945 besökare just nu
Sida: 1 / 1 | Föregående | Nästa

Lampfel Halvljus. Volvo s60 -01

Freddeb
Medlem
Från: Jönköping
Registrerad: 2011-01-30
Inlägg: 21

Lampfel Halvljus. Volvo s60 -01

Haj!

Har nyss installerat xenon i min Volvo s60 -01 och gång efter gång säger den till att det är lampfel.
Kan förstå att detta är något bilen inte klarar av pga att den är några år, att den vet att det är något
emellan och att det inte är som det ska. 

Då kommer frågan

Finns det något att göra åt detta eller är det bara att leva med det?

Offline

 
Andreas34
Medlem
Från: Katrineholm
Registrerad: 2008-12-23
Inlägg: 188

Re: Lampfel Halvljus. Volvo s60 -01

det är väl canbus? då måste du ha en grej som du kopplar in före ballasten som är gjord för bilar med canbus styrning. kostar ca 200 kr styck och du behöver 2 stycken.

Offline

 
ekmaan
hej vad gör du?
Från: Någonstans i Sverige
Registrerad: 2007-04-27
Inlägg: 416
Webbsida

Re: Lampfel Halvljus. Volvo s60 -01

Freddeb skrev:

Haj!

Har nyss installerat xenon i min Volvo s60 -01 och gång efter gång säger den till att det är lampfel.
Kan förstå att detta är något bilen inte klarar av pga att den är några år, att den vet att det är något
emellan och att det inte är som det ska. 

Då kommer frågan

Finns det något att göra åt detta eller är det bara att leva med det?

PM.a om du vill veta vars de finns att köpa för 60kr/styck.

smile


"Enda felet på mercedes är att man inte ser stjärnan när man backar"

Offline

 
F4S4N
CAD-konstruktör
Från: Kungsbacka
Registrerad: 2010-01-13
Inlägg: 1392

Re: Lampfel Halvljus. Volvo s60 -01

Du köper en (ENDAST EN) shunt. Kostar under 200kr.

http://www.xenonkungen.com/se/art/cance … -shunt.php

Där har du en. Något annat ska du INTE ha. Finns resistorer att koppla direkt från ballasterna men dom tar bara plats och kostar oftast mer pengar. Inga canbus-prylar behövs. Shunten tar 2 min att installera och den tar ingen plats i motorummet!

Vet inte vart Andreas34 köper sina motstånd för 400kr. Där hade inte jag handlat iaf lol


Behöver du ha något uppritat så hör av dig!

Offline

 
MammDiin
Medlem
Från: Finland
Registrerad: 2011-12-18
Inlägg: 1190

Re: Lampfel Halvljus. Volvo s60 -01

F4S4N skrev:

Du köper en (ENDAST EN) shunt. Kostar under 200kr.

http://www.xenonkungen.com/se/art/cance … -shunt.php

Där har du en. Något annat ska du INTE ha. Finns resistorer att koppla direkt från ballasterna men dom tar bara plats och kostar oftast mer pengar. Inga canbus-prylar behövs. Shunten tar 2 min att installera och den tar ingen plats i motorummet!

Vet inte vart Andreas34 köper sina motstånd för 400kr. Där hade inte jag handlat iaf lol

Andreas34 menade kanske också Xenonkungen?
Men det du länkar till är ju bättre lösning till denna bilmodell...

Offline

 
ekmaan
hej vad gör du?
Från: Någonstans i Sverige
Registrerad: 2007-04-27
Inlägg: 416
Webbsida

Re: Lampfel Halvljus. Volvo s60 -01

Canbus canceller 65.50:- / styck & Störnings filter  69:- / styck.. om du inte ska köpa en shunt.


"Enda felet på mercedes är att man inte ser stjärnan när man backar"

Offline

 
F4S4N
CAD-konstruktör
Från: Kungsbacka
Registrerad: 2010-01-13
Inlägg: 1392

Re: Lampfel Halvljus. Volvo s60 -01

MammDiin skrev:

F4S4N skrev:

Du köper en (ENDAST EN) shunt. Kostar under 200kr.

http://www.xenonkungen.com/se/art/cance … -shunt.php

Där har du en. Något annat ska du INTE ha. Finns resistorer att koppla direkt från ballasterna men dom tar bara plats och kostar oftast mer pengar. Inga canbus-prylar behövs. Shunten tar 2 min att installera och den tar ingen plats i motorummet!

Vet inte vart Andreas34 köper sina motstånd för 400kr. Där hade inte jag handlat iaf lol

Andreas34 menade kanske också Xenonkungen?
Men det du länkar till är ju bättre lösning till denna bilmodell...

Jo fast vanliga cancellers kostar 150kr/par på xenonkungen. http://www.xenonkungen.com/se/art/hid-decoder-9-16v.php

Men shunten fungerar utmärkt och den varken syns eller tar någon plats smile


Behöver du ha något uppritat så hör av dig!

Offline

 
mickecorrado
Bilplåtslagare
Från: Trelleborg
Registrerad: 2005-09-02
Inlägg: 1036

Re: Lampfel Halvljus. Volvo s60 -01

Sök på nätet och borra hål i den du har idag. Billigast smile


Smoke Tires Not Drugs.

Offline

 
mickecorrado
Bilplåtslagare
Från: Trelleborg
Registrerad: 2005-09-02
Inlägg: 1036

Re: Lampfel Halvljus. Volvo s60 -01

Hitta detta:

PMPerformance skrev:

Är du oxå trött på dyra shuntar som företag säljer? 
Ja, för att förklara detta lite enkelt så drabbas alla av "lampfel halvljus" när du monterat xenon på tex en V70N S60 och endel tjänar stora pengar på att manipulera shuntar med diverse lösningar. Det här fixar man lätt själv utan att byta shunt eller borra hål på den.

Varför får du detta meddelande då igentligen?
Jo det är pga att xenon drar mindre effekt än vad en konversionell halogenlampa gör. Normalt drar xenonljus runt 35W medans en halogen drar 55W
Volvo har löst detta genom att ha en strömvakt som talar om för bilen om aktuell effektförbrukning, om den sjunker under 110W =2 X 55W
genom shunten(om en lampa briner av) så får CEM den aktuella effektförbrukningen som nu normalt blir lägre än förväntat.
Då sätter CEM en felkod och skickar informationen upp till dej via DIM.

Hur gör jag för att släcka detta meddelande på tex en V70N 00:a?
Jo det är enklare än vad man kan tro, först och främst måste man veta att det trots allt är samma shunt även om man har xenon från fabrik.
Jaha, men bilar före 01 finns ju inte xenon, hur kan det då vara samma shunt? tänker ni nu..
Jo iom att Volvo utvecklat bilen väldigt länge innan den släpptes första gången så har dom faktiskt planerat för xenon för framtiden.
istället för att byta ut stora delar eller konstruktionsmässigt ändra bilens elsystem för framtida bruk så gör dom det lätt för sig och använda det som redan finns.
Det man gör är att fysiskt ändra kabeln i CEM från 2:ans position till 1:ans position(som är ledig iom att bilen inte har xenon) i shuntsockeln.
Japp det är så enkelt faktiskt!!!
Nedan ser vi vad som skiljer ljussystemen imellan.
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … 741349.jpg


Antingen ändrar man kabeln fysiskt som sagt i CEM, det gör man genom att lossa CEM så du kommer åt baksidan, flytta kabeln från pos.2 till pos 1 istället.
eller om man inte vill fysiskt ändra kabeln så löder man på kabelsnuttar på shuntens ben och använder kabelstift i ändarna, löd dock inte på en kabelsnutt på schuntens 2:a stift
då den ändå inte ska användas. gör 1:ans kabel lite längre då den ska in på 2:ans position i CEM.
Nu så kommer inte meddelandet upp i displayen längre.
Nu går effekten på det tänkta stiftet just för xenon, så som det är från fabrik.

Var sitter denna CEM och shunten du skriver om?
Jo dem sitter innanför instrumentbrädan på vänster sida, man skruvar bort 2 torx som håller den lilla platsskyddet under knäna.
frigörs den så kommer man åt CEM, vid strecket på bilden sitter shunten. http://www1.garaget.org/gallery/images/ … 440b4a.jpg



OBS sist med inte minst!
glöm ej att skifta tillbaka kabeln om du monterat tillbaka dina halogenljus.
du riskerar annars att skadligöra shunten eller CEM om du kör med halogen på xenonkretsen då den är konstruerad för 35W och inte 55W

_________________


Smoke Tires Not Drugs.

Offline

 
Andreas34
Medlem
Från: Katrineholm
Registrerad: 2008-12-23
Inlägg: 188

Re: Lampfel Halvljus. Volvo s60 -01

F4S4N skrev:

Du köper en (ENDAST EN) shunt. Kostar under 200kr.

http://www.xenonkungen.com/se/art/cance … -shunt.php

Där har du en. Något annat ska du INTE ha. Finns resistorer att koppla direkt från ballasterna men dom tar bara plats och kostar oftast mer pengar. Inga canbus-prylar behövs. Shunten tar 2 min att installera och den tar ingen plats i motorummet!

Vet inte vart Andreas34 köper sina motstånd för 400kr. Där hade inte jag handlat iaf lol

xenonkungen och humanhabit var det jag kollade för att få en liten fingervisning om pris, och kan inte tänka mig att saker från xenonkungen är skit. men det är bra med folk som kan lite mer inom alla ämnen för ett forum är ju till för att diskutera på tongue

Offline

 
PMPerformance
Medlem
Från: Rättvik
Registrerad: 2007-06-20
Inlägg: 2261

Re: Lampfel Halvljus. Volvo s60 -01

mickecorrado skrev:

Hitta detta:

PMPerformance skrev:

Är du oxå trött på dyra shuntar som företag säljer? 
Ja, för att förklara detta lite enkelt så drabbas alla av "lampfel halvljus" när du monterat xenon på tex en V70N S60 och endel tjänar stora pengar på att manipulera shuntar med diverse lösningar. Det här fixar man lätt själv utan att byta shunt eller borra hål på den.

Varför får du detta meddelande då igentligen?
Jo det är pga att xenon drar mindre effekt än vad en konversionell halogenlampa gör. Normalt drar xenonljus runt 35W medans en halogen drar 55W
Volvo har löst detta genom att ha en strömvakt som talar om för bilen om aktuell effektförbrukning, om den sjunker under 110W =2 X 55W
genom shunten(om en lampa briner av) så får CEM den aktuella effektförbrukningen som nu normalt blir lägre än förväntat.
Då sätter CEM en felkod och skickar informationen upp till dej via DIM.

Hur gör jag för att släcka detta meddelande på tex en V70N 00:a?
Jo det är enklare än vad man kan tro, först och främst måste man veta att det trots allt är samma shunt även om man har xenon från fabrik.
Jaha, men bilar före 01 finns ju inte xenon, hur kan det då vara samma shunt? tänker ni nu..
Jo iom att Volvo utvecklat bilen väldigt länge innan den släpptes första gången så har dom faktiskt planerat för xenon för framtiden.
istället för att byta ut stora delar eller konstruktionsmässigt ändra bilens elsystem för framtida bruk så gör dom det lätt för sig och använda det som redan finns.
Det man gör är att fysiskt ändra kabeln i CEM från 2:ans position till 1:ans position(som är ledig iom att bilen inte har xenon) i shuntsockeln.
Japp det är så enkelt faktiskt!!!
Nedan ser vi vad som skiljer ljussystemen imellan.
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … 741349.jpg


Antingen ändrar man kabeln fysiskt som sagt i CEM, det gör man genom att lossa CEM så du kommer åt baksidan, flytta kabeln från pos.2 till pos 1 istället.
eller om man inte vill fysiskt ändra kabeln så löder man på kabelsnuttar på shuntens ben och använder kabelstift i ändarna, löd dock inte på en kabelsnutt på schuntens 2:a stift
då den ändå inte ska användas. gör 1:ans kabel lite längre då den ska in på 2:ans position i CEM.
Nu så kommer inte meddelandet upp i displayen längre.
Nu går effekten på det tänkta stiftet just för xenon, så som det är från fabrik.

Var sitter denna CEM och shunten du skriver om?
Jo dem sitter innanför instrumentbrädan på vänster sida, man skruvar bort 2 torx som håller den lilla platsskyddet under knäna.
frigörs den så kommer man åt CEM, vid strecket på bilden sitter shunten. http://www1.garaget.org/gallery/images/ … 440b4a.jpg



OBS sist med inte minst!
glöm ej att skifta tillbaka kabeln om du monterat tillbaka dina halogenljus.
du riskerar annars att skadligöra shunten eller CEM om du kör med halogen på xenonkretsen då den är konstruerad för 35W och inte 55W

_________________

http://www1.garaget.org/gallery/images/60/59701/59701-5b0ee4ccc28f3b1ce95f0445d5741349.jpg En ny bild på de som menas


svetsdiff !!!

Offline

 
Freddeb
Medlem
Från: Jönköping
Registrerad: 2011-01-30
Inlägg: 21

Re: Lampfel Halvljus. Volvo s60 -01

Tack Grabbar!

Offline

 
Ibbee
Medlem
Från: Någonstans i Sverige
Registrerad: 2008-12-10
Inlägg: 262

Re: Lampfel Halvljus. Volvo s60 -01

Hej!

Funkar detta även om man monterar R lampor bixenon på sin s60 01a? Någon som vet och kan dela med sig info?

Offline

 
PMPerformance
Medlem
Från: Rättvik
Registrerad: 2007-06-20
Inlägg: 2261

Re: Lampfel Halvljus. Volvo s60 -01

Ibbee skrev:

Hej!

Funkar detta även om man monterar R lampor bixenon på sin s60 01a? Någon som vet och kan dela med sig info?

Har lite fler grejer som behövs till de, nivå kännarna till höjdjusteringen för lyktorna, sen är de olika kontakter till själva strålkastaren. men ja de är fullt möjligt att konvertera till bi xenon på bilen.


svetsdiff !!!

Offline

 
tobzter
Tobzter
Från: Haninge
Registrerad: 2005-12-07
Inlägg: 1471
Volvo 945 Ltt "Ärrad"

Re: Lampfel Halvljus. Volvo s60 -01

Ibbee skrev:

Hej!

Funkar detta även om man monterar R lampor bixenon på sin s60 01a? Någon som vet och kan dela med sig info?

Ja de funkar för att få bort lampvarningen


www.racedäck.com
--------------------------------------------
Kolla Gärna Mitt Projekt på min 945 LTT

Offline

 

Index » Fordonsel och bilelektronik » Lampfel Halvljus. Volvo s60 -01

Forumet just nu

Diskussionsforum

Evenemangsforum

Volvo S80 D5 AWD "Summum"
Skapades för 37 minuter sedan
Toyota Corolla t-sport "Ettrige"
Skapades för 72 minuter sedan
BMW 320 M-SPORT
Skapades för 3 timmar sedan
BMW 325i e30
Skapades för 3 timmar sedan
Volvo 745GL "745an"
Skapades för 3 timmar sedan
Volvo 945 ltt "Den ombyggde."
Skapades för 3 timmar sedan
Saab 9-5 Aero
Skapades för 4 timmar sedan
Seat Leon
Skapades för 4 timmar sedan
Volvo S60
Skapades för 4 timmar sedan
BMW M235i "Lycko Pillret II"
Skapades för 5 timmar sedan
Statistik
945 besökare just nu
(237 medlemmar och 708 gäster)

189 041 medlemmar

Bilar online: 187 963
Videoklipp: 80 453
Bilder: 3 299 232
Blogginlägg: 80 590

Kommentarer: 8 765 760
Gästboksinlägg: 7 375 643
Betyg: 5 550 110

Prylannonser: 731

Forumtrådar: 282 986
Foruminlägg: 3 848 648

Evenemang: 155

0.010900