När tror ni Volvo 740 börjar stiga i värde?

IX ____________________________________
24 juli 2012 · 1 340 Inlägg

Volvo544special65 skrev:
ÖHHHHH MAZDA ÄR BÄST FÖR DET SÄGER MIN KOMPIS.
Vad var ursprungsfrågan nu igen? roll

Tycker en mogen diskussion om hållbarheten av 740 är relevant till topic, eller? smile

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P
Volvo 740 GLT "16 fina ventiler" (1990)
Knugcab
24 juli 2012 · 5 111 Inlägg

Jo....däremot allt annat trams och pittmätning...uäh!

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
IX ____________________________________
24 juli 2012 · 1 340 Inlägg

Volvo544special65 skrev:
Jo....däremot allt annat trams och pittmätning...uäh!

Jaha smile Jo, men så är det väl, så fort 740 nämns i någon tråd så kommer hatet

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P
Volvo 740 GLT "16 fina ventiler" (1990)
Knugcab
24 juli 2012 · 5 111 Inlägg

En sak är säker, det är en bil som ingen verkar stå oberörd inför, vilket är väldigt konstigt för en såpass vanlig, alldaglig och inte särskilt spännande bil. Jag har svårt att förstå varför.

Hade jag skapat en tråd där jag frågat när Toyota Camry börjar stiga i värde så hade den fallit i glömska.

Senast redigerat av Volvo544special65 (24 juli 2012)

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
steifan DR!FTT3KN!K3R
24 juli 2012 · 10 427 Inlägg

Kollar man Volvo 740 "trubbnosar" på subito.it (motsvarande Blocket i Italien) så ligger bilarna på pris mellan 16 000 och 42 000 just nu.

Ca 16000kr:
http://www.subito.it/auto/volvo-serie-7 … 691404.htm

Värde i Sverige? 1500? tongue Lite annorlunda prisbild! Sen vet man ju inte om säljaren är vettig, men det var den billigaste trubbnosen på subito.

horbybonnen
24 juli 2012 · 1 160 Inlägg

steifan skrev:
Kollar man Volvo 740 "trubbnosar" på subito.it (motsvarande Blocket i Italien) så ligger bilarna på pris mellan 16 000 och 42 000 just nu.

Ca 16000kr:
http://www.subito.it/auto/volvo-serie-7 … 691404.htm

Värde i Sverige? 1500? tongue Lite annorlunda prisbild! Sen vet man ju inte om säljaren är vettig, men det var den billigaste trubbnosen på subito.

får börja exportera till italien.fan man kör ner o flyger hem

Volvo740-88 Volvo850-92
24 juli 2012 · 1 677 Inlägg

RightFront skrev:

Volvo544special65 skrev:
Jo....däremot allt annat trams och pittmätning...uäh!

Jaha smile Jo, men så är det väl, så fort 740 nämns i någon tråd så kommer hatet

Varför då?
Har också märkt det.
Det är inga felfria bilar direkt, men det är inga.

Volvo740-88 Volvo850-92
24 juli 2012 · 1 677 Inlägg

steifan skrev:
Kollar man Volvo 740 "trubbnosar" på subito.it (motsvarande Blocket i Italien) så ligger bilarna på pris mellan 16 000 och 42 000 just nu.

Ca 16000kr:
http://www.subito.it/auto/volvo-serie-7 … 691404.htm

Värde i Sverige? 1500? tongue Lite annorlunda prisbild! Sen vet man ju inte om säljaren är vettig, men det var den billigaste trubbnosen på subito.

Jag skulle max get 1000 kr för den enligt bilderna.

Volvo740-88 Volvo850-92
24 juli 2012 · 1 677 Inlägg

Volvo544special65 skrev:
En sak är säker, det är en bil som ingen verkar stå oberörd inför, vilket är väldigt konstigt för en såpass vanlig, alldaglig och inte särskilt spännande bil. Jag har svårt att förstå varför.

Hade jag skapat en tråd där jag frågat när Toyota Camry börjar stiga i värde så hade den fallit i glömska.

Det jag menar "stiga i värde" är inte att den stiger till 200 000 kr.
Jag menar att den blir eftertraktad t.ex Mercedes Compact eller Volvo 240 från 1975.
Det är ju speciella bilar som man får ge en bra slant för om man vill ha en bruksbar, ca 10k-15k.

Det är ju anledningarna för att dom är lätt att göra om till bygge till. MB Compact är ju stabil i karrosen och har en diesel som går att byta till en nyare diesel. Volvo 240 från 1975 kan man stoppa in en V8 i.

Det som är fantastiskt med 740 är att dom går att regga med en 305 TBI V8 och 350 TBI V8. Sen har den inga växelådskrav som kom 1993. Sista 740:n kom 1992.
Det är de jag kommer se 740 att stiga i värde med. Liksom en skattebefriad busbil där man kan lätt klämma in en V8 smile

Det är något som är värde i mina ögon, än fast dom kanske kostar 10k-15k.

Senast redigerat av Volvo740-88 (24 juli 2012)

BlownT23
24 juli 2012 · 640 Inlägg

Min 745:a har fått ny kamrem idag så den måste väl vara värd minst 50 lakan nu?

Ford Kustom "Lady Bondo" (1946)
4-stroke Gymnasieutbildad däcksparkare
24 juli 2012 · 382 Inlägg

RightFront skrev:

4-stroke skrev:

Volvo740-88 skrev:
Det där håller jag inte med om.
Man brukar oftast få skylla sig själv om man inte sköter om sin bil och det gäller alla bilar.

Jag har haft min 740 och den har aldrig krånglat. Har alltid startat och alltid fungerat.
Visst har det varit lite små problem med det, det är alltid lätt fixat. Bilen är snart skattebefriad om ca 6 år.

är det därför du har startat typ 30 trådar om hjälp med din 740?
Sköter alltid mina bilar som man ska.

Frågade förr men fick inget svar; vad har varit fel på dina 740is? smile Med tanke på att du skrev förr att du inte ens kunde sälja dem för att de krånglade så mycket smile

Den ena som var en vit volvo 745a -92a automatare med elektronisk överväxel. 23000 mil gick han. var mitt största hatobjekt förra året. slukade i sig 1.5liter/milen på landsväg, stadskörning ska man inte nämna.
det ena problemet kom efter det andra. det började med nått jordfel nånstans som gjorde att en massa el sluta fungera, därbland lådan. så man kunde enbart köra på 1-2-3 ans växel... sen fick helvetet för sig att den inte ville starta. försökte man nästa dag kunde de få med lite tur. felkoder var det inga på den heller. i slutet när jag hade den så fanns det ingen tomgång och han gick inte varva mer än 2500rpm... vid den här tiden var jag såpass trött på den så ena kvällen när jag skulle göra ett sista försök för att få ordning på den så skar motorn. Tog hjullastaren och satte pallgafflarna igenom rutorna på den och sålde den sen i delar.
Sämste bil jag haft!
Den andra jag hade gick väl skapligt men den var full av elfel.

Motorer är som människor, Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
BMW 540i "E34 Touring" (1995)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang