Mekonomen, varför finns dom?

Hool
5 augusti 2012 · 1 067 Inlägg

AndreasPlars skrev:

770_EVOLVE skrev:
Det ska tydligen vara plasthjul i den från BMW, och stålhjul på den som mekonomen säljer, ialf sålde.

Stål... snarare gjutjärn. Billigare att använda sig av vid små serier. En plastgjutform för en så avancerad form blir asdyr men man får säkert en bättre precision.
Brukar original plastimpeller gå sönder då?

M.V.H.

Att plastimpellern släpper på vattenpumpen är ett typfel på BMW.. 

BMW bilar vill man inte överhetta..   Det blir dååligt.

BMW 325iT "Oxy" (1989)
BMW 525i E34 "Pingu" (1992)
Evildan
5 augusti 2012 ·

Hool skrev:

AndreasPlars skrev:

770_EVOLVE skrev:
Det ska tydligen vara plasthjul i den från BMW, och stålhjul på den som mekonomen säljer, ialf sålde.

Stål... snarare gjutjärn. Billigare att använda sig av vid små serier. En plastgjutform för en så avancerad form blir asdyr men man får säkert en bättre precision.
Brukar original plastimpeller gå sönder då?

M.V.H.

Att plastimpellern släpper på vattenpumpen är ett typfel på BMW.. 

BMW bilar vill man inte överhetta..   Det blir dååligt.

Bra kombination dessutom med ett termostathus i plast lol

twin_cam Smålänning
5 augusti 2012 · 7 877 Inlägg

Evildan skrev:

Hool skrev:

AndreasPlars skrev:

Stål... snarare gjutjärn. Billigare att använda sig av vid små serier. En plastgjutform för en så avancerad form blir asdyr men man får säkert en bättre precision.
Brukar original plastimpeller gå sönder då?

M.V.H.

Att plastimpellern släpper på vattenpumpen är ett typfel på BMW.. 

BMW bilar vill man inte överhetta..   Det blir dååligt.

Bra kombination dessutom med ett termostathus i plast lol

Termostathus i plast är ju egentligen inte fel, förutom att det måste bytas samtidigt med termostaten och inte tål värme.

Allt dedär har med att göra att bilarna blir bättre och bättre. Dock är det för verkstäderna, men bättre iaf...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Hool
5 augusti 2012 · 1 067 Inlägg

Evildan skrev:

Hool skrev:

AndreasPlars skrev:

Stål... snarare gjutjärn. Billigare att använda sig av vid små serier. En plastgjutform för en så avancerad form blir asdyr men man får säkert en bättre precision.
Brukar original plastimpeller gå sönder då?

M.V.H.

Att plastimpellern släpper på vattenpumpen är ett typfel på BMW.. 

BMW bilar vill man inte överhetta..   Det blir dååligt.

Bra kombination dessutom med ett termostathus i plast lol

Går köpa termostathus i aluminium på eftermarknaden..   Inte ens speciellt dyra..

BMW kanske har sådanadär lösningar men..   De skiter inte i att sätta dit en plåtbit för det är billigare att betala skadestånd än att  unfucka skiten *host*Ford Pinto*host*  big_smile

BMW 325iT "Oxy" (1989)
BMW 525i E34 "Pingu" (1992)
twin_cam Smålänning
5 augusti 2012 · 7 877 Inlägg

Hool skrev:

Evildan skrev:

Hool skrev:

Att plastimpellern släpper på vattenpumpen är ett typfel på BMW.. 

BMW bilar vill man inte överhetta..   Det blir dååligt.

Bra kombination dessutom med ett termostathus i plast lol

Går köpa termostathus i aluminium på eftermarknaden..   Inte ens speciellt dyra..

BMW kanske har sådanadär lösningar men..   De skiter inte i att sätta dit en plåtbit för det är billigare att betala skadestånd än att  unfucka skiten *host*Ford Pinto*host*  big_smile

Hur som helst, ibland är eftermarknadsgrejer bättre än original.

Volvon har f.ö vattenpumpsimpeller i stål och termostathus i alu original wink Men inte går den bättre än en BMW för det...

Meyle säljer ju förstärkta länkarmar och sådant till bilar som har problem, även där bättre grejer än original.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Hool
5 augusti 2012 · 1 067 Inlägg

twin_cam skrev:

Hool skrev:

Evildan skrev:

Bra kombination dessutom med ett termostathus i plast lol

Går köpa termostathus i aluminium på eftermarknaden..   Inte ens speciellt dyra..

BMW kanske har sådanadär lösningar men..   De skiter inte i att sätta dit en plåtbit för det är billigare att betala skadestånd än att  unfucka skiten *host*Ford Pinto*host*  big_smile

Hur som helst, ibland är eftermarknadsgrejer bättre än original.

Volvon har f.ö vattenpumpsimpeller i stål och termostathus i alu original wink Men inte går den bättre än en BMW för det...

Meyle säljer ju förstärkta länkarmar och sådant till bilar som har problem, även där bättre grejer än original.

Jag vet-- Körde Volvo innan..  Billigare med BMW smile  Så går det svänga med ^^

BMW 525i E34 "Pingu" (1992)
BMW 325iT "Oxy" (1989)
AndreasPlars
6 augusti 2012 · 1 062 Inlägg

Trist att man lyckats med att bygga in ett typfel i en såpass enkel produkt som en vattenpump...  speciellt då man har motorer som sedan länge är känsliga för att gå för varmt.
Förstår att en annan pump med impeller i metall håller bättre då, men fortsätter man att sälja originalpumpar av plast ändå nu då?  Låter ju sällsynt dåligt, BMW har väl ingen kassabrist? Vilka motorer har dessa kassa pumpar då?


M.V.H.

Saab 900i (1989)
770_EVOLVE GREASEMONKEY
6 augusti 2012 · 822 Inlägg

AndreasPlars skrev:

770_EVOLVE skrev:
Det ska tydligen vara plasthjul i den från BMW, och stålhjul på den som mekonomen säljer, ialf sålde.

Stål... snarare gjutjärn. Billigare att använda sig av vid små serier. En plastgjutform för en så avancerad form blir asdyr men man får säkert en bättre precision.
Brukar original plastimpeller gå sönder då?

M.V.H.

Gjutgärn, stål - metall ..

Ja när det är plast så är risken överhängande att det släpper ifrån axeln .. och det är ju inge bra =I

Mvh S.Österdahl
BMW 525i (1989)
770_EVOLVE GREASEMONKEY
6 augusti 2012 · 822 Inlägg

Ska faktiskt på att byta en M20 v-pump snart, återkommer. Handlas hos mekonomen eller Schmidmann (stavas ?)

Mvh S.Österdahl
BMW 525i (1989)
770_EVOLVE GREASEMONKEY
6 augusti 2012 · 822 Inlägg

EDIT:dubbelpost.

Senast redigerat av 770_EVOLVE (3 mars 2013)

Mvh S.Österdahl
BMW 525i (1989)
770_EVOLVE GREASEMONKEY
6 augusti 2012 · 822 Inlägg

EDIT:dubbelpost.

Senast redigerat av 770_EVOLVE (3 mars 2013)

Mvh S.Österdahl
BMW 525i (1989)
Turbovin Turbo lover
6 augusti 2012 · 555 Inlägg

Tämligen säker på att de pumpar BMW säljer nu håller okej kvalitet. Har däremot fått lagerljud i en eftermarknadspump med stålimpeller.

Jag skulle tro att det bara är en gammal myt som lever kvar för att det nån gång råkat va en dålig batch i produktion.

Satt för övrigt stålimpeller på min originalpump i 740:n, däremot tror jag den nya var av något konstigt kompositmaterial.

Vattenpumpen var för övrigt ytterligare en sån där sak som var aningen dyrare eller höll samma pris som originaldelen.

Känns ju rätt tröttsamt att behöva påtala för Mekonomen att de är dyrare för varje sak man köper och sedan få priset justerat. Blir ju väsentligt smidigare att bara åka till BMW direkt för min del istället för att jämföra priser fram och tillbaks. Ger inget som helst mervärde för mig.

För övrigt har de rätt taskig koll på vilka delar som passar, speciellt när det rör sig om faceliftbilar osv. Har hänt mig mer än en gång att websidan hänvisar till fel artikelnummer.

Senast redigerat av Turbovin (6 augusti 2012)

Subaru Impreza STI Type R "AVCS 2.1l stroker" (2000)
AndreasPlars
6 augusti 2012 · 1 062 Inlägg

Turbovin skrev:
För övrigt har de rätt taskig koll på vilka delar som passar,

Kör man Saab så är det närmast ett stående problem vart man än köper delar, de har sällan koll alls på någonting.
Påpekar man och mailar de den enkla förklaringen så händer ingenting!


M.V.H.

Saab 900i (1989)
770_EVOLVE GREASEMONKEY
6 augusti 2012 · 822 Inlägg

Turbovin skrev:
Tämligen säker på att de pumpar BMW säljer nu håller okej kvalitet. Har däremot fått lagerljud i en eftermarknadspump med stålimpeller.

Jag skulle tro att det bara är en gammal myt som lever kvar för att det nån gång råkat va en dålig batch i produktion.

Satt för övrigt stålimpeller på min originalpump i 740:n, däremot tror jag den nya var av något konstigt kompositmaterial.

Vattenpumpen var för övrigt ytterligare en sån där sak som var aningen dyrare eller höll samma pris som originaldelen.

Känns ju rätt tröttsamt att behöva påtala för Mekonomen att de är dyrare för varje sak man köper och sedan få priset justerat. Blir ju väsentligt smidigare att bara åka till BMW direkt för min del istället för att jämföra priser fram och tillbaks. Ger inget som helst mervärde för mig.

För övrigt har de rätt taskig koll på vilka delar som passar, speciellt när det rör sig om faceliftbilar osv. Har hänt mig mer än en gång att websidan hänvisar till fel artikelnummer.

Min erfarenhet av BMWs kundservice och deras kunskap om delarna har varit väldigt bra här i Örebro, dock har jag inte behövt köpa nya delar mer än service grejer till mina 2 BMWs jag haft/har (mycket bra bilar)
Mekonomen har också bra kunskap tycker jag, dock är det upp till dig själv att jämföra priser och utvärdera vad du tycker fungerar på dina bilar. Själv har jag aldrig fått en strulande del ifrån Mekonomen.
Nu har jag kört/kör mycket Volvo. På Tage Rejmes har jag mycket dålig erfarenhet av på både kunskap och sättet dom hanterar delar, mycket har varit trasigt som man hämtat där (transportskadat), där av krångel med byten och slöseri med tid ..

Mekonomen håller måttet här i stan tycker jag smile

Mvh S.Österdahl
BMW 525i (1989)
prajtor
8 augusti 2012 · 57 Inlägg

Skulle i måndags ha tag på torxhylsor. svängde förbi mekonomen. De hade så klart inga hemma (egentligen inget konstigt med det) men snubben som stod före mig i kön skulle köpa hjulbultar till en BMW e39 eller e36. Killen i kassan sa: vi har bara 4 st hemma, men de har 4 på Hisingen, 4 i Kungälv och 4 i Högsbo (någon mil mellan varje mekonomen).  om du vill ha alla får du vänta till onsdag. WTF!?

PLindblom
8 augusti 2012 · 1 200 Inlägg

Var någonstans köper ni er motorolja?

Pim_Pim
8 augusti 2012 ·

Minister skrev:
Var någonstans köper ni er motorolja?

Ja inte är det från Mekonomen iallafall.

PLindblom
8 augusti 2012 · 1 200 Inlägg

Pim_Pim skrev:

Minister skrev:
Var någonstans köper ni er motorolja?

Ja inte är det från Mekonomen iallafall.

Men var, förhelvete? tongue

Jag har alltid köpt min olja från Mekonomen, men eftersom så många verkar bojkotta dem helt och hållet måste det ju finnas ett bra alternativ.

Pim_Pim
8 augusti 2012 ·

Minister skrev:

Pim_Pim skrev:

Minister skrev:
Var någonstans köper ni er motorolja?

Ja inte är det från Mekonomen iallafall.

Men var, förhelvete? tongue

Jag har alltid köpt min olja från Mekonomen, men eftersom så många verkar bojkotta dem helt och hållet måste det ju finnas ett bra alternativ.

Haha okej..
Näe jag åker ju bara gammal rödblockare så det brukar bli Biltema.
Annars så blir det Autodelar.

Turbovin Turbo lover
8 augusti 2012 · 555 Inlägg

Kommer beställa från Tyskland, www.mapodo.de eller www.levoil.de

Subaru Impreza STI Type R "AVCS 2.1l stroker" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang