Projekt: Audi A4 1.8TQ - Smidd motor, MaxxECU, S4 drivlina och annat! (Och en UR-S4) ;)
Välkommen till min byggtråd om en Audi A4 som gått från bruksbil till en pengaslukande hobbybil. Mycket har hänt under de åren jag ägt bilen, allt från mindre reparationer och uppgraderingar till ett komplett motorbygge med smidda kolvar och stakar. För några år sedan trodde jag aldrig att jag skulle kunna säga att jag renoverat en hel motor på egen hand, och dessutom lyckats få igång den utan missöden :) Det har varit en lärorik process och jag har försökt dokumentera så mycket jag hunnit med! Bilder finns det gott om :) Effektmässiga mål är 400whp, men just nu ligger jag på 261whp och 308wNm (est 322hp & 366Nm). I vinter/vår har bilen fått en uppgraderad drivlina (S4 01E låda och diff) och nya bussningar bak. Lämna gärna en kommentar om vad du tycker om projektet och fråga gärna om det är något som är oklart! //Pexi
Pexi92 skrev: Har jag också funderat på, men har ingen extra att testa med.. Finns det något bra sätt att testa dem på?
du startar bilen och rycker en kontakt till till spolen och lyssnar. ändrar den motorljud så är den inte trasig. ändras det inte så är den trasig alltså
ändras=bra ändras inte= dålig.
Borde inte bilen gå dåligt på tomgång då? eller när man är ute och kör? Har dock ett till problem och det är att bilen rycker vid låga varv när man gasar på (utvecklar mycket belastning/drag) vilket jag läst att kan vara en tändspole som håller på att ge upp eller DMF som är slut?
Efter mycket slit och Degreser så är de rena för första gången!
Jäkla jobb att få det rent. De resterande svarta märkerna sitter som tusan! Nästan som de var fastbrännda?
Hur lyckas man få repor på insidan av fälgen?
På min ovala högerfälg är det märket runtom hela fälgen på insidan med jämt mellanrum? Kanske någon maskin har varit för hårdhänt och därför den är oval?
Tog en titt på Kolfilterlådan för bränsletanksventileringen och hittade grus, mycket grus..
Imorgon ska jag testa lite check ventiler och se om jag hittar nån som är dålig som skulle orsaka den dåliga varvningen!
Pexi92 skrev: Har jag också funderat på, men har ingen extra att testa med.. Finns det något bra sätt att testa dem på?
du startar bilen och rycker en kontakt till till spolen och lyssnar. ändrar den motorljud så är den inte trasig. ändras det inte så är den trasig alltså
ändras=bra ändras inte= dålig.
Borde inte bilen gå dåligt på tomgång då? eller när man är ute och kör? Har dock ett till problem och det är att bilen rycker vid låga varv när man gasar på (utvecklar mycket belastning/drag) vilket jag läst att kan vara en tändspole som håller på att ge upp eller DMF som är slut?
okey jag har samma som du att den rycker lite på låga varv på gas pådrag. har ej listat ut det än
Blev ju bra! Måste fråga, vad är det som sitter bakom 12-voltsuttaget? Har själv bara ett hål där så det känns som att det saknas något...
Bakom? Till vänster har jag ju för nuvarande mina hemma-bygda displayer och tidigare var det ju askkopp. (om du menar det som är under klimatkontrollen?) Något annat 12-volts uttag har jag inte
I torsdags var man med på Gruppfoto för tidningen Bilsport som är på Åland för att göra ett reportage om bilkulturen här.
Då var det dags för turbobyte! Många jobbiga skruvar för att få bort allt, speciellt oljereturröret... Råkade ut för att måsta modifiera det modifierade grenröret då turbon tog emot motorfästet.. Downpipen är endast temporär.
Isärtagning
Fredag eftermiddag börjades isärplockningen av gamla turbon!
Grenrörer var ordentligt sprucket på flera ställen..
Likaså turbon var sprucken på flera ställen..
Montering
Modifiera hållaren för wastgate klockan.
Modifierade lite verktyg när det vart trångt
Nästan allt på plats!
Allt monterat!
Fredag kl 13 började jag med turbobytet, Lördag kl 06.30 var allt monterat! Förutom en kort matpaus var det ett 18 timmars pass i sträck! Efter det en napp i förarstolen och sedan plocka undan allt i hallen.
Laddtrycksregleringen är åt "#¤#@... och utan den så laddar turbon lätt över 30PSI vilket inte är bra.. Annars går bilen myckeet bättre
Imorgon skall FMICn monteras och allt snyggas till lite.
Får ursäkta för eventuellt dålig gramatik och stavfel, har inte sovit mera än 2 timmar på 48h.. Nu tar jag natt och fortsätter imorgon!
Blev ju bra! Måste fråga, vad är det som sitter bakom 12-voltsuttaget? Har själv bara ett hål där så det känns som att det saknas något...
Bakom? Till vänster har jag ju för nuvarande mina hemma-bygda displayer och tidigare var det ju askkopp. (om du menar det som är under klimatkontrollen?) Något annat 12-volts uttag har jag inte
Tänkte på den här bilden:
Du har ju två saker du kan fälla upp, i min bil är den främre ett 12-voltsuttag och den bakre saknar jag helt och hållet... Försöker få reda på vad som ska sitta där
Hur gör du med motorstyrning nu när du byter turbo?
Blev ju bra! Måste fråga, vad är det som sitter bakom 12-voltsuttaget? Har själv bara ett hål där så det känns som att det saknas något...
Bakom? Till vänster har jag ju för nuvarande mina hemma-bygda displayer och tidigare var det ju askkopp. (om du menar det som är under klimatkontrollen?) Något annat 12-volts uttag har jag inte
Du har ju två saker du kan fälla upp, i min bil är den främre ett 12-voltsuttag och den bakre saknar jag helt och hållet... Försöker få reda på vad som ska sitta där
Hur gör du med motorstyrning nu när du byter turbo?
Aha, mina är ju burk/mugghållare som fälls upp Den är ju steg 2 chippad från tidigare men ska väl försöka hitta nån som skulle mappa den åt mig när jag har allt i skick.
Drog ur slangen till gamla intercoolern och vart dränkt i olja... Tömde ju ur denna för ca 3 veckor sen.. Så gamla turbon läckte en Aning.. Eller så är det ventilhusventilationen och dess ventil som inte riktigt fungerar...
Och vips så var den monterad! Fick kapa av röret som skulle till turbon då K04an har längre utblås än K03an.
Trångt.. Dumpventils slangen var väldigt konstigt formad och var ett h€lv€t€ att få dit.. Fick bli lite temporärt till jag beställer en ny insugsslang.
Andra sidan
Första testkörningen
Körde ut ur hallen och laddade 20PSI och råkade ut för en "smäll" och att motorn dog... Öppnade huven och hittade detta fel.. Släppa lite på nedre klämman vid FMICn och sedan placera om röret och spänna ut F@N.. Nästa testrunda var mera lyckad
Ser helt okej ut i mina ögon
Fronten passade NÄSTAN dit direkt Behövde bara kapa bort en liten plastplugg och sedan skära bort lite plast för rören. Enkelt
Ska införskaffa något snyggt galler då inte orginalgallrena passar längre.
Helnöjd med nya turbon Om inte N75 ventilen skulle vara så sporadisk skulle det vara lite lättare att köra, men när den väl beter sig så sticker den som tusan! Konstant laddtryck genom höga varvtal !!
På inköpslistan till nästa månad: N75 ventil Slang mellan MAF och Turbo med anslutningar för DV och N75
En vecka semester kvar och den skall njutas! Skönt att turbon äntligen är monterad!
nice har oxå kollat på fmic till min. men vet inte om det är biligare att bygga själv eller köpa komplett.
Undersökte lite och tyckte att det vart att kosta lika mycket. Mycket lättare dock med Kit då allt "ska" passa. Men till en A3a är det väl lite jobbigare då du har turbon på baksidan av motorn?
nice har oxå kollat på fmic till min. men vet inte om det är biligare att bygga själv eller köpa komplett.
Undersökte lite och tyckte att det vart att kosta lika mycket. Mycket lättare dock med Kit då allt "ska" passa. Men till en A3a är det väl lite jobbigare då du har turbon på baksidan av motorn?
enligt alla som har gjort det ska det vara lätt men jag vet inte. anslutningen till turbon är vinklad så man kommer åt den rätt bra ;D
Temporär lösning på Laddtrycksstyrning. Problemet är att det är en ventil som balanserar trycket på utgångssidan så vid vacuum så läcker vetilen.. Hellre det än för mycket laddtryck. N75 ventilen har jag beställt och borde komma om en vecka eller två.