Volvo V40 -99 dricker olja :(

Lansdrow
19 juni 2012 · 11 Inlägg

Hej, jag har en Volvo v40 -99 som dricker olja. Jag har inget läckage under bilen men vid kallstart så kommer det svart avgas vid kraftigt gaspådrag.
Jag har kollat efter blå rök vid start men ser mestadels bara svart.

Jag har ingen koll alls på vad felet kan vara så säg vad ni tror det kan vara smile

Tack!

Norgren91
19 juni 2012 · 12 Inlägg

Kolla i expansionskärlet till kylarvätskan om glykolen är oljeblandad

Lansdrow
19 juni 2012 · 11 Inlägg

Är är det själva byttan man fyller på i som heter så? tongue jag har inte full koll hmm

Senast redigerat av Lansdrow (19 juni 2012)

Norgren91
19 juni 2012 · 12 Inlägg

Där du fyller på kylarvätska kolla om den blandningen är missfärgad om den är det kan det vara då att oljan blandad ut med glykolen och därför att oljenivån sjunker

Lansdrow
19 juni 2012 · 11 Inlägg

Hmm, jag har kollat och det verkar vara "vatten" färg. alltså ingen missfärgning. Dock är burken ganska mörk i bottnen hmm Vad är det annars som kan vara felet?

Aero T16
19 juni 2012 · 1 327 Inlägg

Vad är det för motor?

olof102
19 juni 2012 · 342 Inlägg

Det skulle kunna vara turbon som håller på att ge sig, men i och med du säger att det är svart rök faller kanske den teorin bort...
Tycker det brukar ryka mer vitt/blått med kass turbo.
Om du gör en fullgasacceleration med varm motor, ryker det nått då?

Lansdrow
19 juni 2012 · 11 Inlägg

Motor: B4204 T2 om det är det du menar?
Joo jag tänkte med på turbon för jag läste lite. Jag har inte sett fullgasacc med varm motor. Ska jag testa när jag kör eller står still med varm motor då? tongue

olof102
19 juni 2012 · 342 Inlägg

När du kör, annars får du inte upp nått turbotryck wink

Lansdrow
19 juni 2012 · 11 Inlägg

Sant, sant smile får prova detta smile Återkommer snart wink

Lansdrow
19 juni 2012 · 11 Inlägg

Precis kollat nu och det är svart rök, inte vit eller blå.. utan svart :S Tyder inte det på att han får för mycket bränsle?

olof102
19 juni 2012 · 342 Inlägg

Jopp, helt rätt. Svart rök förknippas ofta med att den tar in för mycket bränsle.

Man borde dock kunna se nått samband mellan oljeförbrukningen och röken tycker man.

Har detta kommit plötsligt? har bilen gått långt?

Får hoppas någon som är mer insatt i S/V40 bilarna svarar!

Lansdrow
19 juni 2012 · 11 Inlägg

Nja, knappt 21k mil.. och nybytt oljefilter i januari och helt ny olja i. Efter det har det bara gått utför med oljan. Har kollat oljefiltret och det finns inget läckage runt det heller. hmm

Vet ej hur det var innan, jag bytte och det precis när jag köpte den, men som sagt finns inga synliga läckage hmm

Spawna gärna olika teorier smile

Senast redigerat av Lansdrow (19 juni 2012)

Diio
20 juni 2012 · 570 Inlägg

kan vara så att din vevhusventialtion är något igensatt som gör att oljan trycks in i förbränningsystemet på något vis.

bara en teori

Volvo V40 2.0T "Silver line" (2000)
Lansdrow
20 juni 2012 · 11 Inlägg

Okej, hur kollar jag det på enklast möjliga vis? :-)

Diio
20 juni 2012 · 570 Inlägg

Lansdrow skrev:
Okej, hur kollar jag det på enklast möjliga vis? :-)

vet att dom som fått högt tryck har fått nästan så det kommer olja upp ur röret för oljestickan hmm

gör så att du skriver denna frågan på x40nodric så finns det garanterat någon som kan svaret smile

Volvo V40 2.0T "Silver line" (2000)
Lansdrow
20 juni 2012 · 11 Inlägg

Joo det tänkte jag med men jag är ej medlem där, har inte råd precis nu heller sad men jag hoppas att jag får bra respons här ändå :-)

Diio
20 juni 2012 · 570 Inlägg

Lansdrow skrev:
Joo det tänkte jag med men jag är ej medlem där, har inte råd precis nu heller sad men jag hoppas att jag får bra respons här ändå :-)

gör inget om du inte är medlem vi hjälper alla som vi kan hjälpa smile

Volvo V40 2.0T "Silver line" (2000)
Lansdrow
20 juni 2012 · 11 Inlägg

Jag kan väl inte skapa en tråd utan att va medlem?

Diio
20 juni 2012 · 570 Inlägg

Lansdrow skrev:
Jag kan väl inte skapa en tråd utan att va medlem?

du får ju göra en användare men går fint att skriva utan att vara en betalande medlem smile

Volvo V40 2.0T "Silver line" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang