Vad är det värsta du vet i trafiken? har du en bild? LÄGG UPP!

Znubbis
18 april 2012 · 6 Inlägg

Mötande bilar som slår på helljuset innan de passerat, speciellt de som har Xeon...

Pim_Pim
18 april 2012 ·

Men fick inte folket som är lite äldre idag lära sig att man skulle slå på helljuset precis innan mötet när dom tog körkort?
Så det är därför en hel del gör det, eller så är dom bara allmänt tröga eller dryga.

Eller det kanske är något jag har fått för mig.

horbybonnen
18 april 2012 · 1 160 Inlägg

håller med blockerar medvetet båda filerna för att slippa idioterna som inte fattar att 24m tar plats

Bjacke skrev:
idioter som ska köra om på innern i en 2 filig rondell.. då jag kör lasbil med släp. dvs 24 meters ekipage. och för dom trafikanterna som tänker ett steg längre så blir det jävligt trångt i innerfilen när man rattar runt ekipaget.. "beroende på storleken på rondellen" har otaliga gånger fått stanna mitt i rondellen för att trafikanterna tror att dom kommer förbi...

it_mutt Avstängd
18 april 2012 · 10 388 Inlägg

Pim_Pim skrev:
Men fick inte folket som är lite äldre idag lära sig att man skulle slå på helljuset precis innan mötet när dom tog körkort?
Så det är därför en hel del gör det, eller så är dom bara allmänt tröga eller dryga.

Eller det kanske är något jag har fått för mig.

Mjo, det stämmer, en billängd innan eller liknande.

Problemet är väl att de som fick lära sig det, sen tycker att "jaja, en eller två billängder, det kan väl kvitta"...och att utvecklingen på belysningsfronten gått framåt

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
18 april 2012 · 13 744 Inlägg

horbybonnen skrev:
håller med blockerar medvetet båda filerna för att slippa idioterna som inte fattar att 24m tar plats

Bjacke skrev:
idioter som ska köra om på innern i en 2 filig rondell.. då jag kör lasbil med släp. dvs 24 meters ekipage. och för dom trafikanterna som tänker ett steg längre så blir det jävligt trångt i innerfilen när man rattar runt ekipaget.. "beroende på storleken på rondellen" har otaliga gånger fått stanna mitt i rondellen för att trafikanterna tror att dom kommer förbi...

det får man göra med alla stora fordon om man inte vet att man får plats i en fil
dom verkar liksom inte få in i sina ärthjärnor att stora fordon tar plats...

kör ju som tur är bara buss och då får man plats i dom mesta rondellerna som är 2filiga

dom borde lagstifta att stora fordon har rätt att använda båda filerna i rondeller och att bilisterna blir ansvariga vid olyckor för risken är rätt stor att dom blir rejält ihoptryckta om man inte stannar och det tar jhu en massa onödig tid för att folk inte fattar något

har märkt att dom mesta lastbils chaffisarna förväntar sig att folk lägger sig dumnt så dom brukar bli ganska förvånade när man faktist ger dom utrymmet dom behöver och lite till

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
18 april 2012 · 13 744 Inlägg

it_mutt skrev:

Pim_Pim skrev:
Men fick inte folket som är lite äldre idag lära sig att man skulle slå på helljuset precis innan mötet när dom tog körkort?
Så det är därför en hel del gör det, eller så är dom bara allmänt tröga eller dryga.

Eller det kanske är något jag har fått för mig.

Mjo, det stämmer, en billängd innan eller liknande.

Problemet är väl att de som fick lära sig det, sen tycker att "jaja, en eller två billängder, det kan väl kvitta"...och att utvecklingen på belysningsfronten gått framåt

det lär dom fortfarande ut mer eller mindre för det ska inte blända..men samtidigt så tänder dom för tidigt så blir man så satans bländad så det är bättre om alla slår på helljuset när man åtminstånde passerat förardörren

inte skoj att få fetaste helljuset i nyllet när man minst anar det

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Znubbis
18 april 2012 · 6 Inlägg

it_mutt skrev:

Pim_Pim skrev:
Men fick inte folket som är lite äldre idag lära sig att man skulle slå på helljuset precis innan mötet när dom tog körkort?
Så det är därför en hel del gör det, eller så är dom bara allmänt tröga eller dryga.

Eller det kanske är något jag har fått för mig.

Mjo, det stämmer, en billängd innan eller liknande.

Problemet är väl att de som fick lära sig det, sen tycker att "jaja, en eller två billängder, det kan väl kvitta"...och att utvecklingen på belysningsfronten gått framåt

Japp de stämmer, de mest korkade saken de lär ut på körskolan. De spelar ingen roll vart man tittar om man får 2 Xeonblixtar ett par meter ifrån vänsterögat.

De kanske gör som man "ska" men det är nått av de värsta jag vet, att glömma o blända de händer även mig ibland men när man tänder igen så lär man iaf inte ha glömt att jag är där wink

IceEyes Varningar: För många..
18 april 2012 · 2 552 Inlägg

30-skyltar, hastighetskameror, vägbulor av den mer extrema sorten, folk som inte behärskar konsten att använda bilnkers, lastbilar som börjar köra om andra lastbilar i branta uppförsbackar, cykelister med enbart tunnelseende, 2+1-vägar, trafikljus som lyser rött i över en minut och grönt i fem sekunder (välkommen till Sundsvall), griniga poliser, taxi - och budbilsförare tycks ha en förkärlek till att leka Mika Häkkinen ute på vägarna, folk som inte klarar av att hålla rimligt avstånd till framförvarande fordon, fåglar som flyger in i framrutan, knasigt byggda rondeller (välkommen till Timrå), samt övriga trafikanter som vistas ute på vägarna.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
Znubbis
18 april 2012 · 6 Inlägg

ja 2+1 vägar måste jag oxo ge en känga, må va lite säkrare men måste vara en katastrof för lastbilar, snöröjning utryckningsfordon och miljön.

Ghost_Face
18 april 2012 · 517 Inlägg

Något som är lite jobbigt så här på våren när de ligger en massa sand och grus på vägarna och folk bara dammar på uta helvete utan att tänka på andras bilar.
Typ som när man blir omkörd och de svänger in just framför ens bil så for de har passerat och sandblästrar av hela fronten på en.

Här för ett tag sedan såg jag en BMW som drog lite ringar på en parkering och mitt i allt small bakrutan på en v70 lite längre bort och alarmet gick. gissningsvis sköt han en dubb eller så var det ett stenskott...

Andromeda Rumpmas
18 april 2012 · 3 860 Inlägg

IceEyes skrev:
30-skyltar, hastighetskameror, vägbulor av den mer extrema sorten, folk som inte behärskar konsten att använda bilnkers, lastbilar som börjar köra om andra lastbilar i branta uppförsbackar, cykelister med enbart tunnelseende, 2+1-vägar, trafikljus som lyser rött i över en minut och grönt i fem sekunder (välkommen till Sundsvall), griniga poliser, taxi - och budbilsförare tycks ha en förkärlek till att leka Mika Häkkinen ute på vägarna, folk som inte klarar av att hålla rimligt avstånd till framförvarande fordon, fåglar som flyger in i framrutan, knasigt byggda rondeller (välkommen till Timrå), samt övriga trafikanter som vistas ute på vägarna.

Haha, inget trafikvett har dom lol

http://24.media.tumblr.com/tumblr_lq5h0bR8x91qd5giho1_500.png

http://www.youtube.com/watch?v=XdAJrQ2kHv4

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Christoffer91 Avstängd
18 april 2012 · 101 Inlägg

Fellow skrev:
Appropå vänsterfilen så är det ingen omkörningsfil som många verkar tro.

Alla har väl skrivit det mesta så här kommer en ny.
Folk som inte kan placera bilen vid korsningar. Ställer bilen långt till höger när dem ska svänga vänster så man får åka upp på trottoaren för att komma förbi. Eller tvärtom.

Sen det här med folk som ligger för sakta så kan man ju undra vad folk har så bråttom till att dem inte kan undvara någon minut på att det finns folk som dels håller farten och även de som tyvärr ligger för sakta?
Ska man till jobbet får man väl åka så man ska vara framme 15-20 minuter innan?

Återigen ger jag lite fysiklektion i hastighet i förhållande till tid.
2-1 väg så kommer ni ikapp agda som kör i 60 km/h på 100 väg. Det är 4km till nästa tvåfiligt.
Om ni håller er i hennes hastighet och inte försöker läsa vad som står under registreringsskylten så förlorar ni 1.6 minuter på den tiden tills ni kan köra om. Dem utgör åtminstonde ingen fara till skillnad från folk som är viktigast i världen för dem har ett möte med kungen för att få ärva tronen om han kommer fram först.

Tänk efter lite och inse att man tjänar inte på att inte komma fram än att komma fram 3-5 minuter senare än planerat.

Kan säga att bland de största idioten jag haft bakom mig var en kärring på 65-70 år som tyckte att jag som låg i 100 i vänsterfilen när de andra låg i 85-90 så skulle jag allt flytta på mig. Hon blinka och blinka med helljuset och låg med nosen i min dragkrok. Så hon tror ärligt att jag ska svänga in i en ficka på 25 meter mellan bilarna för att hon uppenbarligen inte varit ute i tid.

Så jäkla rätt har du !   
Om alla kunnde tänka så som du skrivit nu så hadè nog trafiken varit mycket bättre tror jag.

ekelund88
18 april 2012 · 2 656 Inlägg

att jag inte kan sitta och skriva sms OCH ringa samtidigt som jag kör utan att folk ska bli förbannde för att jag kör och vinglar över vägbanorna blir helt rosenrasande

Znubbis
18 april 2012 · 6 Inlägg

De stora problemet me 2+1 är när man kommer ikapp Agda i 60 så får man bromsa ner ifrån 110 eller vad nu laglig hastighet är, sen accelerera upp vid nästa 2 filiga och vid nästa enkelfiliga kommer de en husvagn eller lastbil.

Det stora problemet med 2+1 är den långsamma trafiken, tex lastbilar, Agda eller släpvagnar går på samma väg så trafikrytmen är som kroppspulsådern. Verkligen inte bra för ekonomin eller miljön, en 2+2 så man slipper de ständiga hastighetsändringarna vore så mycket bättre. Kan bara hoppas att de lägger ner lite pengar och bygger om en del vägar från 2+1 till 2+2 för 2+1 känns lite som en nödlösning.

Skönt o få gnälla lite ibland smile

Senast redigerat av Znubbis (18 april 2012)

granadadr
18 april 2012 · 7 290 Inlägg

Znubbis skrev:
De stora problemet me 2+1 är när man kommer ikapp Agda i 60 så får man bromsa ner ifrån 110 eller vad nu laglig hastighet är, sen accelerera upp vid nästa 2 filiga och vid nästa enkelfiliga kommer de en husvagn eller lastbil.

Det stora problemet med 2+1 är den långsamma trafiken, tex lastbilar, Agda eller släpvagnar går på samma väg så trafikrytmen är som kroppspulsådern. Verkligen inte bra för ekonomin eller miljön, en 2+2 så man slipper de ständiga hastighetsändringarna vore så mycket bättre. Kan bara hoppas att de lägger ner lite pengar och bygger om en del vägar från 2+1 till 2+2 för 2+1 känns lite som en nödlösning.

Skönt o få gnälla lite ibland smile

håller med dig

plus en annan sak varför ha en 80väg för att på en kort sträcka ha 70 för att sedan bli 80 igen?? suck

Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Andromeda Rumpmas
18 april 2012 · 3 860 Inlägg

granadadr skrev:

Znubbis skrev:
De stora problemet me 2+1 är när man kommer ikapp Agda i 60 så får man bromsa ner ifrån 110 eller vad nu laglig hastighet är, sen accelerera upp vid nästa 2 filiga och vid nästa enkelfiliga kommer de en husvagn eller lastbil.

Det stora problemet med 2+1 är den långsamma trafiken, tex lastbilar, Agda eller släpvagnar går på samma väg så trafikrytmen är som kroppspulsådern. Verkligen inte bra för ekonomin eller miljön, en 2+2 så man slipper de ständiga hastighetsändringarna vore så mycket bättre. Kan bara hoppas att de lägger ner lite pengar och bygger om en del vägar från 2+1 till 2+2 för 2+1 känns lite som en nödlösning.

Skönt o få gnälla lite ibland smile

håller med dig

plus en annan sak varför ha en 80väg för att på en kort sträcka ha 70 för att sedan bli 80 igen?? suck

Är det 70 i en korsning händer inga olyckor, men är det 80 krockar du direkt. Låter det inte logiskt? wink

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
-Bazz3r- Team Breehäng
18 april 2012 · 1 623 Inlägg

mb_pucken skrev:
En sak som stör mig nå grymt är karavaner med jänkare som inte åker mer än 70 oavsett väg. Även enstaka jänkare gör det å förstår inte varför. Dom kan väl hålla 80-90 som normalt folk. Helt omöjligt å komma om på en lite mindre väg. Går inte bilen fortare så välj en annan väg..

De kan inte bero på att många jänkare är helt annorlunda utväxlade mot "vanliga" bilar så dom varvar mycket mer också? wink

R1 3
└┼┤
2 4
Andromeda Rumpmas
18 april 2012 · 3 860 Inlägg

-BASmannen- skrev:

mb_pucken skrev:
En sak som stör mig nå grymt är karavaner med jänkare som inte åker mer än 70 oavsett väg. Även enstaka jänkare gör det å förstår inte varför. Dom kan väl hålla 80-90 som normalt folk. Helt omöjligt å komma om på en lite mindre väg. Går inte bilen fortare så välj en annan väg..

De kan inte bero på att många jänkare är helt annorlunda utväxlade mot "vanliga" bilar så dom varvar mycket mer också? wink

Det spelar väl ingen roll vad det sitter för växellåda i bilen eller om man tycker den är för "riskabel" att hålla hastighetsgränsen med. Klarar inte en bil att köras i 90 knyck kan man vänligen hålla sig från 90-vägarna med den.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
granadadr
18 april 2012 · 7 290 Inlägg

-BASmannen- skrev:

mb_pucken skrev:
En sak som stör mig nå grymt är karavaner med jänkare som inte åker mer än 70 oavsett väg. Även enstaka jänkare gör det å förstår inte varför. Dom kan väl hålla 80-90 som normalt folk. Helt omöjligt å komma om på en lite mindre väg. Går inte bilen fortare så välj en annan väg..

De kan inte bero på att många jänkare är helt annorlunda utväxlade mot "vanliga" bilar så dom varvar mycket mer också? wink

tvärtom,, en jänk varvar inget jämfört med en Volvo ex, men en gammal jänk drar MKT soppa därför kör de sakta, plus vet ni hur kass väghållning en gammal Impala har std ??

Senast redigerat av granadadr (18 april 2012)

M1Get
18 april 2012 · 360 Inlägg

Growe skrev:
det får man göra med alla stora fordon om man inte vet att man får plats i en fil
dom verkar liksom inte få in i sina ärthjärnor att stora fordon tar plats...

kör ju som tur är bara buss och då får man plats i dom mesta rondellerna som är 2filiga

dom borde lagstifta att stora fordon har rätt att använda båda filerna i rondeller och att bilisterna blir ansvariga vid olyckor för risken är rätt stor att dom blir rejält ihoptryckta om man inte stannar och det tar jhu en massa onödig tid för att folk inte fattar något

har märkt att dom mesta lastbils chaffisarna förväntar sig att folk lägger sig dumnt så dom brukar bli ganska förvånade när man faktist ger dom utrymmet dom behöver och lite till

Jag lärde mig när jag tog CE kort på gymnasiet att vi som kör stora fordon får/måste ta den plast på vägen vi måste ta för att kunna ta oss fram. Så att lägga sig i mitten inför en rondell är nog inget polisen kommer stanna och ge dig böter för, jag gör det ofta bara för att slippa få bilar på insidan som kan ställa till det.

För att gå lite on topic, det värsta jag vet i trafiken är folk som kör på halvljus + dimljus när det mörkt och vägen är blöt. Samt folk som ej blinkar i korsningar, speciellt T-korsningar.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang