Hög co och hc halt vid besiktning jeep grand cherokee 94

Nikodemus
5 augusti 2012 · 32 Inlägg

Har säkert inte med det hela att göra men dagen innan besiktning så bytte jag olja på motorn och råkade spilla lite tanför, råkade bland annat spilla olja på den här manicken, märkt med pil.

På slangen som går i från manicken står det V8COIL. Nån som har koll på vad den har för funktion? Säkert inte något att göra med problemen jag har men man vet aldrig.

https://www1.garaget.org/gallery/images/182/181052/181052-7b3eba990433b2e2c8766f49816d6e5c_tn.jpg

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
5 augusti 2012 · 14 060 Inlägg

Nikodemus skrev:
Har säkert inte med det hela att göra men dagen innan besiktning så bytte jag olja på motorn och råkade spilla lite tanför, råkade bland annat spilla olja på den här manicken, märkt med pil.

På slangen som går i från manicken står det V8COIL. Nån som har koll på vad den har för funktion? Säkert inte något att göra med problemen jag har men man vet aldrig.

http://www1.garaget.org/gallery/images/182/181052/181052-7b3eba990433b2e2c8766f49816d6e5c_tn.jpg

Coil är ju spole...kan det vara tändspolen?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
dawwe ...has left the building...
5 augusti 2012 · 4 474 Inlägg

Vad e de för tattar-förlslag till "reperationer" som Latheten kommer med??? Undvik hans råd, de är i klass med denna fråga: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=252516

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
chryslerstratus
5 augusti 2012 · 440 Inlägg

Precis, det är tändspolen på bilden.

Har du kollat felkoder med den inbyggda diagnosen? Vrid tändningen till ON-OFF-ON-OFF-ON inom 5 sek, men vrid inte för snabbt, avsluta i ON-läge men starta inte bilen. Räkna hur många gånger Check Engine-lampan blinkar.

Mvh

Nikodemus
5 augusti 2012 · 32 Inlägg

chryslerstratus skrev:
Precis, det är tändspolen på bilden.

Har du kollat felkoder med den inbyggda diagnosen? Vrid tändningen till ON-OFF-ON-OFF-ON inom 5 sek, men vrid inte för snabbt, avsluta i ON-läge men starta inte bilen. Räkna hur många gånger Check Engine-lampan blinkar.

Mvh

16 gånger fick jag det till. Ska ta och kolla en extra gång för säkerhets skull.

Evildan
5 augusti 2012 ·

dawwe skrev:
Vad e de för tattar-förlslag till "reperationer" som Latheten kommer med??? Undvik hans råd, de är i klass med denna fråga: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=252516

Var länge sedan jag såg den animerade brittiska filmen "Trolltyg i tomteskogen" och nu tror jag mig veta var den yngsta "Fjant" i trollfamiljen tog vägen: han skapade sig ett alias på G.org under namnet ********

chryslerstratus
5 augusti 2012 · 440 Inlägg

Nikodemus skrev:

chryslerstratus skrev:
Precis, det är tändspolen på bilden.

Har du kollat felkoder med den inbyggda diagnosen? Vrid tändningen till ON-OFF-ON-OFF-ON inom 5 sek, men vrid inte för snabbt, avsluta i ON-läge men starta inte bilen. Räkna hur många gånger Check Engine-lampan blinkar.

Mvh

16 gånger fick jag det till. Ska ta och kolla en extra gång för säkerhets skull.

Hmm., då delar vi upp koderna:

Första koden tror jag är 12 (3 blinkningar) = batteri varit urkopplat.

Andra koden är 3 blinkningar vilket ger koden 21 = lambdasond.

Sista koden är 55 (10 blinkningar) vilket betyder "slut på koder".

Du kan räkna koderna genom följande mönster: 1 blink paus 2 blink längre paus 2 blink paus 1 blink = kod 12 och 21 ..

Dvs., din enda riktiga felkod är lambdasonden, vilket är bäst att köpa original, gärna via ebay då det är billigt (du hinner få hem den innan besiktningstiden går ut, då får du även original kontakt, plug-n-play). Men givetvis fungerar Biltema också men då får du vara noga med att löda och använda krympslangar.

Jag tror bara att det finns 1 st sensor på din årsmodell och motor av GC, innan katalysatorn sitter den. Nu när lambdasonden verkar vara defekt så utgår bilens dator efter ett förprogrammerat värde till spridarna med luftblandningen, därför får den högre avgasvärden (i USA är dom inte lika strikta beroende på delstat, dock är Californien väldigt strikta men det hör inte till saken smile )

Mvh

Senast redigerat av chryslerstratus (5 augusti 2012)

chryslerstratus
5 augusti 2012 · 440 Inlägg

Jag tror att du har denna kontakttypen på din Jeep's lambdasond:

http://www.ebay.com/itm/Standard-Motor- … mp;vxp=mtr

Nikodemus
5 augusti 2012 · 32 Inlägg

chryslerstratus skrev:
Jag tror att du har denna kontakttypen på din Jeep's lambdasond:

http://www.ebay.com/itm/Standard-Motor- … mp;vxp=mtr

Du ska ha ett stort tack för hjälpen!smile

dawwe ...has left the building...
5 augusti 2012 · 4 474 Inlägg

Ajabajja...Inte löda ihop sondkablarna om man nu snålar o köper en universal-sond. Köper man en sond som skall skarvas ihop med befintlig kontakt så skall kablarna skarvas ihop med klämmor, köper man BOSCH så följer klämmorna + skarvhylsan med...Mitt råd är att käpa en OEM-identisk sond, dvs en som har kontakten förmonterad.

Du kan "bläddra" fram en likadan (NGK kvalitets-sensor!) lambdasond här: http://www.sparkplugs.co.uk/pages/prici … or-ccp.asp
Kostar 58£+engelsk moms + frakt blir typ 80£ eller om man så vill ungefär 900 kr.

Senast redigerat av dawwe (5 augusti 2012)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
dawwe ...has left the building...
5 augusti 2012 · 4 474 Inlägg

Du kan iofs börja med att kolla nuvarande sonds kablar, de är kanske klåparaktigt skarvade, eller så har de gått emot avgassystemet o bränts av...Så du inte köper en sond o ser sedan att det är "bara" kablarna som är avbrända eller så. Är det skarvat så skall det vara en fukttät skarv, annars finns det risk för att signalen (0-1V i regel på bilar kring mitten av 90-talet!) kan gå delvis förlorad, o då blir det fel...

Senast redigerat av dawwe (5 augusti 2012)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Nikodemus
5 augusti 2012 · 32 Inlägg

Ska ta och kolla skarvar och dylikt innan jag beställer en ny.

Kollade på hansen racing sida och söker på lamdasond till min bil, får då upp något de kallar oxygensensor, de ska ha 850spänn för den.

dawwe ...has left the building...
5 augusti 2012 · 4 474 Inlägg

Säljaren som ChryslerStratus länkar till finns i USA. Sonden var billig (för billig för att vara en kvalitetssond?). Frakten från USA är enligt sidan 38USD om man väljer USPS  (motsvarigheten till Posten i USA) Priority. Totalt 62 USD ca, eller om man så vill knappa 450kr. Man får dock räkna med att svensk moms tillkommer på denna summa, dvs totalt knappa 600kr. Frakttiden är rätt lång typ 7-11 dagar, o de gånger jag köpt från USA har de alltid rekommenderat att skippa USPS, de anses inte pålitliga, iaf om man får tro de säljarna jag köpte av, de påstod att det kunde ta väääldigt mycket längre tid o rekommenderade mig att välja UPS, vilket jag gjorde. I mitt fall köpte jag precis som du en lambdasond (DENSO OEM-identisk) från samma sida som jag länkar till, men det var innan de fanns inom EU. Oavsett var du köper så är mitt råd att handla inom EU.

Senast redigerat av dawwe (5 augusti 2012)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Nikodemus
5 augusti 2012 · 32 Inlägg

dawwe skrev:
Säljaren som ChryslerStratus länkar till finns i USA. Sonden var billig (för billig för att vara en kvalitetssond?). Frakten från USA är enligt sidan 38USD om man väljer USPS  (motsvarigheten till Posten i USA) Priority. Totalt 62 USD ca, eller om man så vill knappa 450kr. Man får dock räkna med att svensk moms tillkommer på denna summa, dvs totalt knappa 600kr. Frakttiden är rätt lång typ 7-11 dagar, o de gånger jag köpt från USA har de alltid rekommenderat att skippa USPS, de anses inte pålitliga, iaf om man får de säljarna jag köpte av, de påstod att det kunde ta väääldigt mycket längre tid o rekommenderade mig att välja UPS, vilket jag gjorde. I mitt fall köpte jag precis som du en lambdasond (DENSO OEM-identisk) från samma sida som jag länkar till, men det var innan de fanns inom EU. Oavsett var du köper så är mitt råd att handla inom EU.

Jag behöver den i nästa vecka så jag tror jag tom får hålla mig inom sverige för att vara säker på att på leverans i tid.

dawwe ...has left the building...
5 augusti 2012 · 4 474 Inlägg

Så vitt jag vet så är Sverige med i EU så det är lugnt*haha* smile

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
chryslerstratus
5 augusti 2012 · 440 Inlägg

Dvs. mycket billigare på ebay.com än hos Hansen, men kontrollera kontakten så att den stämmer och först att kablarna inte är något vajsing med.

dawwe: Varför inte löda? Det fungerar kanonbra och med krympslangar så blir resultatet väldigt bra wink Har ett par referensbilar.., men givetvis, köper man ett känt märke och det medföljer skarvklämmor så är det klart man använder dem.

dawwe ...has left the building...
5 augusti 2012 · 4 474 Inlägg

Chrysler: Om man läser vad sondtillverkarna skriver så rekommenderar de att man INTE löder. Minns inte redigt men anledningen var just att det fanns en liten risk/chans till att den svaga signalen kunde gå delvis förlorad om lödningen blev "sådär". Köper man universal så skall man skarva med (medföljande helst!) skarvhylsor + skyddshölje (som i fallet med BOSCH).

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
chryslerstratus
5 augusti 2012 · 440 Inlägg

dawwe skrev:
Säljaren som ChryslerStratus länkar till finns i USA. Sonden var billig (för billig för att vara en kvalitetssond?). Frakten från USA är enligt sidan 38USD om man väljer USPS  (motsvarigheten till Posten i USA) Priority. Totalt 62 USD ca, eller om man så vill knappa 450kr. Man får dock räkna med att svensk moms tillkommer på denna summa, dvs totalt knappa 600kr. Frakttiden är rätt lång typ 7-11 dagar, o de gånger jag köpt från USA har de alltid rekommenderat att skippa USPS, de anses inte pålitliga, iaf om man får tro de säljarna jag köpte av, de påstod att det kunde ta väääldigt mycket längre tid o rekommenderade mig att välja UPS, vilket jag gjorde. I mitt fall köpte jag precis som du en lambdasond (DENSO OEM-identisk) från samma sida som jag länkar till, men det var innan de fanns inom EU. Oavsett var du köper så är mitt råd att handla inom EU.

Jag har köpt ifrån dem och lev.tiden har ibland varit knappa 4 vardagar uppemot 7 vardagar. USPS är det bästa som finns i postväg, opålitliga går ej att kalla dem, då har man ingen egen erfarenhet.

Svensk moms tillkommer inte på sådant lågvärde, oavsett om det skickas som rek.brev eller ej.

Kvalitén är utmärkt, motsvarar OEM.

Om någonting är billigt så behöver det inte vara skit, ett exempel är ett ventilhus till en automatlåda jag hade för ett par år sedan, det skulle dom ha över 4 tusen för i Sverige, i USA tar dom knappt 1 110:- med frakten..

UPS är bland det värsta man kan välja i fraktväg, i bästa fall duger dom till fälgar och däck..

Det är verkligen ingen garanti att prylarna hinner fram om du beställer ifrån England eller Tyskland, det kan mycket väl ta 6-7-.. vardagar. Flygfrakten är precis lika snabb/långsam från EU som den är ifrån USA, så om du behöver sonden denna veckan så hade jag personligen köpt en på Biltema, 499:- kr, dom fungerar faktiskt, tro det eller ej!

Mvh

chryslerstratus
5 augusti 2012 · 440 Inlägg

dawwe skrev:
Chrysler: Om man läser vad sondtillverkarna skriver så rekommenderar de att man INTE löder. Minns inte redigt men anledningen var just att det fanns en liten risk/chans till att den svaga signalen kunde gå delvis förlorad om lödningen blev "sådär". Köper man universal så skall man skarva med (medföljande helst!) skarvhylsor + skyddshölje (som i fallet med BOSCH).

Jo jag vet att tillverkarna rekommenderar klämmor, det är även mycket enklare. Men jag har kört med lödning och krympslangar och det fungerar bra wink

dawwe ...has left the building...
5 augusti 2012 · 4 474 Inlägg

Chrysler: Ok jag gick bara på vad jag hört om USPS samt vad säljarna rekommenderade. O de rekommenderade en spårbar försändelse. UPS tog ca 4-5 dagar, får grejer i princip dagligen med UPS, aldrig några problem...

Absolut billigt är inte synonymt med skit, men 23USD är rikitgt billigt! Tycker att 70£ som NGK-sonden kostar är billigt det med. Sonden till min bil kostade då (2005!) ca 2000kr i Sverige, fick den för 1400 inkl svensk tull & moms, billigt! Jag skulle iaf satsa på en märkessond.

Har själv testat Biltemas sond (till Passat -91, köpte sonden 2007) o den sonden var död redan från dag 1. Jag fick givetvis pengarna tillbaka men det tog ett tag innan jag misstänkte den nya sonden... Hur det är med kvaliteten på sonderna på Biltema idag har jag ingen aning om, de kan byta leverantör lite hur-som. Vill tillägga att jag inte har nåt emot Biltema alls, köper "det mesta" där till min bruxis (olja,filter mm).

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang