Köpråd: bra första bil??.*240,740,940,

MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
18 juli 2012 · 5 650 Inlägg

mackan663 skrev:

Emilius skrev:

mackan663 skrev:

Som jag har sakt innan , Är inte mycket för Bmw, inte just nu för tillfället iallafall..

Då är du en förtappad själ och jag kan inte hjälpa dig.

Ett tips är att ta ett råd om att undvika Volvo från en som äger just en Volvo på allvar.

Lycka till med bilköpet!

haha... Alla säger Bmw, finns det inga andra bra märken yikes...

väldigt få mer som är bakhjulsdrivna. och går i dom prisklasserna.

så är hugget som stucket en bmw håller minst lika bra som en volvo kostar ungerfär lika och äga och på så pass gammla bilar kryllar de av delar på skroten vilket som.

och oftast är en bmw roligare än en volvo då bmw har bra mkt mer kräm än en turbo volvo. om man väljer rätt motor dvs

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
Alex-s Bakhjulskrafs
18 juli 2012 · 1 479 Inlägg

Emilius skrev:

mackan663 skrev:

Emilius skrev:

En BMW E30 318 eller dylikt känns nog alla gånger piggare än en 740 iallafall,
drar mindre med. En sån borde gå att hitta för 5k. Ingen ide att kolla på raksexa-bilarna i den prisklassen.

Som jag har sakt innan , Är inte mycket för Bmw, inte just nu för tillfället iallafall..

Då är du en förtappad själ och jag kan inte hjälpa dig.

Ett tips är att ta ett råd om att undvika Volvo från en som äger just en Volvo på allvar.

Lycka till med bilköpet!

+10 lol

BMW 325 "m50b28 Turbo" (1992)
mackan663 Skåneland
18 juli 2012 · 103 Inlägg

Alex-s skrev:

mackan663 skrev:

Emilius skrev:
En BMW E30 318 eller dylikt känns nog alla gånger piggare än en 740 iallafall,
drar mindre med. En sån borde gå att hitta för 5k. Ingen ide att kolla på raksexa-bilarna i den prisklassen.

Som jag har sakt innan , Är inte mycket för Bmw, inte just nu för tillfället iallafall..

får man undra varför?
bmw är fan de bästa åk å sladda bilarna som finns för bra peng. dom är faktiskt billiga att äga och i reservdelar.
en 320 eller 318is går mycket bättre än en sleten 740. dessutom är dom snyggare, hållbarare, mer välbyggda, bekvämare, tystare och snålare.

begriper inte mig på dig lol

haha okej, låter bra... Det med Bmw , alla inte för vara allt för rasistisk men alla S.k Nysvenskar kör rundor med Bmw and audi *stavning?*, Sen så ska dom skryta o ha sig,Så för mig så sjönk tyvärr bilen i mina ögon hmm...Men eftersom dom verkar vara starka så får man väl ta o kolla på en Bmw isåfall..



Edit:fanns ingen fin ford Sierra, var 3 st o dom var inte direkt fina..

Senast redigerat av mackan663 (18 juli 2012)

Volvo 945-853 GL "Sledna Pärlan" (1991)
steifan DR!FTT3KN!K3R
18 juli 2012 · 10 427 Inlägg

Alex-s skrev:

mackan663 skrev:

Alex-s skrev:
ska man ha något roligt att snurra runt med i den prisklassen så föreslår jag bmw eller ford sierra.

finns visserligen inga driftsäkra bilar i den prisklassen så förvänta dig inget toppexemplar

Nae, som sakt Bmw är inte riktigt nåt för mig, sen så fanns det inga fina sierra:s här i skåne, 3 st och dom var inte direkt fina.

vad du än gör så köp ingen volvo. när du väl provat delad bakaxel och en bil som väger lite mer i bakänden vill du inte ha annat smile

Viktfördelningen på rwd Volvos brukar vara typ 55/45 och BMWs kanske 58/42 så någon större skillnad är det inte.

Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
mejmotorsport
18 juli 2012 · 366 Inlägg

Börjar bli lite märkes krig nu så kanske lika bra att låsa tråden och låta grabben få köpa den bil han själv vill ha !

steifan DR!FTT3KN!K3R
18 juli 2012 · 10 427 Inlägg

Alex-s skrev:
en 320 eller 318is går mycket bättre än en sleten 740. dessutom är dom snyggare, hållbarare, mer välbyggda, bekvämare, tystare och snålare.

Inte många rätt där inte wink

mackan663 Skåneland
18 juli 2012 · 103 Inlägg

mejmotorsport skrev:
Börjar bli lite märkes krig nu så kanske lika bra att låsa tråden och låta grabben få köpa den bil han själv vill ha !

nejdå, Krig är det inte än,Dom jämför bara!tongue.

Volvo 945-853 GL "Sledna Pärlan" (1991)
mackan663 Skåneland
18 juli 2012 · 103 Inlägg

steifan skrev:

Alex-s skrev:
en 320 eller 318is går mycket bättre än en sleten 740. dessutom är dom snyggare, hållbarare, mer välbyggda, bekvämare, tystare och snålare.

Inte många rätt där inte wink

Din förklaring till det är ?yikes.. Om folk ska börja agumentera eller vad det heter ,Förläng svaren isåfall.

Volvo 945-853 GL "Sledna Pärlan" (1991)
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
18 juli 2012 · 5 650 Inlägg

steifan skrev:

Alex-s skrev:
en 320 eller 318is går mycket bättre än en sleten 740. dessutom är dom snyggare, hållbarare, mer välbyggda, bekvämare, tystare och snålare.

Inte många rätt där inte wink

är vell bara låta grabben tro de.

medans vi i övriga världen
gämför gammalt skit vs gammalt skit  wink

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
Alex-s Bakhjulskrafs
18 juli 2012 · 1 479 Inlägg

MrEricsson skrev:

steifan skrev:

Alex-s skrev:
en 320 eller 318is går mycket bättre än en sleten 740. dessutom är dom snyggare, hållbarare, mer välbyggda, bekvämare, tystare och snålare.

Inte många rätt där inte wink

är vell bara låta grabben tro de.

medans vi i övriga världen
gämför gammalt skit vs gammalt skit  wink

jag har ägt flera exemplar utav båda och jag talar efter erfarenhet.

det är inte alla som är sugna på att köpa nya bilar, utan hellre fixar till en äldre eller har ett fint äldre exemplar. och detta endast för bråkdelen utav vad en ny bil kostar. räkna sedan med värdeminskningen.

har du inget att tillföra mer än ditt löjliga argument så skriv inget

BMW 325 "m50b28 Turbo" (1992)
mackan663 Skåneland
18 juli 2012 · 103 Inlägg

Om ni skippar att bråka, så kan ni nog svara på denna här ny frågan istället.
Vilken av Bmw model borde man satsa på runt 5-10k klassen?.

Volvo 945-853 GL "Sledna Pärlan" (1991)
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
18 juli 2012 · 5 650 Inlägg

mackan663 skrev:
Om ni skippar att bråka, så kan ni nog svara på denna här ny frågan istället.
Vilken av Bmw model borde man satsa på runt 5-10k klassen?.

525 ,530 ,540  fast skulle rekomendera 525an först och främst då 540i är v8 och i din prisklassen är de inte de mest felfria bilar man kan få tag på.
dock kul när de fungerar.

släpte den jag hade för 3 k för nån vecka sen

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
18 juli 2012 · 5 650 Inlägg

Alex-s skrev:

MrEricsson skrev:

steifan skrev:

Inte många rätt där inte wink

är vell bara låta grabben tro de.

medans vi i övriga världen
gämför gammalt skit vs gammalt skit  wink

jag har ägt flera exemplar utav båda och jag talar efter erfarenhet.

det är inte alla som är sugna på att köpa nya bilar, utan hellre fixar till en äldre eller har ett fint äldre exemplar. och detta endast för bråkdelen utav vad en ny bil kostar. räkna sedan med värdeminskningen.

har du inget att tillföra mer än ditt löjliga argument så skriv inget

nä grejjen va den är att de är nästan 30 år gammla bilar gått en hel del och båda går sönder och finns delar överallt till båda av dom. va säkert en skillnad när de va spritt nya tror ja säkert men nu är de stort sätt samma skit dvs smaksak.

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
mackan663 Skåneland
18 juli 2012 · 103 Inlägg

MrEricsson skrev:

mackan663 skrev:
Om ni skippar att bråka, så kan ni nog svara på denna här ny frågan istället.
Vilken av Bmw model borde man satsa på runt 5-10k klassen?.

525 ,530 ,540  fast skulle rekomendera 525an först och främst då 540i är v8 och i din prisklassen är de inte de mest felfria bilar man kan få tag på.
dock kul när de fungerar.

släpte den jag hade för 3 k för nån vecka sen

okej, vad säger du om denna??: http://www.blocket.se/helsingborg/BMW_5 … _3&w=1

Volvo 945-853 GL "Sledna Pärlan" (1991)
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
18 juli 2012 · 5 650 Inlägg

mackan663 skrev:

MrEricsson skrev:

mackan663 skrev:
Om ni skippar att bråka, så kan ni nog svara på denna här ny frågan istället.
Vilken av Bmw model borde man satsa på runt 5-10k klassen?.

525 ,530 ,540  fast skulle rekomendera 525an först och främst då 540i är v8 och i din prisklassen är de inte de mest felfria bilar man kan få tag på.
dock kul när de fungerar.

släpte den jag hade för 3 k för nån vecka sen

okej, vad säger du om denna??: http://www.blocket.se/helsingborg/BMW_5 … _3&w=1

kan funka som sagt smak sak

de största kravet du ska ha är att de är ny bes och skattade för då kan du förmodligen åka 1 år utan problem men som sagt allt går sönder varsej de är volvo lr bmw.

så bara leta efter de du tycker är mest prisvärd som är bes längst.
och mest felfri.
sen om de är volvo lr bmw kvittar helt bra bilar båda.

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
mackan663 Skåneland
18 juli 2012 · 103 Inlägg

MrEricsson skrev:

mackan663 skrev:

MrEricsson skrev:

525 ,530 ,540  fast skulle rekomendera 525an först och främst då 540i är v8 och i din prisklassen är de inte de mest felfria bilar man kan få tag på.
dock kul när de fungerar.

släpte den jag hade för 3 k för nån vecka sen

okej, vad säger du om denna??: http://www.blocket.se/helsingborg/BMW_5 … _3&w=1

kan funka som sagt smak sak

de största kravet du ska ha är att de är ny bes och skattade för då kan du förmodligen åka 1 år utan problem men som sagt allt går sönder varsej de är volvo lr bmw.

så bara leta efter de du tycker är mest prisvärd som är bes längst.
och mest felfri.
sen om de är volvo lr bmw kvittar helt bra bilar båda.

Okej, största problemet just nu är väl som dom andra sa är väl bensinen.. Vet inte hur mycket en bmw drar men vet att en tex 240 drar runt 0,9l milen...

Volvo 945-853 GL "Sledna Pärlan" (1991)
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
18 juli 2012 · 5 650 Inlägg

mackan663 skrev:

MrEricsson skrev:

mackan663 skrev:

okej, vad säger du om denna??: http://www.blocket.se/helsingborg/BMW_5 … _3&w=1

kan funka som sagt smak sak

de största kravet du ska ha är att de är ny bes och skattade för då kan du förmodligen åka 1 år utan problem men som sagt allt går sönder varsej de är volvo lr bmw.

så bara leta efter de du tycker är mest prisvärd som är bes längst.
och mest felfri.
sen om de är volvo lr bmw kvittar helt bra bilar båda.

Okej, största problemet just nu är väl som dom andra sa är väl bensinen.. Vet inte hur mycket en bmw drar men vet att en tex 240 drar runt 0,9l milen...

du kan ju räkna med att alla alternativ går runt litern hitils
kör man som folk gåre och komma undan en bit under litern med

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
Rquired Allmänt envis
18 juli 2012 · 12 512 Inlägg

Jag är också av åsikten att BMW är klart bättre bilar än Volvo men dom kostar också därefter, och att köpa en BMW för "Volvo-pengar" är ingen bra idé då chansen att man hittar ett frisk exemplar är liten.

För 5-10.000:- upplever jag att det är Volvo eller Mercedes som gäller om man vill ha en bakhjulsdriven bil, och av dem tycker jag Mercedes är den klart bästa bilen. Mercedes brukar också generellt kosta mer än Volvo men jag tror man vågar köpa en billig Mercedes eftersom de ofta varit lugnt körda.

Sedan finns det andra alternativ i den prisklassen, SAAB eller något japansk till exempel. En gammal Nissan Primera är en modern bil för pengarna och ger mycket körglädje, men visst de senaste exemplen driver inte bak.

Är bakhjulsdrift önskvärt hade jag siktat på en Mercedes W201 eller W124 om jag varit trådskaparen.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
mackan663 Skåneland
18 juli 2012 · 103 Inlägg

Rquired skrev:
Jag är också av åsikten att BMW är klart bättre bilar än Volvo men dom kostar också därefter, och att köpa en BMW för "Volvo-pengar" är ingen bra idé då chansen att man hittar ett frisk exemplar är liten.

För 5-10.000:- upplever jag att det är Volvo eller Mercedes som gäller om man vill ha en bakhjulsdriven bil, och av dem tycker jag Mercedes är den klart bästa bilen. Mercedes brukar också generellt kosta mer än Volvo men jag tror man vågar köpa en billig Mercedes eftersom de ofta varit lugnt körda.

Sedan finns det andra alternativ i den prisklassen, SAAB eller något japansk till exempel. En gammal Nissan Primera är en modern bil för pengarna och ger mycket körglädje, men visst de senaste exemplen driver inte bak.

Är bakhjulsdrift önskvärt hade jag siktat på en Mercedes W201 eller W124 om jag varit trådskaparen.

Okej, kommer inte ens tänka på att äga en Mercedes, Lite för väl rikemans smak för mig tongue, men vad säger du om den här Bmw:n??:http://www.blocket.se/helsingborg/BMW_520i_150hk_40694204.htm?ca=23_3&w=1

eller den här?:http://www.blocket.se/hoor/BMW_530i_V8_41473665.htm?ca=23_3&w=1

Senast redigerat av mackan663 (18 juli 2012)

Volvo 945-853 GL "Sledna Pärlan" (1991)
IceEyes Varningar: För många..
18 juli 2012 · 2 552 Inlägg

mackan663 skrev:

steifan skrev:

Alex-s skrev:
en 320 eller 318is går mycket bättre än en sleten 740. dessutom är dom snyggare, hållbarare, mer välbyggda, bekvämare, tystare och snålare.

Inte många rätt där inte wink

Din förklaring till det är ?yikes.. Om folk ska börja agumentera eller vad det heter ,Förläng svaren isåfall.

Vilken bil som tilltalar mest ur estetiskt perspektiv ligger i betraktarens ögon. Du kanske anser att E30:n är en vackrare skapelse, men det är dock din personliga åsikt som sannolikt inte delas av alla.

740 har visat sig vara en oerhört hållbar och pålitlig konstruktion med vidunderlig slitstyrka. Minst lika hållbar som E30, om inte bättre. Dock instämmer jag i att E30 är snålare och besitter en behagligare fjädringskomfort.

Fast å andra sidan är 740 betydligt rymligare, mer praktisk, billigare i inköp, och har enligt mitt tycke bekvämare sittkomfort. Urvalet är också betydligt större vilket underlättar om man vill hitta ett exemplar som matchar ens kriterier (färg, utrustning osv.)

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang