Hög co och hc halt vid besiktning jeep grand cherokee 94

Nikodemus
5 augusti 2012 · 32 Inlägg

Fick inga bra värden på besiktningen häromdan:(  kan tillägga att bilen vid tomgång i p läge känns som den går surt, nästan så att man känner att det luktar bensin.

Mina värden jag fick var följande:

tomgång
Co halt 6.60
Hc halt 356

över 2000varv
co halt 8.50
lamdavärde på 0.76

Fått förslag på att ev lamdasond och katalysator kan vara de delar som behöver bytas ut?

Nån som har andra ideer eller förslag på vad som kan vara fel?

Tack på förhand

SgtCrilly Hemmainstruktör
5 augusti 2012 · 641 Inlägg

0.76 i lambda betyder ju att bilen går för rikt/fett, så kan vara lambdasond eller luftmassemätare som orsakar att den fetar på.
Lättast skulle ju vara att kolla med ett diagnosinstrument å se om någon sensor verkar köra helt sit eget race så slipper man börja byta grejer å testa sig fram. Annors skulle jag testa med luftmassemätare från en annan bil om du har möjlighet, om det inte hjälper så är ju lambdasonden nästa och det kanske är billigast med komplett beg. katt med sensorer.

Edit: Bara generella råd, ingen erfarenhet om Jeep.

Senast redigerat av Crilly (5 augusti 2012)

"Lita aldrig på en smal kock eller ren mekaniker!"
Clubberns projekttråd
Mini Cooper S (R53) "MC42" (2006)
Latheten Avstängd
5 augusti 2012 · 71 Inlägg

Tanka etanol och besiktiga igen.

twin_cam Smålänning
5 augusti 2012 · 7 877 Inlägg

Latheten skrev:
Tanka etanol och besiktiga igen.

Ja gör det! Etanol lagar alla fel på en motorstyrning!

Börja med att läsa ut felkoder som sagt, bilen går rätt mycket för fett.

Du bör få ut någon felkod om det är någon givaren som kajkat ihop, får du inte något vettigt svar av en sån diagnos kan det vara t.ex bränsletrycksregulatorn.

Går bilen på alla burkar? Om bilen missar en t.ex blir HC och CO skyhöga.

Räkna också med att det KAN vara katalysatorn.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
dawwe ...has left the building...
5 augusti 2012 · 4 474 Inlägg

Bortse från Lathetens inlägg till att börja med. Dina värden är "riktigt" dåliga, alldeles för dåliga för att kunna "räddas" av en ordentlig varmkörning så som jag ser det (främst med tanke på den låga lambdan, dvs ordentligt fet blandning). Jag skulle börja med att chansbyta lambdasonden, har den aldrig varit bytt så är det en god ide. Vissa tillverkare rekommenderar lambdasondsbyte efter 16000 mil, dvs den reglerar i regel inte snabbt nog vid det miltalet, därmed INTE sagt att den inte klarar besiktningen, men förbrukningen kan bli lidande. Jag hade själv liknande värden på min M5 vid förbesiktningen -05, BMW sa "Kan vara katten, kanske lambdan eller förmodligen toppen som är kass...". Jippi. Chansbytte lambdan o körde till besiktningen, alla värden bra o har så förblivit tills i år, så jag håller tummarna att den går igenom i år med men helt säker kan man aldrig vara...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Nikodemus
5 augusti 2012 · 32 Inlägg

Stort tack för alla svar!smile
Tror jag börjar med att byta ut lamdasonden till och börja med, man får bara hoppas att det inte är katen oxå är ju inga billiga grejor direkt.

Vågar man köpa en universal lamda från biltema eller ska man köpa en begagnad original från skroten?

dawwe ...has left the building...
5 augusti 2012 · 4 474 Inlägg

Köp en sond som är OEM-identisk, dvs har en kontakt som passar mot bilens elsystem. Köp inte en lambada som skall skarvas, oavsett om det är Biltema eller Bosch. Du hittar OEM-identiska lambdasensorer för knappa 1000-lappen inkl frakt här: www.sparkplugs.co.uk (kolla under NGK / O2-senors)

Senast redigerat av dawwe (5 augusti 2012)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Latheten Avstängd
5 augusti 2012 · 71 Inlägg

Har du provat att tanka etanol

Nikodemus
5 augusti 2012 · 32 Inlägg

Nä inte har inte provat med etanol än. Kollade dock bland gamla papper till bilen och upptäckte att lamdasonden var bytt  vid 22000 mil på verkstad. Nu har bilen gått 26000 mil så då borde det inte vara lamdasonden ändå tycker man, borde väl hålla längre?

Mervolic Yawn...
5 augusti 2012 · 3 151 Inlägg

Etanol fixar inte felet, det döljer det bara... Man vill ju att bilen ska gå bra också, inte bara att den ska gå igenom besiktningen. Går bilen fett drar den mer bensin, och då är det ekonomin som blir lidande i slutändan...

dawwe ...has left the building...
5 augusti 2012 · 4 474 Inlägg

Niko: Sattes det i en NY sond? Etanol kommer INTE fungera, jag lovar. Etanol kan funka om alla värden är bra (dvs låga CO o perfekt lambda) men HC är liiite för hög, typ 150. Etanol höjer i regel CO & lambda värdet.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Latheten Avstängd
5 augusti 2012 · 71 Inlägg

Nikodemus skrev:
Nä inte har inte provat med etanol än. Kollade dock bland gamla papper till bilen och upptäckte att lamdasonden var bytt  vid 22000 mil på verkstad. Nu har bilen gått 26000 mil så då borde det inte vara lamdasonden ändå tycker man, borde väl hålla längre?

Låter skumt om den kastat in handduken efter 4k mil. Kollat luftfiltret om det ser rent ut kan ju vara så att den inte får luft efter ordning

dawwe ...has left the building...
5 augusti 2012 · 4 474 Inlägg

Jag hade en Passat -91 med "dåliga" värden (C01 precis på gränsen, C02 0.6 får vara 0.3, bra HC o bra lambda). Bytte lambdasond...Nix. Tankade etanol, CO värdena gick UPP, dvs över godkänt. Visade sig till slut vara som så att katten var helt tom, ny kat o alla värdena var 0. I ditt fall är det knappast katten då du ligger ljusår ifrån godkända värden...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
dawwe ...has left the building...
5 augusti 2012 · 4 474 Inlägg

Övriga kandidater: Temgivaren till motorstyrningen? Luftläckage?

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
dawwe ...has left the building...
5 augusti 2012 · 4 474 Inlägg
Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Nikodemus
5 augusti 2012 · 32 Inlägg

dawwe skrev:
Jag hade en Passat -91 med "dåliga" värden (C01 precis på gränsen, C02 0.6 får vara 0.3, bra HC o bra lambda). Bytte lambdasond...Nix. Tankade etanol, CO värdena gick UPP, dvs över godkänt. Visade sig till slut vara som så att katten var helt tom, ny kat o alla värdena var 0. I ditt fall är det knappast katten då du ligger ljusår ifrån godkända värden...

Ok om det nu var katten som var slut vad hade man fått för värden i så fall?

dawwe ...has left the building...
5 augusti 2012 · 4 474 Inlägg

Inte så dåliga som dina...Katten "sänker" typ CO med uppåt 2% (dvs från 4% till 2%, i ditt fall räcker det inte...). HC "sänks" uppåt 300ppm. Jag tror inte på katten. Problemet är att din bil går alldeles för fett. Hade allt varit OK o katten kass så har du haft CO runt 1-1.5, HC runt 150, bra lambda, gissningsvis.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Nikodemus
5 augusti 2012 · 32 Inlägg

dawwe skrev:
Inte så dåliga som dina...Katten "sänker" typ CO med uppåt 2% (dvs från 4% till 2%, i ditt fall räcker det inte...). HC "sänks" uppåt 300ppm. Jag tror inte på katten. Problemet är att din bil går alldeles för fett. Hade allt varit OK o katten kass så har du haft CO runt 1-1.5, HC runt 150, bra lambda, gissningsvis.

Ok tack för infot. Ska kolla tempgivare o efter luftläckage.

Känns som att det inte kan vara lamdan i vart fall då den knappt gått 4000mil.

dawwe ...has left the building...
5 augusti 2012 · 4 474 Inlägg

Kolla även LMM (LuftMasseMätare) om sådan finnes...Som det sagts är det en bra ide att läsa av felkoder, dock inte säkert att det finns några. Steg två är att kolla live-värden när motorn är igång (tex lambda,motortemp osv). För att göra detta behöver man rätt programvara, rätt interface samt en laptop. Enklast är att låta en kunnig verkstad göra dessa saker, kostnad typ 1000kr gissar jag.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Latheten Avstängd
5 augusti 2012 · 71 Inlägg

Sänk annars bränsletrycket så att den får precis den behöver för bra tomgång. Åk sedan till sbp och besiktiga och sedan om du kommer hem så är det bara och ställa på utav bara helvete igen .

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang