Ny bil som inte klarar älgtestet utan håller på att välta i låg fart.

cheffer
11 juli 2012 · 1 422 Inlägg

Nytt från TV och Chrysler är bortgjort. Det var 50kg övervikt det handlade om, de tog bort 50kg och bilen gick fortfarande upp på två hjul eller krängde av ena framdäcket.. Skandal bil! Lycka till för Chrysler att förklara bort det när deras eget folk var med, jävla hycklare.

http://www.teknikensvarld.se/2012/07/10 … algtestet/

Saab 9-5 Aero "Sedanen" (2006)
Mazda rx7 "WankelPower" (1994)
TyraX
11 juli 2012 · 526 Inlägg

haha kommer bli SJUKT svårsålt! skulle inte sätta mitt barn i den bilen!

Audi A4 1.8T "LostBoy" (1996)
killercow
11 juli 2012 ·

HA HA som vält-klass

OpelP1
11 juli 2012 · 1 412 Inlägg

jo här i trygghetsnarkomanernas hysteriska land lär ju försäljningen minska avsevärt.

TyraX
11 juli 2012 · 526 Inlägg

OpelP1 skrev:
jo här i trygghetsnarkomanernas hysteriska land lär ju försäljningen minska avsevärt.

¨Skulle du köpa den?

Audi A4 1.8T "LostBoy" (1996)
OpelP1
11 juli 2012 · 1 412 Inlägg

TyraX skrev:

OpelP1 skrev:
jo här i trygghetsnarkomanernas hysteriska land lär ju försäljningen minska avsevärt.

¨Skulle du köpa den?

Om det var en bil som jag gillar; ja.

HereComesTrouble Livsnjutare
11 juli 2012 · 1 707 Inlägg

Ska lätt köpa den, speciellt nu när den blir billigare tongue

Teknikens värld är fjantar.

Lozinmust "Unloaded"
11 juli 2012 · 1 557 Inlägg

steifan skrev:
Tycker testet av Skoda Superb för några år sen var intressant också. Dvs de testerna när däcksidorna gav vika och fälgkanten tog i backen. "Kling", Skoda skyllde på Teknikens Värld och Tekniken Värld på Skoda.

De kom väl fram till att Superb hade högre vikt än tjänstevikten och Teknikens Värld hade alltså indirekt
lastat över bilen, trots att de följde den informationen som fanns tillgänglig. + Att Skodas angivna däcktryck för
maxlast var för lågt.

http://www.teknikensvarld.se/Global/Sca … 000001.jpghttp://www.teknikensvarld.se/2010/06/07/10283/inte-sa-superbt-skoda/

http://www.teknikensvarld.se/2010/06/21 … de-dacket/

[b]Får mig osökt att tänka på alla snorungar som åker omkring med stretchade däcksidor...[b]

Tycker det känns jävligt onödigt att kalla oss som åker med stretchade däck för snorungar, har vi(för vi är ALLA SAMMA PERSON?) gjort något mot dig? -_-

"When innovation meets passion!"
BMW Z3 2.8 Coupé "Dennis And The Dicks" (1998)
BMW 530i "Static Vikings" (1989)
BMW M3 "Dennis And The Dicks" (1994)
steifan DR!FTT3KN!K3R
11 juli 2012 · 10 427 Inlägg

Lozinmust skrev:

steifan skrev:
Tycker testet av Skoda Superb för några år sen var intressant också. Dvs de testerna när däcksidorna gav vika och fälgkanten tog i backen. "Kling", Skoda skyllde på Teknikens Värld och Tekniken Värld på Skoda.

De kom väl fram till att Superb hade högre vikt än tjänstevikten och Teknikens Värld hade alltså indirekt
lastat över bilen, trots att de följde den informationen som fanns tillgänglig. + Att Skodas angivna däcktryck för
maxlast var för lågt.

http://www.teknikensvarld.se/Global/Sca … 000001.jpghttp://www.teknikensvarld.se/2010/06/07/10283/inte-sa-superbt-skoda/

http://www.teknikensvarld.se/2010/06/21 … de-dacket/

Får mig osökt att tänka på alla snorungar som åker omkring med stretchade däcksidor...

Tycker det känns jävligt onödigt att kalla oss som åker med stretchade däck för snorungar, har vi(för vi är ALLA SAMMA PERSON?) gjort något mot dig? -_-

Känns väldigt nödvändigt faktiskt.

Senast redigerat av steifan (11 juli 2012)

Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
Lozinmust "Unloaded"
11 juli 2012 · 1 557 Inlägg

steifan skrev:

Lozinmust skrev:

steifan skrev:
Tycker testet av Skoda Superb för några år sen var intressant också. Dvs de testerna när däcksidorna gav vika och fälgkanten tog i backen. "Kling", Skoda skyllde på Teknikens Värld och Tekniken Värld på Skoda.

De kom väl fram till att Superb hade högre vikt än tjänstevikten och Teknikens Värld hade alltså indirekt
lastat över bilen, trots att de följde den informationen som fanns tillgänglig. + Att Skodas angivna däcktryck för
maxlast var för lågt.

http://www.teknikensvarld.se/Global/Sca … 000001.jpghttp://www.teknikensvarld.se/2010/06/07/10283/inte-sa-superbt-skoda/

http://www.teknikensvarld.se/2010/06/21 … de-dacket/

Får mig osökt att tänka på alla snorungar som åker omkring med stretchade däcksidor...

Tycker det känns jävligt onödigt att kalla oss som åker med stretchade däck för snorungar, har vi(för vi är ALLA SAMMA PERSON?) gjort något mot dig? -_-

Känns väldigt nödvändigt faktiskt.

För att? Är man automatiskt en snorunge om man åker med sträckta däck? Nu är det fantastiskt mycket offtopic här, men jag blir så nyfiken.

"When innovation meets passion!"
BMW 530i "Static Vikings" (1989)
BMW M3 "Dennis And The Dicks" (1994)
BMW Z3 2.8 Coupé "Dennis And The Dicks" (1998)
silver88
11 juli 2012 · 68 Inlägg

Särskrivning och styckeindelning hade kanske hjälpt, om man nu vill läsa allt som skrivits i denna tråd (för det var då en hel del)smile
Jag skulle gärna se skodan provas igen med dom nya däckdimensionerna, då det känns som att dessa undanmanövertester ofta kan visa hur nära "gränsen för att välta" bilarna är och att det ofta kan bero på fel däck eller fel storlek på fälgarna.

L200 tror jag det var som såldes med 17" och lågprofil, och den höll på att tippa i våldigt låg hastighet, då antisladd och bromsar inte fungerade ihop när man körde med så stora fälgar?!
Vanligt problem på stora bilar typ SUV och pickuper....?

Rätta mig om jag har fel, tror att testet gjordes i vi bilägare eller liknande tidning.

Constantine
11 juli 2012 · 679 Inlägg

Pierre_r skrev:
Varför jämför dom inte grand cherokee mot en mercedes GL istället eftersom dom 2 har samma chassi och fjädring dvs luftkuddar dom 3 dom jämför med har spralfjädrar...

Välter nästan jeepen så kommer mercan också nästan att välta.

Väldigt intressant att dom inte skriver ut vad chrysler själva säger om det. för hade det varit nått annat märke så hade dom skrevit ut det.
iaf här är vad chrysler säger:
Chrysler Group engineers are investigating a Swedish magazine’s evaluation of the 2012 Grand Cherokee. During the evaluation, the publication was able to capture images of a Grand Cherokee on two wheels as it performed an extreme maneuver in an overloaded condition.

Advised of this event by the magazine, Chrysler Group engineers made numerous attempts to reproduce the wheel-lift in a properly loaded vehicle. Extensive testing produced no such result.

A subsequent evaluation was conducted by the magazine July 8 in Sweden and witnessed by Chrysler Group engineers. Three vehicles performed 11 runs on a course prepared by the magazine. None reproduced the original event.

The uncharacteristic result was obtained using a vehicle loaded beyond its weight specifications. The Grand Cherokee’s weight limitations are clearly stated on the vehicle and in the owner’s manual.

Also, the extreme maneuver performed by the magazine is not certified by any regulatory agency, nor is it used to establish any sanctioned safety ratings.

Chrysler Group takes seriously any safety concerns and engineers are examining the event to better understand the magazine’s claims.

A “Top Safety Pick” of the U.S. Insurance Institute for Highway Safety, the 2012 Grand Cherokee is an award-winning SUV that features Electronic Stability Control and Electronic Roll Mitigation as standard equipment. It meets or exceeds all government safety mandates and its outstanding performance has made it the most awarded SUV in history.

Notera det fetstilta....

och som jag sa innan är denna jeepen "livsfarlig" så kommer mercan också vara det...

Det gäller ju första generationens M-klass som i sin tur bygger på R-klass och GL-klass plattform och ingen av dem visar samma symptom i exakt samma test. Det är långt ifrån samma bil som tur är.

dasboot
11 juli 2012 · 441 Inlägg

Som sagt, något får Jeep göra förutom att säga att det bara kan hända i sverige. För uppenbart så händer det fler gånger under korrekta testförhållanden. Testet är varken nytt eller speciellt och är enligt mig ett nödvändigt krav. Att inte kunna göra en undanmanöver i den hastigheten är livsfarligt...

cheffer
11 juli 2012 · 1 422 Inlägg

dasboot skrev:
Som sagt, något får Jeep göra förutom att säga att det bara kan hända i sverige. För uppenbart så händer det fler gånger under korrekta testförhållanden. Testet är varken nytt eller speciellt och är enligt mig ett nödvändigt krav. Att inte kunna göra en undanmanöver i den hastigheten är livsfarligt...

Jadu, det blir ett heltids arbete för dem att hitta på någon lam ursäkt till det och gå ännu mer back så fiat får köpa upp ännu större del av företaget smile Säkert det bästa för alla i slutändan. Sedan en grymt överdriven slutsats av chrysler, det handlade om 50kg.. Dvs som en ung tonåring.

Constantine: Jo, jag försökte förklara det också, fick dock inget gensvar så tror han slutade bry sig då när han inte kunde säga att merca är lika farliga.

Ett tips till er som ändå tänker er att köpa den, don't. Ingen kvalitétsbil enligt mig även om de har försökt. Och som sagt klarar den inte ens älgtestet i 63 km/h vilket gör den direkt livsfarlig på en vanlig landsväg utan viltstängsel, eller eftersom den inte ens klarar 63km/h så är det mycket möjligt att bilen färdas i de hastigheterna på vägar där folk kan komma ut på vägen. Men den ser faktiskt ganska bra ut och känns helt okej invändigt, speciellt om man jämför med den äldre generationen eller någon annan liknande bil från usa. Men skulle satsat på något säkrare om man ändå är ute efter en stadsjeep, för det köper man för ärlighetens skull främst för säkerheten och att kunna ta sig fram på sämre vintervägar. Teknikens värld må väl vara fjantar men just det där testet är väldigt bra och speciellt på svenska vägar. Att det var Teknikens värld som började med det är ju bara bra, sedan kan man ju fnysa åt att man tycker deras artiklar är fjantiga men resultat är fortfarande resultat.

Saab 9-5 Aero "Sedanen" (2006)
Mazda rx7 "WankelPower" (1994)
HereComesTrouble Livsnjutare
11 juli 2012 · 1 707 Inlägg

Betydligt mer kvalité i Jeepen än tex nya X5:an som bara strular.
Provkör bilen om ni är intresserade, anar kraftig överdrivna reaktioner på den där testen.

cheffer
11 juli 2012 · 1 422 Inlägg

HereComesTrouble skrev:
Betydligt mer kvalité i Jeepen än tex nya X5:an som bara strular.
Provkör bilen om ni är intresserade, anar kraftig överdrivna reaktioner på den där testen.

Tycker jag då inte, jobbade på jeep när den kom. Första jag fick göra var att börja laga den, direkt från fabrik. Eller ja, en av de två som vi fick in från början. Hann sälja ett par st innan jag sa upp mig där men vi hann också få tillbaka nästan lika många vi sålt in på verkstad pga problem. Men visst, den har betydligt bättre kvalitétskänsla än de gamla jeeparna. Klart det ska bli kraftiga reaktioner när en ny bil nästan välter i älgtest eller kränger av däck. Den är ju ensam i sin klass med att göra det för tillfället iaf, ska ju vara glad för det.

Mazda rx7 "WankelPower" (1994)
Saab 9-5 Aero "Sedanen" (2006)
HereComesTrouble Livsnjutare
11 juli 2012 · 1 707 Inlägg

Under rätt förutsättningar kan man få dom flesta suvar att uppträda sådär.

Får dom justera däck mm så blir det nog ordning där med.

dasboot
11 juli 2012 · 441 Inlägg

HereComesTrouble skrev:
Under rätt förutsättningar kan man få dom flesta suvar att uppträda sådär.

Får dom justera däck mm så blir det nog ordning där med.

Uppenbart så klara sig xc90, x5, touareg, q7 samma test utan tendenser till att välta. Tidigare Jeep modeller klara samma test, med samma förutsättningar utan problem. Kan inte se det som en flopp. De visa på film att de kan återskapa scenariot gång på gång.


Vid älgtestet med Jeep Grand Cherokee följde vi – som alltid vid älgtest – följande parametrar till punkt och pricka:

*Bilen lastas enligt uppgiften för maxlast i det svenska registreringsbeviset, med andra ord Jeeps officiella viktuppgifter som lämnats till Transportstyrelsen. Det innebär i fallet med Jeep Grand Cherokee förare plus fyra passagerare samt last i form av sandsäckar i bagageutrymmet. Sandsäckarna surras fast i bagageutrymmets förankringsöglor med så låg tyngdpunkt som möjligt.
*Bilen testas med originalmonterade däck. Den bil som Jeep försett oss med till testet har Continental CrossContact i dimension 265/50 R20. Dessa däck är standard på alla versioner av Grand Cherokee förutom instegsversionen som har 18-tumshjul som standard och SRT8-versionen som har 295/45 R20-däck som standard.
*Däcken pumpas med korrekt lufttryck enligt tillverkarens anvisningar som finns att läsa på lappen på B-stolpen alternativt i bilen användarhandbok. För Jeep Grand Cherokee ska trycket vara 2,5 kilo (250 kPa/36 psi) på alla fyra däck. Detta vid kalla däck. När däcken är varma uppmäter vi alltid däcktrycket igen och i det här fallet innebär det 2,7-2,8 kilo (270-280 kPa/39-41 psi). Chrysler/Fiat bekräftade att dessa lufttryckuppgifter är helt korrekta.
*Bilen testas alltid med alla system, chassisättningar, luftfjädring och liknande i normalläge.

När man vägde bilen med fiat och gjorde testet med dem så minska man vikten med 50kg, bilen välte inte upp lika mycket. Men 6 av 11 körningar så krängdes däcket av fälgen. Något som tidigare modeller inte hade problem med, slump eller konstigt test det vet jag inte. Men när likvärdiga bilar klara testen i högre fart utan att välta och med däcken kvar på fälgen så borde man fundera på vad som hänt.

En Jeep ska köras i skogen, men att inte klara en undan manöver i 63km/h måste ju ses som ett misstag.

Senast redigerat av dasboot (11 juli 2012)

HereComesTrouble Livsnjutare
11 juli 2012 · 1 707 Inlägg

Tror helt enkelt teknikens nötter inte kan köra :p

kannebanne
11 juli 2012 · 2 046 Inlägg

Lozinmust skrev:

steifan skrev:

Lozinmust skrev:

Tycker det känns jävligt onödigt att kalla oss som åker med stretchade däck för snorungar, har vi(för vi är ALLA SAMMA PERSON?) gjort något mot dig? -_-

Känns väldigt nödvändigt faktiskt.

För att? Är man automatiskt en snorunge om man åker med sträckta däck? Nu är det fantastiskt mycket offtopic här, men jag blir så nyfiken.

Jävla tölp. Ungefär som att säga att du är en snorgubbe om du skulle åkt på för breda däck...?

Mattias_Vejdeland: Vet du överhuvudtaget vad dyslexi är????
Stoner_fuzz: Efter en kväll på garaget vet alla vad dyslexi är.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang