Rådfrågning: Lån till första bil (PROBLEM LÖST)

Goffeboy
28 juni 2012 · 31 Inlägg

Hejsan, jag går på gymnasiet första året, har gått ett år på en friskola innan, nu ska jag börja ta mitt körkort efter sommaren samtidigt som min flickvän, jag undrar, till er som haft ett antal bilar osv om det är värt att låna en 13.000kr till en första bil som både jag och min tjej ska köra (mest jag, men jag är ju kille också xD) vi är ju mer för bilar.



Jag ska ha ett lån isånnafall på 13.000-15.000kr återbetalningstiden ska va 2-3 år, alltså jag ska hinna betala av hela lånet innan jag går ut gymnasiet. Lånet kommer vara på cirka 590kr/mån då, och min inkomst är ca2350kr per månad alla månader om året utom 2 månader på sommaren då jag har 1273kr/mån. Jag har även ett abbonemang på 600kr i månaden. Men enligt mig ser allt ut att gå ihop. Och skatten på en "golf 3" som jag kollar efter och vill ha, är runt 1500kr och

Men för säkerhets skull vad tror ni? Och hur ska jag göra med försäkring för de är la rätt dyrt?

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Kommer inte ta ett lån, har gjort upp en spar plan som ger mig 21.000:- på 21 månader.
Så problemet är löst.



Mvh: Goffeboy

Senast redigerat av Goffeboy (29 juni 2012)

Saab, Se Allas Avundsjuka Blickar
caromania Forummoderator
28 juni 2012 · 9 296 Inlägg

Mitt råd: Spara ihop pengarna. Det är lite pengar du pratar om, fixa ett sjysst sommarjobb så har du det klart före jul.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Stjernfelt Volvo performance for life !
28 juni 2012 · 183 Inlägg

Service/repkostnader? Bensin kostar också! Du har ingen möjlighet att jobba ihop 15000:- innan du köper bilen? Det är nog det mest sunda enligt mitt tycke.

Powered by autotech.
Volvo V70 2,5FT "ATM300" (2009)
Ford Focus ST "ATM" (2007)
Goffeboy
28 juni 2012 · 31 Inlägg

Jag har sökt massor med jobb men utan framgång, jag hade gärna jobbat ihop allt om jag fått ett jobb, söker vad som helst, repkostnader blir inte så farliga, min bror är mekaniker, min andra bror jobbar på euromaster, och min svåger reparerar lastbilsmotorer så kommer inte behöva nån verkstad eller så, reservdelar är billigt från tyskland eller ebay, bensin är ju dyrt men en golf 3 dricker cirka 0.5l/milen och jag kommer inte köra så mkt på veckorna.

Mvh: Goffeboy

Senast redigerat av Goffeboy (28 juni 2012)

Saab, Se Allas Avundsjuka Blickar
jimbon
28 juni 2012 · 711 Inlägg

Men vart ska du få ett lån då du saknar jobb? Tror inte att en inkomst på 2350kr/mån är godtagbart av banken
trots den lilla summan du ska låna.

Goffeboy
28 juni 2012 · 31 Inlägg

Sant men samtidigt är inte det frågan, det får bli ett senare problem. smile

Saab, Se Allas Avundsjuka Blickar
ekelund88
28 juni 2012 · 2 656 Inlägg

Goffeboy skrev:
Jag har sökt massor med jobb men utan framgång, jag hade gärna jobbat ihop allt om jag fått ett jobb, söker vad som helst, repkostnader blir inte så farliga, min bror är mekaniker, min andra bror jobbar på euromaster, och min svåger reparerar lastbilsmotorer så kommer inte behöva nån verkstad eller så, reservdelar är billigt från tyskland eller ebay, bensin är ju dyrt men en golf 3 dricker cirka 0.5l/milen och jag kommer inte köra så mkt på veckorna.

Mvh: Goffeboy

en golf 3 dricker inge 0.5 snarae ca 0.8 är närmare verkligheten

Goffeboy
28 juni 2012 · 31 Inlägg

Fast det beror ju ändå på vad du har för motor.

Saab, Se Allas Avundsjuka Blickar
Squadron
28 juni 2012 · 1 833 Inlägg

SMSlån med 18% ränta smile

Kan inte mor och far hjälpa till med lånet? För att slippa ränta

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker.
www.x40nordic.com - För dig som kör X40/50/30 med eller utan turbo!
Goffeboy
28 juni 2012 · 31 Inlägg

haha jo visst xD

Ne det kan dom nog inte hmm Mamma kan inte jobba på grund av ledsjukdom och pappa förlorade jobbet för nåt år sedan för att företagen han jobbade åt gick i konkurs, efter det fick han diabetes och höll på att dö eller nåt :s Så jag får tyvärr klara mig utan deras hjälp. Det är en ganska rörig situation, min bror har tagit a-traktor körkort också och han måste betala det, och pappa hjälper inte och mamma kan inte för hon har inte råd. Så Att låna av dom är uteslutet sad.

Senast redigerat av Goffeboy (28 juni 2012)

Saab, Se Allas Avundsjuka Blickar
gamlingen
28 juni 2012 · 5 198 Inlägg

Finns ingen seriös bank som lånar ut pengar till nån utan inkomstl och ja studiebidrag räknas ej som inkomst

Isaksson5 Ungdoms Räser
28 juni 2012 · 425 Inlägg

Köp en så billig bil du kan. Spara till "drömbilen" senare.
Jag vill ju ha en turbojapan, men det får bli en volvo 240 att börja med!
Jag sitter i liknande sits (Betala allt själv!)

Goffeboy
28 juni 2012 · 31 Inlägg

gamlingen skrev:
Finns ingen seriös bank som lånar ut pengar till nån utan inkomstl och ja studiebidrag räknas ej som inkomst

Vet att studiebidrag inte räknas som inkomst men oftast går det att lösa med banken, dom vill tjäna pengar vet du.

Saab, Se Allas Avundsjuka Blickar
Goffeboy
28 juni 2012 · 31 Inlägg

Isaksson5 skrev:
Köp en så billig bil du kan. Spara till "drömbilen" senare.
Jag vill ju ha en turbojapan, men det får bli en volvo 240 att börja med!
Jag sitter i liknande sits (Betala allt själv!)

En golf 3 kostar typ några tusen bara, lite småfix får man räkna med då men det gör inte mig något, jag får spara helt enkelt, annars känner jag en som säljer bilar och byter med mera, han låter oss bekanta köpa bilar och avbetala utan ränta. Det kanske är något?

Saab, Se Allas Avundsjuka Blickar
gamlingen
28 juni 2012 · 5 198 Inlägg

Ja..men dom lånar ut pengar till dom  bedöms kreditvärdiga och utan inkomst..jaja..men lycka till

jocke855R Fullvärdig medlem i NordicR
28 juni 2012 · 119 Inlägg

jag gick te banken för ungefär ett år sedan för att få ett lån till en bil. men eftersom jag inte hade fått fast jobb utan var sk. visstids anställd så fick ja inte ta lånet, även om ja hade en fast inkomst så gick dem ändå inte med på det. som en del säger, så länge man går i skolan är man inte i jätte stort behov utav en bil, jobba och spara ihop till en fräsch bil istället.

många unga tror att man ska få en splitterny bil som första bil men det är enligt mig oftast helt onödigt. farsan köpte mig en hyfsat fräsch 850 som första bil. kostar inte lika mkt + att man av någon konstig anledning inte måste va så försiktig.

Go Hard Or Go Home
Goffeboy
28 juni 2012 · 31 Inlägg

volvogeneration skrev:
jag gick te banken för ungefär ett år sedan för att få ett lån till en bil. men eftersom jag inte hade fått fast jobb utan var sk. visstids anställd så fick ja inte ta lånet, även om ja hade en fast inkomst så gick dem ändå inte med på det. som en del säger, så länge man går i skolan är man inte i jätte stort behov utav en bil, jobba och spara ihop till en fräsch bil istället.

många unga tror att man ska få en splitterny bil som första bil men det är enligt mig oftast helt onödigt. farsan köpte mig en hyfsat fräsch 850 som första bil. kostar inte lika mkt + att man av någon konstig anledning inte måste va så försiktig.

En Golf 3a är ingen drömbil, det är en bra förstabil som inte dricker 7 liter milen och som är relativt billig i delar, min drömbil är en dyr Bmw eller en Dodge Magnum, men jag väljer en golf 3 för cirka 5000kr. Men som du säger kommer nog inte lånet gå igenom ändå, så får spara ihop till en, men det är nog ingen idé heller för då får jag ändå inte bilen föränn om ett år eller mer. Och då går jag ju snart ur gymnasiet. Så lika bra att skita i det förmodligen. Får se hur det blir.

Saab, Se Allas Avundsjuka Blickar
Isaksson5 Ungdoms Räser
28 juni 2012 · 425 Inlägg

Goffeboy skrev:

Isaksson5 skrev:
Köp en så billig bil du kan. Spara till "drömbilen" senare.
Jag vill ju ha en turbojapan, men det får bli en volvo 240 att börja med!
Jag sitter i liknande sits (Betala allt själv!)

En golf 3 kostar typ några tusen bara, lite småfix får man räkna med då men det gör inte mig något, jag får spara helt enkelt, annars känner jag en som säljer bilar och byter med mera, han låter oss bekanta köpa bilar och avbetala utan ränta. Det kanske är något?

Några tusen kan vara allt mellan 1-25. Get my point?
Som student så har man ju väldigt strikt budget. Jag letar efter en bil runt 5000kr. Sedan en vanlig bil så att reservdelar är billiga och att man kan laga det lätt själv.

Om du får betala av utan ränta så tycker JAG att det låter som en bra idé. Räkna dock med att om bilen måste skrotas innan du betalat av bilen så har du fortfarande en avbetalning. Kontant på första bilen är nog det smartaste.

ekelund88
28 juni 2012 · 2 656 Inlägg

Goffeboy skrev:
Fast det beror ju ändå på vad du har för motor.

gissa på att du kollar på en 1.6 eller 1.8

Goffeboy
28 juni 2012 · 31 Inlägg

ekelund88 skrev:

Goffeboy skrev:
Fast det beror ju ändå på vad du har för motor.

gissa på att du kollar på en 1.6 eller 1.8

1.6a just nu, 0.5 var lite i underkant, men kommer inte köra hela dagarna heller utan mest helger osv smile

Saab, Se Allas Avundsjuka Blickar
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang