Kommer personen bli av med kortet?

risodlarn
3 februari 2012 · 577 Inlägg

bättre o svepa en lättöl o sen köra direkt efter än o köra trött vill jag påstå, men det är det inget straff på.

Jag kör inte aggressivt, jag kör effektivt.
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
3 februari 2012 · 6 170 Inlägg

risodlarn skrev:
bättre o svepa en lättöl o sen köra direkt efter än o köra trött vill jag påstå, men det är det inget straff på.

Jo trötthet går väl under vårdslöshet i trafik ??

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
risodlarn
3 februari 2012 · 577 Inlägg

TBOC_Razor skrev:

risodlarn skrev:
bättre o svepa en lättöl o sen köra direkt efter än o köra trött vill jag påstå, men det är det inget straff på.

Jo trötthet går väl under vårdslöshet i trafik ??

Kanske är väl svårt att bevisa. Sålänge du inte gör ett misstag pga trötthet. Men de kan väl inte direkt dela ut böter i en rutinkontroll för att man sitter och gäspar. eller? yikes

Jag kör inte aggressivt, jag kör effektivt.
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
3 februari 2012 · 6 170 Inlägg

risodlarn skrev:

TBOC_Razor skrev:

risodlarn skrev:
bättre o svepa en lättöl o sen köra direkt efter än o köra trött vill jag påstå, men det är det inget straff på.

Jo trötthet går väl under vårdslöshet i trafik ??

Kanske är väl svårt att bevisa. Sålänge du inte gör ett misstag pga trötthet. Men de kan väl inte direkt dela ut böter i en rutinkontroll för att man sitter och gäspar. eller? yikes

Nej men om du kör som en idiot och någon annan eller snuten själv har sett dig köra så stoppar dom ju dig och är du då uppenbart för trött för att köra så bör dom ju kunna ge dig någon sorts skit för det ??

Jag vet faktiskt inte men jag tycker ju personligen att det är vårdslöst att köra när man är trött och det borde ju bli vårdslöshet i trafik. Jag vet själv hur jävla fort det kan gå att tex köra av om man nickar till...

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
risodlarn
3 februari 2012 · 577 Inlägg

TBOC_Razor skrev:

risodlarn skrev:

TBOC_Razor skrev:

Jo trötthet går väl under vårdslöshet i trafik ??

Kanske är väl svårt att bevisa. Sålänge du inte gör ett misstag pga trötthet. Men de kan väl inte direkt dela ut böter i en rutinkontroll för att man sitter och gäspar. eller? yikes

Nej men om du kör som en idiot och någon annan eller snuten själv har sett dig köra så stoppar dom ju dig och är du då uppenbart för trött för att köra så bör dom ju kunna ge dig någon sorts skit för det ??

Jag vet faktiskt inte men jag tycker ju personligen att det är vårdslöst att köra när man är trött och det borde ju bli vårdslöshet i trafik. Jag vet själv hur jävla fort det kan gå att tex köra av om man nickar till...

Ja men då får man ju inte för att man är trött utan för att man kör som en idiot. Du kan ju köra som en gud när du är alkoholpåverkad men ändå så åker man ju på det då. Jag vet inte hundra hur de fungerar men man har ju själv kört trött dock så skulle jag aldrig köra full. Det är ju just för att det är mer accepterat att köra trött än full och vad jag vet inte har någon direkt påföljd. Förutsatt att man inte somnar och kör på någon/något.

*full (läs alkoholpåverkad)

Jag kör inte aggressivt, jag kör effektivt.
matteeee Ingen himmel är så blå som min
3 februari 2012 · 2 972 Inlägg

Marcus- skrev:
Värst vad alla gnäller... 0.36 promille är inte mycket.
Sen känner ingen här till omständigheterna, ingen vet varför han körde påverkad.
Så sjukt onödigt att skriva tråkiga inlägg bara för att hacka ner på han? Skriv av er i ett word dokument istället.

Körkortet lär ju gå i 12 månader och efter det får "din kompis" börja ta om körkortet antar jag.

Inte mycket - men FÖR mycket. Finns inte många omständigheter som rättfärdigar att köra onykter.

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
aqulio
3 februari 2012 · 1 146 Inlägg

Dessutom är provtiden på 5år idag inte 2 år som alla påpekar

Opelmadness German cars, quality and beyond
3 februari 2012 · 8 197 Inlägg

nixon89 skrev:
Du blir av med kortet plus får ta om körkortet. Nya regler angående alkohol i trafik from årskiftet.

Ok som föregåe.nde talare skrev, har du precis fått ditt körkort där man precis genom gått utbildning med risker om alkohol och droger i trafik, då ska man fanimej ej ha körkort.

Kan inte göra nåt annat än hålla med. Ska man köra bil, ge fan i alkohol och andra droger! Han får skylla sig själv, har ingen som helst sympati för såna nollor. mad

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
tobbe456
3 februari 2012 · 335 Inlägg

Marcus- skrev:

matteeee skrev:

Marcus- skrev:
Värst vad alla gnäller... 0.36 promille är inte mycket.
Sen känner ingen här till omständigheterna, ingen vet varför han körde påverkad.
Så sjukt onödigt att skriva tråkiga inlägg bara för att hacka ner på han? Skriv av er i ett word dokument istället.

Körkortet lär ju gå i 12 månader och efter det får "din kompis" börja ta om körkortet antar jag.

Inte mycket - men FÖR mycket. Finns inte många omständigheter som rättfärdigar att köra onykter.

Javisst är det så. Men det finns flera omständigheter där en situation kan kräva det.
I detta fallet har vi inte fått någon information om varför. Så tycker inte folk ska sitta och vara respektlösa och i princip mobba honom. Barnsligt beteénde.

Tror vi har ett rattfyllo som sitter och skriver här ... wink 

Vete fasen hur du kan ens försöka vinkla till att det är OKEJ att köra berusad...?, "det var ju inte så farligt.."
Det finns YTTERST få tillfällen då du kan sätta dig bakom ratten och köra påverkad och kunna rättfärdiga det, men OM det visar sig att du under den körsträckan far åt helvete och, tja.. dödar en hel familj? (har ju hänt några gånger) ..  är det fortfarande okej? kan du rättfärdiga den biten då?

Man säger att nöden har ingen lag, och det stämmer till viss del. Det finns exempel på när man satt sig bakom ratten för att t.ex köra en person till sjukhus, men, tänk själv vilken ökning av olycksrisken detta innebär? först är du berusad, sen är du stressad! Krävs fanimej inte mycket att råka fara åt helvete, och kanske då dräpa den personen som du först av allt skulle rädda..? (har hänt det också) Ett djur på vägen i fel läge, eller mötande bil som just kommer över lite på fel sida...   

Som nämnts tidigare, alkohol i MYCKET måttliga mängder kan innebära en viss förhöjd koncentratopm, men den gränsen går en bra bit under vad TS kompis hade i blodet.. 
Du kan känna dig så jäkla duktig på att köra bil, vissa kör ju tom försiktigt...  men du har ALDRIG samma reaktionsförmåga, syn ect som om du vore helt nykter..   Glöm för fasen inte bort det..

Och ja, det är lika illa att köra bil väldigt trött...    (kan innebära vårdslöshet i trafik)

Volvo C30 T5 "Momentum" (2007)
matteeee Ingen himmel är så blå som min
3 februari 2012 · 2 972 Inlägg

"Du känner dig inte direkt full" - nä, man gör inte alltid det vid 0,2 promille. Men det blir inte lagligt bara för att man inte känner sig direkt full.
"en väldigt liten risk att köra ihjäl någon" - det säger du i ditt exempel ja - men när/om det händer.....?

Det är klart att din sons liv är värt mer än alla andra - för dig. Men lagen är inte skriven utifrån dig, med dig i fokus eller enligt dina värderingar. Frösök se det i ett helhetsperspektiv.

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
risodlarn
3 februari 2012 · 577 Inlägg

Man ska inte köra full för då blir man en sämre förare. Vissa förare är apkassa redan då de är nyktra visst borde väl de då ge fan i att köra eftersom det finns stor risk att något illa händer? Ja, men det gör de ju inte. Så om de med gott samvete kör runt och riskerar folks liv hela dagarna. Kan man väl köra lätt berusad om nöden kräver det.

Jag kör inte aggressivt, jag kör effektivt.
risodlarn
3 februari 2012 · 577 Inlägg

Marcus- skrev:
Logiken segrar! smile
Om alla människor tänker logiskt istället för att predika saker man lärt sig i "skolan" skulle världen se bättre ut.

+1

Jag kör inte aggressivt, jag kör effektivt.
plankan
3 februari 2012 ·

Marcus- skrev:
Värst vad alla gnäller... 0.36 promille är inte mycket.

Nej kanske inte -
men det är ändå 0.36 promille för mycket roll

alain www.bimmerpower.org
3 februari 2012 · 3 995 Inlägg

Marcus- skrev:

aqulio skrev:
Dessutom är provtiden på 5år idag inte 2 år som alla påpekar

Källa på det ?


Det där med fem år började det pratas om på 90-talet.......
Alltid varit 2 år. Vet inte vart folk fått det där med fem år ifrån.

Fall 1 - Körkort med prövotid

Den som får körkort för första gången har en prövotid under två år från dagen för provet. Om ditt körkort återkallas för en händelse under prövotiden måste du göra ett nytt förarprov, både kunskaps- och körprov, även om spärrtiden är kortare än ett år. För att få avlägga ett nytt förarprov måste du ha ett giltigt körkortstillstånd. Du kan ansöka om körkortstillstånd när det återstår sex månader av spärrtiden. Körkortstillståndet kan beviljas tidigast två månader före spärrtidens slut.

http://www.korkortsportalen.se/jag-har- … t-korkort/

Senast redigerat av alain (3 februari 2012)

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW X5 4.4i (2006)
BMW 530i (2003)
Opelmadness German cars, quality and beyond
3 februari 2012 · 8 197 Inlägg

nixon89 skrev:
Du blir av med kortet plus får ta om körkortet. Nya regler angående alkohol i trafik from årskiftet.

Ok som föregåe.nde talare skrev, har du precis fått ditt körkort där man precis genom gått utbildning med risker om alkohol och droger i trafik, då ska man fanimej ej ha körkort.

Kan inte göra nåt annat än hålla med. Ska man köra bil, ge fan i alkohol och andra droger! Han får skylla sig själv, har ingen som helst sympati för såna nollor. mad

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
Mack Forum- och sitemoderator
3 februari 2012 · 26 167 Inlägg

zovix skrev:

M_Broberg skrev:

zovix skrev:
Hårdare straff ger också hårdare krav på rättssystemets tekniska apparatur. Om jag blir stoppad kommer jag kräva att det instrument jag blåser i ska nyligen vara kalibrerat, skitsamma om det innebär att jag får skjuts till snutstationen.

om jag inte har helt fel används blåsinstrumenten "på gatan" och om du blåser för mkt 2 ggr så åker du med till stationen/sjukhuset för blodprov.

Man mäter för övrigt inte i promille längre utan i mml (elr nått liknande)


Sen fattar jag inte varför det ska vara en mänsklig rättighet att få dricka? det här handlar inte om att vi ska förbjuda folk att dricka öl för det e gott. Det handlar om att ta bort folk som har nedsatt förmåga att köra bil pga alkohol.. då äre Synd om dig om du inte tål sprit men sånt e livet.

Nej det är ingen "mänsklig rättighet att dricka" jag anser bara att man bör kunna få dricka en lättöl till lunch utan att riskera att åka dit (visst de flesta klarar nog det utandningsprovet) men vågar man då man riskerar så mycket, speciellt om man har ett arbete där man är beroende utav sitt körkort.

Tyvärr är det så att när man blir lite äldre är söta läskeblasker eller saft inte lika gott, då är man som t.ex. yrkesförare helt hänvisad till ramlösa och jag lovar att ramlösa till maten var dag i ett år är inte kul. Då finns lättöl, men om man nu råkar dricka två lättöl till maten på sin stressade 40min lunch, ska man då riskera att åka dit så hårt att du riskerar ditt jobb och hela din karriär?

Dessutom är det så att en liten mängd alkohol skärper reaktionsförmågan och lugnar. Tävlar man i pistol t.ex. anses en öl innan tävling vara doping.

Ni som förespråkar detta måste även tycka att det är dags att införa nolltollerans för nikotin i bilen. Vi vet ju faktiskt inte helt hur detta centralstimuli påverkar bilkörningen. Därför måste det förbjudas. Jag förespråkar körkortsindragning vid ett bloss i bilen eller om någon påträffas med prilla bakom ratten. Hoppas nu det går upp ett ljus om hur korkat detta är.

Mvh Magnus

Vem tvingar alla yrkesförare att dricka Ramlösa..?
Drick vatten, saft, mjölk, kaffe, klorin, lacknafta.. - vad fan som helst, bara det inte innehåller alkohol.
How hard can it be?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
tobbe456
3 februari 2012 · 335 Inlägg

Nu var det mycket predikande på en gång.. Vi behöver inte göra det så svårt.

Du har druckit, du känner dig inte direkt full. Din femårige son får ett anfall(kan inte andas), ambulansen är 30 minuter bort.
Låter du honom dö eller kör du ?

Hela grejen med mitt inlägg handlar om varför man känner sig så tvingade att skriva elaka saker ?
Varför hoppa på någon på internet och kasta ur sig massa skit ? En total främling som inte har skrivit något till dig.
Som du inledde ditt inlägg " Tror vi pratar med ett rattfyllo wink " Vad var det liksom ? Varför skrev du så, onödigt.


Klart man inte ska köra bil full. Men det finns undantag, inte enligt lagen. Men människor gör undantag.
Självisk överlevnadsteknik. Jag tar hellre en en väldigt liten risk att köra ihjäl någon än att garanterat låta min son dö. Snälla skriv inte ett helt jäkla A4 nu för jag orkade knappt ta mig genom det senaste.

Ursäkta mig Marcus-, det var inte min mening att predika för dig. Men när man skriver "Värst vad alla gnäller... 0.36 promille är inte mycket." Så verkar man i mina ögon definitivt inte lämpad att inneha körkort.. wink

Precis som jag skrev,. och precis som du citerade, så finns det tillfällen där "nöden har ingen lag" principen tillämpas, men du utsätter vid det tillfället ändå dig själv, din, i detta fallet, femårige son, och samtliga medtrafikanter för..  ja, praktiskt taget livsfara.
Självfallet, hamnar man i det läget så tänker man inte, man bara gör det. Men nu låter det på TS som om detta inte är ett troligt scenario, mer troligt att killen kört bil lite för tidigt dagen efter.

Jag är inte en sådan som häcklar folk på internet, eller är allmänt otrevlig när jag skriver, men att se någon annan, skriva på ett bokstavligt talat vårdslöst sätt, gör att jag måste säga emot.


Alkohol och bilkörning hör inte ihop. Punkt. Det brukar de flesta på ett bilforum hålla som självklart, eftersom vi uppskattar BILARNA, en stor procent av medlemmarna här är ju till och med nykterister, dom sparar slantarna som skulle brännas på krogen, till att lägga på bilen istället.

Orkar du inte läsa detta så är det ju ditt problem, jag skriver bara wink

Kan citera din egen signatur i detta.. 
"Jag är inte otrevlig, jag låter bara jävligt otrevlig när jag skriver..."
MVH

Volvo C30 T5 "Momentum" (2007)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
4 februari 2012 · 13 757 Inlägg

Marcus- skrev:

Zadran skrev:

Marcus- skrev:

På fredagarna ? roll Nje är väl mest i veckorna det är att göra... På fredagkvällarna brukar jag inte boka in så mycket tongue Dessutom är det vinter och hundra minusgrader så smile Sitta i ett forum kan vara trevligt.

Tycker bara att de flesta diskussioner inte leder någon vart här :p alltid nån som vet bäst

Vi har alla våra olika åsikter och synpunkter (:

Hela ämnet här var ju internetmobbning. Vet inte varför det fastnade så på alkohol.

för att det handlade om rattfylla och för att man ska åka fast för det krävs det en del sprit
av naturliga anledningar smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
tobbe456
4 februari 2012 · 335 Inlägg

wink
Som sagt, är det -36 ute så kan de va skönt att värma fingrarna mot ett tangentbord! wink

Volvo C30 T5 "Momentum" (2007)
bylleman82 svetsare / ställningsmontör
4 februari 2012 · 34 Inlägg

Tog dom inte kortet på plats ?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang