Suburban 5,7l -96 går orent när den är i arbetstemperatur. Har fått fram felkoder. Vad göra?

bgj
26 juni 2012 · 9 Inlägg

Suburban 5.7 liters. -96.
På väg till besiktning började (den har vi hört förr;)) den gå orent, orkade inget.
Värden som mättes upp var CO 4,1 (0,5), CO 2500 5,2 (0,3), HC 999 (ej mätbart) (200), Lambda 0,90 (0,97-1,03).
Körde till verkstad för kolla felkoder och det fanns inga ?!?!
Verkmästarn börja jiddra en massa om temperaturgivare, lambdasonder och annat. 10'-15' trodde han de skulle hamna på.
När vi startade hemfärden var motorn kall och den gick som en dröm för att efter några km börja gå orent igen.

Vad kan ha gett sej?
I vilken ände börjar jag?

Senast redigerat av bgj (29 juni 2012)

sverkera
26 juni 2012 · 564 Inlägg

På en 96'a ska det finnas OBD-II port så kolla värdena på sensorerna att de ger rimliga värden både med motorn kall då den går normalt och varm då felen kommer.

bgj
29 juni 2012 · 9 Inlägg

Har läst av följande felkoder: P 0101, P 0131, P0154, P 1153.
Någon som vet vad de står för?
Min misstanke är att LMM har gett sej, ska man börja där?

chryslerstratus
29 juni 2012 · 440 Inlägg

Felkoderna beskriver fel med både LMM/MAF samt lambdavärdena, men en sensor kan orsaka fel till den andra också, så jag hade börjat med LMM:en precis som du säger wink

sverkera
29 juni 2012 · 564 Inlägg

Felkoderna är en sak, men genom att läsa värdena på givarna i realtid så kan man ofta ringa in felet. T.ex. MAF-sensorn ska du kunna läsa av med OBD-II och ska ge ett värde på luftflödet (oftast i gram per sekund) som är proportionerligt mot hur mycket luft motorn drar i sig.

Om det är så att du då ser konstiga värden från MAF så har du sannolikt felet där. Kolla att den har 12V och jord och att inte kablaget är skadat. Signalledaren ska ge en frekvens som man kan mäta om man har en multimeter som kan mäta frekvens.

Ofta när det är fel på själva MAF-sensorn så beror det på att den är smutsig, så ta isär den men du ska inte pilla eller skrapa på ledarna för de är känsliga utan spraya bara på med och spraya på med elektronikrengöringsspray.

Kolla också att du får rimliga värden på lambdasond 2 för det indikerar de andra koderna.

bgj
14 juli 2012 · 9 Inlägg

sverkera skrev:
Felkoderna är en sak, men genom att läsa värdena på givarna i realtid så kan man ofta ringa in felet. T.ex. MAF-sensorn ska du kunna läsa av med OBD-II och ska ge ett värde på luftflödet (oftast i gram per sekund) som är proportionerligt mot hur mycket luft motorn drar i sig.

Om det är så att du då ser konstiga värden från MAF så har du sannolikt felet där. Kolla att den har 12V och jord och att inte kablaget är skadat. Signalledaren ska ge en frekvens som man kan mäta om man har en multimeter som kan mäta frekvens.

Ofta när det är fel på själva MAF-sensorn så beror det på att den är smutsig, så ta isär den men du ska inte pilla eller skrapa på ledarna för de är känsliga utan spraya bara på med och spraya på med elektronikrengöringsspray.

Kolla också att du får rimliga värden på lambdasond 2 för det indikerar de andra koderna.

MAF-sensor rengjord och den går betydligt bättre. För höga CO och lambdasonds-värden fortfarande, dock marginellt över godkänt.
Men sensor 2 säger du. Jag har fyra st, två på varje rör. En före och en efter kat.
Menar du de som sitter efter katen?

sverkera
15 juli 2012 · 564 Inlägg

Vilka koder har du kvar efter att ha gjort ren MAF-sensorn?

De lambdasensor-relaterade felkoderna ovan betyder följande:

P0131 "O2 Sensor Circuit Low Voltage (Bank 1 Sensor 1)
P0154 "O2 Sensor Circuit No Activity Detected (Bank 2 Sensor 1)
P1153 "O2 Sensor low switching (Bank 2 Sensor 1)

Det kan också vara så att vissa koder låg lagrade så rensa den och se vilka som kommer tillbaka.

Bank 2 Sensor 1 är första sensorn på passagerarsidan.

Senast redigerat av sverkera (15 juli 2012)

bgj
15 juli 2012 · 9 Inlägg

Jag hade rensat koderna, efter rengöring av MAF.
Körde OBD efter det och fick koderna P0131, P0134 och P0151.
Rensade koderna. Har kört bilen en tid mellan mätningarna.
Har en ny sensor som jag bytte ut på förarsidan och då fick jag koderna P0131, P0151 och P0154.
Kan man mäta upp aktiviteten i sensorerna under gång?
I så fall ska det vara likvärdiga värden på alla fyra eller är det skillnad på de före resp efter kat?

Senast redigerat av bgj (15 juli 2012)

bgj
1 augusti 2012 · 9 Inlägg

Nu är jag i ett läge där man bara vill skrika HJÄLP!
Behöver tips om åtgärder.
Har provat o2-sensorerna under gång och värdena ligger och pendlar mellan 0.1 och 0.9, verkar ok.
Dock visar "long term" att den går rich.
Det som känns konstigt är att samtidigt som bilen börjar gå "konstigt" försvinner realtidsvärdena på sensorerna och det kommer istället upp typ "oxygen sensor loop - warmup". Samtidigt kommer felkod på båda uppstream-sensorerna.
Maf visar på både normalt flöde och tryck.
Har bytt stift, olja och filter. Tätningen vid map-sensor var kass så den är bytt.
Provat att felsöka vakuumläcka med startgas, inget konstigt.
Bilen går bra för att sen "tröttna", den svarar inte på gas. Skillnad mot tidigare är att nu kan det komma efter en mil eller efter tre mil.
CO-halten är fortfarande för hög.

sverkera
1 augusti 2012 · 564 Inlägg

Det låter som att sensorn lägger av när den blir varm, sedan kan det vara antingen själva sensorn eller kablaget till den. Jag skulle nog prova att byta dem, de är inte så dyra om man letar reda på dem på ebay. Det är tydligen två olika, antingen denna om man har 4L60-låda (vilket du sannolikt har, den har 16 bultar till oljetråget):

http://www.ebay.com/itm/NEW-O2-OXYGEN-S … mp;vxp=mtr

Om du har en 4L80-låda (17 bultar till oljetråget) ska det vara en sådan här:
http://www.ebay.com/itm/SMP-SG280-OXYGE … mp;vxp=mtr

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang