Köpt bil men ägaren hotar att anmäla bilen stulen

Brådhis * Voff voff *
2 juni 2012 · 10 280 Inlägg

pukan2 skrev:
Måste lägga mig i du köpte bilen en fredag och tog reggpapprena med dig och skickade in dom en tisdag varför väntade du så lång tid och varför tog du papperna det är säljaren som ska posta dom vilken vettig person som helst hade reagerat som han i dagens samhälle.

Stöldanmält bilen som han fått betalt för och dessutom ställt av bilen efter att ägarbytet skrivits under, för att inte ägarbytet gått igenom 2-3 vardagar efter köpet?...?

//Brådhis

Senast redigerat av Brådhis (2 juni 2012)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Evildan
2 juni 2012 ·

Brådhis skrev:

pukan2 skrev:
Måste lägga mig i du köpte bilen en fredag och tog reggpapprena med dig och skickade in dom en tisdag varför väntade du så lång tid och varför tog du papperna det är säljaren som ska posta dom vilken vettig person som helst hade reagerat som han i dagens samhälle.

Stöldanmält bilen som han fått betalt för och dessutom ställt av bilen efter att ägarbytet skrivits under...?

//Brådhis

http://www.synonymer.se/?query=vettig
förnuftig, förståndig, klok, omdömesgill, välbetänkt, överlagd; meningsfull, ändamålsenlig; rimlig, skälig


snarare ordet nedan som söks!
http://www.synonymer.se/?query=vettlös
utan vett, oförståndig, högst oförnuftig, oförnuftig, huvudlös, tokig, galen, besinningslös, obehärskad, vanvettig, vettvillig, avvita

pukan2
2 juni 2012 · 3 182 Inlägg

Germax skrev:
Generellt är det bästa medlet mot en anmälan en motanmälan smile Detta gäller troligen även i ditt fall.


Pukan2, nej ingen vettig person hade ringt upp och sagt " Varför i helvete har du inte skickat in papprena "

nej det hade inte en vettig person sagt nej då papperna hade hamnat i lådan samma dag som bilen säljs av säljaren. och nej det tar inga 2veckor att regga ett byte, skickar du in dom på fredagen är köparen ägare måndag eftermiddag, har gjort detta så otroligt många gånger och det tar absolut max 2 arbetsdagar.

skön
2 juni 2012 · 89 Inlägg

Jag skulle kontakta säljaren och be om ursäkt och även berätta för honom att jag som köpare tar på mig allt ansvar fär eventuella P-böter.
Oftast handlar dessa tvister om enkla missuppfattningar, Dock är det sjukt med tanke på att det inte gått så lång tid!
Skulle säljaren fortfarande vara omöjlig så skulle jag informera honom att han har begått ett brott och funderar på att göra en motanmälan.


Lycka till!

OE
2 juni 2012 · 318 Inlägg

skön skrev:
Jag skulle kontakta säljaren och be om ursäkt och även berätta för honom att jag som köpare tar på mig allt ansvar fär eventuella P-böter.
Oftast handlar dessa tvister om enkla missuppfattningar, Dock är det sjukt med tanke på att det inte gått så lång tid!
Skulle säljaren fortfarande vara omöjlig så skulle jag informera honom att han har begått ett brott och funderar på att göra en motanmälan.


Lycka till!

Be om ursäkt ska man väll göra om man gjort något fel?

Amstaff_volvo
2 juni 2012 · 40 Inlägg

OE skrev:

skön skrev:
Jag skulle kontakta säljaren och be om ursäkt och även berätta för honom att jag som köpare tar på mig allt ansvar fär eventuella P-böter.
Oftast handlar dessa tvister om enkla missuppfattningar, Dock är det sjukt med tanke på att det inte gått så lång tid!
Skulle säljaren fortfarande vara omöjlig så skulle jag informera honom att han har begått ett brott och funderar på att göra en motanmälan.


Lycka till!

Be om ursäkt ska man väll göra om man gjort något fel?

Var en stöld anmälan på bilen och skickade in kontoutdrag samt bild på kvittot till polisen . och polisen sa att eftersom anmälan och motanmälan dök upp med 1 timmes mellanrum så så kan ja informera dig om följande " Om du kör omkring med bilen och då den är avställd kommer du få böter och antagligen bli utfrågad varför du kör en "stulen" bil och innehar 2 extra nycklar och vittne på du köpt bilen

Varför ja vänta 2 dagar ? Ja fick med mig den gula lappen då ja lika gärna kunde posta sa han då man tog flyget upp till Umeå fredag eftermiddag o han mötte upp oss på flygplatsen o sedan körde hem han till Holmsund o där fick ja papprena påskrivet då det var en "röd helg" pingst o grejer nej ja tänkte inte på det fören på måndagen att papprena hade ja men bor man ute på landet o 1-2 mil till närmaste gula låda så är inte de prio 1 för den kom med sannolikt in under veckan oavsett

Volvo 850 GLT "BlackBeast" (1993)
Evildan
2 juni 2012 ·

Amstaff_volvo skrev:

OE skrev:

skön skrev:
Jag skulle kontakta säljaren och be om ursäkt och även berätta för honom att jag som köpare tar på mig allt ansvar fär eventuella P-böter.
Oftast handlar dessa tvister om enkla missuppfattningar, Dock är det sjukt med tanke på att det inte gått så lång tid!
Skulle säljaren fortfarande vara omöjlig så skulle jag informera honom att han har begått ett brott och funderar på att göra en motanmälan.


Lycka till!

Be om ursäkt ska man väll göra om man gjort något fel?

Var en stöld anmälan på bilen och skickade in kontoutdrag samt bild på kvittot till polisen . och polisen sa att eftersom anmälan och motanmälan dök upp med 1 timmes mellanrum så så kan ja informera dig om följande " Om du kör omkring med bilen och då den är avställd kommer du få böter och antagligen bli utfrågad varför du kör en "stulen" bil och innehar 2 extra nycklar och vittne på du köpt bilen

Varför ja vänta 2 dagar ? Ja fick med mig den gula lappen då ja lika gärna kunde posta sa han då man tog flyget upp till Umeå fredag eftermiddag o han mötte upp oss på flygplatsen o sedan körde hem han till Holmsund o där fick ja papprena påskrivet då det var en "röd helg" pingst o grejer nej ja tänkte inte på det fören på måndagen att papprena hade ja men bor man ute på landet o 1-2 mil till närmaste gula låda så är inte de prio 1 för den kom med sannolikt in under veckan oavsett

Så tokfan har verkligen stöldanmält den, du kan vara lugn ändå, du har som sagt kvitto och ett ägarebytespapper som kommer in till transportstyrelsen när som helst.
Blir fan förbannad på den tokfan, sådär gör man inte, ärliga norrlänningar brukar man ju säga söderöver, denna var ett klart undantag!

Du har inte gjort ngt tokigt när du postade pappret några dagar senare, som jag skrev tidigare, det skall finnas hos transportstyrelsen inom 10dagar ifrån ägarebytet är gjort, annars gäller inkommet datum som bytesdatum.

Detta är snart uppklarat, hoppas att du med hjälp av kvitto på köpet, banköverföringskvitto och ägarebytesanmälan kan få plattskallens avställning ogiltigföklarad.

Nybergrobin
2 juni 2012 · 2 382 Inlägg

Putteliten skrev:
Har man inte fått papprena inom 2 veckor så kan man ju börja undra. Men 2 arbetsdagar, fattar väl vilken idiot som helst att inte papprena hunnit in....

Posten är så jävla sega så det är inte konstigt att det tar mer än 2 arbetsdagar -.-  Jobbar själv på posten och förstår inte varför vissa saker tar sån sjuk jävla tid. Sist när jag beställde grejer till crossen så tog dem 3 arbetsdagar på sig för att skicka ett paket från sundsvall till timrå (2mil)......

Evildan
2 juni 2012 ·

Putteliten skrev:
Har man inte fått papprena inom 2 veckor så kan man ju börja undra. Men 2 arbetsdagar, fattar väl vilken idiot som helst att inte papprena hunnit in....

Precis, inte ovanligt nuförtiden med postens nya sorterings/transportrutiner att det tar 4-5 dagar från postat papper tills det är registrerat hos transportstyrelsen, sedan tar det ytterligare 1-3 dagar tills det dimper ned ngt i brevlådan.

Dirtymike
2 juni 2012 · 1 532 Inlägg

Du är inte ensam om att råkat ut för detta.
Köpte en Camaro -94 skrev papper,kvitto o slanta upp 90000kr cash.
Då jag hade brådis hem skulle han lägga på ägarbytet........ men gjorde det inte utan ringde snuten o sa att jag stulit den o blev stoppad o fick tillbringa 17h i buren tills dom löst det, slutade med att jag fick 10000kr av honom för det han gjorde.
Det ända positiva var att bruden jag var ihop me då som var med bröt ihop o gjorde slut.
Du behöver inte va rädd sålänge kvitto o ägarbyte papper är på skrivet av bägge parter så kan säljaren inte göra ett skit.

Jeep J20 (1978)
Amstaff_volvo
2 juni 2012 · 40 Inlägg

Dirtymike skrev:
Du är inte ensam om att råkat ut för detta.
Köpte en Camaro -94 skrev papper,kvitto o slanta upp 90000kr cash.
Då jag hade brådis hem skulle han lägga på ägarbytet........ men gjorde det inte utan ringde snuten o sa att jag stulit den o blev stoppad o fick tillbringa 17h i buren tills dom löst det, slutade med att jag fick 10000kr av honom för det han gjorde.
Det ända positiva var att bruden jag var ihop me då som var med bröt ihop o gjorde slut.
Du behöver inte va rädd sålänge kvitto o ägarbyte papper är på skrivet av bägge parter så kan säljaren inte göra ett skit.

Sånt är minst sagt förjävligt ja har däremot ringt hans farsa o kollat av o han står som ett frågetecken att man ska ha stulit bilen för han då han vet att sonen sålt bilen

Visst 10 000 kr är en del pengar men tillräckligt länge att sitta inlåst 17h för de knäcker många att sitta 6+6 timmar

Volvo 850 GLT "BlackBeast" (1993)
Dirtymike
2 juni 2012 · 1 532 Inlägg

Amstaff_volvo skrev:

Dirtymike skrev:
Du är inte ensam om att råkat ut för detta.
Köpte en Camaro -94 skrev papper,kvitto o slanta upp 90000kr cash.
Då jag hade brådis hem skulle han lägga på ägarbytet........ men gjorde det inte utan ringde snuten o sa att jag stulit den o blev stoppad o fick tillbringa 17h i buren tills dom löst det, slutade med att jag fick 10000kr av honom för det han gjorde.
Det ända positiva var att bruden jag var ihop me då som var med bröt ihop o gjorde slut.
Du behöver inte va rädd sålänge kvitto o ägarbyte papper är på skrivet av bägge parter så kan säljaren inte göra ett skit.

Sånt är minst sagt förjävligt ja har däremot ringt hans farsa o kollat av o han står som ett frågetecken att man ska ha stulit bilen för han då han vet att sonen sålt bilen

Visst 10 000 kr är en del pengar men tillräckligt länge att sitta inlåst 17h för de knäcker många att sitta 6+6 timmar

Oki bra att du ringde hans farsa för att snacka me föräldrarna brukar faktisk funka.
Ah vet inte men vart inlåst några ggn till jag tog tag i livet så 17h var inte så farligt. Men va bara trött på tramset.

Jeep J20 (1978)
Amstaff_volvo
2 juni 2012 · 40 Inlägg

Dirtymike skrev:

Amstaff_volvo skrev:

Dirtymike skrev:
Du är inte ensam om att råkat ut för detta.
Köpte en Camaro -94 skrev papper,kvitto o slanta upp 90000kr cash.
Då jag hade brådis hem skulle han lägga på ägarbytet........ men gjorde det inte utan ringde snuten o sa att jag stulit den o blev stoppad o fick tillbringa 17h i buren tills dom löst det, slutade med att jag fick 10000kr av honom för det han gjorde.
Det ända positiva var att bruden jag var ihop me då som var med bröt ihop o gjorde slut.
Du behöver inte va rädd sålänge kvitto o ägarbyte papper är på skrivet av bägge parter så kan säljaren inte göra ett skit.

Sånt är minst sagt förjävligt ja har däremot ringt hans farsa o kollat av o han står som ett frågetecken att man ska ha stulit bilen för han då han vet att sonen sålt bilen

Visst 10 000 kr är en del pengar men tillräckligt länge att sitta inlåst 17h för de knäcker många att sitta 6+6 timmar

Oki bra att du ringde hans farsa för att snacka me föräldrarna brukar faktisk funka.
Ah vet inte men vart inlåst några ggn till jag tog tag i livet så 17h var inte så farligt. Men va bara trött på tramset.

Han skulle ta sig ett snack med honom så han kanske drar tillbaka anmälan för han ja köpte bilen var född 87 och farsan gick och prata med utan svordommar hit o dit för även vid bytesafärer tar ena parten bägge papper o skickar in ibland av egen erfarenhet

Volvo 850 GLT "BlackBeast" (1993)
sleepyoh
2 juni 2012 · 1 319 Inlägg

pukan2 skrev:

Germax skrev:
Generellt är det bästa medlet mot en anmälan en motanmälan smile Detta gäller troligen även i ditt fall.


Pukan2, nej ingen vettig person hade ringt upp och sagt " Varför i helvete har du inte skickat in papprena "

nej det hade inte en vettig person sagt nej då papperna hade hamnat i lådan samma dag som bilen säljs av säljaren. och nej det tar inga 2veckor att regga ett byte, skickar du in dom på fredagen är köparen ägare måndag eftermiddag, har gjort detta så otroligt många gånger och det tar absolut max 2 arbetsdagar.

Bullcrap. Tagit uppemot 5-10 arbetsdagar för mig ibland, du som har haft tur bara.

_----------'
Amstaff_volvo
2 juni 2012 · 40 Inlägg

sleepyoh skrev:

pukan2 skrev:

Germax skrev:
Generellt är det bästa medlet mot en anmälan en motanmälan smile Detta gäller troligen även i ditt fall.


Pukan2, nej ingen vettig person hade ringt upp och sagt " Varför i helvete har du inte skickat in papprena "

nej det hade inte en vettig person sagt nej då papperna hade hamnat i lådan samma dag som bilen säljs av säljaren. och nej det tar inga 2veckor att regga ett byte, skickar du in dom på fredagen är köparen ägare måndag eftermiddag, har gjort detta så otroligt många gånger och det tar absolut max 2 arbetsdagar.

Bullcrap. Tagit uppemot 5-10 arbetsdagar för mig ibland, du som har haft tur bara.

Det tar ju minst 4 arbetsdagar sen yttligare 2-3 dagar innan man får papprena . 2 dagar innan man får försäkringspappret att den är försäkrad men knappast max 2 arbetsdagar för dom ska ta emot och sedan skicka ut nya papper

Volvo 850 GLT "BlackBeast" (1993)
Pim_Pim
2 juni 2012 ·

5-10 arbetsdagar? fy fan, det var lång tid för ett ägarbyte..
Brukar ta 2 arbetsdagar för mig..

azid Det som inte dödar gör ont
2 juni 2012 · 2 668 Inlägg

Har kanske missat att läsa det i tråden, men du har inte hört av dig till honom och frågat vad han håller på med? Samt förklarat att han han begår ett ganska grovt brott igenom denna handling?

2slow
pukan2
2 juni 2012 · 3 182 Inlägg

jonnielahti skrev:

Pim_Pim skrev:
5-10 arbetsdagar? fy fan, det var lång tid för ett ägarbyte..
Brukar ta 2 arbetsdagar för mig..

jo reagera också på de, 2-3 dagar för mig också smile farsan har dock fått vänta upp till max 6 dagar på ett ägarbyte, över en helg med röd måndag smile

ja har aldrig tagit mer än högst 3dagar för mig med. läger papperna på lådan direkt efter försäljningen sitter knappast och väntar i i flera dagar innan. försöker även att se till att dom hamnar på lådan innan den töms på kvällen.

pukan2
2 juni 2012 · 3 182 Inlägg

Amstaff_volvo skrev:

sleepyoh skrev:

pukan2 skrev:

nej det hade inte en vettig person sagt nej då papperna hade hamnat i lådan samma dag som bilen säljs av säljaren. och nej det tar inga 2veckor att regga ett byte, skickar du in dom på fredagen är köparen ägare måndag eftermiddag, har gjort detta så otroligt många gånger och det tar absolut max 2 arbetsdagar.

Bullcrap. Tagit uppemot 5-10 arbetsdagar för mig ibland, du som har haft tur bara.

Det tar ju minst 4 arbetsdagar sen yttligare 2-3 dagar innan man får papprena . 2 dagar innan man får försäkringspappret att den är försäkrad men knappast max 2 arbetsdagar för dom ska ta emot och sedan skicka ut nya papper

då måste jag haft en jävla tur i 17år. jag är inte så intresserad av att få hem dom nya papperna mer att få iväg dom gamla så ägarbytet sker fort och smidigt vilket det alltid gjort för mig.

Vurtne DEVIL
2 juni 2012 · 1 171 Inlägg

pukan2 skrev:

Amstaff_volvo skrev:

sleepyoh skrev:
Bullcrap. Tagit uppemot 5-10 arbetsdagar för mig ibland, du som har haft tur bara.

Det tar ju minst 4 arbetsdagar sen yttligare 2-3 dagar innan man får papprena . 2 dagar innan man får försäkringspappret att den är försäkrad men knappast max 2 arbetsdagar för dom ska ta emot och sedan skicka ut nya papper

då måste jag haft en jävla tur i 17år. jag är inte så intresserad av att få hem dom nya papperna mer att få iväg dom gamla så ägarbytet sker fort och smidigt vilket det alltid gjort för mig.

Men är du helt dum? Han sa ju att det va "HELGDAG" menas att det är rö-dag från fredag till måndag, spelar ju fan ingen roll om man lägger dom på måndag för dom går inte iväg föräns på tisdagkväll ändå, så att han la dom på tisdag spelar ingen roll för papprena gick iväg då.

Senast redigerat av Legosoldaten (2 juni 2012)

bmw m power
Audi A6 Avant 2.0TFSI "twisted" (2006)
Nissan Skyline R33 "fzt" (1994)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang