Köpråd Volvo V40 VS Volvo 855

Mattsson_91 Självlärd
15 april 2012 · 3 083 Inlägg

Zulu skrev:
Min kandidat.
1:
http://www.blocket.se/vasternorrland/Vo … =4&w=3

abs boxen bör lödas om men det är enkelt. (typfel 96->)
bara skruva upp och smälta om den spruckna lödningen/lödningarna.

bakfjärdara och dämpare är mycket smidiga o byta på dessa och borde inte vara så dyrt.

Mycket medkörd men bilen har hållits rullande och påkostats senaste åren! dvs inte en slit & kör-bil

nr 2:
http://www.blocket.se/helsingborg/Volvo … =4&w=3

Värt o försöka luska ut om säljaren talar sanning!
om det är så så har du en fin bil här.

nr 3:
http://www.blocket.se/angelholm/Volvo_V … =4&w=3

ärlig försäljare även här.
Kolla bara värför den inte duger som "förstabil?"

eftersom du har en begränsad budget så har jag valit bilar så du har lite rum kvar för små reparationer.

mvh

Som sagt så finns det en budget för att köpa in bilen och en egen budget för reparationer.

Bil 1 går bort då det går att hitta fullt fungerande för samma pris

Bil 2 går bort då det inte fanns någon dragkrok

Bil 3 ser ju ut att vara riktigt fin lite långt till Skåne bara. Annars hade jag nog kunnat tänka mig den

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.
Saab 9-5 (2002)
nesum
15 april 2012 · 695 Inlägg

Busgrabb skrev:

nesum skrev:

Growe skrev:

min erfarenhet är raka motsatsen men det beror mest på att 850 rullar i regel längre

men eftersom det är samma motor i dom så borde dom varken läcka mer eller mindre

en cyl mindre är skillnaden och där stannar skillnaden oxå

en 850 rostar sällan i den utsträckningen som en x40 gör

men x40 är en roligare bil utan tvekan

I know, men trots allt är det ofta dom pissar olja genom vevaxeltätningar, kamaxeltätningar mm, och inte för att vara sådan men de motorerna som hamnade i v40 är konstruerad av volvo men till en 3e del byggd av/med mitsubishi, och så är väl inte fallet med alu 5an som sitter i 850?!..

Är det inte bättre att hålla igen än att lura folk?
Motorerna är precis som redan nämts exakt samma konstruktion (Förutom en cylinder mindre) och byggda på samma motorfabrik i Skövde.
Läcker mycket mindre än motsvarande 5:a, läcker typ aldrig mellan motor och låda.
Returröret på turbom som kan läcka kan precis lika gärna läcka på 850 för det är samma tätningar på turbo och ner i blocket.
Det finns en motor som är en Mitsubishimotor och det är 1,8i som är samma motor som sitter i Mitsubishis GDI modeller och har inget med Volvo att göra.
Den motorn är skit och den ska man undvika.

Sen rostar Fas I bilarna mycket mm men angående motor och drivlina är det fan mindre problem än 5:orna.

Killen frågar, folk svarar med sina erfarenheter, och min generella erfarenhet är, v40 rostar och läcker olja, ofta på redan nämnda ställen. Att 800 serien läcker olja har ingen nekat, dock skrev jag inte VAR, jag har själv haft ett gäng 850/855 och alla har läckt olja mellan motor och låda, men det har aldrig varit så påträngande att jag behövt åtgärda det. Däremot har jag inte fingrar till att räkna hur många kamaxel och vevaxeltätningar jag har bytt på v40 både T4 och 1.8L mutsubishimaskinen. Tur är väl att vi alla har olika erfarenheter av olika bilar, annars hade ju alla kört den "bästa" bilen...

Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd.
®™ Nuclear Performance
850heden
15 april 2012 · 557 Inlägg

Zulu skrev:
Min kandidat.
1:
http://www.blocket.se/vasternorrland/Vo … =4&w=3

abs boxen bör lödas om men det är enkelt. (typfel 96->)
bara skruva upp och smälta om den spruckna lödningen/lödningarna.

bakfjärdara och dämpare är mycket smidiga o byta på dessa och borde inte vara så dyrt.

Mycket medkörd men bilen har hållits rullande och påkostats senaste åren! dvs inte en slit & kör-bil

nr 2:
http://www.blocket.se/helsingborg/Volvo … =4&w=3

Värt o försöka luska ut om säljaren talar sanning!
om det är så så har du en fin bil här.

nr 3:
http://www.blocket.se/angelholm/Volvo_V … =4&w=3

ärlig försäljare även här.
Kolla bara värför den inte duger som "förstabil?"

eftersom du har en begränsad budget så har jag valit bilar så du har lite rum kvar för små reparationer.

mvh

Den första där ser bra ut. Men den andra blåa kombin skulle jag inte köpa. Man ska helst inte köpa den importerade med 2,0 L motorn. Har inget emot import bilar eller 2,0 L motorn med man ska inte köpa den 2,0L Gl eller GLE. Dom har bara 126hk och de är inte vettigt på så stor bil tycker jag.

Extremt slöa och går inte billigt pga av de.

De är min åsikt iallafall.

AlexSaab900
15 april 2012 · 90 Inlägg

Det är en ren smak sak hade en 855 innan som rullade sammanlagt 45000mil, båda bilarna har sjukdomar som packningen mellan motor och växellåda på 850 V40 har sina el fel. Men 850 har skönast komfort.

Toyota Supra MK3 "Blåa" (1989)
Wicca
15 april 2012 · 886 Inlägg

Varför inte en 945a? Ser ut som 855 ungefär och är bakhjulsdrivna vilket innebär enklare att laga på många sätt, billigare reservdelar har jag fått för mig och dessutom ett alltigenom bättre rykte om att vara hållbara?

Jag kör själv en 93a jag köpte för 8500 för några månader sedan. Den går jättebra och syrran har inga problem att få med barnvagn när hon lånar den. Den är fantastisk att meka med och det finns gott om delar iomed att en del saker passar från 740-serien.

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
15 april 2012 · 17 486 Inlägg

Haft bägge. V40 Classic -04 och V40 2.0 -97. Volvo 855 i mängder. V40 går att köra billigt men är en rostig skrammelholk med ett skämt till bagage. Volvon törstig och antik. Hade inte valt någon.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Mattsson_91 Självlärd
15 april 2012 · 3 083 Inlägg

945an är bra mycket kantigare än 850.

Jag har växt upp med Volvo. Försökte få frun gå med på att vi skulle köpa en BMW. Men inte då. Och nu håller jag med henne igen. 850 är billigare på alla vis

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.
Saab 9-5 (2002)
Busgrabb Rejsa ?
15 april 2012 · 2 959 Inlägg

nesum skrev:

Busgrabb skrev:

nesum skrev:
I know, men trots allt är det ofta dom pissar olja genom vevaxeltätningar, kamaxeltätningar mm, och inte för att vara sådan men de motorerna som hamnade i v40 är konstruerad av volvo men till en 3e del byggd av/med mitsubishi, och så är väl inte fallet med alu 5an som sitter i 850?!..

Är det inte bättre att hålla igen än att lura folk?
Motorerna är precis som redan nämts exakt samma konstruktion (Förutom en cylinder mindre) och byggda på samma motorfabrik i Skövde.
Läcker mycket mindre än motsvarande 5:a, läcker typ aldrig mellan motor och låda.
Returröret på turbom som kan läcka kan precis lika gärna läcka på 850 för det är samma tätningar på turbo och ner i blocket.
Det finns en motor som är en Mitsubishimotor och det är 1,8i som är samma motor som sitter i Mitsubishis GDI modeller och har inget med Volvo att göra.
Den motorn är skit och den ska man undvika.

Sen rostar Fas I bilarna mycket mm men angående motor och drivlina är det fan mindre problem än 5:orna.

Killen frågar, folk svarar med sina erfarenheter, och min generella erfarenhet är, v40 rostar och läcker olja, ofta på redan nämnda ställen. Att 800 serien läcker olja har ingen nekat, dock skrev jag inte VAR, jag har själv haft ett gäng 850/855 och alla har läckt olja mellan motor och låda, men det har aldrig varit så påträngande att jag behövt åtgärda det. Däremot har jag inte fingrar till att räkna hur många kamaxel och vevaxeltätningar jag har bytt på v40 både T4 och 1.8L mutsubishimaskinen. Tur är väl att vi alla har olika erfarenheter av olika bilar, annars hade ju alla kört den "bästa" bilen...

Om vi bortser från våra erfarenheter då dom kan variera så det släpper vi.
Tänkte mer på ja...vad ska jag kalla det, dumma påhittet: motorerna som hamnade i v40 är konstruerad av volvo men till en 3e del byggd av/med mitsubishi, och så är väl inte fallet med alu 5an som sitter i 850
Där tyckte jag det var bättre att hålla igen än att skriva något felaktigt.

Senast redigerat av Busgrabb (15 april 2012)

Autotech
BMW 335D (2008)
Rquired Allmänt envis
15 april 2012 · 12 512 Inlägg

Om jag behövt välja hade jag tagit en 855 utan att tveka, det är en rejäl, bekväm och praktisk bil och så skall en Volvo vara. Att V40 kanske är lite roligare att köra känns inte relevant, är det körglädje man är ute efter finns det andra märken man bör överväga.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Mattsson_91 Självlärd
16 april 2012 · 3 083 Inlägg

Rquired skrev:
Om jag behövt välja hade jag tagit en 855 utan att tveka, det är en rejäl, bekväm och praktisk bil och så skall en Volvo vara. Att V40 kanske är lite roligare att köra känns inte relevant, är det körglädje man är ute efter finns det andra märken man bör överväga.

Det blir nog en 855 om vi inte hittar någon annan. Precis, hade jag vilja haft körglädje hade jag först och främst inte köpt en kombi

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.
Saab 9-5 (2002)
Mattsson_91 Självlärd
5 augusti 2012 · 3 083 Inlägg

Såg just att det finns 855 AWD. Någon som har erfarenhet av dom?

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.
Saab 9-5 (2002)
Rquired Allmänt envis
6 augusti 2012 · 12 512 Inlägg

Volvo142_73a skrev:
Såg just att det finns 855 AWD. Någon som har erfarenhet av dom?

Jag ser ingen direkt anledning att köpa en sådan, visst har fyrhjulsdrift sina fördelar men också sina nackdelar och inte behövs mer än en framhjulsdriven 855 för att ta sig fram vintertid.

Dessutom är Volvo´s gamla Visco-system dom använde till fyrhjulsdrift på den tiden långsamt och griper in sent. På den tiden fick bilarna ofta kritik i exempelvis test för att framhjulen hann gräva ner sig och bilen fastna innan fyrhjulsdriften reagerat och börjat skicka kraften till bakhjulen.

Det är något jag själv sett en bekants då helt nya V70XC av den nya generationen (Men med samma system) göra, å andra sidan finns det några ägare som hävdar att systemet fungerar utmärkt. En annan bra sak att veta är att systemet är uppbyggt med en svag punkt i form av en hylsa som ger upp innan resten av systemet tar skada av för hög belastning, många Volvo Visco är dock endast framhjulsdrivna för att denna hylsa är sönderkörd och att byta ut denna hylsa är inte billigt (Om än mycket billigare än att renovera hela systemet).

Eftersom 855 AWD är/var ovanlig, och det är tveksamt hur effektivt systemet är, hade jag dock hellre letat bland de framhjulsdrivna exemplaren. Har du en budget runt 10.000:- tror jag inte att du hittar något annat än sådana i friskt skick.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Mattsson_91 Självlärd
6 augusti 2012 · 3 083 Inlägg

Tackar för ditt svar och har efter det glömt tankarna på en AWD smile.

Hittade några helt okej för runt 12-13 tusen när jag satt o kollade. Bara småfel som rostig baklucka o sånt som man byter på en halvtimme.

Men det får bli en FWD istället då om AWD-systemet ändå inte funkar som det bör

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.
Saab 9-5 (2002)
Rquired Allmänt envis
6 augusti 2012 · 12 512 Inlägg

Volvo142_73a skrev:
Tackar för ditt svar och har efter det glömt tankarna på en AWD smile.

Hittade några helt okej för runt 12-13 tusen när jag satt o kollade. Bara småfel som rostig baklucka o sånt som man byter på en halvtimme.

Men det får bli en FWD istället då om AWD-systemet ändå inte funkar som det bör

Hittar du trots allt en 855 AWD testa så att systemet fungerar. Nytta gör Volvo´s AWD, men personligen tycker jag det är onödigt att köpa en törstigare bil med dyrare underhåll för att få marginellt bättre framkomlighet. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Mattsson_91 Självlärd
7 augusti 2012 · 3 083 Inlägg

Rquired skrev:

Volvo142_73a skrev:
Tackar för ditt svar och har efter det glömt tankarna på en AWD smile.

Hittade några helt okej för runt 12-13 tusen när jag satt o kollade. Bara småfel som rostig baklucka o sånt som man byter på en halvtimme.

Men det får bli en FWD istället då om AWD-systemet ändå inte funkar som det bör

Hittar du trots allt en 855 AWD testa så att systemet fungerar. Nytta gör Volvo´s AWD, men personligen tycker jag det är onödigt att köpa en törstigare bil med dyrare underhåll för att få marginellt bättre framkomlighet. smile

Du har helt rätt i det du skriver. Och antagligen blir det en FWD istället, för att minimera kostnader på inköp och service

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.
Saab 9-5 (2002)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang