Har haft bilen stående fem dar. Innan det så startade jag den utan problem. Har haft problem med att bilen är stendöd, men att bilen hoppar igång uttan tugg efter att jag tagit bort minuspolen. Bilen är en 540 med v8. Men jag tror den drar tjuvström ifrån någonstans lr så är det så att den lilla lampa vid automaten som drar ur batteriet. Batteriet är ett RB 95 ah.
Nu laddar jag batteriet och det tar emot laddning och jag tror inte det kommer vara något problem att starta sen.
Kolla om det går mycket ström mellan minuspolen och minuskabeln, om det gör det så får du plocka säkring för säkring för att se vad det är som drar strömmen från batteriet.
Låter för övrigt konstigt att du kan starta bilen utan minuspolen!?
Kolla om det går mycket ström mellan minuspolen och minuskabeln, om det gör det så får du plocka säkring för säkring för att se vad det är som drar strömmen från batteriet.
Låter för övrigt konstigt att du kan starta bilen utan minuspolen!?
/Fredrik
Kör jag bilen med jämna mellanrum klarar jag att starta varje gång utan problem. Men att något skulle dra ur batteriet ner till 1.2V fattar jag inte. Det skulle ju isf vara en kortis.
Menar självklart att jag efter tagit bort minuspolen sätter tillbaka den och kan då starta.
Tänker på om det kan vara nåt med immobilizern. Men fattar ändåså inte hur batteriet kan lämna 1.2V för att sedan kunna laddas upp till 14.4V och starta en v8???
Du har alltså 1,2 volt i batteriet, plockar bort minuspolen och sätter dit den igen, därefter har du 14,4 volt?
/Fredrik
Nej nu håller jag på å laddar batteriet. Då detta har hänt innan så har jag inte mätt utan bara tagit bort minuspolen, satt tillbaka den efter en stund och startat.
Jag hade 1.2V i morse, efter en stunds väntande hade jag 2.5V ådå tog batteriet emot laddning.
Du behöver en multimeter vilket jag antar att du har. Lossa pluskabeln och mät mellan pluspolen och pluskabeln, tror att multimetern ska vara inställd på ampere.
Du behöver en multimeter vilket jag antar att du har. Lossa pluskabeln och mät mellan pluspolen och pluskabeln, tror att multimetern ska vara inställd på ampere.
/Fredrik
Japp jag har mutlimeter så får testa det du säger sen.
Om det är nere på 1.2V så är det nog ganska så stendött.
Ja det borde ju vara så men nu håller jag ju på å laddar batteriet vilket verkar funka finfint samt att om jag mäter nu så ligger det på 12 13V. Fast cellerna i batteriet borde ju vara stendöda, hur kan det då ta emot laddning??
Att batteriet säkerligen sjunger på absolut sista versen är nog sant. Men vi får se. Batteriet borde ju hålla längre än 3år, är ju ändå ett banner.
Om det är nere på 1.2V så är det nog ganska så stendött.
Ja det borde ju vara så men nu håller jag ju på å laddar batteriet vilket verkar funka finfint samt att om jag mäter nu så ligger det på 12 13V. Fast cellerna i batteriet borde ju vara stendöda, hur kan det då ta emot laddning??
Att batteriet säkerligen sjunger på absolut sista versen är nog sant. Men vi får se. Batteriet borde ju hålla längre än 3år, är ju ändå ett banner.
Som allt annat oavsett märke,,rätt va det är går det sönder
Ja så är det nog undra vad som gjort att det gått sönder, för hade samma problem med ett annat tudorbatteri. som inte är sönder. Trodde dock att det var sönder.
Hur kan batteriet ta emot laddning? Och nu hålla vilospänning på 12.6V utan laddare??