Vad är det värsta du vet i trafiken? har du en bild? LÄGG UPP!

Mervolic Yawn...
10 december 2014 · 3 151 Inlägg

xeno95 skrev:
Idag påväg hem, E18 mot enköping så låg jag i 120 km/h i vänsterfilen. Framför mig i högerfilen låg en långtradare och tätt efter en liten Skoda med 4 tjejer i. Regnade en del och det kom en hel del vattendrag ifrån långtradaren.
Lagom tills jag ligger ca 5-10 meter bakom Skodan så slår hon på blinkers och kör in framför mig, jag höll samma fart så jag fick bromsa och drog extraljusen i nacken på henne ifall hon kanske missat att jag körde där. Och i samma sekund som jag fortfarande bromsar och håller in helljusspaken så blir hon osäker att köra om pga. allt vattendrag, då helt plötsligt trampar hon fullt på bromsen varpå jag får trycka pedalen i golvet för att inte köra in i henne.... (tänk att allt detta skedde samtidigt, hann ej skapa ett "lagom avstånd" tills det att hon tvärnitar)
Det var så sjukt nära att jag körde in i henne pga. hennes ouppmärksamhet och osäkerhet.. Direkt efter detta böt hon tillbaka till högerfilen och körde aldrig om långtradaren.

Folk som är osäkra att köra bil i regn/snö kan fan hålla sig hemma, dessa skapar olyckorna vid halka

Osäkerhet i allmänhet orsakar olyckor, oavsett väglag. Osäkerhet i kombination med ignorans är ännu farligare. Lägger man då till en mobiltelefon i ekvationen, som vanligt är bland dagens bilförare, så är man rent glad att man kommer hem varje kväll...

Pierre_r Lastbilsmekaniker
10 december 2014 · 729 Inlägg

Evildan skrev:

Pierre_r skrev:

xeno95 skrev:
Folk som är osäkra att köra bil i regn/snö kan fan hålla sig hemma, dessa skapar olyckorna vid halka

Håller fullständigt med.
Suttit och svurit långa ramsor över endel som inte vågar köra utan ligger som en stoppkloss och ställer till det för endel som inte är med på att det går 50-70km/h under hastighetsgränsen..

En annan sak jag har märkt nu är att 95% av alla man möter verkar ha glömt att man ska blända av vid möte.
Synd om dom när dom får mina 600w extraljus rakt i deras synfält.
Ena lampan är dessutom riktad ut till vänster och lite neråt så att jag ser dikeskanten (ifall där är djur) det var bara en bonus att den även lyser upp innuti deras bilar när jag möter en som vägrar blända av.
Jag ser dom sitta och försöka skydda  sina ögon med ena armen, men sålänge deras helljus är tänt så är mina det med.

Finns en värre förare än den som kör långsamt: Den unge mannen som totalt överskattar sin förmåga och kör för fort i förhållande till väderleken och tappar konstrollen över fordonet.
Såg senast i går sen eftermiddag ett pucko i en Volvo 740 lekandes på bredställ upp på en trottoar med hela främre delen av bilen inne i ett bostadsområde. Tur det inte gick någon där nära fritidset.

Jo, det är klart men oftast har dom lärt sig var gränsen går efter den första veckan för då deras bil oftast skrot med.
Sen endel som den du beskriver borde aldrig ha fått körkortet, där var garanterat 1eller2 kompisar i den som hetsade ratthållaren till att göra dumheter.
Sen finns det endel som aldrig lär sig fast dom har kört ihjäl en annan människa utan månaden efter är det bredställ i rondeller och korsningar i bostadsområden/centrum igen...
Vill man leka så finns det stora tomma industriområden på kvällarna men då är man väll inte "cool" om man kör där.

Men när den som inte vågar köra hamnar framför den som överskattar sin förmåga så slutar det nästan alltid på ett sätt och det är att ingen av dom kommer fram dit dom ville.

caromania Forummoderator
10 december 2014 · 9 296 Inlägg

xeno95 skrev:
Idag påväg hem, E18 mot enköping så låg jag i 120 km/h i vänsterfilen. Framför mig i högerfilen låg en långtradare och tätt efter en liten Skoda med 4 tjejer i. Regnade en del och det kom en hel del vattendrag ifrån långtradaren.
Lagom tills jag ligger ca 5-10 meter bakom Skodan så slår hon på blinkers och kör in framför mig, jag höll samma fart så jag fick bromsa och drog extraljusen i nacken på henne ifall hon kanske missat att jag körde där. Och i samma sekund som jag fortfarande bromsar och håller in helljusspaken så blir hon osäker att köra om pga. allt vattendrag, då helt plötsligt trampar hon fullt på bromsen varpå jag får trycka pedalen i golvet för att inte köra in i henne.... (tänk att allt detta skedde samtidigt, hann ej skapa ett "lagom avstånd" tills det att hon tvärnitar)
Det var så sjukt nära att jag körde in i henne pga. hennes ouppmärksamhet och osäkerhet.. Direkt efter detta böt hon tillbaka till högerfilen och körde aldrig om långtradaren.

Folk som är osäkra att köra bil i regn/snö kan fan hålla sig hemma, dessa skapar olyckorna vid halka

Okej, det här kan man ju fundera över.  Det är mörkt, det regnar kraftigt och är 3-5grader ute om jag minns rätt, eller det är ju halka enligt dig. Du kör under rådande omständigheter i 120km/h. Om jag tolkar din berättelse rätt så väljer du att tända helljuset och behålla det tänt under ansenlig tid, vilket sannolikt bländar föraren i den andra bilen, i stället för att bromsa direkt då du ser vad som håller på att hända?

Jag kan ha fel här, men kan det vara så att det var olämpligt att köra så fort i mörker, regn och halka som du gjorde? En annan tanke är ju att det kanske var ditt helljus som orsakade att personen i bilen framför instinktivt bromsade så hårt då denne plötsligt inte såg någonting?

Hur definierar du en säker bilförare?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
mb_pucken
10 december 2014 · 5 087 Inlägg

God vad skönt att man är utav den lugna typen i trafiken. Var väldigt länge sedan ja retade upp mig på folk som kör sakta. Jag är sådan att jag lutar mig tillbaka och lyssnar på radion när ja kör bil och ligger det någon rädd tant i 60 så får hon göra det för min del. Inväntar ett bra tillfälle att köra om och sen är den saken ur värden.

Därimot kan ja reta mig på folk som kör som galningar i trafiken, som här om dagen. Blixthalka och blött om vartannat. Sen ligger man i en lämplig hastighet med resten av trafiken så kommer det alltid någon och blåser om och tror dom är odödliga i sin quattro med takbox för att sedan pressa sig in 3 bilar framför när det blir enfiligt och tvinga folk att bromsa i halkan. Sånt betende tycker jag är respektlöst mot övriga trafikanter då man faktiskt löper stor risk att skada andra.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Mervolic Yawn...
10 december 2014 · 3 151 Inlägg

Det är skillnad på att köra långsamt och att köra osäkert. För min del får folk gärna ligga 50 km/h under hastighetsgränsen, så länge som dom känner sig säkra i sin körning. Men kombinerar man osäkerhet med olämplig hastighet så blir det ganska jobbigt.

xeno95
10 december 2014 · 735 Inlägg

caromania skrev:

xeno95 skrev:
Idag påväg hem, E18 mot enköping så låg jag i 120 km/h i vänsterfilen. Framför mig i högerfilen låg en långtradare och tätt efter en liten Skoda med 4 tjejer i. Regnade en del och det kom en hel del vattendrag ifrån långtradaren.
Lagom tills jag ligger ca 5-10 meter bakom Skodan så slår hon på blinkers och kör in framför mig, jag höll samma fart så jag fick bromsa och drog extraljusen i nacken på henne ifall hon kanske missat att jag körde där. Och i samma sekund som jag fortfarande bromsar och håller in helljusspaken så blir hon osäker att köra om pga. allt vattendrag, då helt plötsligt trampar hon fullt på bromsen varpå jag får trycka pedalen i golvet för att inte köra in i henne.... (tänk att allt detta skedde samtidigt, hann ej skapa ett "lagom avstånd" tills det att hon tvärnitar)
Det var så sjukt nära att jag körde in i henne pga. hennes ouppmärksamhet och osäkerhet.. Direkt efter detta böt hon tillbaka till högerfilen och körde aldrig om långtradaren.

Folk som är osäkra att köra bil i regn/snö kan fan hålla sig hemma, dessa skapar olyckorna vid halka

Okej, det här kan man ju fundera över.  Det är mörkt, det regnar kraftigt och är 3-5grader ute om jag minns rätt, eller det är ju halka enligt dig. Du kör under rådande omständigheter i 120km/h. Om jag tolkar din berättelse rätt så väljer du att tända helljuset och behålla det tänt under ansenlig tid, vilket sannolikt bländar föraren i den andra bilen, i stället för att bromsa direkt då du ser vad som håller på att hända?

Jag kan ha fel här, men kan det vara så att det var olämpligt att köra så fort i mörker, regn och halka som du gjorde? En annan tanke är ju att det kanske var ditt helljus som orsakade att personen i bilen framför instinktivt bromsade så hårt då denne plötsligt inte såg någonting?

Hur definierar du en säker bilförare?

Hade vart enklare att förklarat ifall min dashcam vart igång, men iallafall:
Det var inte mörkt, klockan var strax innan 14.30.
Jag hade helljuset på i max 5 sekunder
Regnade lagom, bara att det låg en massa vatten på vägen som dras upp av stora lastbilar som du kanske vet!
Jag menade inte att detta klassades som halka, det var mera överlag.

En säker förare för mig är någon som är uppmärksam på sin omgivning.
Jag har ständigt koll i backspeglar samt framåt när jag närmar mig ett långsammare fordon eller om jag ligger i vänsterfilen ifall någon kommer i 140 km/h+

Jag kör 120 mil motorväg i veckan och jobbar utöver det som chaufför och kör lätt lastbil inne i centrala Stockholm så jag har fått stor erfarenhet av att ha koll runt bilen...

Volvo S70 "Greyline" (1999)
caromania Forummoderator
10 december 2014 · 9 296 Inlägg

xeno95 skrev:

caromania skrev:

xeno95 skrev:
Idag påväg hem, E18 mot enköping så låg jag i 120 km/h i vänsterfilen. Framför mig i högerfilen låg en långtradare och tätt efter en liten Skoda med 4 tjejer i. Regnade en del och det kom en hel del vattendrag ifrån långtradaren.
Lagom tills jag ligger ca 5-10 meter bakom Skodan så slår hon på blinkers och kör in framför mig, jag höll samma fart så jag fick bromsa och drog extraljusen i nacken på henne ifall hon kanske missat att jag körde där. Och i samma sekund som jag fortfarande bromsar och håller in helljusspaken så blir hon osäker att köra om pga. allt vattendrag, då helt plötsligt trampar hon fullt på bromsen varpå jag får trycka pedalen i golvet för att inte köra in i henne.... (tänk att allt detta skedde samtidigt, hann ej skapa ett "lagom avstånd" tills det att hon tvärnitar)
Det var så sjukt nära att jag körde in i henne pga. hennes ouppmärksamhet och osäkerhet.. Direkt efter detta böt hon tillbaka till högerfilen och körde aldrig om långtradaren.

Folk som är osäkra att köra bil i regn/snö kan fan hålla sig hemma, dessa skapar olyckorna vid halka

Okej, det här kan man ju fundera över.  Det är mörkt, det regnar kraftigt och är 3-5grader ute om jag minns rätt, eller det är ju halka enligt dig. Du kör under rådande omständigheter i 120km/h. Om jag tolkar din berättelse rätt så väljer du att tända helljuset och behålla det tänt under ansenlig tid, vilket sannolikt bländar föraren i den andra bilen, i stället för att bromsa direkt då du ser vad som håller på att hända?

Jag kan ha fel här, men kan det vara så att det var olämpligt att köra så fort i mörker, regn och halka som du gjorde? En annan tanke är ju att det kanske var ditt helljus som orsakade att personen i bilen framför instinktivt bromsade så hårt då denne plötsligt inte såg någonting?

Hur definierar du en säker bilförare?

Hade vart enklare att förklarat ifall min dashcam vart igång, men iallafall:
Det var inte mörkt, klockan var strax innan 14.30.
Jag hade helljuset på i max 5 sekunder
Regnade lagom, bara att det låg en massa vatten på vägen som dras upp av stora lastbilar som du kanske vet!
Jag menade inte att detta klassades som halka, det var mera överlag.

En säker förare för mig är någon som är uppmärksam på sin omgivning.
Jag har ständigt koll i backspeglar samt framåt när jag närmar mig ett långsammare fordon eller om jag ligger i vänsterfilen ifall någon kommer i 140 km/h+

Jag kör 120 mil motorväg i veckan och jobbar utöver det som chaufför och kör lätt lastbil inne i centrala Stockholm så jag har fått stor erfarenhet av att ha koll runt bilen...

Okej, då var det tydligare. Halvtaskigt grådaskljus med regn. Helljuset hinner du ha tänt i upp till fem sekunder. Men jag undrar, hur tänker du? Du har fem sekunder på dig att släppa och bromsa men väljer att forcera vidare i för hög hastighet och bara tända helljuset? Tyvärr, det låter varken bra eller säkert.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
xeno95
10 december 2014 · 735 Inlägg

caromania skrev:

xeno95 skrev:

caromania skrev:

Okej, det här kan man ju fundera över.  Det är mörkt, det regnar kraftigt och är 3-5grader ute om jag minns rätt, eller det är ju halka enligt dig. Du kör under rådande omständigheter i 120km/h. Om jag tolkar din berättelse rätt så väljer du att tända helljuset och behålla det tänt under ansenlig tid, vilket sannolikt bländar föraren i den andra bilen, i stället för att bromsa direkt då du ser vad som håller på att hända?

Jag kan ha fel här, men kan det vara så att det var olämpligt att köra så fort i mörker, regn och halka som du gjorde? En annan tanke är ju att det kanske var ditt helljus som orsakade att personen i bilen framför instinktivt bromsade så hårt då denne plötsligt inte såg någonting?

Hur definierar du en säker bilförare?

Hade vart enklare att förklarat ifall min dashcam vart igång, men iallafall:
Det var inte mörkt, klockan var strax innan 14.30.
Jag hade helljuset på i max 5 sekunder
Regnade lagom, bara att det låg en massa vatten på vägen som dras upp av stora lastbilar som du kanske vet!
Jag menade inte att detta klassades som halka, det var mera överlag.

En säker förare för mig är någon som är uppmärksam på sin omgivning.
Jag har ständigt koll i backspeglar samt framåt när jag närmar mig ett långsammare fordon eller om jag ligger i vänsterfilen ifall någon kommer i 140 km/h+

Jag kör 120 mil motorväg i veckan och jobbar utöver det som chaufför och kör lätt lastbil inne i centrala Stockholm så jag har fått stor erfarenhet av att ha koll runt bilen...

Okej, då var det tydligare. Halvtaskigt grådaskljus med regn. Helljuset hinner du ha tänt i upp till fem sekunder. Men jag undrar, hur tänker du? Du har fem sekunder på dig att släppa och bromsa men väljer att forcera vidare i för hög hastighet och bara tända helljuset? Tyvärr, det låter varken bra eller säkert.

Kanske skrev det lite konstigt, men jag bromsade samtidigt som jag höll in spaken..

Volvo S70 "Greyline" (1999)
caromania Forummoderator
10 december 2014 · 9 296 Inlägg

xeno95 skrev:

caromania skrev:

xeno95 skrev:

Hade vart enklare att förklarat ifall min dashcam vart igång, men iallafall:
Det var inte mörkt, klockan var strax innan 14.30.
Jag hade helljuset på i max 5 sekunder
Regnade lagom, bara att det låg en massa vatten på vägen som dras upp av stora lastbilar som du kanske vet!
Jag menade inte att detta klassades som halka, det var mera överlag.

En säker förare för mig är någon som är uppmärksam på sin omgivning.
Jag har ständigt koll i backspeglar samt framåt när jag närmar mig ett långsammare fordon eller om jag ligger i vänsterfilen ifall någon kommer i 140 km/h+

Jag kör 120 mil motorväg i veckan och jobbar utöver det som chaufför och kör lätt lastbil inne i centrala Stockholm så jag har fått stor erfarenhet av att ha koll runt bilen...

Okej, då var det tydligare. Halvtaskigt grådaskljus med regn. Helljuset hinner du ha tänt i upp till fem sekunder. Men jag undrar, hur tänker du? Du har fem sekunder på dig att släppa och bromsa men väljer att forcera vidare i för hög hastighet och bara tända helljuset? Tyvärr, det låter varken bra eller säkert.

Kanske skrev det lite konstigt, men jag bromsade samtidigt som jag höll in spaken..

Ja lite konstigt är det allt. Jag motsäger inte att det var urbota dumt av den andra bilen att byta fil på det sättet du beskriver, men du gör fan inget bra jobb i den situationen utan borde handlat annorlunda.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Lillkanto Inbiten Volvonörd
10 december 2014 · 799 Inlägg

caromania skrev:

xeno95 skrev:

caromania skrev:

Okej, då var det tydligare. Halvtaskigt grådaskljus med regn. Helljuset hinner du ha tänt i upp till fem sekunder. Men jag undrar, hur tänker du? Du har fem sekunder på dig att släppa och bromsa men väljer att forcera vidare i för hög hastighet och bara tända helljuset? Tyvärr, det låter varken bra eller säkert.

Kanske skrev det lite konstigt, men jag bromsade samtidigt som jag höll in spaken..

Ja lite konstigt är det allt. Jag motsäger inte att det var urbota dumt av den andra bilen att byta fil på det sättet du beskriver, men du gör fan inget bra jobb i den situationen utan borde handlat annorlunda.

Jag tycker att han gjorde rätt iom att han bromsade och slog på helljus för att varna henne om att han var där ifall att hon missat detta.

Volvo V70N 2,5T projekt>>> http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=290249
www.skogenracing.com
Volvo 944 Turbo+ 1991
Volvo 854 SE 1995
Honda Legend Ka7 "Bossen" (1992)
Mervolic Yawn...
10 december 2014 · 3 151 Inlägg

Lillkanto skrev:

caromania skrev:

xeno95 skrev:
Kanske skrev det lite konstigt, men jag bromsade samtidigt som jag höll in spaken..

Ja lite konstigt är det allt. Jag motsäger inte att det var urbota dumt av den andra bilen att byta fil på det sättet du beskriver, men du gör fan inget bra jobb i den situationen utan borde handlat annorlunda.

Jag tycker att han gjorde rätt iom att han bromsade och slog på helljus för att varna henne om att han var där ifall att hon missat detta.

Jag skulle ha gjort likadant, om jag inte missförstått något. Stå på bromsarna och varna bilen framför med helljus för att göra denna uppmärksam på eventuell kollision om ingen åtgärd vidtas från bådas sida.

Tillägg: Att xeno95 skriver att han höll in ljusspaken i 5 sekunder kan ju också vara ett ganska relativt begrepp. I en stressad situation kan tiden oftast upplevas som längre, i själva verket kanske det bara var två sekunder?

Om man kör i 100 km/h så tar man sig ändå 60 meter på två sekunder, på fem sekunder är det alltså en sträcka på 150 meter.

Senast redigerat av Mervolic (10 december 2014)

caromania Forummoderator
10 december 2014 · 9 296 Inlägg

Mervolic skrev:

Lillkanto skrev:

caromania skrev:

Ja lite konstigt är det allt. Jag motsäger inte att det var urbota dumt av den andra bilen att byta fil på det sättet du beskriver, men du gör fan inget bra jobb i den situationen utan borde handlat annorlunda.

Jag tycker att han gjorde rätt iom att han bromsade och slog på helljus för att varna henne om att han var där ifall att hon missat detta.

Jag skulle ha gjort likadant, om jag inte missförstått något. Stå på bromsarna och varna bilen framför med helljus för att göra denna uppmärksam på eventuell kollision om ingen åtgärd vidtas från bådas sida.

Tillägg: Att xeno95 skriver att han höll in ljusspaken i 5 sekunder kan ju också vara ett ganska relativt begrepp. I en stressad situation kan tiden oftast upplevas som längre, i själva verket kanske det bara var två sekunder?

Om man kör i 100 km/h så tar man sig ändå 60 meter på två sekunder, på fem sekunder är det alltså en sträcka på 150 meter.

Kan ni inte räkna? Testa att bromsa en bil som färdas i 120km/h i 2-3 sekunder. Hur fort tror ni det går då? Men det är som nämndes högre upp självklart så att en erfaren, säker förare har rätten att köra lite för fort i regnet och att kärringar med små motorsvaga bilar tamejfan inte har i trafiken att göra. Nej, de ska bort. Med våld om så behövs (eller skrämseltaktik). Det är ju bara mesar som anpassar hastigheten efter väglaget och försöker reda upp en situation som en annan trafikant orsakar utan att för den delen blända, tuta, preja eller peka finger.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Mervolic Yawn...
10 december 2014 · 3 151 Inlägg

caromania skrev:

Mervolic skrev:

Lillkanto skrev:

Jag tycker att han gjorde rätt iom att han bromsade och slog på helljus för att varna henne om att han var där ifall att hon missat detta.

Jag skulle ha gjort likadant, om jag inte missförstått något. Stå på bromsarna och varna bilen framför med helljus för att göra denna uppmärksam på eventuell kollision om ingen åtgärd vidtas från bådas sida.

Tillägg: Att xeno95 skriver att han höll in ljusspaken i 5 sekunder kan ju också vara ett ganska relativt begrepp. I en stressad situation kan tiden oftast upplevas som längre, i själva verket kanske det bara var två sekunder?

Om man kör i 100 km/h så tar man sig ändå 60 meter på två sekunder, på fem sekunder är det alltså en sträcka på 150 meter.

Kan ni inte räkna? Testa att bromsa en bil som färdas i 120km/h i 2-3 sekunder. Hur fort tror ni det går då? Men det är som nämndes högre upp självklart så att en erfaren, säker förare har rätten att köra lite för fort i regnet och att kärringar med små motorsvaga bilar tamejfan inte har i trafiken att göra. Nej, de ska bort. Med våld om så behövs (eller skrämseltaktik). Det är ju bara mesar som anpassar hastigheten efter väglaget och försöker reda upp en situation som en annan trafikant orsakar utan att för den delen blända, tuta, preja eller peka finger.

Vad var fel med uträkningen? Jag vet att jag inte tog hänsyns till inbromsningen, men det är ganska svårt att beräkna. Man måste i så fall räkna in väghållningen, vilka sorts däck som används, hur slitna bromsarna är, osv. Eller så måste man ha en referenstid att utgå ifrån. Allt jag sade var att man färdas 60 meter på 2 sekunder om man kör i 100 km/h och mig veterligen är det inget fel på den uträkningen.

xeno95
10 december 2014 · 735 Inlägg

caromania skrev:

Mervolic skrev:

Lillkanto skrev:
Jag tycker att han gjorde rätt iom att han bromsade och slog på helljus för att varna henne om att han var där ifall att hon missat detta.

Jag skulle ha gjort likadant, om jag inte missförstått något. Stå på bromsarna och varna bilen framför med helljus för att göra denna uppmärksam på eventuell kollision om ingen åtgärd vidtas från bådas sida.

Tillägg: Att xeno95 skriver att han höll in ljusspaken i 5 sekunder kan ju också vara ett ganska relativt begrepp. I en stressad situation kan tiden oftast upplevas som längre, i själva verket kanske det bara var två sekunder?

Om man kör i 100 km/h så tar man sig ändå 60 meter på två sekunder, på fem sekunder är det alltså en sträcka på 150 meter.

Kan ni inte räkna? Testa att bromsa en bil som färdas i 120km/h i 2-3 sekunder. Hur fort tror ni det går då? Men det är som nämndes högre upp självklart så att en erfaren, säker förare har rätten att köra lite för fort i regnet och att kärringar med små motorsvaga bilar tamejfan inte har i trafiken att göra. Nej, de ska bort. Med våld om så behövs (eller skrämseltaktik). Det är ju bara mesar som anpassar hastigheten efter väglaget och försöker reda upp en situation som en annan trafikant orsakar utan att för den delen blända, tuta, preja eller peka finger.

Jag har aldrig påstått att jag är en hundraprocent felfri bilförare, det är ingen.
Det är helt annorlunda att uppleva situationer i verkligheten än att sitta och läsa om dom och tycka sitt....

Vad gjorde jag för fel enligt dig? Ironi är varken roligt eller relevant
Tutan/ljustutan fick jag lära mig att man inte ska använda för att hälsa på polaren eller skrämma någon. Man använder dom för att motverka en olycka. Känner jag mig rädd så får jag väl använda dessa?

En nästintill liknande händelse: https://vid.me/ECgt
Men han som körde långtradare på 60 ton kanske också gjorde fel?

Senast redigerat av xeno95 (10 december 2014)

Volvo S70 "Greyline" (1999)
Andromeda Rumpmas
11 december 2014 · 3 860 Inlägg

Pierre_r skrev:

Evildan skrev:

Pierre_r skrev:

Håller fullständigt med.
Suttit och svurit långa ramsor över endel som inte vågar köra utan ligger som en stoppkloss och ställer till det för endel som inte är med på att det går 50-70km/h under hastighetsgränsen..

En annan sak jag har märkt nu är att 95% av alla man möter verkar ha glömt att man ska blända av vid möte.
Synd om dom när dom får mina 600w extraljus rakt i deras synfält.
Ena lampan är dessutom riktad ut till vänster och lite neråt så att jag ser dikeskanten (ifall där är djur) det var bara en bonus att den även lyser upp innuti deras bilar när jag möter en som vägrar blända av.
Jag ser dom sitta och försöka skydda  sina ögon med ena armen, men sålänge deras helljus är tänt så är mina det med.

Finns en värre förare än den som kör långsamt: Den unge mannen som totalt överskattar sin förmåga och kör för fort i förhållande till väderleken och tappar konstrollen över fordonet.
Såg senast i går sen eftermiddag ett pucko i en Volvo 740 lekandes på bredställ upp på en trottoar med hela främre delen av bilen inne i ett bostadsområde. Tur det inte gick någon där nära fritidset.

Jo, det är klart men oftast har dom lärt sig var gränsen går efter den första veckan för då deras bil oftast skrot med.
Sen endel som den du beskriver borde aldrig ha fått körkortet, där var garanterat 1eller2 kompisar i den som hetsade ratthållaren till att göra dumheter.
Sen finns det endel som aldrig lär sig fast dom har kört ihjäl en annan människa utan månaden efter är det bredställ i rondeller och korsningar i bostadsområden/centrum igen...
Vill man leka så finns det stora tomma industriområden på kvällarna men då är man väll inte "cool" om man kör där.

Men när den som inte vågar köra hamnar framför den som överskattar sin förmåga så slutar det nästan alltid på ett sätt och det är att ingen av dom kommer fram dit dom ville.

Problemet uppstår ju om någon skyldig eller oskyldig hinner bli ihjälkörd innan dess.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Andromeda Rumpmas
11 december 2014 · 3 860 Inlägg

caromania skrev:

Mervolic skrev:

Lillkanto skrev:

Jag tycker att han gjorde rätt iom att han bromsade och slog på helljus för att varna henne om att han var där ifall att hon missat detta.

Jag skulle ha gjort likadant, om jag inte missförstått något. Stå på bromsarna och varna bilen framför med helljus för att göra denna uppmärksam på eventuell kollision om ingen åtgärd vidtas från bådas sida.

Tillägg: Att xeno95 skriver att han höll in ljusspaken i 5 sekunder kan ju också vara ett ganska relativt begrepp. I en stressad situation kan tiden oftast upplevas som längre, i själva verket kanske det bara var två sekunder?

Om man kör i 100 km/h så tar man sig ändå 60 meter på två sekunder, på fem sekunder är det alltså en sträcka på 150 meter.

Kan ni inte räkna? Testa att bromsa en bil som färdas i 120km/h i 2-3 sekunder. Hur fort tror ni det går då? Men det är som nämndes högre upp självklart så att en erfaren, säker förare har rätten att köra lite för fort i regnet och att kärringar med små motorsvaga bilar tamejfan inte har i trafiken att göra. Nej, de ska bort. Med våld om så behövs (eller skrämseltaktik). Det är ju bara mesar som anpassar hastigheten efter väglaget och försöker reda upp en situation som en annan trafikant orsakar utan att för den delen blända, tuta, preja eller peka finger.

Jag försvarar inget, men visst har väl även du någon gång tänkt att bilen framför anpassat hastigheten lite väl mycket? Även om det är slaskigt är det sällan nödvändigt att ligga i 50 km/h på en landsväg skyltad 80 km/h. Och gör man det bör man ta första möjlighet att svänga av på en ficka och släppa förbi bakomvarande. Det är heller inte lämpligt att köra 100 km/h i ovanstående scenario, men känns helt lugnt att köra skyltad hastighet allt som oftast.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Andromeda Rumpmas
11 december 2014 · 3 860 Inlägg

Jag råkade ut för ett för mig nytt beteende i helgen. På en 20-milatripp hände det vid två tillfällen att jag fick en bil bakom mig en längre sträcka som körde med helljuset på och bara bländade av för mötande trafik trots att jag låg 50-100 m framför. Detta var naturligtvis sjukt irriterande och jag spammade bakre dimljuset som en galning till slut. Den första idioten började nog se ett samband efter några gånger, för då åkte helljuset av. Den andra fortsatte tills vi gick skilda vägar ett par mil senare trots att dimbakljuset gick som ett stroboskop i perioder. Jag va nästan på väg att nita på första bästa enfiliga sektion, gå bak och slita upp dörren och fråga vad f*n felet är. Men man vet ju aldrig vad det är för folk som är ute och åker eller hur många dom är i bilen. Kan ju vara påtända eller vad som helst.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
it_mutt Avstängd
11 december 2014 · 10 388 Inlägg

Andromeda skrev:
Jag råkade ut för ett för mig nytt beteende i helgen. På en 20-milatripp hände det vid två tillfällen att jag fick en bil bakom mig en längre sträcka som körde med helljuset på och bara bländade av för mötande trafik trots att jag låg 50-100 m framför. Detta var naturligtvis sjukt irriterande och jag spammade bakre dimljuset som en galning till slut. Den första idioten började nog se ett samband efter några gånger, för då åkte helljuset av. Den andra fortsatte tills vi gick skilda vägar ett par mil senare trots att dimbakljuset gick som ett stroboskop i perioder. Jag va nästan på väg att nita på första bästa enfiliga sektion, gå bak och slita upp dörren och fråga vad f*n felet är. Men man vet ju aldrig vad det är för folk som är ute och åker eller hur många dom är i bilen. Kan ju vara påtända eller vad som helst.

Precis samma fenomen hände mig senast igår och det är också något jag inte upplevt tidigare. Hänt "ett gäng" gånger nu sen sommaren bara. Spännande att de tycker att de kan ligga 100m bakom med helljus på, och att det då inte skulle störa framförvarande. Men som igår, den personen bländande av så fort man kunde skymta ett par ljusen låååååååååååååååååååååångt där borta i fjärran (more or less)

- - Edit - -

Och givetvis, när mötande sen 5 minuter senare ( wink ) hade passerat, så var det på med helljuset igen hos bakomvarande.

Senast redigerat av it_mutt (11 december 2014)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
simlar
11 december 2014 · 5 525 Inlägg

it_mutt skrev:

Andromeda skrev:
Jag råkade ut för ett för mig nytt beteende i helgen. På en 20-milatripp hände det vid två tillfällen att jag fick en bil bakom mig en längre sträcka som körde med helljuset på och bara bländade av för mötande trafik trots att jag låg 50-100 m framför. Detta var naturligtvis sjukt irriterande och jag spammade bakre dimljuset som en galning till slut. Den första idioten började nog se ett samband efter några gånger, för då åkte helljuset av. Den andra fortsatte tills vi gick skilda vägar ett par mil senare trots att dimbakljuset gick som ett stroboskop i perioder. Jag va nästan på väg att nita på första bästa enfiliga sektion, gå bak och slita upp dörren och fråga vad f*n felet är. Men man vet ju aldrig vad det är för folk som är ute och åker eller hur många dom är i bilen. Kan ju vara påtända eller vad som helst.

Precis samma fenomen hände mig senast igår och det är också något jag inte upplevt tidigare. Hänt "ett gäng" gånger nu sen sommaren bara. Spännande att de tycker att de kan ligga 100m bakom med helljus på, och att det då inte skulle störa framförvarande. Men som igår, den personen bländande av så fort man kunde skymta ett par ljusen låååååååååååååååååååååångt där borta i fjärran (more or less)

- - Edit - -

Och givetvis, när mötande sen 5 minuter senare ( wink ) hade passerat, så var det på med helljuset igen hos bakomvarande.

Var också med om samma sak, men var då förra veckan. Men när jag drog på mina 2st 15W led-backljus så bländade dem av fort som fan tongue

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Djo
11 december 2014 · 10 157 Inlägg

Stör mig som fan på detta fenom också. Dock ligger jag ibland på vad jag tycker är gränsen för nära för att ha helljus vid flera av dessa tillfällen har framförvarande bromsat till jag fattat vinkeln slagit av sen inget mer med det Då tycker jag det är okej om man som bakomvarande fattar att ett ljusblink kan betyda något och har man helljus på så är det förmodligen det.

Mitt halvljus är så kasst så är det mörkt ute vill man gärna se därför jag gärna har helljuset på så länge som möjligt.

Har framförvarande kasst helljus kör jag helt sonika om. Om det finns vettigt ställe att göra detta.

Men att med flit ligga röv med helljus det hatar jag något jag vart med om flertalet gånger tyvärr.

Kör lugnt där ute och ta hänsyn till alla andra.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang