Om Trafikverket får som dom vill skrotas 50- 70- 90-skyltarna Till LÄGRE hastigheter.

Low
2 juni 2012 · 3 313 Inlägg

Nu ska hastigheterna ner på vägarna.

Om Trafikverket får som det vill skrotas 50-skyltarna, 70-skyltarna och 90-skyltarna till förmån för lägre hastigheter.

Trafikverket vill röja upp ordentligt bland hastighetsskyltarna längs vägarna. I en utredning som lämnats till regeringen föreslår verket att 50-skyltarna, 70-skyltarna och 90-skyltarna ska skrotas.
Nya begränsningar

I stället vill man sätta upp nya skyltar med hastighetsbegränsningarna 40, 60 och 80, skriver Trafikverket i ett pressmeddelande.

Enligt myndighetens plan skulle 50-skyltarna kunna vara borta efter en övergångstid på fem år. 70- och 90-skyltarna skulle kunna skrotas inom tolv år.
Ska rädda liv

Om regeringen accepterar Trafikverkets förslag blir de nya hastighetsgränserna 30, 40, 60, 80, 100, 110 och 120 kilometer i timmen.

Enligt Trafikverket skulle hastighetssänkningarna spara 30 människoliv varje år.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14918709.ab





Vad tycker ni?

Janneutanb
2 juni 2012 · 7 271 Inlägg

Idioti... Bilarna blir säkrare och bättre på alla sätt och vis hela tiden och då vill dom gå bakåt i tiden och vilja att det tar längre tid att komma fram?!

Förbjud allt istället så räddas ännu mera liv... Varför man nu ska göra det på en överbefolkad planet är en bra fråga!

JFfoto
2 juni 2012 ·

Kör alltid för fort och kommer göra det också, så bryr mig inte direkt..

myran Foto/Bilnörd
2 juni 2012 · 1 541 Inlägg

Intressanta är att folk tänker oftast "men vadå.. vi krockar inte mindre för att vi kör 10km/h saktare".

Men kolla skillnaden på skadorna efter en olycka där det gått 80 i stället för 90 så är det en betydlig skillnad. Och det är det dom vill åt.


Själv är jag endå fartsyndare och kommer förmodligen fortsätta köra precis som jag gör.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712
Transporter89
2 juni 2012 · 957 Inlägg

Har man kört  fort innan så kommer man göra det  även då så det blir ingen skyllnad. De pengarna borde de lägga ner fixa till vägen istället  visa delar av  motorvägar  E6/E4/E22   ser bara för jävliga  ut för att ens vara  motorväg överhuvudtaget

Honda Civic Type R "Black Mamba" (2018)
skanepiraten
2 juni 2012 · 466 Inlägg

Ja blandade känslor, men HELT ÄRLIGT FOLKET. Ni tappar 0.3 sekunder att köra 40 istället för 50.....

Så tror ni har "råd" med denna tidförlust cool

Senast redigerat av skanepiraten (2 juni 2012)

Volvo 740 TIC "Jenny" (1986)
fred89 Mazda Über Alles
2 juni 2012 · 121 Inlägg

har varit så här där jag bor i några år nu. (var väldigt tidiga med det)

Low skrev:
Nu ska hastigheterna ner på vägarna.

Om Trafikverket får som det vill skrotas 50-skyltarna, 70-skyltarna och 90-skyltarna till förmån för lägre hastigheter.

Trafikverket vill röja upp ordentligt bland hastighetsskyltarna längs vägarna. I en utredning som lämnats till regeringen föreslår verket att 50-skyltarna, 70-skyltarna och 90-skyltarna ska skrotas.
Nya begränsningar

I stället vill man sätta upp nya skyltar med hastighetsbegränsningarna 40, 60 och 80, skriver Trafikverket i ett pressmeddelande.

Enligt myndighetens plan skulle 50-skyltarna kunna vara borta efter en övergångstid på fem år. 70- och 90-skyltarna skulle kunna skrotas inom tolv år.
Ska rädda liv

Om regeringen accepterar Trafikverkets förslag blir de nya hastighetsgränserna 30, 40, 60, 80, 100, 110 och 120 kilometer i timmen.

Enligt Trafikverket skulle hastighetssänkningarna spara 30 människoliv varje år.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14918709.ab





Vad tycker ni?

snart på en väg nära dig
Janneutanb
2 juni 2012 · 7 271 Inlägg

skanepiraten skrev:
Ja blandade känslor, men HELT ÄRLIGT FOLKET. Ni tappar 0.3 sekunder att köra 40 istället för 50.....

Så tror ni har "råd" med denna tidförlust cool

Så om man ska köra 100 mil så tappar man 0.3 sekunder? Skulle inte riktigt tro det...
Det är en sänkning på MINST 10%.

Senast redigerat av Brains (2 juni 2012)

skanepiraten
2 juni 2012 · 466 Inlägg

Brains skrev:

skanepiraten skrev:
Ja blandade känslor, men HELT ÄRLIGT FOLKET. Ni tappar 0.3 sekunder att köra 40 istället för 50.....

Så tror ni har "råd" med denna tidförlust cool

Så om man ska köra 100 mil så tappar man 0.3 sekunder? Skulle inte riktigt tro det...
Det är en sänkning på MINST 10%.

så du kör på en väg som är över 100 mil lång i den hastigheten ^^
Jisses kom igen, dom här hastigheterna gäller i närområden och där kör du inte många mil tongue
Eller ja du kanske kör post bil?`

I det stora hela så visst ska du köra 100MIL så gör det en jäkla skillnad, men nu är detta inom rimliga avstånd

Men testa själv, kör inom nån stad, håll 50 ena dagen och sen 40 andra dagen och berätta för mej hur STOR skillnaden var lol

Senast redigerat av skanepiraten (2 juni 2012)

Volvo 740 TIC "Jenny" (1986)
tbarren
2 juni 2012 · 124 Inlägg

Enklare vore ju att lära folk köra bil.. Typ se till så att folk kör bil istället för att prata i mobil.. Om jag inte missminner mig är Sverige nu det enda land i Europa där det är tillåtet att prata i mobilen när man kör bil. Om folk dessutom håller hastigheterna och sen håller till höger på motorvägen osv så kommer vansinnesomkörningarna att minska. Alltså uppnår vi samma mål, utan att sänka hastigheterna. Och vad gäller miljön, att de nya hastigheterna ska minska utsläppen. majgaaaaaaad. Att tvinga folk till att ta buss eller tåg är ju helt fel.. Konkurrera ut biltrafiken med bra spårbunden trafik istället. Detta är min syn på det hela.

Facepalm - Because expressing how dumb that was in words just doesn't work
Marticus Meldem
2 juni 2012 · 917 Inlägg

kan dem inte avskaffa all transport som sköts av privatpersoner så alla får åka buss? Eller tåg? som funkar så bra hela tiden.... Då skulle politikernas fickor fyllas så blir dem nöjda. Är politikerna nöjda, så är sverige nöjt. Så kan vi införa skatt på skatten med. och moms på momsen, eller varför inte skatt på momsen?

(╯°□°)╯​︵ ┻━┻
OpelP1
2 juni 2012 · 1 412 Inlägg

skanepiraten skrev:

Brains skrev:

skanepiraten skrev:
Ja blandade känslor, men HELT ÄRLIGT FOLKET. Ni tappar 0.3 sekunder att köra 40 istället för 50.....

Så tror ni har "råd" med denna tidförlust cool

Så om man ska köra 100 mil så tappar man 0.3 sekunder? Skulle inte riktigt tro det...
Det är en sänkning på MINST 10%.

så du kör på en väg som är över 100 mil lång i den hastigheten ^^
Jisses kom igen, dom här hastigheterna gäller i närområden och där kör du inte många mil tongue
Eller ja du kanske kör post bil?`

I det stora hela så visst ska du köra 100MIL så gör det en jäkla skillnad, men nu är detta inom rimliga avstånd

Men testa själv, kör inom nån stad, håll 50 ena dagen och sen 40 andra dagen och berätta för mej hur STOR skillnaden var lol

Men nu var det ju inte enbart 40/50 områden som gällde utan upp till 80/90.


Intressant var dock att för något år sedan så sänktes hastigheten på ett stort industriområde i Karlstad från 50 till 40.
Men efter några månader så ändrades det tillbaka till 50. smile

skanepiraten
2 juni 2012 · 466 Inlägg

OpelP1 skrev:

skanepiraten skrev:

Brains skrev:

Så om man ska köra 100 mil så tappar man 0.3 sekunder? Skulle inte riktigt tro det...
Det är en sänkning på MINST 10%.

så du kör på en väg som är över 100 mil lång i den hastigheten ^^
Jisses kom igen, dom här hastigheterna gäller i närområden och där kör du inte många mil tongue
Eller ja du kanske kör post bil?`

I det stora hela så visst ska du köra 100MIL så gör det en jäkla skillnad, men nu är detta inom rimliga avstånd

Men testa själv, kör inom nån stad, håll 50 ena dagen och sen 40 andra dagen och berätta för mej hur STOR skillnaden var lol

Men nu var det ju inte enbart 40/50 områden som gällde utan upp till 80/90.


Intressant var dock att för något år sedan så sänktes hastigheten på ett stort industriområde i Karlstad från 50 till 40.
Men efter några månader så ändrades det tillbaka till 50. smile

Ja på 80/90 så gör det en skillnad på MÅNGA MIL, men visst vi har ju alla olika syn på det hela wink

Ja det som är dumt i sverige är dessa ändringar som sker lite här o där, men men Welcome to Sweden cool

http://www.radgivningvast.se/download/5 … rhetvv.pdf   Info om tidsförlust etc !!!!!

Volvo 740 TIC "Jenny" (1986)
IceEyes Varningar: För många..
2 juni 2012 · 2 552 Inlägg

Bedrövligt förslag som utan större betänketid får underkänt från min sida. Den rådande hysterin med att rädda människoliv till varje pris börjar bli pinsamt överdriven.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
OpelP1
2 juni 2012 · 1 412 Inlägg

skanepiraten skrev:

OpelP1 skrev:

skanepiraten skrev:

så du kör på en väg som är över 100 mil lång i den hastigheten ^^
Jisses kom igen, dom här hastigheterna gäller i närområden och där kör du inte många mil tongue
Eller ja du kanske kör post bil?`

I det stora hela så visst ska du köra 100MIL så gör det en jäkla skillnad, men nu är detta inom rimliga avstånd

Men testa själv, kör inom nån stad, håll 50 ena dagen och sen 40 andra dagen och berätta för mej hur STOR skillnaden var lol

Men nu var det ju inte enbart 40/50 områden som gällde utan upp till 80/90.


Intressant var dock att för något år sedan så sänktes hastigheten på ett stort industriområde i Karlstad från 50 till 40.
Men efter några månader så ändrades det tillbaka till 50. smile

Ja på 80/90 så gör det en skillnad på MÅNGA MIL, men visst vi har ju alla olika syn på det hela wink

Ja det som är dumt i sverige är dessa ändringar som sker lite här o där, men men Welcome to Sweden cool

http://www.radgivningvast.se/download/5 … rhetvv.pdf   Info om tidsförlust etc !!!!!

För folk som åker mycket så gör det en del, jag åker mellan 10-90 mil på en dag och då känns det lite segt att köra onödigt sakta.

Hastigheten på en väg mellan mitt hus och firmaverkstaden sänktes ju från 90 till 80 för några år sedan men alla kör minst 90 ändå. big_smile

skanepiraten
2 juni 2012 · 466 Inlägg

OpelP1 skrev:

skanepiraten skrev:

OpelP1 skrev:

Men nu var det ju inte enbart 40/50 områden som gällde utan upp till 80/90.


Intressant var dock att för något år sedan så sänktes hastigheten på ett stort industriområde i Karlstad från 50 till 40.
Men efter några månader så ändrades det tillbaka till 50. smile

Ja på 80/90 så gör det en skillnad på MÅNGA MIL, men visst vi har ju alla olika syn på det hela wink

Ja det som är dumt i sverige är dessa ändringar som sker lite här o där, men men Welcome to Sweden cool

http://www.radgivningvast.se/download/5 … rhetvv.pdf   Info om tidsförlust etc !!!!!

För folk som åker mycket så gör det en del, jag åker mellan 10-90 mil på en dag och då känns det lite segt att köra onödigt sakta.

Hastigheten på en väg mellan mitt hus och firmaverkstaden sänktes ju från 90 till 80 för några år sedan men alla kör minst 90 ändå. big_smile

Ja jag har 9 mil enkel väg till jobbet wink  Men folk är som folk är på morgonen till exempel duktigt dåliga på sin planering med tid etc.  Jag går upp och äter frukost (05:20) innan jag kör till jobbet (05:50). Sen kör jag till jobbet och anländer ca 06:50.  Detta gör jag i lung och ro smile

Sen när man kör till jobbet så är det alltid folk som kommer i över 100 km/h på en 90 väg och ja jag håller mig till sidan så dom kommer förbi, men detta gör ju att deras bilar drar med bränsle etc och kostar då mer...

Så mångt om mycket bygger det mesta på uppfattningen om att det går "segt" och då vill man dra på "stressad?"  För om folk inser tiden som det tar från A till B och ser verkligt på det, ja då behöver dom inte stressa sig fram. Sen visst har man en bil med MÅNGA stora hästar och ett fint emblem fram eller kanske Företags bil, Ja varsågod och dra på. Men för min del så tar jag det hellre lugnt cool

För vem vill stressa till jobbet? tongue

Volvo 740 TIC "Jenny" (1986)
OpelP1
2 juni 2012 · 1 412 Inlägg

Men många åker ju i jobbet och inte bara till jobbet och då räcker det ju inte att gå upp tidigare på morgonen.

Senast redigerat av OpelP1 (2 juni 2012)

Jimmy_N Makaronborrare
2 juni 2012 · 993 Inlägg

Förbättra standarden på dessa skumpiga skitvägar i stället, jag tänker iaf ändå inte sänka farten tongue Vill dom rädda liv ta bort bilarna helt och inför häst och vagn igen på vägarna, men det är väl så många miljötalibaner verkar vilja ha det

skanepiraten
2 juni 2012 · 466 Inlägg

OpelP1 skrev:
Men många åker ju i jobbet och inte bara till jobbet och då räcker det ju inte att gå upp tidigare på morgonen.

Ja men sen får man ju PLANERA sin dag med i sitt arbete.... 

Men det jag mena på är bara ETT exempel, sen tillbaka till grund diskussionen så i arbete eller privat, du förlorar inte många minuter om ens EN minut på att sänka din hastighet 10km/h.  Förlorar nog mer tid på att parkera etc tongue

Senast redigerat av skanepiraten (2 juni 2012)

Volvo 740 TIC "Jenny" (1986)
AndreasC22 Qualityengineer world wide
2 juni 2012 · 68 Inlägg

Höj hastigheterna i stället förutom i tätort! Bilarna är bättre nu för tiden så det ska väl funka! smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang