Om Trafikverket får som dom vill skrotas 50- 70- 90-skyltarna Till LÄGRE hastigheter.

Muttley
2 juni 2012 ·

OpelP1 skrev:
Men många åker ju i jobbet och inte bara till jobbet och då räcker det ju inte att gå upp tidigare på morgonen.

Nej för du börjar ju inte tidigare ändå även om du är schemalagd kl 7. De är arbetsgivaren eller centralerna som får ändra körtiderna så du som yrkesförare slipper oroa dig och bry dig. De som inte hinns med idag LAGLIGT får hinnas med imorgon. Då är de din arbetsgivare som får fixa resten.

Muttley
2 juni 2012 ·

skanepiraten skrev:

OpelP1 skrev:
Men många åker ju i jobbet och inte bara till jobbet och då räcker det ju inte att gå upp tidigare på morgonen.

Ja men sen får man ju PLANERA sin dag med i sitt arbete.... 

Men det jag mena på är bara ETT exempel, sen tillbaka till grund diskussionen så i arbete eller privat, du förlorar inte många minuter om ens EN minut på att sänka din hastighet 10km/h.  Förlorar nog mer tid på att parkera etc tongue

Vissa yrken kan man inte planera något smile som mitt, där de redan tror att man ibland kan köra nästan 5 mil på 29 minuter 70 vägar. Men sen sitter de i afrika så de kan inte se.

Ang hastigheterna så funderar jag jäkligt mycket på hur de kan säga att man räddar 30 liv. Efter studie, dessa 30 människor lär dö på annat vis i trafiken ändå. 

Men att sänka hastigheter till 80 på en väldigt bred fin asfalt kan jag tycka är fel när de fortfarande är 70 km/h på de flesta smala kurviga grusvägar med större risk att möta andra.

Evildan
2 juni 2012 ·

tkd_rille skrev:

skanepiraten skrev:

OpelP1 skrev:
Men många åker ju i jobbet och inte bara till jobbet och då räcker det ju inte att gå upp tidigare på morgonen.

Ja men sen får man ju PLANERA sin dag med i sitt arbete.... 

Men det jag mena på är bara ETT exempel, sen tillbaka till grund diskussionen så i arbete eller privat, du förlorar inte många minuter om ens EN minut på att sänka din hastighet 10km/h.  Förlorar nog mer tid på att parkera etc tongue

Vissa yrken kan man inte planera något smile som mitt, där de redan tror att man ibland kan köra nästan 5 mil på 29 minuter 70 vägar. Men sen sitter de i afrika så de kan inte se.

Ang hastigheterna så funderar jag jäkligt mycket på hur de kan säga att man räddar 30 liv. Efter studie, dessa 30 människor lär dö på annat vis i trafiken ändå. 

Men att sänka hastigheter till 80 på en väldigt bred fin asfalt kan jag tycka är fel när de fortfarande är 70 km/h på de flesta smala kurviga grusvägar med större risk att möta andra.

Det är nog ett sätt att få ned snittfarten till den tilltänkta då så många kör för fort.
Vidare föredrar jag däremot udda hastighetsskyltar då jag har jämna markeringar i mina bilar, ser snyggare ut med visaren mellan siffrorna istället för rakt över wink

Senegal...hejsanhoppsan vad bra det fungerar.
Glöm inte de andra två enheterna, Tarttu, Chisinau.
Detta i kombination med ett av mig ansett oseriöst stort åkeri blir en underbar kombination.
Grattis alla FT,SJ resenärer.

Muttley
2 juni 2012 ·

Evildan skrev:

tkd_rille skrev:

skanepiraten skrev:

Ja men sen får man ju PLANERA sin dag med i sitt arbete.... 

Men det jag mena på är bara ETT exempel, sen tillbaka till grund diskussionen så i arbete eller privat, du förlorar inte många minuter om ens EN minut på att sänka din hastighet 10km/h.  Förlorar nog mer tid på att parkera etc tongue

Vissa yrken kan man inte planera något smile som mitt, där de redan tror att man ibland kan köra nästan 5 mil på 29 minuter 70 vägar. Men sen sitter de i afrika så de kan inte se.

Ang hastigheterna så funderar jag jäkligt mycket på hur de kan säga att man räddar 30 liv. Efter studie, dessa 30 människor lär dö på annat vis i trafiken ändå. 

Men att sänka hastigheter till 80 på en väldigt bred fin asfalt kan jag tycka är fel när de fortfarande är 70 km/h på de flesta smala kurviga grusvägar med större risk att möta andra.

Det är nog ett sätt att få ned snittfarten till den tilltänkta då så många kör för fort.
Vidare föredrar jag däremot udda hastighetsskyltar då jag har jämna markeringar i mina bilar, ser snyggare ut med visaren mellan siffrorna istället för rakt över wink

Senegal...hejsanhoppsan vad bra det fungerar.
Glöm inte de andra två enheterna, Tarttu, Chisinau.
Detta i kombination med ett av mig ansett oseriöst stort åkeri blir en underbar kombination.
Grattis alla FT,SJ resenärer.

smile, Jag är glad att jag tillhör en seriös åkare som tar de på allvar när de strular. Och att kunderna gillar oss också. Men de har blivit sämre så är det bara. Vi får samtal från dakar när vi slår oss sena och de undrar varför vi är sena när de är otroligt lite tid tilltagen.

Så de kan bli intressant när de blir lägre hastigheter och de kommer snurra i huvudet på mottagaren av resorna. Som tur är att jag har jobbat några år med det nu och skiter totalt i om jag så kommer 10 minuter sent pga trafiken som går sakta. 

Men man märker ju detta nu när de sänker hastigheterna vilka är de som tar mest illa upp? Är de ungdomarna eller är de de som har kört bil längst ?

Norstedt
2 juni 2012 · 24 Inlägg

Varför blir folk så upprörda? Tycker detta är ett utmärkt förslag.

Rquired Allmänt envis
2 juni 2012 · 12 512 Inlägg

Vansinnigt förslag vågar jag påstå eftersom det testats här nere under ett bra tag, majoriteten av förarna kör exakt lika fort som tidigare medan dom som tidigare låg "tio under" 50km/h idag ligger tio under 40km/h.

Större skillnad mellan olika trafikanter och märkbart mer irritation i trafiken kommer knappast spara några trettio liv per år.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
OpelP1
2 juni 2012 · 1 412 Inlägg

tkd_rille skrev:

OpelP1 skrev:
Men många åker ju i jobbet och inte bara till jobbet och då räcker det ju inte att gå upp tidigare på morgonen.

Nej för du börjar ju inte tidigare ändå även om du är schemalagd kl 7. De är arbetsgivaren eller centralerna som får ändra körtiderna så du som yrkesförare slipper oroa dig och bry dig. De som inte hinns med idag LAGLIGT får hinnas med imorgon. Då är de din arbetsgivare som får fixa resten.

Som för min del som jobbar som servicetekniker/mekaniker så kan jag oftast inte börja jobba ute hos ett företag tidigare eftersom dom sällan börjar före kl 7, och sedan har man ibland 4-5 företag att göra jobb hos på en dag och då får man åka ganska långt på en dag då jag har hand om ett ganska stort område.

Vi kör på milersättning ut till företagen och om samma resa tar längre tid = dåligt för mig.

Muttley
2 juni 2012 ·

OpelP1 skrev:

tkd_rille skrev:

OpelP1 skrev:
Men många åker ju i jobbet och inte bara till jobbet och då räcker det ju inte att gå upp tidigare på morgonen.

Nej för du börjar ju inte tidigare ändå även om du är schemalagd kl 7. De är arbetsgivaren eller centralerna som får ändra körtiderna så du som yrkesförare slipper oroa dig och bry dig. De som inte hinns med idag LAGLIGT får hinnas med imorgon. Då är de din arbetsgivare som får fixa resten.

Som för min del som jobbar som servicetekniker/mekaniker så kan jag oftast inte börja jobba ute hos ett företag tidigare eftersom dom sällan börjar före kl 7, och sedan har man ibland 4-5 företag att göra jobb hos på en dag och då får man åka ganska långt på en dag då jag har hand om ett ganska stort område.

Vi kör på milersättning ut till företagen och om samma resa tar längre tid = dåligt för mig.

Men sen får du räkna på det, om du tappar 3-5 minuter på en dag så kan du prata mindre när du kommer ut på platsen wink
Vi kommer inte förlora så värst mycket tid. Folk har så förbannat brått bara.

Stefan Varberg Supraman
2 juni 2012 · 2 300 Inlägg

ännu ett ogenomtänkt förslag.
Nu är ja osäker på källan i detta fallet för det vart ett tag sen ja hörde det men de va sagt att man ska inte sänka hastigheten på sträckor där det inte är motiverad för då kommer hastighetsbegränsningen inte respekteras.

Om denna sänkningen skulle genomföras så innebär de att flera av våra riksvägar och större länsvägar som har 70 som begränsning nu skulle få 60.
Det är bara 10 km högre än vad man har i centrum i städer och tätorter, så tror dom verkligen att de skulle respekteras på större vägar utanför städerna?

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.
loow Jävel
2 juni 2012 · 2 018 Inlägg

Har haft 40,60 och 80 här i några år.. Konstigt att det blir så stor grej av det just nu.

Edit..

Här har dom kompencerat upp 50 till 60 och 90 till 80. Så i det långa loppet så tar det lika lång tid att komma fram.
Jättemycket folk som klagat där dom höjt från 50 till 60.

Senast redigerat av loow (2 juni 2012)

You got to risk it, to get the biscuit :)
M1Get
2 juni 2012 · 360 Inlägg

Ytterligare ett förslag som kommer direkt från skrivbordet. sad

Kör man lastbil i 80 på 80 väg så kommer man garanterat ikapp bilister som kör allt mellan 60-80 som stör trafikrythmen. Visst folk kör så på 90 väg med, men då har vi chaufförer som ligger i 80 ca 10km tillgodo så man slipper alla bilar som kör i 90 enligt sin mätare men som egentligen kanske går i 85 km/h. Och kommer man ikapp en bil som kör 75 (fast han själv tror han kör 80) så får man ju vackert lägga sig bakom och anpassa sig, men den stressade personen som ligger bakom en brukar ju oftast inte acceptera det utan ska om till vilket pris som helst.

Nä vad är det för fel på som det är nu? Olyckor kommer alltid hända så länge det är människor som styr bilarna.

TLO
2 juni 2012 · 1 062 Inlägg

* Lägre hastigheter - fast andra länder gör tvärtom
* Biltullar på fler platser och i fler städer - trots avsaknad av alternativvägar
* Dubbdäcksförbud skall utökas till hela städer, på sikt land - trots att olyckor kommer öka
* Hårdare regler för helbilsgodkända fordon
* Högre bränsleskatt

Sveriges bilfientliga politik fortsätter. Ingen förbättring kommer ske, för vi låter det bara ske och muttrar lite.

"You Go, we go!"
arenwik
2 juni 2012 ·

Paused skrev:
Kör alltid för fort och kommer göra det också, så bryr mig inte direkt..

Dagens sanning! cool

trippelturbo Trucker
2 juni 2012 · 2 710 Inlägg

Jag skiter blankt i allt politikerna gör. Och ännu värre miljöterroristerna!!

Kör fort, eller så jag känner för för stunden. Åker stor motor för att jag råd!

Har slutat bry mig om vad dessa j-a kontorsnissar gör för det spelar ändå ingen roll. Svenskarna bara ler o tar emot!
Som lastbilschaufför får jag ta mkt skit av kontorsnissarna dagligen.. Me don´t like them!!!

Mvh

Fart missbrukare
Andromeda Rumpmas
2 juni 2012 · 3 860 Inlägg

Från den andra tråden:

Olyckorna kommer att öka i antal, då främst omkörningsolyckor då det finns ett kriterium osäkra förare som föredrar att ligga 10 km/h under gällande begränsning. De kommer att sänka hastigheten ytterligare 10 km/h.

Utsläppen kommer att vara oförändrade eller att öka pga omkörningar och längre biltåg på vägarna som ger mer ryckig körning med högre förbrukning.

Och 2 miljarder kommer snabbt att tappas på att våra godstransporter och andra arbetsrelaterade transporter blir lidande av det lägre tempot. Lastbilar kör inte om så lätt. En lastbilsförare som åker 30 mil kommer inte att tappa några minuter. Han kommer konstant att hamna bakom folk som kör 70 på den nya 80-vägen istället för 80 som de gjorde förut när det var 90-väg. Lastbilarna radar upp sig bakom sniglarna och när det blir 3-4 lastbilar räcker inte omkörningssträckorna till för någon att köra om på.

Att tappa produktivitet i samhället kostar stora pengar. Kostade inte en klämdag tiotals miljarder för samhället eller hur var det? Ett sådant här påhitt tar lätt bort en dag om året för svensk näring. Försenade leveranser leder till utebliven produktion.

Min åsikt är att det handlar om att man inte behöver underhålla vägarna lika mycket om det står 80 istället 90 på skyltarna.

Tyvärr är 60 km/h är för lågt för femman på 9-5:an på annat än absolut plan väg, 40 för lågt för fyran osv. Kommer att dra mer soppa om jag ska följa de nya begränsningarna.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
2 juni 2012 · 17 486 Inlägg

Samma för mig här på Tjörn. 90 blev 80. 70 blev 60. Fartkameror har dykt upp de sista åren med. Men den korsning som verkligen skulle behövas göras om till rondell eller ljus i har det bara blivit 70 till 60. Det hjälpte inte...

Vi har fortfarande många 50,70 och 90 vägar. De kommer nog att skyltas om de med. Jag bryr mig inte. Här ute är avstånden så korta så det spelar ingen roll.

Fast jag blev lite lack 2001 när de flyttade en 50-skylt 500m INNAN samhället och sedan hade kontroll där. Kostade en slant. Det var fult!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
OSkar000
2 juni 2012 · 198 Inlägg

Med tanke på att de införde de "jämna" hastigheterna för att kunna sätta mer "rätt" hastighet på vissa sträckor så verkar det lite ogenomtänkt att nu plocka bort en massa hastigheter igen för att få tillbaka samma problem som de hade förut.

Sen får man väl se det såhär.. bara för att vi har bättre bilar på vägarna nu så betyder det absolut inte att vi har bättre förare ute på vägarna nu, snarare sämre. Det finns gott om nötter som man träffar på dagligen, och de kör både lagligt, försakta och på tok för fort så det finns alla kategorier.

Med tanke på att det bara är ett förslag så lär de kunna träta om det i ett par år innan det blir aktuellt. Ser man samtidigt till att göra det i samband med att man rustar upp vägar (2+1 osv) så kan en väg som det idag är 90 på mycket väl bli 100 istället. De sämsta 90-vägarna har ju dessutom redan blivit 80-vägar.

Grankotten
2 juni 2012 · 59 Inlägg

Jag tycker så här...

50 till 40 ja absolut till och med 30-20 för det finns en anledning till varför det är 30!!!
MEN 70-60 och 90-80??? Det känns lite konstigt. Förstår själva grejen med trafiksäkerhet men tycker ändå 90 kan få vara 90 och 70 få vara 70!
Behöver dom få sekunderna som man kan hämta till att komma i tid till jobbet wink Eller bara köra skiten ur bilen smile

Mvh

Extrazz En 5a är Livet.
2 juni 2012 · 2 005 Inlägg

40 är ju helt omöjligt att hålla iaf.  70 är lagom på de flesta vägar och 90 likså.

Detta tjafs med jämna siffror är enligt mig bara dumt. Det är svårare att hålla hastigheten då iaf jag lärt mig och även de bilar jag har kört har  man kunnat ligga på lagom varv på vald växel utan att köra förfort. men när man ska ner i 40 så vet de fan om jag ska nyttja tvåan på höga varv eller 3an på låga varv så bilen knappt rör sig framår. ja suck..

Att bilarna blir säkrare är bra. Frågan är däremot om inte folket bakom ratten håller sig hårt i ratten och förlitar på att alla deras fiffiga system så som antisladd och allt gud vad det heter.

Var uppmärksam på allting omkring istället för att fiffla med mobilen etc. Jag har själv varit inblandad i svår trafikolycka och farten bidrog helt klart. Men hade inte den vållande parten suttit i sin 2010års modell och förlitat sig blint på att han kunde stanna sin kärra på 2 röda så  tror jag fan att random bonde med en 740 på brehäng hade rett ut situationen mycket bättre än vad som slutade för oss två.   Två skrothögar och en tids sjukhusvistelse.

Det jag vill få fram är att en person som kör hetsigt använder sina bromsar så de är i bra skick och kan var dess förmåga börjar försvinna och var bilens begränsningar finns. I nya bilar sätter sig folk bara och kör och förlitar sig på att elektroniken hjälper till. Visst det kanske den gör endel men inte kan kan personerna hantera en situation på ett bra sätt iaf.

Enligt bilprovningen har ungdomar de bästa bromsvärdera på sina bilar.

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
Muttley
2 juni 2012 ·

Extrazz skrev:
40 är ju helt omöjligt att hålla iaf.  70 är lagom på de flesta vägar och 90 likså.

Detta tjafs med jämna siffror är enligt mig bara dumt. Det är svårare att hålla hastigheten då iaf jag lärt mig och även de bilar jag har kört har  man kunnat ligga på lagom varv på vald växel utan att köra förfort. men när man ska ner i 40 så vet de fan om jag ska nyttja tvåan på höga varv eller 3an på låga varv så bilen knappt rör sig framår. ja suck..

Att bilarna blir säkrare är bra. Frågan är däremot om inte folket bakom ratten håller sig hårt i ratten och förlitar på att alla deras fiffiga system så som antisladd och allt gud vad det heter.

Var uppmärksam på allting omkring istället för att fiffla med mobilen etc. Jag har själv varit inblandad i svår trafikolycka och farten bidrog helt klart. Men hade inte den vållande parten suttit i sin 2010års modell och förlitat sig blint på att han kunde stanna sin kärra på 2 röda så  tror jag fan att random bonde med en 740 på brehäng hade rett ut situationen mycket bättre än vad som slutade för oss två.   Två skrothögar och en tids sjukhusvistelse.

Det jag vill få fram är att en person som kör hetsigt använder sina bromsar så de är i bra skick och kan var dess förmåga börjar försvinna och var bilens begränsningar finns. I nya bilar sätter sig folk bara och kör och förlitar sig på att elektroniken hjälper till. Visst det kanske den gör endel men inte kan kan personerna hantera en situation på ett bra sätt iaf.

Enligt bilprovningen har ungdomar de bästa bromsvärdera på sina bilar.

Och enligt försäkringsbolagen är ungdomar med i fler olyckor sett till premierna.

Du får ju slänga upp källor innan du skriver att bilprovningen tycker så wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang