jag ska kunna ta mej till jobbet i tid.

Det är väl fan bättre att bekosta utvärderingar på personerna som ska ta körkortet och göra riskanalyser på områdena personen ifråga ska köra kring isf.

Förstår att det jag skrev verkar själviskt och ogenomtänkt men man blir ganska less när de som bestämmer hela tiden skiter i alla problem de föder och har några jävla skygglappar för hur vi här i norr har det. De kommer på en jävla massa idéer om vad vi ska köra för bränsle så hälften av våra mackar har fått lägga ned. De ska tvinga oss att skatta för att de tycker att vi kör fel bränsle och nu ska de begränsa oss genom att säga att vi bara får köra en viss tid på dygnet och på det ska jag betala för att de inte lagstadgar mot ren och skär IDIOTI som att röka, vilket i förlängningen inte ger ett skit utom sjukhuskostnader för staten.

Utöver det ska jag betala skatt till några jävla idrottsanläggningar och fotbollsplaner som även elitidrottare använder utan nån större kostnad, men vill jag ha en dragstrip eller dyl så nog fan finns det bortsett den ekonomiska biten ett sätt att förhindra även det.

Jag är rent generellt jävligt frustrerad över hur samhället är uppbyggt och därför lackar jag ur när jag läser om sånt här.

Senast redigerat av PHrnfeldt (18 januari 2012)

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
Besserwisser
18 januari 2012 ·

Generellt håller jag helt klart med i sakfrågan om att gärningsmannen i större utsträckning bör stå för omkostnaderna orsakade av hans bristfälliga förmåga, än vad som idag sker. En sådan lagändring skulle dessutom, är min logiska övertygelse, öka drivkraften att UNDVIKA att hamna i en sådan situation (som samhället idag tvingas bekosta). Oavsett det är vård för cancer orsakad av regelbunden rökning eller trafikolycka orsakad av ignorerande av hastighetsgränserna. Ett ekonomiskt slag i ansiktet tillsammans med den ofrånkomliga fysiska smärtan, hade med all sannolikhet minskat benägenheten att göra sig skyldig till dessa illdåd. Notera att detta förslag i första hand skulle gälla självförvållad skadegörelse och alltså ej om du blivit påkörd av någon eller dylikt.

PHrnfeldt Sheik Yerbouti
18 januari 2012 · 1 899 Inlägg

Vedhuggarn skrev:
Generellt håller jag helt klart med i sakfrågan om att gärningsmannen i större utsträckning bör stå för omkostnaderna orsakade av hans bristfälliga förmåga, än vad som idag sker. En sådan lagändring skulle dessutom, är min logiska övertygelse, öka drivkraften att UNDVIKA att hamna i en sådan situation (som samhället idag tvingas bekosta). Oavsett det är vård för cancer orsakad av regelbunden rökning eller trafikolycka orsakad av ignorerande av hastighetsgränserna. Ett ekonomiskt slag i ansiktet tillsammans med den ofrånkomliga fysiska smärtan, hade med all sannolikhet minskat benägenheten att göra sig skyldig till dessa illdåd. Notera att detta förslag i första hand skulle gälla självförvållad skadegörelse och alltså ej om du blivit påkörd av någon eller dylikt.

Håller ju med här. Det jag är emot är att man vill försöka kontrollera individen på olika vis istället för att ge denne en möjlighet och förtroende att visa om man är lämplig att ha körkort eller ej.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
Besserwisser
18 januari 2012 ·

PHrnfeldt skrev:

Vedhuggarn skrev:
Generellt håller jag helt klart med i sakfrågan om att gärningsmannen i större utsträckning bör stå för omkostnaderna orsakade av hans bristfälliga förmåga, än vad som idag sker. En sådan lagändring skulle dessutom, är min logiska övertygelse, öka drivkraften att UNDVIKA att hamna i en sådan situation (som samhället idag tvingas bekosta). Oavsett det är vård för cancer orsakad av regelbunden rökning eller trafikolycka orsakad av ignorerande av hastighetsgränserna. Ett ekonomiskt slag i ansiktet tillsammans med den ofrånkomliga fysiska smärtan, hade med all sannolikhet minskat benägenheten att göra sig skyldig till dessa illdåd. Notera att detta förslag i första hand skulle gälla självförvållad skadegörelse och alltså ej om du blivit påkörd av någon eller dylikt.

Håller ju med här. Det jag är emot är att man vill försöka kontrollera individen på olika vis istället för att ge denne en möjlighet och förtroende att visa om man är lämplig att ha körkort eller ej.

Precis. Kollektiv bestraffning är sällan en lyckad lösning på problemen, oaktat de är trafikrelaterade eller ej. Då missgynnas ju vi som de facto sköter oss. Jag upplever att makthavarna i stor utsträckning idiotförklarar oss medborgare, framför allt ifall något av dessa synnerligen bisarra förslag skulle komma att tillämpas.

Nästa steg blir väl att förbjuda allt.

PHrnfeldt Sheik Yerbouti
18 januari 2012 · 1 899 Inlägg

Vedhuggarn skrev:

PHrnfeldt skrev:

Vedhuggarn skrev:
Generellt håller jag helt klart med i sakfrågan om att gärningsmannen i större utsträckning bör stå för omkostnaderna orsakade av hans bristfälliga förmåga, än vad som idag sker. En sådan lagändring skulle dessutom, är min logiska övertygelse, öka drivkraften att UNDVIKA att hamna i en sådan situation (som samhället idag tvingas bekosta). Oavsett det är vård för cancer orsakad av regelbunden rökning eller trafikolycka orsakad av ignorerande av hastighetsgränserna. Ett ekonomiskt slag i ansiktet tillsammans med den ofrånkomliga fysiska smärtan, hade med all sannolikhet minskat benägenheten att göra sig skyldig till dessa illdåd. Notera att detta förslag i första hand skulle gälla självförvållad skadegörelse och alltså ej om du blivit påkörd av någon eller dylikt.

Håller ju med här. Det jag är emot är att man vill försöka kontrollera individen på olika vis istället för att ge denne en möjlighet och förtroende att visa om man är lämplig att ha körkort eller ej.

Precis. Kollektiv bestraffning är sällan en lyckad lösning på problemen, oaktat de är trafikrelaterade eller ej. Då missgynnas ju vi som de facto sköter oss. Jag upplever att makthavarna i stor utsträckning idiotförklarar oss medborgare, framför allt ifall något av dessa synnerligen bisarra förslag skulle komma att tillämpas.

Nästa steg blir väl att förbjuda allt.

Den exakta essensen vad jag i min frustration försöker få sagt.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
matteeee Ingen himmel är så blå som min
18 januari 2012 · 2 972 Inlägg

PHrnfeldt: jag köper ditt resonemang, men lugna ner dig innan blodkärlen spricker. För det första är det inte genomfört, och lär inte bli sålänge vi båda är under 24 (ok, det är redan för sent för mig tongue)

Sen är ju inte problemen unika för norrland på något sätt. Jag kan inte heller ta mig till och från jobb med buss, tåg eller cykel.

Jag kan också bli förbannad på mycket som regering och riksdag lyckas hitta på, men när dom vill minska antalet svåra olyckor som orsakas av en gemensam nämnare ser jag det som positivt.
Att exakt alla förslag som står i en artikel inte är verklighetsförankrade eller positiva för dig personligen kan man låta va därhän tills dess att det närmar sig ett faktiskt beslut. Att lägga energi på att skrika om det på garaget.org hjälper väl ändå inte mycket? smile

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
PHrnfeldt Sheik Yerbouti
18 januari 2012 · 1 899 Inlägg

matteeee skrev:
PHrnfeldt: jag köper ditt resonemang, men lugna ner dig innan blodkärlen spricker. För det första är det inte genomfört, och lär inte bli sålänge vi båda är under 24 (ok, det är redan för sent för mig tongue)

Sen är ju inte problemen unika för norrland på något sätt. Jag kan inte heller ta mig till och från jobb med buss, tåg eller cykel.

Jag kan också bli förbannad på mycket som regering och riksdag lyckas hitta på, men när dom vill minska antalet svåra olyckor som orsakas av en gemensam nämnare ser jag det som positivt.
Att exakt alla förslag som står i en artikel inte är verklighetsförankrade eller positiva för dig personligen kan man låta va därhän tills dess att det närmar sig ett faktiskt beslut. Att lägga energi på att skrika om det på garaget.org hjälper väl ändå inte mycket? smile

Haha wink Du har en poäng där. Men att sitta och grina på gorg är ett av mina stora kvällsnöjen big_smile

Skämt åsido. Jag förstår vad du menar och håller med dej när du tar upp det faktum att vi är flera som rör oss längs vägarna, men det är väl hellre detta man kanske ska försöka få de ungdomar som missköter sej att respektera isf.

Sedan har jag väl redan visat med mina inlägg att jag inte röstar på sossarna wink, men jag kan ju hålla med om att om nu samhället gemensamt ska stå för kostnaderna av vad individen orsakar, med allt vad det innebär, så är det ju bra att man försöker se till att hålla kostnaderna nere, om man nu ska se på det enbart ur en ekonomisk vinkel.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com
Navkapsel
18 januari 2012 · 4 637 Inlägg

Min uppfattning är att olyckor bland unga ökar men jag har inga siffror på det.

Men allt elände ökar även helt andra saker i samhället.

Frågan är om förbud och liknande är lösningen eller om det då bara blir värre och värre? Vore svårare men långsiktigt enklare att ta reda på vad alla jävla elendesökningar beror på...

Är 25 så berörs inte men tror enda att detta är fel väg att gå...

Navkapsel
18 januari 2012 · 4 637 Inlägg

jonnielahti skrev:
men tänk dem som är 18 och pendlar till sitt jobb med bil här i norr? ska man då behöva säga upp sitt arbete för att man är för ung för att köra? de är ju helt jävla otroligt...

Många unga måste ha bil i- och till jobbet. Även här i Östergötland har vi en period där det ljusnar vid 9 och mörknar igen vid 14.30...
Ungdomsarbetslösheten gynnas inte...

Senast redigerat av Navkapsel (18 januari 2012)

Muttley
18 januari 2012 ·

Bättre lösning. Höj avgift för körkort till 40 tusen så slipper vi ha förare som tar körkortet på väldigt liten tid som pluggar inför proven, övar bara på det till uppkörningen och sen när de fått lappen har de glömt.

Och då såklart minimum övningskörning så att säga 6 månader på körskola så vore de även kalas.

Navkapsel
18 januari 2012 · 4 637 Inlägg

Jag hade en kvinna som trafikskollärare.
Enligt min far körde jag som en kärring i början.

Så kanske är det lösningen om nu kvinnor kör bättre än män?

Senast redigerat av Navkapsel (18 januari 2012)

Navkapsel
18 januari 2012 · 4 637 Inlägg

jonnielahti skrev:

tkd_rille skrev:
Bättre lösning. Höj avgift för körkort till 40 tusen så slipper vi ha förare som tar körkortet på väldigt liten tid som pluggar inför proven, övar bara på det till uppkörningen och sen när de fått lappen har de glömt.

Och då såklart minimum övningskörning så att säga 6 månader på körskola så vore de även kalas.

betalar du mina syskons körkort så kan jag va på din sida... mad

Tror hans inlägg bara var lite ironi. smile

skjortan Down n`out
19 januari 2012 · 514 Inlägg

LeafBox skrev:

skjortan skrev:

LeafBox skrev:
Låt oss inte tappa brallorna här
tom dom sittande politikerna (dvs 50+are) tycker det är orealistiskt (läs sista kolumnen(?))

Det är nog ingen större chans att detta kommer hända.
Men ja, förslaget i sej är oerhört retarded.

Om nu unga män kör som vildar hela tiden (personligen tror jag det är unga idioter, inte bara göra generaliseringen män)
Varför hindra dom ifrån att få mer körtimmar och lära sej? Vore det inte bättre att som sagt ha nått område i varje stad där ungdomarna kan komma och sladda av sej och lära sej hantera bilen istället.

Och dessutom, hur ska dom veta att det är unga män som kör bilen? Jag har (precis som 90% av bilägare under 25) min bil skriven på mina föräldrar.
Näe, inte igenomtänkt

hur dom ska veta vem som kör bilen?

Mjaa? Om jag har min bil skriven på mina föräldrar, ska dom sätta all den där skiten på mina föräldrars bilar då bara för att jag lånar dom? (fartspärrningen osvosv)

Det är väll upp till dig att det finns i den bil du lånar, ska du köra så ska det finnas detta i den bil du kör. och polisen lär väll se att det är du som kör om dom stoppar dig.

Down n`out
Eddy Galen, inte dum.
19 januari 2012 · 1 324 Inlägg

Jag tycker att dom bara ska öka propagandan om bilolyckor om de nu vill få ner det. Jag kommer ihåg hjärntvättningen man fick på riskettan när man tog sitt körkort och man blev väldigt medveten om riskerna, men en månad senare så var ju det helt bortglömt.

Det och alkolås såklart! Om vi nu är ett socialistist-kapitalistiskt land så borde man väl stärka individen och inte förtrycka den till en "säker" standard för att "fungera" i samhället.

Alla människor är olika och borde behandlas så de har möjligheten till att utvecklas själva.

Senast redigerat av Eddy (19 januari 2012)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang