Har krockat, han följde inte högerregeln men ljuger för försäkringen!

PerfectionR Japanese Engineering
12 mars 2012 · 690 Inlägg

Isaksson5 skrev:

DanielAsplund skrev:
Har hört att det där med vems fel det var varierar pga var du blir träffad,

Dvs är det högerregel och bilen som kommer från höger kör på dej och träffar framskärm/framdörr så är det ditt fel men träffar han bakdelen är det hans fel då du inte kunde stanna för honom om du redan passerat så mycket.

Detta är iallafall vad jag hört av lite kompisar men har inte forskat något i det

Hoppas du förstår smile

Edit: Ska inte säga för mycket men det var något sånt iaf smile

Dock om du stannar innan korsningen (Helt stillastående) och en som kommer från höger kör in i dig så är det han som gjort galet.
I princip är det som du just skrev.



Till TS: Vad var det för E klass merca btw?

Det är en nyinköpt E 350 CGI 2012 farsan hade en E 250 CGI 2011 men bytte ut den. Hade haft den i två månader.

Tack allihop, får se hur det blir. Får nog polisanmäla.

Senast redigerat av PerfectionR (12 mars 2012)

"Engineering alone has no magic machines have no soul its inspiration that transforms movement into emotion"/Infiniti
Louksor
13 mars 2012 · 1 915 Inlägg

Bilens skador bör bevisa vilket håll bilarna kom.
Att han först gett sin version till försäkringsbolaget och att han sedan säger till dig att han aldrig krockat är ju jäkligt dumt av han, när han redan uppgett att han varit med om en krock till FB.

Är ingen ide att du ringer han igen, låt försäkringsbolagen sköta det istället.
Ring o prata med dom och förklara läget, har du synliga skador på bilen så har du ju väldigt bra bevis för att motparten ljuger om vilket håll han kom ifrån.


Det bästa vid en krock är att alltid fylla i en skadeanmälan tillsammans vid en krock, på platsen som båda skriver under. Då finns det bara en skiss som båda godkänt, sedan får varje förare skriva sin version av händelseförloppet.
Skadeanmälan finns att hämta hos polisen och försäkringsbolag. Har man inte en med sig i bilen kan man ringa polisen och be att de kommer till platsen och även tar med en anmälan till er.
Även bra att ta bilder på platsen och hur bilarna står. En bild säger mer än tusen ord smile
Finns det andra personer på plats så skriv upp dom som vittnen.


När mitt ex blev påkörd i min förra bil i en liten korsning så sa Volvia att det var hennes fel pga högerregel, är alltid den från vänster som blir vållande i en korsning med högerregel oavsett vart smällen tar på bilen, sa de till mig.
Jag ansåg det var motpartens fel då mitt ex hade passerat korsningen med fronten när det dök upp en a-traktor som körde rakt ut o in i sidan, var omöjligt att kunna undvika krocken för henne.
Jag överklagade men det blev avslag.

Edit:
Varför har ni inte helförsäkring på en sprillans ny bil ?
Det skulle jag aldrig vågat haft, för mkt pengar ifall olyckan är framme!

Senast redigerat av Louksor (13 mars 2012)

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01
KHRacing
13 mars 2012 ·

Louksor skrev:
Har man inte en med sig i bilen kan man ringa polisen och be att de kommer till platsen och även tar med en anmälan till ER

Allt annat du skrev var perfekt  forutom detta:

Polisen i Sverige har inte ett skit med en trafikolycka att göra, så länge som det inte är personskador.

Dock skall man såklart kalla på dem om man är totalt oense eller annat som uppstår vid konfrontationen på plats.

mvh k

Growe Fri fart för ett fritt folk!
13 mars 2012 · 13 744 Inlägg

KHRacing skrev:

Louksor skrev:
Har man inte en med sig i bilen kan man ringa polisen och be att de kommer till platsen och även tar med en anmälan till ER

Allt annat du skrev var perfekt  forutom detta:

Polisen i Sverige har inte ett skit med en trafikolycka att göra, så länge som det inte är personskador.

Dock skall man såklart kalla på dem om man är totalt oense eller annat som uppstår vid konfrontationen på plats.

mvh k

fast det är bötes straff att inte föja högeregeln smile

så dom har faktist något med en högerregel krock
men jag håller med dig i övrigt
det rings på polis och ambulans för lättvinligt vid bilolyckor

folk verkar tro att man dör vid alla olyckor oavsätt fart och ingen känner efter om dom ens har ont eller ej smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
PerfectionR Japanese Engineering
13 mars 2012 · 690 Inlägg

Louksor skrev:
Bilens skador bör bevisa vilket håll bilarna kom.
Att han först gett sin version till försäkringsbolaget och att han sedan säger till dig att han aldrig krockat är ju jäkligt dumt av han, när han redan uppgett att han varit med om en krock till FB.

Är ingen ide att du ringer han igen, låt försäkringsbolagen sköta det istället.
Ring o prata med dom och förklara läget, har du synliga skador på bilen så har du ju väldigt bra bevis för att motparten ljuger om vilket håll han kom ifrån.


Det bästa vid en krock är att alltid fylla i en skadeanmälan tillsammans vid en krock, på platsen som båda skriver under. Då finns det bara en skiss som båda godkänt, sedan får varje förare skriva sin version av händelseförloppet.
Skadeanmälan finns att hämta hos polisen och försäkringsbolag. Har man inte en med sig i bilen kan man ringa polisen och be att de kommer till platsen och även tar med en anmälan till er.
Även bra att ta bilder på platsen och hur bilarna står. En bild säger mer än tusen ord smile
Finns det andra personer på plats så skriv upp dom som vittnen.


När mitt ex blev påkörd i min förra bil i en liten korsning så sa Volvia att det var hennes fel pga högerregel, är alltid den från vänster som blir vållande i en korsning med högerregel oavsett vart smällen tar på bilen, sa de till mig.
Jag ansåg det var motpartens fel då mitt ex hade passerat korsningen med fronten när det dök upp en a-traktor som körde rakt ut o in i sidan, var omöjligt att kunna undvika krocken för henne.
Jag överklagade men det blev avslag.

Edit:
Varför har ni inte helförsäkring på en sprillans ny bil ?
Det skulle jag aldrig vågat haft, för mkt pengar ifall olyckan är framme!

Tack, ska ringa upp försäkringen idag.

Det är inte min bil som sagt utan farsans och han valde att inte helförsäkra bilen tills sommaren då vi inte kör så mycket under vintern. Jag skulle själv haft helförsäkring men inte min bil smile

"Engineering alone has no magic machines have no soul its inspiration that transforms movement into emotion"/Infiniti
henke_99 Offroad Racing
13 mars 2012 · 3 122 Inlägg

Pa skadeanmälan står det att man ska fylla i en skaderapport och händelseförlopp på plats, som båda förarna skriver under (framsidan av skadeanmälan, det är bara en rapport om vad som hänt och inget där nån erkänner skuld osv). Därefter kan båda åka hem o skriva sin historia om vad som hände, hur det hände och vem man anser var vållande i fälten på baksidan av lapparna som därefter skickas in till vardera parts försäkringsbolag.

Edit: Och oavsett när skadeanmälan skrivs ihop så måste båda förrana skriva på och godkänna förstasidan på rapporten och varje fordonsägare måste skicka in var sin del till sitt försäkringsbolag.

Senast redigerat av henke_99 (13 mars 2012)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
ekelund88
13 mars 2012 · 2 656 Inlägg

Growe skrev:

KHRacing skrev:

Louksor skrev:
Har man inte en med sig i bilen kan man ringa polisen och be att de kommer till platsen och även tar med en anmälan till ER

Allt annat du skrev var perfekt  forutom detta:

Polisen i Sverige har inte ett skit med en trafikolycka att göra, så länge som det inte är personskador.

Dock skall man såklart kalla på dem om man är totalt oense eller annat som uppstår vid konfrontationen på plats.

mvh k

fast det är bötes straff att inte föja högeregeln smile

så dom har faktist något med en högerregel krock
men jag håller med dig i övrigt
det rings på polis och ambulans för lättvinligt vid bilolyckor

folk verkar tro att man dör vid alla olyckor oavsätt fart och ingen känner efter om dom ens har ont eller ej smile

såklart ska man ringa polisen vid en krock .. så att dom dokumenterar och förhör båda 2 så att det inte KAN bli fel... är precis själv inblandad i en egenkrock för runt en månadsen när en missbrukare körde rakt in i min bil blev inga stora skador MEN ringde ändå polisen och de e jag glad för idag när han bråkar med sitt försäkringsbolag och påstår han inte kört bilen tex då e man jävligt glad att polisen kom till platsen och dokumenterade allt

mickecorrado Bilplåtslagare
13 mars 2012 · 1 036 Inlägg

PerfectionR skrev:
http://forumbilder.se/images/79220121100026a27.jpg

Skissen från skadeanmälan.

Antar att du är fordon A (kommer från höger)

Enligt det du lagt upp så kommer du fram till en T-korsning och enligt bilden från skadeanmälan så kör du in i sidan på motparten. Väldigt viktigt att rita rätt.

Du kommer i en korsning där högerreglen gäller, men ska hålla sådan fart att du kan undvika en olycka. Övergångsställe före och skymd sikt och du kör in i sidan på motparten.

Det kan bli så att du är helt vållande till olyckan ja.

nyinköpt E 350 CGI 2012, har inte den vagnskadegaranti?

Smoke Tires Not Drugs.
PerfectionR Japanese Engineering
13 mars 2012 · 690 Inlägg

mickecorrado skrev:

PerfectionR skrev:
http://forumbilder.se/images/79220121100026a27.jpg

Skissen från skadeanmälan.

Antar att du är fordon A (kommer från höger)

Enligt det du lagt upp så kommer du fram till en T-korsning och enligt bilden från skadeanmälan så kör du in i sidan på motparten. Väldigt viktigt att rita rätt.

Du kommer i en korsning där högerreglen gäller, men ska hålla sådan fart att du kan undvika en olycka. Övergångsställe före och skymd sikt och du kör in i sidan på motparten.

Det kan bli så att du är helt vållande till olyckan ja.

nyinköpt E 350 CGI 2012, har inte den vagnskadegaranti?

Jag är fordon B.

Ringde Mercedes för en minut sedan, de sa nej inte på din bil.

"Engineering alone has no magic machines have no soul its inspiration that transforms movement into emotion"/Infiniti
farbrorbozze Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
13 mars 2012 · 6 474 Inlägg

PerfectionR skrev:

mickecorrado skrev:

PerfectionR skrev:
http://forumbilder.se/images/79220121100026a27.jpg

Skissen från skadeanmälan.

Antar att du är fordon A (kommer från höger)

Enligt det du lagt upp så kommer du fram till en T-korsning och enligt bilden från skadeanmälan så kör du in i sidan på motparten. Väldigt viktigt att rita rätt.

Du kommer i en korsning där högerreglen gäller, men ska hålla sådan fart att du kan undvika en olycka. Övergångsställe före och skymd sikt och du kör in i sidan på motparten.

Det kan bli så att du är helt vållande till olyckan ja.

nyinköpt E 350 CGI 2012, har inte den vagnskadegaranti?

Jag är fordon B.

Ringde Mercedes för en minut sedan, de sa nej inte på din bil.

är du fordon B skulle ju DU stannat & släppt fram fordon A enl högeregeln ?
om nu inte nån av vägarna är huvudled / har väjningsplikt eller så, för då gäller inte högerregeln?

Senast redigerat av farbrorbozze (13 mars 2012)

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet
Volvo 780 (1989)
Volvo 945 TURBO "Stressade-AjTåmaten" (1993)
Volvo Carina "Specialen Ockelbo kopia" (1967)
PerfectionR Japanese Engineering
13 mars 2012 · 690 Inlägg

farbrorbozze skrev:

PerfectionR skrev:

mickecorrado skrev:

Antar att du är fordon A (kommer från höger)

Enligt det du lagt upp så kommer du fram till en T-korsning och enligt bilden från skadeanmälan så kör du in i sidan på motparten. Väldigt viktigt att rita rätt.

Du kommer i en korsning där högerreglen gäller, men ska hålla sådan fart att du kan undvika en olycka. Övergångsställe före och skymd sikt och du kör in i sidan på motparten.

Det kan bli så att du är helt vållande till olyckan ja.

nyinköpt E 350 CGI 2012, har inte den vagnskadegaranti?

Jag är fordon B.

Ringde Mercedes för en minut sedan, de sa nej inte på din bil.

är du fordon B skulle ju DU stannat & släppt fram fordon A enl högeregeln ?
om nu inte nån av vägarna är huvudled / har väjningsplikt eller så, för då gäller inte högerregeln?

Har du varit vid den korsningen någon gång? Han skulle låtit mig passera. Försäkringen säger också så.

"Engineering alone has no magic machines have no soul its inspiration that transforms movement into emotion"/Infiniti
farbrorbozze Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
13 mars 2012 · 6 474 Inlägg

PerfectionR skrev:

farbrorbozze skrev:

PerfectionR skrev:

Jag är fordon B.

Ringde Mercedes för en minut sedan, de sa nej inte på din bil.

är du fordon B skulle ju DU stannat & släppt fram fordon A enl högeregeln ?
om nu inte nån av vägarna är huvudled / har väjningsplikt eller så, för då gäller inte högerregeln?

Har du varit vid den korsningen någon gång? Han skulle låtit mig passera. Försäkringen säger också så.

nej jag har inte varit där, jag tolkar bara högerregeln som säger att man ska stanna & släppa fram bil som kommer från höger i korsning där inte väjningsplikt gäller, alltså ska bil B stanna & släppa fram bil A (om högeregeln gäller där) , din kartlänk funkar tyvärr inte för mig?

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet
Volvo Carina "Specialen Ockelbo kopia" (1967)
Volvo 945 TURBO "Stressade-AjTåmaten" (1993)
Volvo 780 (1989)
habomaster
13 mars 2012 · 463 Inlägg

farbrorbozze skrev:

PerfectionR skrev:

farbrorbozze skrev:

är du fordon B skulle ju DU stannat & släppt fram fordon A enl högeregeln ?
om nu inte nån av vägarna är huvudled / har väjningsplikt eller så, för då gäller inte högerregeln?

Har du varit vid den korsningen någon gång? Han skulle låtit mig passera. Försäkringen säger också så.

nej jag har inte varit där, jag tolkar bara högerregeln som säger att man ska stanna & släppa fram bil som kommer från höger i korsning där inte väjningsplikt gäller, alltså ska bil B stanna & släppa fram bil A (om högeregeln gäller där) , din kartlänk funkar tyvärr inte för mig?

Ny länk.
http://g.co/maps/65bdt

Som jag ser det har fordon B brutit mot högerregeln. Jag bor i närheten och har kört där flera gånger och det är väldigt sällan någon bryr sig om högerregeln i den korsningen. De flesta verkar tro att ångermannagatan är en huvudled.

PerfectionR Japanese Engineering
13 mars 2012 · 690 Inlägg

farbrorbozze skrev:

PerfectionR skrev:

farbrorbozze skrev:

är du fordon B skulle ju DU stannat & släppt fram fordon A enl högeregeln ?
om nu inte nån av vägarna är huvudled / har väjningsplikt eller så, för då gäller inte högerregeln?

Har du varit vid den korsningen någon gång? Han skulle låtit mig passera. Försäkringen säger också så.

nej jag har inte varit där, jag tolkar bara högerregeln som säger att man ska stanna & släppa fram bil som kommer från höger i korsning där inte väjningsplikt gäller, alltså ska bil B stanna & släppa fram bil A (om högeregeln gäller där) , din kartlänk funkar tyvärr inte för mig?

Det vore extremt konstig om jag skulle stanna vid den korsningen för att släppa fram fordon A du förstår bättre om du ser korsningen.

Senast redigerat av PerfectionR (13 mars 2012)

"Engineering alone has no magic machines have no soul its inspiration that transforms movement into emotion"/Infiniti
PerfectionR Japanese Engineering
13 mars 2012 · 690 Inlägg

habomaster skrev:

farbrorbozze skrev:

PerfectionR skrev:
Har du varit vid den korsningen någon gång? Han skulle låtit mig passera. Försäkringen säger också så.

nej jag har inte varit där, jag tolkar bara högerregeln som säger att man ska stanna & släppa fram bil som kommer från höger i korsning där inte väjningsplikt gäller, alltså ska bil B stanna & släppa fram bil A (om högeregeln gäller där) , din kartlänk funkar tyvärr inte för mig?

Ny länk.
http://g.co/maps/65bdt

Som jag ser det har fordon B brutit mot högerregeln. Jag bor i närheten och har kört där flera gånger och det är väldigt sällan någon bryr sig om högerregeln i den korsningen. De flesta verkar tro att ångermannagatan är en huvudled.

Du kanske har rätt men jag var ganska långt inne i korsningen och var på väg ut  ur korsningen då kommer Corollan med hög fart.

Senast redigerat av PerfectionR (13 mars 2012)

"Engineering alone has no magic machines have no soul its inspiration that transforms movement into emotion"/Infiniti
farbrorbozze Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
13 mars 2012 · 6 474 Inlägg

PerfectionR skrev:

habomaster skrev:

farbrorbozze skrev:
nej jag har inte varit där, jag tolkar bara högerregeln som säger att man ska stanna & släppa fram bil som kommer från höger i korsning där inte väjningsplikt gäller, alltså ska bil B stanna & släppa fram bil A (om högeregeln gäller där) , din kartlänk funkar tyvärr inte för mig?

Ny länk.
http://g.co/maps/65bdt

Som jag ser det har fordon B brutit mot högerregeln. Jag bor i närheten och har kört där flera gånger och det är väldigt sällan någon bryr sig om högerregeln i den korsningen. De flesta verkar tro att ångermannagatan är en huvudled.

Du kanske har rätt men jag var ganska långt inne i korsningen och var på väg ut  ur korsningen då kommer Corollan med hög fart.

har kollat flera gånger på gatuvyn nu & "kört" från alla håll , inga huvudledsskyltar, inga lämna föredträde,
alltså bil B som kommer på Ångermansgatan ska anpassa sin hastighet efter rådande trafikregler som det så fint heter, alltså hålla så låg hastighet att han utan problem kan stanna & släppa fram bil som kommer från höger i korsningen, alltså bil A från Kirunagatan.

Som jag tycker & även "han som bor i området" skriver,
brott mot högerregeln från din sida ser det ut som tyvärr.

men har du nästan passerat korsningen & han träffar din bakända i hög fart kan det nog vara hans fel...
mins inte om det framgick av beskrivningen vart smällen tog  på din bil?

Senast redigerat av farbrorbozze (13 mars 2012)

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet
Volvo 780 (1989)
Volvo 945 TURBO "Stressade-AjTåmaten" (1993)
Volvo Carina "Specialen Ockelbo kopia" (1967)
Frenning
13 mars 2012 · 3 Inlägg

Jag är ledsen och vill inte klanka ner, men min objektiva bedömning är att då Ångermansgatan inte är en huvudled (rätta mig on jag har fel, men ser inga huvudledsskyltar) så säger högerregeln att fordon B måste sakta ner och vara beredd på att stanna för fordon som kommer ut från höger. Fordon B skulle därmed ha stannat och släppt in fordon A oavsett vad som är "brukligt" och "vanligen görs" i dem korsningarna. Sen kan han kört för fort, det är en annan sak och mycket svårt att bevisa, men du borde tyvärr ha sett honom och kunnat stannat i tid ändå.

Att han byter åsikt efter att ha pratat med till exempel sina föräldrar är inte så konstigt då han var ung som du sa och kanske chockad, men att han säger att han helt plötsligt var den andra bilen eller att han inte hade en röd bil gör det hela lite konstigare...

En chans du har är att försöka bevisa att du var på huvudled (om det nu är det), eller bevisa att han snott in sig i lögner för att ändra historien.

mickecorrado Bilplåtslagare
13 mars 2012 · 1 036 Inlägg

PerfectionR skrev:

mickecorrado skrev:

PerfectionR skrev:
http://forumbilder.se/images/79220121100026a27.jpg

Skissen från skadeanmälan.

Antar att du är fordon A (kommer från höger)

Enligt det du lagt upp så kommer du fram till en T-korsning och enligt bilden från skadeanmälan så kör du in i sidan på motparten. Väldigt viktigt att rita rätt.

Du kommer i en korsning där högerreglen gäller, men ska hålla sådan fart att du kan undvika en olycka. Övergångsställe före och skymd sikt och du kör in i sidan på motparten.

Det kan bli så att du är helt vållande till olyckan ja.

nyinköpt E 350 CGI 2012, har inte den vagnskadegaranti?

Jag är fordon B.

Ringde Mercedes för en minut sedan, de sa nej inte på din bil.

Är det en importbil?

Köpt bilen kontant eller på avbetalning?

Senast redigerat av mickecorrado (13 mars 2012)

Smoke Tires Not Drugs.
PerfectionR Japanese Engineering
13 mars 2012 · 690 Inlägg

mickecorrado skrev:

PerfectionR skrev:

mickecorrado skrev:

Antar att du är fordon A (kommer från höger)

Enligt det du lagt upp så kommer du fram till en T-korsning och enligt bilden från skadeanmälan så kör du in i sidan på motparten. Väldigt viktigt att rita rätt.

Du kommer i en korsning där högerreglen gäller, men ska hålla sådan fart att du kan undvika en olycka. Övergångsställe före och skymd sikt och du kör in i sidan på motparten.

Det kan bli så att du är helt vållande till olyckan ja.

nyinköpt E 350 CGI 2012, har inte den vagnskadegaranti?

Jag är fordon B.

Ringde Mercedes för en minut sedan, de sa nej inte på din bil.

Är det en importbil?

Köpt bilen kontant eller på avbetalning?

Inbyte + kontant.

Har en kopia på skadeanmälan kan skriva vad jag skrev där senare. Jag är fast på att det är hans fel eftersom försäkringen säger det också. Det syns på skissen att jag var långt inne i korsningen.

"Engineering alone has no magic machines have no soul its inspiration that transforms movement into emotion"/Infiniti
Ljepone * Studerande *
13 mars 2012 · 563 Inlägg

PerfectionR : Driv ärendet i fråga genom/via ditt försäkringsbolag respektive polisanmälan.  Lönar sig inte & spekulera här på forumet.  Du upptäcker själv att det finns flera "linijer" och rätta sig efter.


Lycka till med ärendet & hoppas de löser sig! smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang