Hur många mil håller bromsar?

Puffe
31 januari 2012 · 10 Inlägg

jag vet att det är en ganska generell fråga, ska försöka förs med info.

Jag kör samma sträcka varje dag 55km per väg till jobbet, av denna är 49km motorväg. Min bil, en Peugeot 207 -10 är snart (i april) 2 år gammal. Dock har det börjat skrapa lite om bromsarna i låga hastigheter, mest märks det nästan när man backar och bromsar. INgen märkbar skillnad i bromsverkan, ibland gnisslar det lite när man bromsar i ex. kö. Bilen har i skrivande stund gått ca 4350 mil. Jag tycker personligen att det känns väldigt tidigt för ett par bromsar att vara slut. Har vänner som dom flesta inte behövt byta förrän tidigast kring 6000 mil.


Vad tror ni? E jag ute cyklar? Eller kan man gnälla lite när jag lämnar in på service?smile

Tack för hjälpen
///uffe

Expoze
31 januari 2012 · 2 024 Inlägg

Omöjligt att generalisera hur länge bromsarna håller. Beror massor på hur just du som förare bromsar. 2 likadana bilar som kör samma väg slits olika just på grund av hur olika förare använder bromsarna. Efter de milen kan det mycket väl vara dags att byta belägg, jag hade definitivt kollat hur slitna de är iallafall.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom
Ford Taunus 2300 GXL "Rackham" (1974)
baltis
31 januari 2012 · 1 948 Inlägg

Hur långt är ett snöre?

steifan DR!FTT3KN!K3R
31 januari 2012 · 10 427 Inlägg

Bromsbelägg brukar väl hålla i ett par år för mig (kanske 4000mil).
Bromsskivors livslängd kan variera stort, beror helt på hur repiga eller rostiga de blir.

Som exempel så har min Volvo 740 samma bromsskivor fram som den hade när den lämnade
fabriken september 1988 (19000mil) och lika med BMWn som rullat sedan december 1999 (16000mil).

En släktings Golf IV -00 fick nya bromsskivor runt om vid 13000 mil för något enstaka år sedan som ett annat exempel.

Senast redigerat av steifan (31 januari 2012)

titum
31 januari 2012 · 164 Inlägg

mellan 60 och 10000mil.....

exempel 1, åkte bana med en lancer med racebelägg/r-däck och efter 60mil gick ena framkolven igenom plattan på bromsbelägget

exempel 2, morsans skoda fabia hon köpte ny, gick 10000mil med samma skivor samt belägg bak, bytes pga att jag vägrade smörja upp engång till utan att byta beläggen smile

enkelt sagt kan man säga att man inte vet, enklast är att kolla på bromsarna att dem inte kärvar och med jämna mellanrum hur mycket bromsarna är slitna

Volvo 940 turbo "STEALTH" (1997)
Skoda fabia (2005)
dawwe ...has left the building...
31 januari 2012 · 4 474 Inlägg

Ca 14000 mil höll beläggen fram (Biltema). Skivorna var uppe i ca 20000 mil när bilen såldes, visst fanns det "kanter" men långt ifrån utslitna.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
frasse4
31 januari 2012 · 736 Inlägg

Är ju inte svårt att kolla heller, tycker inte 4000 mil låter lite, men dumt att vänta då det är lätt att sabba skivorna om man kör med belägg som är slut. Brukar höras först när man svänger och bromsar...

Volvo 940 GL "Bob - Den högerstyrda" (1993)
engolf
31 januari 2012 · 3 235 Inlägg

Du kanske använder bromsarna för lite, och då rostar skivorna och man får gnissel.
Bromsa hårt/aktivt nästa gång du kör, så försvnner det nog.

VipMartie
1 februari 2012 · 537 Inlägg

Om man vänder beläggen åt fel håll så kan de gå rätt fort också har jag lärt mig en gång när jag var trött =P

MVH / Martie

:: MartieCars.com ::..:..::.
Mitsubishi Outlander Turbo "Evolander" (2006)
Honda Civic 1.8 Sport FK2 "Diamantbilen" (2006)
Mitsubishi Grandis "EvoBussen" (2005)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang