Vilka bilar ser ni mest av vid väg kanten?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
28 april 2012 · 17 592 Inlägg

Mack skrev:

Dieselsmurfen skrev:

Mack skrev:
Jag såg en BMW stå vid vägkanten för ett tag sedan. Detta var långt ute på bondvishan, så jag stannade och frågade om de behövde hjälp. De såg mest bara förvånat på mig, men tackade för förslaget och sa att de hade ringt efter hjälp.
Är det så ovanligt att folk stannar och frågar om man behöver hjälp?

Ja. Det tror jag. Har råkat ut för samma sak.

Lustigt.
När jag fick punka en gång med 240:in, längst E45, så hann jag knappt få fram reservhjulet förrän två - 2 - bilar hade stannat och båda förarna hjälpte mig byta hjul..snacka om teamwork.

Edit; lade till förtydligande.

Hehe.. I somras stannade jag vid en polskreggad Mersa W210 och han ville ha cash för att tanka sin bil... Erbjöd sig att panta sin "feta" guldring och annat. Tog fram mobilen och höll fram så han såg och slog in "112" Hans bil fick jävligt bråttom därifrån...  De tog honom sen. Gå inte på den!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Mack Forum- och sitemoderator
28 april 2012 · 26 183 Inlägg

Dieselsmurfen skrev:

Mack skrev:

Dieselsmurfen skrev:

Ja. Det tror jag. Har råkat ut för samma sak.

Lustigt.
När jag fick punka en gång med 240:in, längst E45, så hann jag knappt få fram reservhjulet förrän två - 2 - bilar hade stannat och båda förarna hjälpte mig byta hjul..snacka om teamwork.

Edit; lade till förtydligande.

Hehe.. I somras stannade jag vid en polskreggad Mersa W210 och han ville ha cash för att tanka sin bil... Erbjöd sig att panta sin "feta" guldring och annat. Tog fram mobilen och höll fram så han såg och slog in "112" Hans bil fick jävligt bråttom därifrån...  De tog honom sen. Gå inte på den!

Haha..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Jacke90
28 april 2012 · 128 Inlägg

jobbat som bärgare och dom minst frekventa modellerna är generellt
-japanska modeller
-volvo,mercedes,bmw
-audi,skoda,vw
-saab

har dock tagit hänsyn till hur vanliga bilarna är eljest skulle audi,vw ligga på botten av listan.

Senast redigerat av Jacke90 (28 april 2012)

Mercedes w123 "300 DT" (1980)
Volvo Amazon "Cab" (1965)
melodic_death_metal
28 april 2012 · 622 Inlägg

När jag körde Lastbil på heltid så var de vanligaste bilarna VW Passat (kaross som 99-00an har), BMW samt Volvo, främst 850 samt v70.

D_Lindell Amatör Gynekolog
29 april 2012 · 29 Inlägg

Lite roligt det här...
Kolla vad folk tycker, Vi tycker tydligen aldrig att det bil märket vi kör står vid vägkanten smile
Hur stolta är vi igentligen wink

Audi A4 - B8 8k "2.0 TFSI E85" (2011)
Andromeda Rumpmas
29 april 2012 · 3 860 Inlägg

Vit Audi A4 sedan som stod mellan Avesta och Salbohed idag.
Stod en stulen VW Transporter eller liknande i diket på 70:an genom Avesta länge i påskas, men annars kan jag inte komma ihåg senast jag såg en bil efter vägen.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
29 april 2012 · 5 650 Inlägg

såg 5 st e34 or efter vägen en arbetsdag

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
sterge
29 april 2012 · 484 Inlägg

Har nog mest sett VW längs vägar och parkeringar med öppna huvar.

Föddes till att älska Volvo.
eferm
29 april 2012 · 245 Inlägg

bmw och opel

Volvo 744 "Yngve" (1989)
Volvo XC90 D5 "Dunderklumpen" (2006)
Stefan Varberg Supraman
29 april 2012 · 2 300 Inlägg

Vi på svenska sidan är ganska skonade på stillastående bilar, i danmark dock så är det betydligt vanligare, orsak? vem vet.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.
Prophetman
29 april 2012 · 86 Inlägg

Stod tre Audi 100 (C4) av varierande årsmodell vid vägkanten när jag körde till hem i fredags. Åt hallundahållet på E4'an. Sorgligt.... Har alltid tyckt att de var pålitliga bilar.

Annars är det mest äldre saabar, ford och nissan jag ser.

Rest in pieces, Lady B. (1984-2012) Mercedes 190d Cosworth
Lady B v2.0. "An old soul in a new body." 1992 MB 190E Cosworth. (Sug på den SBP!)
Daily driver: Skoda Fabia 1.4MPI -00
Nybergrobin
29 april 2012 · 2 385 Inlägg

Kan väll lägga till min a4 ikväll iaf -.-  Fick punka mot en vass jävla kant mitt i centrum och där stod jag utan pengar på mobil eller reservdäck...

Evildan
29 april 2012 ·

Att det inte bärgas så många äldre bilar exempelvis volvo 740 beror väl snarare på att en ägare av äldre bil inte har tagit/tillåtits någon assistansförsäkring för stillestånd/bärgning såsom nyare/dyrare bilar kan/får teckna.

Även om det går att teckna en sådan assistansförsäkring hos tex falck för 495kr/år eller liknande summa anser kanske inte ägaren till en 5000kr bil att det är värt pengarna att ha en dylik försäkring utöver ordinarie försäkring.

ElTacoNacho
29 april 2012 · 486 Inlägg

D_Lindell skrev:
Lite roligt det här...
Kolla vad folk tycker, Vi tycker tydligen aldrig att det bil märket vi kör står vid vägkanten smile
Hur stolta är vi igentligen wink

Jag sa väl att jag stod där med min bmw roll

MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
29 april 2012 · 5 650 Inlägg

Evildan skrev:
Att det inte bärgas så många äldre bilar exempelvis volvo 740 beror väl snarare på att en ägare av äldre bil inte har tagit/tillåtits någon assistansförsäkring för stillestånd/bärgning såsom nyare/dyrare bilar kan/får teckna.

Även om det går att teckna en sådan assistansförsäkring hos tex falck för 495kr/år eller liknande summa anser kanske inte ägaren till en 5000kr bil att det är värt pengarna att ha en dylik försäkring utöver ordinarie försäkring.

tror man fick en sån gratis om man servade bilen på volvo enligt 2.0 programet. tror itne många lämnar in en gammal hink på service direkt

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
SletenmenGO Officiell Däcksparkare
29 april 2012 · 919 Inlägg

1st BMW E46 Cabriolet med stora lågor ur motorrummet..
1st Volvo 965 med varningstriangel (Punka)
.
.
.
...3st SAAB 9-5 inom loppet av 2 veckor på E4 mellan JKPG-Torsvik lol

Say 'what' again, I dare you, I double dare you motherfucker, say what one more Goddamn time!
Mina inlägg representerar bara mig själv, och är inte alltid helt genomtänkta eller seriösa!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3093502
Volvo PV544 B "Weberloket" (1960)
Volvo 242 "Cab" (1980)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
29 april 2012 · 13 796 Inlägg

Evildan skrev:
Att det inte bärgas så många äldre bilar exempelvis volvo 740 beror väl snarare på att en ägare av äldre bil inte har tagit/tillåtits någon assistansförsäkring för stillestånd/bärgning såsom nyare/dyrare bilar kan/får teckna.

Även om det går att teckna en sådan assistansförsäkring hos tex falck för 495kr/år eller liknande summa anser kanske inte ägaren till en 5000kr bil att det är värt pengarna att ha en dylik försäkring utöver ordinarie försäkring.

största anledningen är att dom mesta med gamla bilar inte har tummen fastväxt i röven och faktist kan dra undan skiten själv smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
SletenmenGO Officiell Däcksparkare
29 april 2012 · 919 Inlägg

Growe skrev:

Evildan skrev:
Att det inte bärgas så många äldre bilar exempelvis volvo 740 beror väl snarare på att en ägare av äldre bil inte har tagit/tillåtits någon assistansförsäkring för stillestånd/bärgning såsom nyare/dyrare bilar kan/får teckna.

Även om det går att teckna en sådan assistansförsäkring hos tex falck för 495kr/år eller liknande summa anser kanske inte ägaren till en 5000kr bil att det är värt pengarna att ha en dylik försäkring utöver ordinarie försäkring.

största anledningen är att dom mesta med gamla bilar inte har tummen fastväxt i röven och faktist kan dra undan skiten själv smile

eller faktiskt bryr sig om att se över bilens slitagedelar då och då, så bilen faktiskt är driftsäker smile

Say 'what' again, I dare you, I double dare you motherfucker, say what one more Goddamn time!
Mina inlägg representerar bara mig själv, och är inte alltid helt genomtänkta eller seriösa!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3093502
Volvo 242 "Cab" (1980)
Volvo PV544 B "Weberloket" (1960)
micke-opel
29 april 2012 · 562 Inlägg

Faktist sett mest Saab, eller iaf som jag lagt märke till, och sen om det beror på att jag allmänt gillar Saab och lägger de bilarna på minnet eller det faktum att jag jobbar på Saabverkstad och således stöter på/vet vad som oftast orsakar haverierna, det låter jag vara osagt big_smile

Senast redigerat av micke-opel (29 april 2012)

9-5 Aero Sedan -05
Rquired Allmänt envis
29 april 2012 · 12 512 Inlägg

Dixieman skrev:

Growe skrev:

Evildan skrev:
Att det inte bärgas så många äldre bilar exempelvis volvo 740 beror väl snarare på att en ägare av äldre bil inte har tagit/tillåtits någon assistansförsäkring för stillestånd/bärgning såsom nyare/dyrare bilar kan/får teckna.

Även om det går att teckna en sådan assistansförsäkring hos tex falck för 495kr/år eller liknande summa anser kanske inte ägaren till en 5000kr bil att det är värt pengarna att ha en dylik försäkring utöver ordinarie försäkring.

största anledningen är att dom mesta med gamla bilar inte har tummen fastväxt i röven och faktist kan dra undan skiten själv smile

eller faktiskt bryr sig om att se över bilens slitagedelar då och då, så bilen faktiskt är driftsäker smile

Eller så är det så enkelt att det ingår ett assistansavtal med många nya bilar, jag är fullt kapabel till att få hem och i många fall laga min egen bil men skulle den nya jag har faktiskt stanna tänker jag bara ringa ett samtal oavsett: Det är en tjänst som ingår oavsett om det är punktering, bränslebrist eller någon form av haveri!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang