Vad hade du sist för anmärkning på din bil? Eller har du haft flyt genom besiktningen?

Low
30 juni 2012 · 3 314 Inlägg

Vissa har ju turen på sin sida genom besiktningen och vissa inte.

Kanske aldrig fått någon anmärkning?

Eller anmärkningar varje gång?

Du kanske till och med visste om ett fel men ändå gick prick fritt?





Sist jag besikta min bmw var i december, då fick jag anmärkning på läckage på Vänsterfram bromsrör. bmw e36 coupe 96 20k mil.

vår audi har vi haft i över 3 år, aldrig fått en anmärkning. audi a6 2.4 - 02 23k mil






Hur gick din BESIKTNING? smile

Senast redigerat av Low (30 juni 2012)

MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
30 juni 2012 · 5 650 Inlägg

på volvon så gick första bes igenom felfritt vore ju fan annars på så pass ny bil. så nu behövs den inte bessas på 2 år

bmwn har jag där emot inte bessat än men tror tidigare ägare har haft så in i helvete tur och fått igenom den 3 år i rad utan anmärkning fast de är mkt grejjer de är lite sisådär med. tror inte jag har samma tur nu i höst iaf.

skulle jag chansa sen siffra på i snitt efter alla besiktningar man gjort så tror jag de säkert ligger på 70-80% att man får ombes med minst 1 sketen 2:a iaf får hoppas volvon håller statistiken nere för kommande år haha

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
Muttley
30 juni 2012 ·

Alltså besiktning handlar aldrig nånsin om tur. Utan hur man sköter bilen.
Siste bilen fick jag 2or för jag i princip köpte och sen besikta utan att ha tid.
Fick för rost på 2 länggående bromsrör och ett till höger bromsok. Spindelled och dåliga skivor fram. på min 300m.  Beställde alla delar via tyskland och såg till att mekanikern som fixade bilen tog och bytte alla bromrör förutom 2 som han inte orka med. smile

Otur med den besiktningen var att gubben var blind och missa att fjäderben var totalt sönderrostat i nedre fjädertallrik. Förvisso tur för mitt bespapper men har hellre allt på pappret.

Annars brukar de väl vara vanligt med parkeringsbromsen i övrigt allt annat viktigt under färd har funkat.

JFfoto
30 juni 2012 ·

Alltid avgasvärderna för mig.

Evildan
30 juni 2012 ·

Punto, givetvis rätt igenom UA. det är ju en FIAT smile

Avensis, två riktigt slarviga anmärkningar:
4.13 Batteri fastsättning bristfällig.
4.2 Positionslykta, fram höger, ur funktion.
Det var inte jag som ägde Toya när den bes, givetvis är felen åtgärdade.

Bra att veta vid nedslag som kräver återbesök:
"Innan fordonet har blivit godkänt får det inte användas mer än nödvändigt för att få felet reparerat"
så står det på protokollets baksida.

Pim_Pim
30 juni 2012 ·

Bra att veta:

För stor turbo.

Low
30 juni 2012 · 3 314 Inlägg

Pim_Pim skrev:
Bra att veta:

För stor turbo.

hahahaa big_smile

Tvattekorg Likbärgare
30 juni 2012 · 375 Inlägg

tkd_rille skrev:
Alltså besiktning handlar aldrig nånsin om tur. Utan hur man sköter bilen.
Siste bilen fick jag 2or för jag i princip köpte och sen besikta utan att ha tid.
Fick för rost på 2 länggående bromsrör och ett till höger bromsok. Spindelled och dåliga skivor fram. på min 300m.  Beställde alla delar via tyskland och såg till att mekanikern som fixade bilen tog och bytte alla bromrör förutom 2 som han inte orka med. smile

Otur med den besiktningen var att gubben var blind och missa att fjäderben var totalt sönderrostat i nedre fjädertallrik. Förvisso tur för mitt bespapper men har hellre allt på pappret.

Annars brukar de väl vara vanligt med parkeringsbromsen i övrigt allt annat viktigt under färd har funkat.

Det handlar visst om tur, Får du en bra bessgubbe så är det väll tur?

Vissa gubbar är svin och anmärker på minsta lilla medans vissa kan släppa skitsaker.

OT: Bessade 745:an igår.

Fock en tvåa på att tutan inte funka och en bra att veta på stödlagret, Anser jag vara helt vettigt!

Ett söndersparkat lik är inte pilsner.
Pim_Pim
30 juni 2012 ·

Tvattekorg skrev:

tkd_rille skrev:
Alltså besiktning handlar aldrig nånsin om tur. Utan hur man sköter bilen.
Siste bilen fick jag 2or för jag i princip köpte och sen besikta utan att ha tid.
Fick för rost på 2 länggående bromsrör och ett till höger bromsok. Spindelled och dåliga skivor fram. på min 300m.  Beställde alla delar via tyskland och såg till att mekanikern som fixade bilen tog och bytte alla bromrör förutom 2 som han inte orka med. smile

Otur med den besiktningen var att gubben var blind och missa att fjäderben var totalt sönderrostat i nedre fjädertallrik. Förvisso tur för mitt bespapper men har hellre allt på pappret.

Annars brukar de väl vara vanligt med parkeringsbromsen i övrigt allt annat viktigt under färd har funkat.

Det handlar visst om tur, Får du en bra bessgubbe så är det väll tur?

Vissa gubbar är svin och anmärker på minsta lilla medans vissa kan släppa skitsaker.

OT: Bessade 745:an igår.

Fock en tvåa på att tutan inte funka och en bra att veta på stödlagret, Anser jag vara helt vettigt!

Så det är en tvåa på tutan nu för tiden ?

OpelP1
30 juni 2012 · 1 412 Inlägg

Dom gångerna jag inte fått blankt papper så har det varit glappa spindel eller styrleder.

Bromsar och övrigt ser jag själv till att hålla ibra skick, rycker av trummorna och kollar skicket på bromsarna vid varje däcksbyte.

Sista besiktningen var min kapitän -59 som stått stilla ute i 2 år, fick endast på glappa spindelleder.

Senast redigerat av OpelP1 (30 juni 2012)

eccy243 BT
30 juni 2012 · 110 Inlägg

När jag besiktade min gamle 740 år 2007:
Strålkastare, halvljus, båda sidor, otillåten ändring. (Försökte besikta med xenon.)

Enda gången jag besiktade min 960 år 2009:
Motor, oljeläckage.
Bromsslang, vänster fram, skadad.
Signalanordning, ur funktion.

760n har gått igenom prickfritt i två besiktningar.

850n ifjol:
Strålkastare, dimljus, inställning felaktig/bländanade.
Positionsljus fram, båda sidor, fel färg. (Utmanade ödet med USA-blinkers.)

There is no such thing as global warming. Chuck Norris was cold, so he turned the sun up.
Volvo 760 Turbo "Fröken Turbo" (1983)
blomisen
30 juni 2012 · 735 Inlägg

sisst jag besiktade så fick jag för:

Trasig vindruta.
Handbromsen höger bak funka inte.
Gick ej att köra diagnos.

åtgärder:
Ny ruta.
smörjde upp handbromsen
sätte i en ny säkring till diagnosen.

smile

www.armournordic.se www.autoexperten.se
Projekt Ford Mondeo.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224413 (Ford mondeo)
En riktig gentleman är en som kan spela säckpipa, men ger fan i det.
Volvo V60 "Ocean race" (2015)
Prophetman
30 juni 2012 · 86 Inlägg

Inte min bil men var med vid besiktning.  Nissan Bluebird -82 (tror jag, kan vara äldre)

Färdbroms höger fram - ur funktion
Färdbroms vänster fram - ur funktion
Färdbroms höger bak - ur funktion
Färdbroms vänster bak - ur funktion

Föv så funkade bromsarna finfint när vi körde dit, jag har ingen jävla aning vad som hände. Plockade isär, monterade ihop, ny bromsvätska och nu funkar det. Jag bytte ingenting.

Rest in pieces, Lady B. (1984-2012) Mercedes 190d Cosworth
Lady B v2.0. "An old soul in a new body." 1992 MB 190E Cosworth. (Sug på den SBP!)
Daily driver: Skoda Fabia 1.4MPI -00
kolsvajansson
30 juni 2012 · 875 Inlägg

Fick 2 2or senast förarbältet och längsgående beomsrör...när tidigare ägare i november ställde på den gick den igenom med blankt papper

Prophetman
30 juni 2012 · 86 Inlägg

kolsvajansson skrev:
Fick 2 2or senast förarbältet och längsgående beomsrör...när tidigare ägare i november ställde på den gick den igenom med blankt papper

Farsans gamla ford gick igen två år i rad med trasiga bälten fram. Vete fan vilken virrig lirare som kollade de men jag blev förvånad. Bältena tog inte alls. Och vi hade aldrig varit i en situation som skulle ha krävt att säkerhetbältena tog. ordet "blissfully oblivious" tänker man på...

Rest in pieces, Lady B. (1984-2012) Mercedes 190d Cosworth
Lady B v2.0. "An old soul in a new body." 1992 MB 190E Cosworth. (Sug på den SBP!)
Daily driver: Skoda Fabia 1.4MPI -00
xXSammy
30 juni 2012 · 6 577 Inlägg

2a på bländande halvljus..hade jag inte haft gula lampor (Kasst ljus) och de funnits verktyg så skulle det blivit blankt.

Aja..nästa år då! :>

De/Dem
Muttley
30 juni 2012 ·

Tvattekorg skrev:

tkd_rille skrev:
Alltså besiktning handlar aldrig nånsin om tur. Utan hur man sköter bilen.
Siste bilen fick jag 2or för jag i princip köpte och sen besikta utan att ha tid.
Fick för rost på 2 länggående bromsrör och ett till höger bromsok. Spindelled och dåliga skivor fram. på min 300m.  Beställde alla delar via tyskland och såg till att mekanikern som fixade bilen tog och bytte alla bromrör förutom 2 som han inte orka med. smile

Otur med den besiktningen var att gubben var blind och missa att fjäderben var totalt sönderrostat i nedre fjädertallrik. Förvisso tur för mitt bespapper men har hellre allt på pappret.

Annars brukar de väl vara vanligt med parkeringsbromsen i övrigt allt annat viktigt under färd har funkat.

Det handlar visst om tur, Får du en bra bessgubbe så är det väll tur?

Vissa gubbar är svin och anmärker på minsta lilla medans vissa kan släppa skitsaker.

OT: Bessade 745:an igår.

Fock en tvåa på att tutan inte funka och en bra att veta på stödlagret, Anser jag vara helt vettigt!

Kan inte hålla med. Är de tur om han missar att man har enbart stål mot stål på bromsar?. smile
När jag hade v40 så fick jag de klassiska felet, ingen handbroms. Bromsoket hade gett upp helt.
Och de är ju ingen fara under färd direkt hade ju räckt med en bra och veta om man jämför med att kompisen som hade likadan bil körde just stål mot stål och fick de bara på bra att veta. Något med att de inte var mycket kvar på beläggen.
Jag bytte hans klossar och de var bara stålet kvar.

De är som sagt att hålla skicket på sin bil även om de är struntsaker som tex din tuta.

zleepy Trucker
30 juni 2012 · 1 392 Inlägg

Impalan gick blankt igenom sist..

V70n fick nerslag på bromslangar spruckna (varit i ett par år)
styrled yttre glapp och länkarm/spindelled glapp.. småfel men ändå smile

tidigare tre åren så har V70n gått igenom med blanka papper smile

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
sumho
30 juni 2012 · 71 Inlägg

bes kan va rena lotterit de..

xXSammy
30 juni 2012 · 6 577 Inlägg

De som HAR möjligheten..kollar ni inte på bilen först?

Enda lotteriet är när man har fel och man inte vill laga.

Senast redigerat av Malheus (30 juni 2012)

De/Dem
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang