Rådfrågning: Lån till första bil (PROBLEM LÖST)

Muttley
28 juni 2012 ·

Lånar inte banken ut 13 tusen hade jag bytt bank.  En vän tog lån på 65 tusen utan inkomst i Sverige.  Visar man att man är seriös går de med på smålån.

Men för all del så låt bli lånet och spara ihop. Smålånen är ju mest irriterande om du dessutom ska ha de på 2 år

Masquerade Aldrig nöjd
28 juni 2012 · 804 Inlägg

Goffeboy skrev:
Jag har sökt massor med jobb men utan framgång

Ja, det har man ju hört förr. Oftast handlar det om att vederbörande endast söker de där "drömjobben" som alla arbetslösa vill ha. Lägg stoltheten på hyllan och ta några skitjobb så har du pengarna fixade sedan. Behövde själv runt 8k extra till en New York-resa nu under sommaren, tog under våren ett deltidsgig hos ISS-städ under 3 veckor och drog in 10k. Verkligen lätta pengar som inte är värda att betala av under 2-3 år.

Livet är för kort för att äga Volvo.
Mervolic Yawn...
28 juni 2012 · 3 151 Inlägg

Masquerade skrev:

Goffeboy skrev:
Jag har sökt massor med jobb men utan framgång

Ja, det har man ju hört förr. Oftast handlar det om att vederbörande endast söker de där "drömjobben" som alla arbetslösa vill ha. Lägg stoltheten på hyllan och ta några skitjobb så har du pengarna fixade sedan. Behövde själv runt 8k extra till en New York-resa nu under sommaren, tog under våren ett deltidsgig hos ISS-städ under 3 veckor och drog in 10k. Verkligen lätta pengar som inte är värda att betala av under 2-3 år.

Word! Skippa lån i den mån det går, särskillt när du har krasslig ekonomi. Antar att du går i tvåan eller trean på gymnasiet? Vad ska du göra när studiebidragen tar slut? Hur ska du finansiera den återstående delen av lånet då? Det är inte säkert att du får jobb direkt efter du tagit studenten, du kanske går arbetslös i ett halvår...man vet aldrig!

Prophetman
28 juni 2012 · 86 Inlägg

Undvik lån och undvik dyra bilar. Köp någon billig Polo eller likn.

Jag tog studenten nu i Juni och när jag köpte bil valde jag att köpa en Skoda Fabia för 13k. Försäkringen är billig som satan, den drar så lite att ibland känns det som att den producerar bensin, den är oerhört lättmeckad och den är hyfsat rymlig (2 vuxna, ett barn och en barnvagn har jag tryckt in i min iaf).

Du behöver inget snabbt eller flashigt. Som student behöver man billigt bra och pålitligt. Tro mig, när dina polare köper BMW och sen åker buss för att de märker att CSN inte räcker till bensin kommer du tycka likadant.

Ta studenten, hitta jobb, spara ett par månadslöner och köp något snyggare. Jag ska sälja min fabia någon gång i höst (köpte den i slutet av mars) och köpa mig en nyare passat i julklapp.

Rest in pieces, Lady B. (1984-2012) Mercedes 190d Cosworth
Lady B v2.0. "An old soul in a new body." 1992 MB 190E Cosworth. (Sug på den SBP!)
Daily driver: Skoda Fabia 1.4MPI -00
loow Jävel
28 juni 2012 · 2 018 Inlägg

Spara pengar, sälj småsaker och jobba dig uppåt.
Jag köpte min 945a Turbo för 25 när jag var 17. Innan det hade jag renoverat lite mopeder och sålt.
Allting går bara man har viljan smile. Är man inte duktig på just mekanik så verkar det finnas mycket pengar att tjäna på att laga datorer och sånt.

You got to risk it, to get the biscuit :)
Goffeboy
28 juni 2012 · 31 Inlägg

loow skrev:
Spara pengar, sälj småsaker och jobba dig uppåt.
Jag köpte min 945a Turbo för 25 när jag var 17. Innan det hade jag renoverat lite mopeder och sålt.
Allting går bara man har viljan smile. Är man inte duktig på just mekanik så verkar det finnas mycket pengar att tjäna på att laga datorer och sånt.

Hm det va ett bra tips, detta ska jag ta mig en funderare på då jag är haj på datorer och mobiltelefoner. smile

Saab, Se Allas Avundsjuka Blickar
Niklas1987 NO
28 juni 2012 · 2 182 Inlägg

Masquerade skrev:

Goffeboy skrev:
Jag har sökt massor med jobb men utan framgång

Ja, det har man ju hört förr. Oftast handlar det om att vederbörande endast söker de där "drömjobben" som alla arbetslösa vill ha. Lägg stoltheten på hyllan och ta några skitjobb så har du pengarna fixade sedan. Behövde själv runt 8k extra till en New York-resa nu under sommaren, tog under våren ett deltidsgig hos ISS-städ under 3 veckor och drog in 10k. Verkligen lätta pengar som inte är värda att betala av under 2-3 år.

Min tjej fick nyheten i måndags att hon inte får nåra pengar under Augusti, på Tisdagen hade hon fixat 2 månaders jobb smile

Hon studerar kan tillägas.

Bryr du dig Goffeboy om hur bilen ser ut?

Det finns mängder med småbilar för 0-10000:- Om du vill ha nått nyare så finns Nissan Micra, Ford Ka,Renault Clio, Skoda Felicia, Pegeout 205 etc

Köper du privat undvik billiga bilar som snart ska in på besiktning, troligtvis vet ägaren om nått fel så bilen inte går igenom, skattad å besiktad är ju att föredra.

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo
Mervolic Yawn...
28 juni 2012 · 3 151 Inlägg

Niklas1987 skrev:
Min tjej fick nyheten i måndags att hon inte får nåra pengar under Augusti, på Tisdagen hade hon fixat 2 månaders jobb smile

Hon studerar kan tillägas.

Bryr du dig Goffeboy om hur bilen ser ut?

Det finns mängder med småbilar för 0-10000:- Om du vill ha nått nyare så finns Nissan Micra, Ford Ka,Renault Clio, Skoda Felicia, Pegeout 205 etc

Köper du privat undvik billiga bilar som snart ska in på besiktning, troligtvis vet ägaren om nått fel så bilen inte går igenom, skattad å besiktad är ju att föredra.

Instämmer. Undvik också bilar som är billigare än andra, likadana bilar. De har oftast dolda fel, oavsett när de är besiktade... Det är min erfarenhet.

Personligen undviker jag också bilar som har gått mindre än 1000 mil per år (t ex en bil från 1992 bör altså ha gått runt 20,000 mil), om inte ägaren har en jäkligt bra förklaring på varför den har gått så lite under sin livstid. Bilar ska användas, inte stå still! smile

smulan_shamn
28 juni 2012 · 110 Inlägg

Man lever bara en gång . Låna till en fet bil smile

Audi S3 "8Y" (2023)
Niklas1987 NO
28 juni 2012 · 2 182 Inlägg

smulan_shamn skrev:
Man lever bara en gång . Låna till en fet bil smile

Är nog bättre att han gör det när han har fast jobb wink

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo
smulan_shamn
28 juni 2012 · 110 Inlägg

Niklas1987 skrev:

smulan_shamn skrev:
Man lever bara en gång . Låna till en fet bil smile

Är nog bättre att han gör det när han har fast jobb wink

Sant iofs. Allt handlar om månadskostnaden . Bara att räkna på det och se.

Audi S3 "8Y" (2023)
Goffeboy
28 juni 2012 · 31 Inlägg

Mervolic skrev:

Niklas1987 skrev:
Min tjej fick nyheten i måndags att hon inte får nåra pengar under Augusti, på Tisdagen hade hon fixat 2 månaders jobb smile

Hon studerar kan tillägas.

Bryr du dig Goffeboy om hur bilen ser ut?

Det finns mängder med småbilar för 0-10000:- Om du vill ha nått nyare så finns Nissan Micra, Ford Ka,Renault Clio, Skoda Felicia, Pegeout 205 etc

Köper du privat undvik billiga bilar som snart ska in på besiktning, troligtvis vet ägaren om nått fel så bilen inte går igenom, skattad å besiktad är ju att föredra.

Instämmer. Undvik också bilar som är billigare än andra, likadana bilar. De har oftast dolda fel, oavsett när de är besiktade... Det är min erfarenhet.

Personligen undviker jag också bilar som har gått mindre än 1000 mil per år (t ex en bil från 1992 bör altså ha gått runt 20,000 mil), om inte ägaren har en jäkligt bra förklaring på varför den har gått så lite under sin livstid. Bilar ska användas, inte stå still! smile

Jag bryr mig egentligen inte hur den ser ut när jag får den, alltså man kan ju styla och dona mkt själv billigt, basic saker som tona rutor, fixa rost, lacka smådelar, fixa inredning med mera. Många bra tips där också från er båda som jag tackar för!! smile

Senast redigerat av Goffeboy (28 juni 2012)

Saab, Se Allas Avundsjuka Blickar
Goffeboy
28 juni 2012 · 31 Inlägg

smulan_shamn skrev:

Niklas1987 skrev:

smulan_shamn skrev:
Man lever bara en gång . Låna till en fet bil smile

Är nog bättre att han gör det när han har fast jobb wink

Sant iofs. Allt handlar om månadskostnaden . Bara att räkna på det och se.

Båda har rätt, men samtidigt handlar det om ett lån till en bil med värde under 10.000, jag kommer förmodligen få bättre chanser till jobb nästa år och då betalar jag av utöver månadskostnaden på lånet. Som jag skriver så har jag räknat på det och allt går ihop om jag får en relativt billig försäkring.

Men är fortfarande osäker på om man ska låna, jag lär ju fixa till bilen rätt bra och kanske få ut en tusing mer när jag säljer den sen också. Det är ju inte en drömbil, bara en förstabil som jag förmodligen säljer när jag får jobb och då jag kan skaffa en fetare bil. Men vad tror ni?

Saab, Se Allas Avundsjuka Blickar
Toresbo
28 juni 2012 · 261 Inlägg

ta inget lån och köp ingen golf 3a...   de flesta billiga golf 3:or saknar en hel plåt i karossen vid det här laget

Goffeboy
28 juni 2012 · 31 Inlägg

Beatnikbandit skrev:
ta inget lån och köp ingen golf 3a...   de flesta billiga golf 3:or saknar en hel plåt i karossen vid det här laget

Vad menar du?

Saab, Se Allas Avundsjuka Blickar
Toresbo
28 juni 2012 · 261 Inlägg

dom rostar ganska friskt i golvet bland annat.

visst , det finns fina exemplar  men många utav dem är riktiga rostbuttar

Goffeboy
28 juni 2012 · 31 Inlägg

Beatnikbandit skrev:
dom rostar ganska friskt i golvet bland annat.

visst , det finns fina exemplar  men många utav dem är riktiga rostbuttar

Såklart, men så är det i princip med alla bilar som folk bara ställer och sedan säljer efter 6 år, men allt går att fixa. Rost tillhör på ett dåligt sätt bilar.

Saab, Se Allas Avundsjuka Blickar
AChr
28 juni 2012 · 336 Inlägg

Jag själv hade försökt hålla mig borta från att låna.
Sitter själv i samma sits. Snart dags för körkort, studerande och inte allt för hög inkomst.
Jag har däremot jobbat ett par somrar, sparat pengarna, och har nyligen köpt min första bil (Saaben).
Sen har jag en liten buffert (Ibland är det bra att skada sig lite) till resten. Och skulle det vara problem så har jag möjlighet att få lite ekonomiskt stöd. Om jag åker på någon större reparation kan det väl bli ett litet hål i kassan, men det är inget problem jag tänker fundera över nu...

Men att låna pengar till en bil när man inte har någon stadig inkomst, och dessutom inte kan få något stöd, känns inte som det smartaste att göra i situationen, nej. Jag hade försökt ha tålamod (Svårt), och väntat. För det känns inte som att man som student är i något direkt behov av en egen bil, även om det kan vara bekvämt och väldigt roligt.

Jag tycker helt enkelt att du ska vänta ett tag, och betala bilen kontant.

Senast redigerat av Saabfan1 (28 juni 2012)

Just turbo power, no real shit.
ElTacoNacho
28 juni 2012 · 486 Inlägg

Inkomst på 2350? -600 på abonnemang, -försäkring, vad har du kvar då? 1500 typ? kommer sluta med att när alla utgifter är betalda så kommer du inte ha råd att köra den nått ungefär.

Nae för att äga och köra bil så tkr jag nog man behöver iaf ha in de dubbla varje månad.

Fiesta_Racing Ford fantast
28 juni 2012 · 1 607 Inlägg

du ska leta efter en billig ford då får du mycket bil för pengarna sen får du räkna med att försäkringen ligger på 4k och uppåt om den ska stå på dig med och då är det bara trafikförsäkring med. sen får du räkna på kostnaderna att hämta bilen med.

mitt projekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=260519
spacers.se
katt åt lampa lös i magen
en volvo är som aids när man fått den blir man aldrig av med den
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang