En dag på Autobahn......(samt stopp i tullen till Schweiz)

b10tax
8 september 2006 · 22 Inlägg

-Med omdöme, med omdöme, svarade han lite tveksamt sin chef på försäkringsbolaget när han hade fått frågan: –Alex du kör väl försiktigt på semestern nu när du ska bila genom Europa och köra på Autobahn?

Han hette egentligen något annat men hade blivit kallad Alex så länge att han nästan hade glömt bort sitt riktiga namn. 40-årsdagen var passerad med råge men fortfarande tyckte han det var barnsligt kul att köra bil. Kanske hade det något att göra med att han inte hade haft ekonomi att köpa några häftiga bilar när han var yngre. Den dyraste bilen av de första 30 han hade ägt mellan 18-25 års ålder var en Opel Ascona -73 som kostade 8 000: - 1980.

Nu stod det en SAAB 9-3 Aero Sportsedan-04 i garaget som han hade ägt i drygt ett år. De 210 hkr som motorn hade original var en enorm skillnad mot den 121 hkr starka motorn i den Toyota Carina-90 som han hade rattat de senaste 8 åren. Han hade av en slump hamnat på en hemsida för SAAB-entusiaster i samband med bilköpet och blivit lite nyfiken då många hade ”chiptrimmat” sina bilar för en överkomlig slant och fått upp emot 40 hkr mer och samtidigt lägre bränsleförbrukning. Han hade nappat på detta och kört med ”steg 1” som trimsteget kallades för i drygt 1 år.

Med ca 250 hkr och 400 Nm i vridmoment hade han kört ifrån en Mercedes c32 AMG mellan 80-120 trots att ”Mercan” hade 354 hkr och 450 Nm och 6 cylindrar. Det är imponerande vad man kan få ut av en 2-liters motor med turbo bara genom att ändra mjukvaran och byta avgassystem. Inför denna sommar hade han löpt linan ut och trimmat bilen max vad trimfirman rekommenderade. Med större turbo, andra spridare etc. hade han skrämt upp bilen till runt 300 hkr och ca 420 Nm i vrid. Chassiet var så välavstämt original så det enda han hade gjort var att sänka bilen 30 mm med ett par sportfjädrar.

Med den gamla pophiten”Private Eyes” med Hall & Oates på svag volym från tidigt 80-tal och med textraderna: “Private Eyes they're watching you they see your every move” lämnade han hastighetskamerorna bakom sig när han åkte på Kielfärjan för vidare färd ner i Europa.

Väl inne på färjan så var det förvånansvärt lite personbilar, nästan bara långtradare. Den enda personbilen inom synhåll var en BMW 330 av senaste årsmodell som parkerade precis bredvid. Ur BMW:n kliver det ur en riktig koloss, kroppsbyggare i 30-års åldern, runt 195 cm och gissningsvis 130 kg utan ett gram fett på kroppen. Tribaltatueringarna som fyllde armarna syntes knappt bakom all solariebränna kompletterat med brun utan sol. På passagerarsidan klev det ut en riktig ”BB-brud” om möjligt än mer solariebrun än sin kille. ”BB-brud” var ett uttryck som han själv hade hittat på och stod för Big-Brother-brud, en såpastjärna med mer silikon än hjärna. Denna ”donna” fyllde kriterierna mer än väl med pumpad byst och onaturligt välfyllda läppar, med bar mage, piercad navel och beiga snedgångna uggs blev bilden komplett.

-Va, fan står det på din personliga reg.skylt, sade kroppsbyggaren med överlägsen Stockholmsdialekt. Står det VADÅ M3, ”ärru inte riktigt navlad” fortsatte han och hånskrattade. – Det behövs väl för fan inte en BMW M3 för att köra ifrån en SAAB.

-Är du säker på det, svarade Alex lugnt. När han hade beställt den personliga skylten så visste han redan att han inte skulle ha en chans mot en M3 i höga farter men upptill 150-160 så skulle det nog bli jämt. Sen är det ju alltid kul att retas lite.

-”En sak skarru ha klart förrej, jag kommer att köra åttor runt dig om jag får syn pårrej på Autobahn”. – Vi får väl se, fortsatte Alex, jag måste dock medge att BMW leder utvecklingen när det gäller tillvalslistan, SAAB har ännu ej inbyggt solarium som tillval som jag ser att Ni har. –Har vi? sade BB-bruden storögt och tittade på sin kille, det har du inte berätt...

-Håll käften! avbröt kroppsbyggaren sin tjej samtidigt som han slet tag i hennes hand och gick i riktning mot hytterna. Aj,aj, pep BB-bruden när hon flera gånger höll på att vricka fötterna  och utbrast: -Vad fick du så bråttom för?

Undrar om det är sant som de säger att de tar fett från rumpan när läppar ska plastikopereras, det ger ju uttrycket: ”Kyss mig i arslet”, en helt ny innebörd tänkte Alex och log för sig själv.

09.00 dagen därpå anlände färjan till Kiel och Freiburg matades in i navigationen. 895 km till destinationen, temperaturmätaren visade på 31 grader och det riktigt ångade från asfalten, det här kommer att bli en härlig dag, tänkte Alex.

Trots 13 högtalare och 300 Watt så var basen inte mycket att hurra för varför en extra subwoofer hade monterats under handskfacket. Placeringen var inte helt lyckad men nu kunde han i alla fall ställa in basen så att backspegeln vibrerade till favoritlåten ”Put your lights on” med Santana.

Det tar alltid några mil innan man vänjer sig vid tempot på Autobahn och det mest ovana är när man ligger i 170-180 i vänsterfilen och en Porsche dyker upp i backspegeln och blinkar irriterad för att man ligger i vägen.

Han testade accet mellan 100-150 på trean och i denna värme så tog det över 5 sek. I 15 graders värme så gick det på 4,6 sek. I norra Tyskland är det mycket fartbegränsningar även på Autobahn och han började redan längta efter en rund vit skylt med flera täta parallella svarta diagonalsträck över. Skylten betyder förmodligen fri fart men Alex hade döpt om den till ”Allting upphör”. Innebörden av skylten är egentligen osannolik på 2000-talet. Vilken politiker varsomhelst i världen som skulle försöka införa ”fri fart” skulle begå politiskt självmord med omedelbar verkan. Skylten i sig är så politiskt laddad att miljöpartister vänder sig i graven redan innan de är döda bara de hör talas om den. Därför älskade han den, om tyskar stjäl ”Varning för älg”-skyltar och använder som groggbrickor så skulle han gärna använda denna skylt som groggbricka hemma i Sverige. Han hade förresten läst en intervju med språkröret Peter Eriksson som på frågan om vad det värsta han hade varit med om, hade svarat: - Jag liftade med en kvinna i min ungdom och hon körde i fasansfulla 170 km/tim. Han skulle vara med idag tänkte Alex och kände hur det ryckte i mungipan. Politiker i Tyskland har förresten börjat diskutera om inte fri fart skall förbjudas på Autobahn, han gillade kommentaren som programledaren Jeremy Clarkson i programmet ”Top Gear” hade fällt om detta ämne: -If they do that, what´s the point in having Germany?

Efter en halvtimme dök skylten upp och han fick sträcka ut ordentligt men var finns alla BMW och Mercedes när man behöver dem. En VW LUPO går ut i vänsterfilen och kör om en Skoda Fabia. En Lupo är väl så bensinsnål så frågan är om man inte får åka och tappa ur bensin på mackarna, den är väl dessutom så politiskt korrekt att man säkert får P-böter avskrivna retroaktivt i 5 år så fort man blir registrerad ägare.

Han hade egentligen inget emot miljöbilar och skulle absolut kunna tänka sig att köpa t.ex. en etanolbil i framtiden men just nu hade han inget tålamod med bilar som låg i 90 km/tim i vänsterfilen. Han roade sig ändå med att hitta på en reklamslogan till Skodan när han körde om den: ”Skoda Fabian, för dig som inte har något emot att sitta i en låda” han skrattade så att magen guppade åt sitt eget skämt med SIBA-Fabian i tankarna. Nästa bromskloss var en Honda Jazz men nu blev han inte ens irriterad när han tänkte på den fatala miss som asiaterna hade gjort när bilen skulle introduceras i Europa 2001. Bilen hade döpts till Honda *** som inte alls har någon laddad mening i Asien. En given reklamslogan hade ju varit: ”Honda ***, liten utanpå men stor och rymlig inuti.”

Efter ytterligare ett par mil i 160-170 i marschfart så såg han en BMW 330 närma sig i backspegeln. Jag kan väl inte ha sån tur, tänkte han men mycket riktigt, var det inte ”kyss mig arslet” med pojkvännen vid ratten som närmade sig. En bil gick ut i vänsterfilen så hastigheten gick ned till 100 km/tim. BMW:n blinkade upprepat med helljuset för omkörning.
Alex lade sig i högerfilen och 330:n kom upp jämsides. Trots turbofördröjningen så hamnade BMW:n direkt i backspegeln och 14 sekunder senare vid 200 km/tim så var den rejält akterseglad. 14 sekunder var 1 sekund långsammare än om temperaturen hade varit 15 grader ute men det är klart att alla bilar går ju lite sämre vid 31 grader.

Kroppsbyggaren hade tydligen lyssnat för mycket på senaste Dixie Chicks hiten: ” I´m not ready to make nice, I’m not ready to back down” för när Alex hade saktat ned till 150 i vänsterfilen så kom BMW:n farande igen med blinkade heljus. Denna gång brydde sig Alex inte ens om att växla ned till fyran utan låg kvar på femman, lade sig i högerfilen och tryckte plattan i mattan. 9 sekunder senare vid 200 km/tim så var BMW:n åter igen ett antal billängder bakom. Nu såg han dessutom i backspegeln att BMW:n blinkade och körde av Autobahn vid en avfart. Liten tank det måste vara på de bilarna, nej extrapris på sololja måste naturligtvis ha dykt upp på en reklamskylt, tänkte han och skrattade så att tårarna rann.

En timme senare när Autobahn för en kort stund hade blivit 3-filig så kommer både en BMW och en Mercedes i ytterfilerna för omkörning. Nu var farten uppskruvad till 180 km/tim. När båda bilarna kom upp jämsides så tryckte Alex gaspedalen i botten och drygt 9 sekunder senare vid 220 km/tim så var båda bilarna i backspegeln till hans stora förvåning.

Nu började vägen svänga kraftigt för att vara Autobahn men Saaben låg som en epoxylimmad plattrocka på vägen. BMW:n gav sig dock inte utan körde om i den långa vänstersvängen i 230-240 km/tim med höger hjulpar nästan i luften. Nej, nu får det vara nog, tänkte Alex och slog av gasen, det räcker med att jag har kört ifrån bilen en gång, samtidigt som CD-växlaren tryckte in den gamla blueshjälten George Thorogood med låten ”Bad to the bone”.

Ett antal förvånade frånkörda BMW och Mercedesägare och ett antal timmar senare började solen att sänka sig över horisonten och trafiken minska i intensitet. 10 mil från slutmålet så dyker det återigen upp en Mercedes i backspegeln. Alex trycker återigen gasen i botten
i 180 km/tim men bilen bakom tappar inte en dm upptill 245 km/tim. Saaben går ut i högerfilen och Mercan som visar sig vara en c32 AMG kommer upp jämsides. Eftersom en raka på 2 km utan trafik uppenbarar sig så slänger Alex i 6:an och tänker: Welcome ” Twilight Zone”. Ingenting händer dock, Mercan fortsätter sin färd i vänsterfilen medans Saaben vägrar att varva mer än 4900 rpm på 6:an. Förbannat tänker Alex, hastighetsspärren är inte borttagen. Han hade förmodligen inte kunnat matcha C32: an ändå men det hade varit kul och se vad som hade hänt. 270-275 mätarfart , 260 ärliga borde Saaben komma upp i med denna setup.

895 km från dagens början satt han nöjd på hotellrummets terrass och sippade på en medhavd ”Old Pulteney” en singelmalt han hade lärt sig att älska från Skotska höglandet. Dagen till ära så han även tänt en äkta ”kuban”: Cohiba Esplendido. Han rökte egentligen inte men han tyckte det var så kul att svara när läkaren på senaste hälsoundersökningen hade frågat: -Du röker väl inte? – Jo, jag har precis börjat, fantastiskt trevlig hobby!!

Väl i sängen så hörde han den underbara balladen: ”Driving with the brakes on” med Del Amitri från hotellbaren. Ja, det var väl inte riktigt vad jag har gjort idag, tänkte han och knäppte händerna: Fader Vår som är i himmelen, vårt dagliga vridmoment giv oss idag.............. och låt mig alltid vara ung i sinnet.

Hej igen semesterfirare!

Nu har det gatt ett ar sedan sist och nu är det dags igen för lite äventyr. Förra veckan när jag akte fran Tyskland till Schweiz sa blev jag stoppad i tullen.

-What kind of business are you going to conduct in Switzerland? fragade damen i luckan vänligt. Jag sag ju väldigt mycket ut som affärsman där jag satt i T-shirt och shorts.
-No, svarade jag. -I'm just going to Geneva on holiday!
-Holiday, replikerade hon misstänksamt och leendet försvann direkt. -Wait here, I'm going to tell my boss. Efter nagon minut sa kommer det en liten man runt 1.55, Sigvard Marjasin kopia som sag ut som nagon kvarleva fran Gestapo i gamla Östtyskland.   

-Have you anything to declare? fragade han med ljus sprucken röst och med kraftig brytning och tysk accent.
-No, svarade jag men korrigerade mig i samma sekund. -I mean I don't think so I have a few beers in the trunk.
-BEERS, ropade han triumfartat och bad mig öppna bagageluckan. Jag visade ett lock Falcon 24 st 33 cl burkar. Han började veva med armarna smatt hysteriskt samtidigt som han väste: -It's over 7 litres, only 2 litres allowed! This is going to cost you!

Han tog med mig till sitt kontor och började fingra pa den största miniräknare jag har sett.
Ända lyckades han trycka pa 2 siffror samtidigt flera ganger och avbröt sig  själv med att skrika: Sheize!. Själv kan jag ingen tyska utom en lustig mening jag har lärt mig för manga ar sedan: Ich habe saurkraut in meine lederhausen gefunden. Jag tänkte för mig själv att nog inte var sa intresserad av om jag hade hittat surkal i mina läderbyxor sa jag höll den meningen för mig själv.

Efter 5 minuter sa var han klar och sade förnöjt: -The tax you must pay it's 2 Euros!
Han skämdes inte ens han sag jättenöjd ut. Jag betalade mina 18 kronor och akte lättat därifran. Ett tips om Ni rakar ha semesterspriten i bagageluckan och funderar pa att ta en dagstripp till Schweiz. 7-8 lock öl och ett antal whiskey kan nog bli rätt dyrt.

Mvh

Thomas Alexanderson

P.S. Tullhistorien är skriven pa ett tyskt tangentbord. därav saknas bokstaven a med en ring över. D.S.

Senast redigerat av b10tax (4 juli 2007)

9-3 ss aero-04, Concept E85 343 hk.
Livet är för kort för billig whisky och långsamma bilar.
-Exet-
8 september 2006 · 53 Inlägg

Undrar om det är sant som de säger att de tar fett från rumpan när läppar ska plastikopereras, det ger ju uttrycket: ”Kyss mig i arslet”, en helt ny innebörd tänkte Alex och log för sig själv.


hahaha så jävla bra big_smile

Masaru hater
8 september 2006 · 656 Inlägg

Underhållande läsning, mera sånt här!

when you're into it, you're into it. it consums you. it's all your money, it's all your time, it turns out to be you girlfriend, it turns out to be all your friends you surround yourself with. everybody knows what you are doing and how much you do it.. and it's the greatest thing when you can make it work right!...
Daniel.J
12 september 2006 · 74 Inlägg

haha roligt big_smile

Awuenobap
Stampe29 Handikappad
12 september 2006 · 16 Inlägg

Mycket roande läsning:) Mer sånt:) 
Nybliven saab ägare:)

BMW 123d M (2009)
Nasty Heavy Metal N' Horsepower
12 september 2006 · 174 Inlägg

haha vilket önsketänkande för en saab-ägare...
(vet att du kör ifrån min bil men man måste ju retas lite)
eller hur var det? tongue

Senast redigerat av Nasty (12 september 2006)

Alla kan köra fort rakt fram...
dusty Living in the fastlane
12 september 2006 · 2 616 Inlägg

mycket underhållande hoppas du skriver mer här smile

Darkie dARKiE
12 september 2006 · 5 031 Inlägg

haah så jävla skön läsning!

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade
terazzi
13 september 2006 ·

hahahahahah fan så klockren ;D där fick BMW'n så han teg.. inget illa menat mot er BMW ägare!

_Nordh_
13 september 2006 · 134 Inlägg

Skön läsning. men sånt tack big_smile

Mazda Rx-7 (1994)
HardcoreHunny Solfilmsmontör på Mellby Solfilm
13 september 2006 · 605 Inlägg

Riktigt riktigt BRA!!! Skrattade så det var svårt att läsa..... big_smile

mellbysolfilm.se - monterar solfilm till din bil!
BBR
13 september 2006 · 348 Inlägg

Haha, fint smile Speciellt det där med solarium som tillval

Attitude!

Slammis IT-Tekniker
13 september 2006 · 161 Inlägg

Haha, den var klockren :-)

Skoda Fabia Combi "Elegance" (2009)
Holme
14 september 2006 · 1 417 Inlägg

Skööönt smile Var var du på väg? smile

b10tax
16 september 2006 · 22 Inlägg

Holme skrev:
Skööönt smile Var var du på väg? smile

Första stoppet var Freiburg i Södra Tyskland. Men jag åkte runt och tittade på Fotbolls VM på storbildsskärmar i flera städer. Jag tog även en sväng ner till Schweiz till en speciell Saabstyling och tuningfirma där jag bl.a. köpte aluminiumpedaler.

Jonni skrev:
Härlig story! bra skriven oxå!


Men en C32 AMG, Avhängd av en saab!? då måste den gå grymt bra! Jag har kört C32:an och den i sig är en riktig jävla M3 dödare.. och åker man ner te Kleemann i danmark o donar lite så får man sig en Porsche dödare! big_smile

Nja, jag körde ju inte ifrån den på Autobahn, han hängde ju mig precis mellan 180-220 och körde ifrån mig sedan när toppfartsspärren slog in. Jag hade blivit frånkörd ändå men inte med så mycket. Att jag däremot körde ifrån en c32 mellan 80-120 redan med steg 1 beror på att det är ett riktigt Saab intervall men jag blev också överraskad.

Jag vill passa på att tacka för all positiv feedback, jättekul. Snart kommer en sann skräckhistoria som kommer att heta En dag på bilprovningen...

Mvh

Thomas Alexanderson

9-3 ss aero-04, Concept E85 343 hk.
Livet är för kort för billig whisky och långsamma bilar.
b10tax
30 oktober 2006 · 22 Inlägg

Hej!

Jag vill klargöra med tanke på vad jag skriver om 330:n i denna story och mitt personliga reg.nr. att jag inte har något emot BMW. Ni ska tolka det som mycket "glimten i ögat".
Den nya 335:an t.ex. verkar hur läcker som helst.

Mvh

Thomas

9-3 ss aero-04, Concept E85 343 hk.
Livet är för kort för billig whisky och långsamma bilar.
Isröd
30 oktober 2006 · 301 Inlägg

Bra läsning mera sånt helt klart.

Toppfarten skiter väl jag i, det är hur snabbt man kommer dit som man vill åt!
LocKtar Herr
30 oktober 2006 · 1 722 Inlägg

Heh, good reading! ble inte tröttsamt en enda gång. credz till dej!

There's no need to fear, UNDERDOG is here!
FL3JM Inga konstigheter
30 oktober 2006 · 2 064 Inlägg

Så jävla bra alltså. smile
Tackar för denna!

TheWraith Putsnisse
30 oktober 2006 · 53 Inlägg

Klockrent! Välskrivet! hahaha!

Excellence without equal.
Volvo C30R "Banbilen" (2008)
Volvo S80 "3.2" (2008)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang