Montera nya oljerör till styrservo på volvo 740 -91, hur gör man?

johan5588
15 mars 2012 · 41 Inlägg

Hej!
Jag ska montera nya oljerör tll styrservon (de två som går parallellt med styraxlen), men lyckas inte med att få det längre röret på plats, trots att jag vridit o vänt och testat att från olika håll.

Styrväxeln är ZF. Måste de två bultarna som fäster styrväxeln i tvärbalken lossas eller går det långa röret att "vrida" på plats trots allt?

tacksam för snabbt svar...smile

/johan

johan5588
16 mars 2012 · 41 Inlägg

någon borde väl ha koll på detta!?.....Jag skulle vilja få bilen körklar under dagen, så jag väntar på svar... tongue

Tack på förhand!

/Johan

MCMLXXXII Alltiallo - Styrlapp BE CE
16 mars 2012 · 559 Inlägg

Jag lossade bultarna i balken och släppte ner styrväxeln, mest för att underlätta arbetet. Försökte inte ens när den satt där den skulle (såg väldigt trångt ut). 
Dock var detta på en 940 -91

Edit; Tänk på att bultarna kan sitta hårt som f*n (ärgat ihop med styrväxeln)

Senast redigerat av MCMLXXXII (16 mars 2012)

Mvh Thomas
johan5588
16 mars 2012 · 41 Inlägg

MCMLXXXII skrev:
Jag lossade bultarna i balken och släppte ner styrväxeln, mest för att underlätta arbetet. Försökte inte ens när den satt där den skulle (såg väldigt trångt ut). 
Dock var detta på en 940 -91

Edit; Tänk på att bultarna kan sitta hårt som f*n (ärgat ihop med styrväxeln)

Tack för svar smile Då ska jag ta mig an de två bultarna, verkar som att det är en mutter som sitter mot bakre ändan på balken? mutterstorlek ? (muttern sitter skymd). Har tagit bort stora plastkåpan framtill och där ser jag de två bultskallarna av storlek 13mm.

Lossade du även de två slangarna till styrväxeln eller rörde nåt vid rattstången ? (vill helst inte röra dessa med med risk för att något går sönder)

/Johan

MCMLXXXII Alltiallo - Styrlapp BE CE
17 mars 2012 · 559 Inlägg

johan5588 skrev:

MCMLXXXII skrev:
Jag lossade bultarna i balken och släppte ner styrväxeln, mest för att underlätta arbetet. Försökte inte ens när den satt där den skulle (såg väldigt trångt ut). 
Dock var detta på en 940 -91

Edit; Tänk på att bultarna kan sitta hårt som f*n (ärgat ihop med styrväxeln)

Tack för svar smile Då ska jag ta mig an de två bultarna, verkar som att det är en mutter som sitter mot bakre ändan på balken? mutterstorlek ? (muttern sitter skymd). Har tagit bort stora plastkåpan framtill och där ser jag de två bultskallarna av storlek 13mm.

Lossade du även de två slangarna till styrväxeln eller rörde nåt vid rattstången ? (vill helst inte röra dessa med med risk för att något går sönder)

/Johan

Då är det möjligt att det är 13 mm på muttrarna också. Kommer inte ihåg. Har inte för mig att jag lossade något annat än bultarna, för att komma åt rören. Men det ser du (om du inte redan bytt rören) smile

Mvh Thomas
johan5588
20 mars 2012 · 41 Inlägg

Har lyckats med bytet nu smile muttrarna var 15mm, de släppte lätt efter att lagt på rostspray dagen innan. det räckte som sagt att lossa de två bultarna och sänka ned styrväxeln 1-2cm.

/johan

Anderholm
6 september 2013 · 613 Inlägg

bump på gammal tråd men vart köpte du rören? mina har rostat av och rören finns inte att köpa någonstans

Volvo 745-GL "AnDerHoLm" (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang