Justera handbroms audi a3

Blommsan
24 mars 2012 · 14 Inlägg

Hej!

Handbromsen på min a3 97a tar väldigt långt upp, lossade faket bakom spaken och såg att wiren till höger bakhjul var mycket slappare än den på vänster sida så antar att den behöver spännas, lossade bakhjulet och kollade men det var ingen vanlig justering inne i trumman utan handbromswiren går direkt till broms Oket!

Skulle någon veta hur man gör så är jag tacksam för svar!

Audi a3 (1997)
bronco_z
24 mars 2012 · 604 Inlägg

Byt bromsoket.

Luktar det skit och smakar det skit, då är det nog skit!
Blommsan
25 mars 2012 · 14 Inlägg

bronco_z skrev:
Byt bromsoket.

E det verkligen enda lösningen? Handbromsen tar jätte bra bara de att den tar långt upp, måste gå att justera på något vis?

Audi a3 (1997)
bronco_z
25 mars 2012 · 604 Inlägg

Jämför hävarmens läge på höger och vänster sida så ska du se att den högra intr returnerar för att den kärvar. Nej det går inte att justera.

Luktar det skit och smakar det skit, då är det nog skit!
Tobbetdi Diesel ska man ha!
25 mars 2012 · 482 Inlägg

Det är antingen fel på wiren eller bromsoket. Det är vanligt att det är fel på bromsoket å folk använder handbromsen för sällan. Handbromsen är självjusterande så det är ju skönt att man slipper göra det smile

VW Passat Variant 4M DSG6 -13
Das Club www.vwpc.se
www.vwcs.se
dawwe ...has left the building...
25 mars 2012 · 4 474 Inlägg

Har lite svårt att se att det skulle vara fel på oket då handbromsen fungerar? Har för mig att det på "VAG bilar" med handbromsfunktion i oket så vrider armen på en gängad stång inne i oket som i sin tur pressar ut kolven, antingen så funkar det eller så kärvar skiten, nåt mellan ting har jag svårt att tänka mig, dvs att "den fungerar men tar för långt upp". Skulle gissa på att det är vajern/vajerhöljet som är boven, den kan ha släppt i något fäste eller så, vilket gör att "vajern blir längre".

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
bronco_z
25 mars 2012 · 604 Inlägg

dawwe skrev:
Har lite svårt att se att det skulle vara fel på oket då handbromsen fungerar? Har för mig att det på "VAG bilar" med handbromsfunktion i oket så vrider armen på en gängad stång inne i oket som i sin tur pressar ut kolven, antingen så funkar det eller så kärvar skiten, nåt mellan ting har jag svårt att tänka mig, dvs att "den fungerar men tar för långt upp". Skulle gissa på att det är vajern/vajerhöljet som är boven, den kan ha släppt i något fäste eller så, vilket gör att "vajern blir längre".

Med ett kass ok så funkar hanbromsen på andra sidan. Tillslut bottnar hävarmen på den kassa sidan och börjar dra på andra sidan, ergo detö upplevs som handbromsen funkar men tar långt. Utav 100 bilar så är det oket vid 98.

Luktar det skit och smakar det skit, då är det nog skit!
Blommsan
25 mars 2012 · 14 Inlägg

har kollat å det är mkt längre spel på den vänstra sidan än den högra, men som sagt den tar bra så får leva med det smile

Audi a3 (1997)
bernstgunnar Dr
28 mars 2012 · 13 Inlägg

Jag har en Seat toledo med liknande problem. Handbromsen på högersidan tar mycket dåligt, hävarmen är i sitt yttersta läge medan vänstra sidan biter bra vid ca hälften. Om det är så att oket är boven i dramat så skulle jag gärna vilja veta vad det är rent mekaniskt som är fel?
Är det en gängad tapp därinne som gängorna gått på? Kärvar gör det ej.
Kan tillägga att problemet uppstod vid en handbromsdragning då det knäppte till lite och den tog först på kanske 5:e knäppet mot tredje tidigare. Killen som bytte hjul åt mig på verkstad trodde att det var oket, men som sagt, jag skulle gärna vilja veta vad i oket som är paj.

dawwe ...has left the building...
28 mars 2012 · 4 474 Inlägg

Kolla vajerhöljet...Knasar höljet så sträcks inte vajern som den skall...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
bernstgunnar Dr
28 mars 2012 · 13 Inlägg

Vajern sträcks fint men armen som den drar i på oket går i botten utan ge någon vidare effekt på bromsen.

bernstgunnar Dr
28 mars 2012 · 13 Inlägg

Jag löste det genom att dränka armens infästning i 5-56 och sen rycka i den några gånger. Nu tar den perfekt igen.

isakare
30 mars 2012 · 272 Inlägg

Oken är självjusterande, för att justeringen ska funka måste armarna gå tillbaka helt.

Åker helst på is =)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang