Köpråd Volvo V40 VS Volvo 855

Mattsson_91 Självlärd
15 april 2012 · 3 083 Inlägg

Det är så att vi planerar o köpa bil till hösten. Och det ska vara en kombi då vi behöver ha plats för barnvagn o allt annat man kan tänkas knöla in i en bil.

Så då sitter jag o funderar på för och nackdel på V40 och 855. Vilken har mest "barnsjukdomar"? Att 850in rostar lite här o var vet jag redan. Men med lite tur kanske  man hittar en i fint skick. V40 vet jag ingenting om egentligen.

Så hjälp mig här nu smile

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.
Saab 9-5 (2002)
Zulu
15 april 2012 · 98 Inlägg

850 har lite större baklucka *duh*... vilket medför att du i bästa fall inte behöver demontera en barnvagn för o få den o passa.  En bekant hade i tiderna en generation 1 v40. han var tvungen att ta lösa "korgen" ur vagnen för att få in vagnen i bilen. Han bytte sedan till en golv mk4 kombi. dess backlucka är inte rak utan "sjunker ner under nivån på bakkofångaren och var därför rymligare p.g.a. takhöjden.

Om du vet vilken vagn su ska ha så pröva montera in den i den bil du tänkt dig.

Det är mitt enda råd.

Alla bilar rostar. även v40.

Det är mest beroende på hur bilen är körd och omskött.

En anna sak du kanske bör tänka på är krocksäkerheten om du nu ska ha familjen i den.

Volvo 855R "Röda döden Bänkad 10-2011" (1996)
dasboot
15 april 2012 · 441 Inlägg

855 alla dagar i veckan, större, mer ombonad, 5cylindrar och har bättre kvalitet än v40...

nesum
15 april 2012 · 695 Inlägg

dasboot skrev:
855 alla dagar i veckan, större, mer ombonad, 5cylindrar och har bättre kvalitet än v40...

+1

V40 känns som den är byggd av en totalt omotiverad pårökt 3e klass.
Bullrig, och snackar man dold rost brukar v40in stå för en del på marknaden,
oljeläckage är mer regel än undantag mm.
855in brukar också kunna skvätta lite olja, men det är oftast mellan motor och låda men på v40 kan de skvätta lite precis överallt...

Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd.
®™ Nuclear Performance
Growe Fri fart för ett fritt folk!
15 april 2012 · 13 746 Inlägg

nesum skrev:

dasboot skrev:
855 alla dagar i veckan, större, mer ombonad, 5cylindrar och har bättre kvalitet än v40...

+1

V40 känns som den är byggd av en totalt omotiverad pårökt 3e klass.
Bullrig, och snackar man dold rost brukar v40in stå för en del på marknaden,
oljeläckage är mer regel än undantag mm.
855in brukar också kunna skvätta lite olja, men det är oftast mellan motor och låda men på v40 kan de skvätta lite precis överallt...

min erfarenhet är raka motsatsen men det beror mest på att 850 rullar i regel längre

men eftersom det är samma motor i dom så borde dom varken läcka mer eller mindre

en cyl mindre är skillnaden och där stannar skillnaden oxå

en 850 rostar sällan i den utsträckningen som en x40 gör

men x40 är en roligare bil utan tvekan

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Drunk A.Sörman
15 april 2012 · 1 299 Inlägg

Har haft båda bilarna å väljer 850 alla dagar i veckan. Man blir tokig varje gång man ska ha in barnvagnen i v40
plus att dom rostar mer än 850 å känns allmänt billiga. Min åsikt alla som kör v40 får självklart göra det. smile

Growe Fri fart för ett fritt folk!
15 april 2012 · 13 746 Inlägg

Drunk skrev:
Har haft båda bilarna å väljer 850 alla dagar i veckan. Man blir tokig varje gång man ska ha in barnvagnen i v40
plus att dom rostar mer än 850 å känns allmänt billiga. Min åsikt alla som kör v40 får självklart göra det. smile

barnvagn? hade fiat uno när min grabb var väldigt liten fungerade hur bra som helst..och jag hade desstuom 2st 12" basar i skuffen i den

använde aldrig barnvagn när ungarna var små
den stog hemma inte direkt så man åker bort för att gå direkt smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
nesum
15 april 2012 · 695 Inlägg

Growe skrev:

nesum skrev:

dasboot skrev:
855 alla dagar i veckan, större, mer ombonad, 5cylindrar och har bättre kvalitet än v40...

+1

V40 känns som den är byggd av en totalt omotiverad pårökt 3e klass.
Bullrig, och snackar man dold rost brukar v40in stå för en del på marknaden,
oljeläckage är mer regel än undantag mm.
855in brukar också kunna skvätta lite olja, men det är oftast mellan motor och låda men på v40 kan de skvätta lite precis överallt...

min erfarenhet är raka motsatsen men det beror mest på att 850 rullar i regel längre

men eftersom det är samma motor i dom så borde dom varken läcka mer eller mindre

en cyl mindre är skillnaden och där stannar skillnaden oxå

en 850 rostar sällan i den utsträckningen som en x40 gör

men x40 är en roligare bil utan tvekan

I know, men trots allt är det ofta dom pissar olja genom vevaxeltätningar, kamaxeltätningar mm, och inte för att vara sådan men de motorerna som hamnade i v40 är konstruerad av volvo men till en 3e del byggd av/med mitsubishi, och så är väl inte fallet med alu 5an som sitter i 850?!..

Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd.
®™ Nuclear Performance
Alex-s Bakhjulskrafs
15 april 2012 · 1 479 Inlägg

nesum skrev:

Growe skrev:

nesum skrev:

+1

V40 känns som den är byggd av en totalt omotiverad pårökt 3e klass.
Bullrig, och snackar man dold rost brukar v40in stå för en del på marknaden,
oljeläckage är mer regel än undantag mm.
855in brukar också kunna skvätta lite olja, men det är oftast mellan motor och låda men på v40 kan de skvätta lite precis överallt...

min erfarenhet är raka motsatsen men det beror mest på att 850 rullar i regel längre

men eftersom det är samma motor i dom så borde dom varken läcka mer eller mindre

en cyl mindre är skillnaden och där stannar skillnaden oxå

en 850 rostar sällan i den utsträckningen som en x40 gör

men x40 är en roligare bil utan tvekan

I know, men trots allt är det ofta dom pissar olja genom vevaxeltätningar, kamaxeltätningar mm, och inte för att vara sådan men de motorerna som hamnade i v40 är konstruerad av volvo men till en 3e del byggd av/med mitsubishi, och så är väl inte fallet med alu 5an som sitter i 850?!..

samt att det enda stället som är känt för att börja läcka olja på x40 är returröret från turbon. tar 20 min att byta packningar. på 850 däremot är det packboxen bakom svänghjulet och då måste vxlådan ner.

men varför inte en v70 första modellen? billiga och dessutom bekvämare än 855.

BMW 325 "m50b28 Turbo" (1992)
Mattsson_91 Självlärd
15 april 2012 · 3 083 Inlägg

Alla som svarat hittills verkar ju vara inne på samma spår som jag är. Och vi har med barnvagnen när vi åker o handlar och det går inte in mycket i en sedan när man har barnvagn + massa kassar som ska in i bilen. Finns bara fördel med en kombi. Förutom att dom dricker en LITEN skvätt mer soppa än sedan.

Tack för svaren i alla fall smile

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.
Saab 9-5 (2002)
Mattsson_91 Självlärd
15 april 2012 · 3 083 Inlägg

Alex-s skrev:

nesum skrev:

Growe skrev:
min erfarenhet är raka motsatsen men det beror mest på att 850 rullar i regel längre

men eftersom det är samma motor i dom så borde dom varken läcka mer eller mindre

en cyl mindre är skillnaden och där stannar skillnaden oxå

en 850 rostar sällan i den utsträckningen som en x40 gör

men x40 är en roligare bil utan tvekan

I know, men trots allt är det ofta dom pissar olja genom vevaxeltätningar, kamaxeltätningar mm, och inte för att vara sådan men de motorerna som hamnade i v40 är konstruerad av volvo men till en 3e del byggd av/med mitsubishi, och så är väl inte fallet med alu 5an som sitter i 850?!..

samt att det enda stället som är känt för att börja läcka olja på x40 är returröret från turbon. tar 20 min att byta packningar. på 850 däremot är det packboxen bakom svänghjulet och då måste vxlådan ner.

men varför inte en v70 första modellen? billiga och dessutom bekvämare än 855.

Budgeten ligger på max 10K

Senast redigerat av Volvo142_73a (15 april 2012)

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.
Saab 9-5 (2002)
Drunk A.Sörman
15 april 2012 · 1 299 Inlägg

Growe skrev:

Drunk skrev:
Har haft båda bilarna å väljer 850 alla dagar i veckan. Man blir tokig varje gång man ska ha in barnvagnen i v40
plus att dom rostar mer än 850 å känns allmänt billiga. Min åsikt alla som kör v40 får självklart göra det. smile

barnvagn? hade fiat uno när min grabb var väldigt liten fungerade hur bra som helst..och jag hade desstuom 2st 12" basar i skuffen i den

använde aldrig barnvagn när ungarna var små
den stog hemma inte direkt så man åker bort för att gå direkt smile

Har hund som behöver promenader vart jag än åker därför är vagnen nästan alltid med smile

850heden
15 april 2012 · 557 Inlägg

Jag skulle aldrig köpa mig en V40 iallafall. Har pratat med en som ajg känner på bilprovningen när jag fundera på att köpa en V40 en gång i tiden.

Han sa att man inte ska köpa en sån bil, dålig kvalite och mycket fel på dom. Och de är min åsikt med do flesta man ser är väldigt rostiga och känns billiga.

Mattsson_91 Självlärd
15 april 2012 · 3 083 Inlägg

850heden skrev:
Jag skulle aldrig köpa mig en V40 iallafall. Har pratat med en som ajg känner på bilprovningen när jag fundera på att köpa en V40 en gång i tiden.

Han sa att man inte ska köpa en sån bil, dålig kvalite och mycket fel på dom. Och de är min åsikt med do flesta man ser är väldigt rostiga och känns billiga.

En annan sak är ju att 850in ser mer kraftig ut. V40 ser lite klen ut faktiskt när man tänker efter.

Men då kommer ju följdfrågor på detta. Vilken årsmodell av 850 ska man välja? Vad jag förstått så kom det en facelift -95? Dom tidiga modellerna tycker jag är alldeles för lika 740

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.
Saab 9-5 (2002)
850heden
15 april 2012 · 557 Inlägg

Ja de beror ju lite på pris och skick. Men som du säger så vill man helst ha från 94-95 och uppåt. 92-93 är ju den "gamla" modellen och dom är inte snygga alls. Men en 96 eller 97 finns ju massor av.

En annan sak man märker när man söker efter 850 är att de flesta har gått långt vilket betyder att folk gärna kör med dom länge.

Men de finns nog många med mindre mil på mätaren med,

Mattsson_91 Självlärd
15 april 2012 · 3 083 Inlägg

850heden skrev:
Ja de beror ju lite på pris och skick. Men som du säger så vill man helst ha från 94-95 och uppåt. 92-93 är ju den "gamla" modellen och dom är inte snygga alls. Men en 96 eller 97 finns ju massor av.

En annan sak man märker när man söker efter 850 är att de flesta har gått långt vilket betyder att folk gärna kör med dom länge.

Men de finns nog många med mindre mil på mätaren med,

som sagt så är budgeten max 10K. Och de som finns flest av på blocket inom den prisklassen är 95-97 och de är ju dom man vill ha. Sen om det är GL, GLT, GLE, T5 kvittar ju lite faktiskt. Även om jag helst vill ha en T5 big_smile

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.
Saab 9-5 (2002)
Busgrabb Rejsa ?
15 april 2012 · 2 959 Inlägg

nesum skrev:

Growe skrev:

nesum skrev:

+1

V40 känns som den är byggd av en totalt omotiverad pårökt 3e klass.
Bullrig, och snackar man dold rost brukar v40in stå för en del på marknaden,
oljeläckage är mer regel än undantag mm.
855in brukar också kunna skvätta lite olja, men det är oftast mellan motor och låda men på v40 kan de skvätta lite precis överallt...

min erfarenhet är raka motsatsen men det beror mest på att 850 rullar i regel längre

men eftersom det är samma motor i dom så borde dom varken läcka mer eller mindre

en cyl mindre är skillnaden och där stannar skillnaden oxå

en 850 rostar sällan i den utsträckningen som en x40 gör

men x40 är en roligare bil utan tvekan

I know, men trots allt är det ofta dom pissar olja genom vevaxeltätningar, kamaxeltätningar mm, och inte för att vara sådan men de motorerna som hamnade i v40 är konstruerad av volvo men till en 3e del byggd av/med mitsubishi, och så är väl inte fallet med alu 5an som sitter i 850?!..

Är det inte bättre att hålla igen än att lura folk?
Motorerna är precis som redan nämts exakt samma konstruktion (Förutom en cylinder mindre) och byggda på samma motorfabrik i Skövde.
Läcker mycket mindre än motsvarande 5:a, läcker typ aldrig mellan motor och låda.
Returröret på turbom som kan läcka kan precis lika gärna läcka på 850 för det är samma tätningar på turbo och ner i blocket.
Det finns en motor som är en Mitsubishimotor och det är 1,8i som är samma motor som sitter i Mitsubishis GDI modeller och har inget med Volvo att göra.
Den motorn är skit och den ska man undvika.

Sen rostar Fas I bilarna mycket mm men angående motor och drivlina är det fan mindre problem än 5:orna.

Autotech
BMW 335D (2008)
Zulu
15 april 2012 · 98 Inlägg

med så låg budget skulle jag satsa på en 96:a.
(kom endel förbättringar det året och året innan).

men inte en t-5:a.
till det priset för en t5 bör du ha lika mycket i reserv för reparationer. (om du inte har tur).

lågmilat är inte kanske något att titta efter.
se heldre efter en som ägts av en vettig person och servats väl!.
en lågmilad hr i värsta fall mycket orginaldelar som gummibussningar som väntar på att spricka.

en som gått lite längre har redan nött ut dom och dom har därför blivit utbytta.

som regelr brukar jag tänka att vid 100 000 kommer mycket chassi och broms/slitage delar att krävaa byte.
och vid 200 000 så har större komponenter blivit utbytta.

Sikta på en 200 000+km bil med bra servicehistoria.

det som kan vara dyrt och krånglande på dessa är.

Automaten (irriterande småfel som kräver putsning).
turbo
ac

hittar du en bil utan dessa så är det mindre som "kan gå fel".

Och var inte blyg att se på tidiga v70:or
v70:an är tystare och mera "robust" byggt än 850:an

Har sett exemplar med 300 -400 000km på mätaren som fortfarande känns fräsha och går bra.

De var nu mina 5cent

Volvo 855R "Röda döden Bänkad 10-2011" (1996)
Mattsson_91 Självlärd
15 april 2012 · 3 083 Inlägg

Zulu skrev:
med så låg budget skulle jag satsa på en 96:a.
(kom endel förbättringar det året och året innan).

men inte en t-5:a.
till det priset för en t5 bör du ha lika mycket i reserv för reparationer. (om du inte har tur).

lågmilat är inte kanske något att titta efter.
se heldre efter en som ägts av en vettig person och servats väl!.
en lågmilad hr i värsta fall mycket orginaldelar som gummibussningar som väntar på att spricka.

en som gått lite längre har redan nött ut dom och dom har därför blivit utbytta.

som regelr brukar jag tänka att vid 100 000 kommer mycket chassi och broms/slitage delar att krävaa byte.
och vid 200 000 så har större komponenter blivit utbytta.

Sikta på en 200 000+km bil med bra servicehistoria.

det som kan vara dyrt och krånglande på dessa är.

Automaten (irriterande småfel som kräver putsning).
turbo
ac

hittar du en bil utan dessa så är det mindre som "kan gå fel".

Och var inte blyg att se på tidiga v70:or
v70:an är tystare och mera "robust" byggt än 850:an

Har sett exemplar med 300 -400 000km på mätaren som fortfarande känns fräsha och går bra.

De var nu mina 5cent

Nej en T5 för det priset som är körbar ska man ha tur att hitta. Har sett endel med små fel men med lite väl hög mätarställning. Och som du säger så är det bättre o satsa på en servad långmilare än en oservad lågmilare.

Budgeten är alltså en inköpsbudget sen finns en budget för eventuella reparationer också. Man får inte va dum när det gäller bilar.

Och hitta en V70 som är körduglig för det priset verkar vara lika omöjligt som att hitta en körduglig T5 för det priset. Dom jag sett har varit besiktade med en hel armé av 2:or

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.
Saab 9-5 (2002)
Zulu
15 april 2012 · 98 Inlägg

Min kandidat.
1:
http://www.blocket.se/vasternorrland/Vo … =4&w=3

abs boxen bör lödas om men det är enkelt. (typfel 96->)
bara skruva upp och smälta om den spruckna lödningen/lödningarna.

bakfjärdara och dämpare är mycket smidiga o byta på dessa och borde inte vara så dyrt.

Mycket medkörd men bilen har hållits rullande och påkostats senaste åren! dvs inte en slit & kör-bil

nr 2:
http://www.blocket.se/helsingborg/Volvo … =4&w=3

Värt o försöka luska ut om säljaren talar sanning!
om det är så så har du en fin bil här.

nr 3:
http://www.blocket.se/angelholm/Volvo_V … =4&w=3

ärlig försäljare även här.
Kolla bara värför den inte duger som "förstabil?"

eftersom du har en begränsad budget så har jag valit bilar så du har lite rum kvar för små reparationer.

mvh

Senast redigerat av Zulu (15 april 2012)

Volvo 855R "Röda döden Bänkad 10-2011" (1996)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang