Volvo V50 immar igen snabbt!

Nienna
7 mars 2012 · 20 Inlägg

Hallo!
Jag hoppas att ni bilkunniga här kan hjälpa mig med ett stort problem.

Bilen den gäller är en Volvo V50 -05

För några månader sedan så hände det något med värmesystemet i bilen, iaf tror jag att felet sitter där. Som vanligt hade jag på värmen då det var kallt ute, men helt plötsligt så började det lukta bränt, ganska så rejält. Stängde då av fläkten och lukten försvann. Provade igen någon dag senare att sätta på fläkten och den verkar fungera utan någon konstig lukt MEN något är galet för bilen immar igen toksnabbt! Det är så pass allvarligt att jag inte kan köra längre sträckor...

...idag så ser det ut som om fläkten fungerar normalt, dvs låter och agerar normalt, värmer gör den ochså. MEN för att kunna se ut ur bilen så måste jag alltså ha på högsta nivån och rikta in den mot framrutan. Det dånar ganska bra då och det är inte alls trevligt att köra i det ljudet. Men om jag inte gör det så immar ALLA rutor igen fort. När jag har fläkten mot framrutan så immar alla andra rutor igen, dvs i bagageutrymmet och vid baksätet + att 80% av sidorutorna fram immar igen. Framrutan immar igen runt kanterna...så ja bilen blir ganska så igenimmad och så här var den INTE innan detta med den brända lukten kom. Så något måste ha hänt, men vad??? Sen när bilen har stått i kyla så är det is på insidan av rutan, inte konstigt men när jag tinar upp detta så droppar det från insidan av rutan och så ska det inte vara. Har aldrig varit så tidigare!

Saken är den att jag har lämnat in bilen till en volvoverkstad, men de kunde inte hitta något fel. Datorn ger inga felmeddelanden (syns inget på instrumentbrädan heller), så de på verkstaden har ingen aning om vad som felar. De ska ha gjort en felsökning men jag vet inte egentligen vad de gjort. De kan heller inte förklara vart den brända lukten kom ifrån, får en känsla att de inte tar en på allvar och jag börjar bli desperat...för denna fukt i bilen förstör bilen. Upptäckte igår att baksätet är fuktskadat...fuktmärken i tyget!!!!!!!!

Kan någon här tipsa en mot rätt håll? Jag vet inte riktigt vad de kollade vad gäller värmesystemet, förutom filtret som ska ha varit ok. De menar nästa steg är att demontera hela systemet och det är ett stort och dyrt jobb och det kommer troligast inte hitta något fel då de inte hittat det nu typ...
De menar även att det troligast beror på att golvmattan är blöt, men icke!! Har provat ta in gummimattorna, rengjort dem och torkat dem. Mattan under känns torr och i baksätet sitter de sällan någon. Igår tog jag även och torkade noga upp alla imma från alla rutor, men några minuter senare så var imman på väg tillbaka, jag vet inte vad som är fel!!

Jag hoppas på något gott råd härifrån, innan jag börjar ringa runt till andra verkstäder:)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
7 mars 2012 · 17 534 Inlägg

Om inte spjället som reglerar friskluft öppnar som det ska återcirkulerar bara luften i bilen. Då immar den igen fort. Vissa bilar är känsliga för om AC inte kyler som den ska då denna även torkar ut luften.

När man kör luft mot rutan enbart brukar ju AC jobba för att få borta imman fort.
Prova att köra med bakrutorna nere några cm på bägge sidor så att luften kan bytas ut i bilen.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Nienna
7 mars 2012 · 20 Inlägg

Dieselsmurfen skrev:
Om inte spjället som reglerar friskluft öppnar som det ska återcirkulerar bara luften i bilen. Då immar den igen fort. Vissa bilar är känsliga för om AC inte kyler som den ska då denna även torkar ut luften.

När man kör luft mot rutan enbart brukar ju AC jobba för att få borta imman fort.
Prova att köra med bakrutorna nere några cm på bägge sidor så att luften kan bytas ut i bilen.

Provade köra en sväng ca 15 minuter med fönstren delvis öppna och faktiskt så försvann imman ganska bra. Fanns imma kvar längre bak men får göra fler turer. Frågan är dock om den kommer tillbaka, man ska ju inte behöva köra med fönstren öppna jämnt, nu var det bara någon minusgrad ute. Men det kan alltså då vara fel på spjället som reglerar friskluften?

Tidigare provade jag att använda knapparna som tar in luft utifrån resp. återcirkulerar luften inne utan resultat. Hoppas att detta byte av luft räcker dåsmile Tackar för rådet!

Turbotk
7 mars 2012 · 73 Inlägg

kolla så att ACn fungerar riktigt, att den kyler som den ska. sladden på kompresson hade lossnat på min 850 och då både luktade det konstigt och immade igen smile

Painter
7 mars 2012 · 128 Inlägg

Det kan vara så att värme paketet läcker med då blir det extremt immigt på rutorna och kladdigt på rutan om man känner på den då det är glykolen som fastnar vet några som haft det problemet
kolla upp det det kan ju vara det?

Nienna
10 mars 2012 · 20 Inlägg

Tack för råden. Ev har vi kommit en bit på vägen med Dieselsmurfens råd att byta luft helt enkelt, har kört några dagar nu med fönstren på glänt och faktiskt så har imman försvunnit ganska så bra. Inte ens då jag stänger rutorna kommer den tillbaka! Var lite imma på rutorna i morse (men det var ganska fuktigt ute igår), men detta försvann fort när jag startade bilen...

...fukten som var, var inte kladdig eller likn. utan rent vatten. Ingen lukt heller...så varför, hur, eller varför det slutat för tillfället iaf kommer jag väl kanske aldrig få svar på. Men jag kan bara hoppas att det var det enda som behövdes. Kändes lite för otroligt för att vara sant dock, men vi får se, har aldrig varit med om att en bil kan bli så fuktig.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
10 mars 2012 · 17 534 Inlägg

Nienna skrev:
Tack för råden. Ev har vi kommit en bit på vägen med Dieselsmurfens råd att byta luft helt enkelt, har kört några dagar nu med fönstren på glänt och faktiskt så har imman försvunnit ganska så bra. Inte ens då jag stänger rutorna kommer den tillbaka! Var lite imma på rutorna i morse (men det var ganska fuktigt ute igår), men detta försvann fort när jag startade bilen...

...fukten som var, var inte kladdig eller likn. utan rent vatten. Ingen lukt heller...så varför, hur, eller varför det slutat för tillfället iaf kommer jag väl kanske aldrig få svar på. Men jag kan bara hoppas att det var det enda som behövdes. Kändes lite för otroligt för att vara sant dock, men vi får se, har aldrig varit med om att en bil kan bli så fuktig.

Trevligt.
Nästa steg är att starta bilen och öppna en bakdörr eller liknande för att få fullt flöde genom kupén, och sätta på full fläkt i bilen. Under huven nära kanten till vindrutan finns det galler som suger in luften till kupén. Känn med handen om det är något litet luftdrag eftersom bilen ska suga in friskluft från detta.

Är det svårt att avgöra så knyck ett vanligt A4-papper ur skrivaren hemma och se om det vill "fastna" mot gallret. Det bör det göra.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Nienna
10 mars 2012 · 20 Inlägg

Dieselsmurfen skrev:
Trevligt.
Nästa steg är att starta bilen och öppna en bakdörr eller liknande för att få fullt flöde genom kupén, och sätta på full fläkt i bilen. Under huven nära kanten till vindrutan finns det galler som suger in luften till kupén. Känn med handen om det är något litet luftdrag eftersom bilen ska suga in friskluft från detta.

Är det svårt att avgöra så knyck ett vanligt A4-papper ur skrivaren hemma och se om det vill "fastna" mot gallret. Det bör det göra.

smile Tackar för tipset, ska passa på att göra det när vädret tillåter.

Painter
10 mars 2012 · 128 Inlägg

skönt att får bukt med det ett alternativ annars är att det är mycket vatten på golvet då det är vinter tider så brukar ofta bli väldigt väldigt mycket fukt då men som torkar upp då det trorkar ute

Nienna
14 mars 2012 · 20 Inlägg

Jahapp testade ventilationen under huven och den verkar fungera utmärkt, suger in luft bra mad Så då kan det ju inte vara denna del som felar...

...bilen är iaf bättre, dvs imma byggs inte upp på samma sätt. Igår var det dock vatten på insidan av framrutan (bilen hade stått ett dygn) som bildade droppar. Så jag vet inte om det finns fukt kvar någonstans eller vart denna fukt kommer ifrån. Jag har kollat mattorna i bilen och dessa är torra och fina, så jag har absolut ingen aning om var denna fukt ligger och gror yikes När bilen stått några timmar så är det lite fukt längst ner på framrutan, men detta försvinner fort när man börjar köra och resten av rutorna immar knappt igen längre, så det är givetvis skönt, men vad gör jag om detta hela tiden återkommer? Normalt är det ju inte iaf och volvo bilverkstad har ingen aning om vad det kan vara.

JaggaChafen Tesla Senior Technician
14 mars 2012 · 2 307 Inlägg

Nu skall du få lösningen smile

Förmodligen iaf.

Om du viker undan mattan på golvet upp mot tunneln på höger sida skall du hitta en dränering slang som går från värmepaketet till tunneln.

Här e det ganska ofta det blir tätt då värmeisoleringen ligger typ helt imot utloppet på den.

Finns 2 lösningar på detta.

Om du har lätt för att ta dig under bilen så e det bara å böjja ut värmeskyddet på höger sidan ca 10-20 cm från torpeden sett.

Om du inte kan hissa upp den lätt så e det å riva ner för att komma till detta från insidan.


Kolla detta först om du ser att det e öppet där å det inte kommer ut nått vatten kolla noga så att det inte e väldigt blött på golvet. Har vart en del läckage från rails osv.

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
Nienna
15 mars 2012 · 20 Inlägg

JaggaChafen skrev:
Nu skall du få lösningen smile

Förmodligen iaf.

Om du viker undan mattan på golvet upp mot tunneln på höger sida skall du hitta en dränering slang som går från värmepaketet till tunneln.

Här e det ganska ofta det blir tätt då värmeisoleringen ligger typ helt imot utloppet på den.

Finns 2 lösningar på detta.

Om du har lätt för att ta dig under bilen så e det bara å böjja ut värmeskyddet på höger sidan ca 10-20 cm från torpeden sett.

Om du inte kan hissa upp den lätt så e det å riva ner för att komma till detta från insidan.


Kolla detta först om du ser att det e öppet där å det inte kommer ut nått vatten kolla noga så att det inte e väldigt blött på golvet. Har vart en del läckage från rails osv.

Med risk för att verka mer korkad än vad man är ang. bilar big_smile men jag hittar inte det du beskriver.
Kommer tyvärr inte under bilen heller...

Kan inte heller vika undan mattan, för jag antar att du menar mattan under gummimattan, menar du på höger sida av förarsidan eller passagerarsidan?

Var exakt ska man kolla?

JaggaChafen Tesla Senior Technician
16 mars 2012 · 2 307 Inlägg

På passagerarsidan mot mitten av bilen under instrumäntbrädan.

Å ja jag menar mattan under gummimattan

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
Nienna
29 mars 2012 · 20 Inlägg

Tänkte bara uppdatera lite, som tack för hjälpen jag fått härsmile Alltid kul kanske;)

Efter att jag böt ut luften som jag fick som råd så har det bara blivit bättre och bättre. De senaste dagarna har det inte varit mer imma än vad som får anses vara normalt. Det är en JÄTTE stor skillnad iaf, vet inte om det beror på det varmare vädret (även om vi har haft lite kyligare dagar emellanåt). Men om det skulle komma tillbaka så får jag se om JaggaChafens tips kan leda en på rätt spår.

Ville bara tacka för hjälpen:)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang