Saab 9000 startar inte

johanmek
26 maj 2012 · 7 Inlägg

Har en Saab 9000 -93 som har gått 30000 mil utan större problem fram tills för några veckor sedan när den stannade. Bilen har LH Jetronic 2.2.

Bilen tänder med startgas, men går inte igång, så uppenbarligen funkar tändningen.
Varvtalsmätaren rör sig när startmotorn går runt så vevaxellägegivaren verkar fungera.
(Om det finns en sådan på Jetronic?)
Har kollat reläer och säkringar och bensinpumpen får ström och går.

Har gjort följande utan resultat:

Bensinpump bytt
Bensinfilter bytt
Tändkasett bytt
Batteri Bytt
Tändstift bytta


När man försiktigt lossar kopplingen av bensinslangen till spridargrenröret så sipprar det ut bensin,
så det verkar vara någon form av bensintryck. Finns det någonting som kan hindra spridarna
från att öppna?

Tacksam för alla former av tips!

wille94
27 maj 2012 · 27 Inlägg

Jag är inte säker på hur systemet i sig arbetar, men vet att en kompis fick betala närmare 2000kr för att få igång sin 9000. 1800kr i felsökning och några kronor för en ny säkring. Och då hade han kollat alla säkringar.
Så jag skulle bara vilja säga det att kolla alla säkringar igen, med en multimeter, för det är lätt att missa och se om den är av. Om du inte hittar något fel där så kan jag nog inte hjälpa dig mer

johanmek
27 maj 2012 · 7 Inlägg

Ja, har kollat alla säkringar flera gånger och alla ser ok ut.
Pumpen får ström, likaså tändstift, verkar vara något med bränsletillförseln.

Efter snokande på nätet har jag förstått att det är LH Jetronic 2.4 Di+APC jag har och inget annat.


Börjar fundera på om luftmassemätaren är trasig. En del hävdar att en trasig sådan kan göra bilen ostartbar?
Kan det stämma?

wille94
27 maj 2012 · 27 Inlägg

Är det en sugmotor eller turbomotor? För det är ju bara sugmotorn som har LMM, så om det är en turbomotor så är det definitivt inte luftmassemätar-fel

johanmek
28 maj 2012 · 7 Inlägg

Ja, är inte så insatt i motorteknik, men har kommit fram den sensor som jag trodde var en LMM är en mapsensor.

Förövrigt har jag checkat returledningen till bensinpumpen idag, och där rinner ingen bensin i retur när man gör startförsök så det verkar som om bränsletryckregulatorn verkar ok.

Pure Mångsysslare
28 maj 2012 · 162 Inlägg

Mät upp om du får ström till spridarna!  Troligen där problemet ligger.

Ingenting är omöjligt det omöjliga tar bra lite längre tid.
Mvh Pure
jonTe
29 maj 2012 · 5 710 Inlägg

Bränslepumpen har ström men pumpar pumpen?
Om du lossar vid fuelrailen och gör ett startförsök....kommer det soppa?

MVH Jonas
..............
M_icke_
29 maj 2012 · 3 466 Inlägg

När man köper ny bensinpump sitter där ett genomskinligt gummihölje under den som man måste komma ihåg att ta bort, annars kan bilen va vääääldigt segstartad tongue

Har gjort den tabben själv nämligen tongue

Detta är ju dock endast om du köpt en ny pump och bytt enbart pumpen.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
jonTe
30 maj 2012 · 5 710 Inlägg

M_icke_ skrev:
När man köper ny bensinpump sitter där ett genomskinligt gummihölje under den som man måste komma ihåg att ta bort, annars kan bilen va vääääldigt segstartad tongue

Har gjort den tabben själv nämligen tongue

Detta är ju dock endast om du köpt en ny pump och bytt enbart pumpen.

Du är inte ensam.....jag felsökte en kompis 9000 som inte startade där han hade bytt o testat "allt".
Man hörde att pumpen gick men ändå kom det inte en droppe.....fick riva isär hela armaturen igen och i botten på pumpen satt det en plugg...smile

MVH Jonas
..............
johanmek
31 maj 2012 · 7 Inlägg

Det finns soppa vid spridarna, men verkar inte vara något direkt tryck. (Har dock inte fått tag på tryckmätare än)
Spridarna har ström.
Ur BTRs vakumslang rinner ingen soppa så jag förmodar att den är hel. Tvångskör man pumpen typ över
en minut kommer det fortfarande ingen soppa till tankens returledning så pumpen får inte upp tillräckligt tryck för att BTR ska utlösa.
Antar att det sitter en plugg i pumpen eller att jag fått tag på en defekt. (satte i en begagnad) Ikväll åker pumpen upp. wink

johanmek
3 juni 2012 · 7 Inlägg

Verkar som om min bil varit otursförföljd med flera fel parallellt. Pumpen jag satte i kom från skroten och pumpade inget vidare, så jag köpte en ny på Biltema och monterade i. Då startade bilen och allt var frid och fröjd.

Körde en halvtimme och stannade vid en biltvätt. En kvart senare startar inte bilen. Jag rycker upp tryckledningen till pumpen och upptäcker att kulan till backventilen har fastnat. Bytte ventilen idag och bilen startade igen.
Bilen går en timme utan problem och klarar även avstängningar. Efter att ha stått tre timmar startar den inte igen.

Det finns soppa i fuelrailen, så pumpen verkar inte vara något problem längre. Dock upptäckte jag att temp-givaren på insuget inte hade någon resistans. Verkar helt enkelt gått av. Kan detta stoppa spridarna från att öppna?

Never ending story..wink

johanmek
4 juni 2012 · 7 Inlägg

Bytte den idag, men samma problem dessvärre. Bilen startar inte..

johanmek
30 juni 2012 · 7 Inlägg

Nu fungerar bilen igen! Visade sig vara bränsletrycksregulatorn som hängt sig. Det ledde till att det blev ett jävulskt tryck i hela systemet och fick backventilen vid tanken att kilas fast. När backventilen fastnat kom ingen bensin fram till spridarna.
Tack för alla tips, nu rullar gamla Bettan igen! wink

FordRSC Los geht's, Schumacher
30 juni 2012 · 1 510 Inlägg

johanmek skrev:
Nu fungerar bilen igen! Visade sig vara bränsletrycksregulatorn som hängt sig. Det ledde till att det blev ett jävulskt tryck i hela systemet och fick backventilen vid tanken att kilas fast. När backventilen fastnat kom ingen bensin fram till spridarna.
Tack för alla tips, nu rullar gamla Bettan igen! wink

Förhoppningsvis rullar den många 1000 mil till! big_smile

En riktigt bra tävlingsbil måste falla i bitar efter målgången - Michael Schumacher
*
Intresserad av att besöka Chernobyl och Pripyat? Kika på länken nedan:
https://www.youtube.com/watch?v=KFwNEut9iyE
Saab 900 SE Coupé 2.0T "The Fox" (1997)
Flickstahh
5 januari 2013 · 64 Inlägg

Lånar denna tråd, har ett liknande problem med min Saab 9000CSE 2.0T -98
Körde soppatorsk med bilen, sen tankade jag och kunde starta och köra iväg till ett Garage. Sen när jag demonterade dragkroken för reg besiktning så vela den inte starta.
Rengjort bränslefiltret och bytt bränslepump.
Bensin kommer fram till bryggan och så, men ej ur spridarna.
Och spridarna fungerar som dom ska.
Kan det vara nå tjafs med bränsletrycksregulatorn?
Mvh

Flickstahh
5 januari 2013 · 64 Inlägg

jonnielahti skrev:

AndreMoberg skrev:
Lånar denna tråd, har ett liknande problem med min Saab 9000CSE 2.0T -98
Körde soppatorsk med bilen, sen tankade jag och kunde starta och köra iväg till ett Garage. Sen när jag demonterade dragkroken för reg besiktning så vela den inte starta.
Rengjort bränslefiltret och bytt bränslepump.
Bensin kommer fram till bryggan och så, men ej ur spridarna.
Och spridarna fungerar som dom ska.
Kan det vara nå tjafs med bränsletrycksregulatorn?
Mvh

renjort?? man byter soppafiltret, den går inte at rengöra. men du får fram soppan iaf, är tankretuten hel alltså nippeln i tanken? check engine? tändkasett? vevxelgivare?

Det kan ju inte vara tändkassetten iaf, eftersom soppan tar sig till bryggan men inte ur spridarna.
Tror nästan att det är för lite tryck för att soppan ska kunna komma ur spridarna..

Flickstahh
6 januari 2013 · 64 Inlägg

Ska åka iväg på Måndag och köpa ny bränslepump samt bränslefilter och se om trycket blir något bättre, blir det inte det så ska jag gå igenom hela bensin ledningen och kolla vad felet kan vara. Återkommer med resultaten. smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang