Byte av automatlådsolja Dodge Magnum

LarssonSarah
6 augusti 2012 · 54 Inlägg

Har felaktig olja i min låda. Skaffat filter och olja. Min fråga är hur jag skall gå till väga
. Då en expert sa att det går att tömma ur 4l av 11l . Jag måste ju tömma all olja. Och byta filter. Hur går jag tillväga?? Tack på förhand // Sarah

_DamnIt R1 driver!
6 augusti 2012 · 5 128 Inlägg

Låter som att du borde hitta en oljesug så du får ur all olja. Borde finnas på biltema och liknande för ett par hundralappar!

_DamnIt R1 driver!
6 augusti 2012 · 5 128 Inlägg

http://biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-o … ump-36190/ Där har du en mellanvariant! Finns en billigare och mindre, och en dyrare och större!

anderz_1
6 augusti 2012 · 117 Inlägg

Nu hjälper ju inte en oljesug så mycket eftersom du har flera liter olja i convertern.
Och om du inte har avtappnings plugg på den,(vet inte hur det är på en såpass ny bil) så är det nog bara att
plocka ner växellådan och convertern och sen försöka suga ur oljan i convertern.
Alternativt köp mycket olja av rätt sort och byt flera gånger med täta intervaller,så att du sköljer rent på
så sätt.

Gummi är färskvara och bör bytas ofta
LarssonSarah
6 augusti 2012 · 54 Inlägg

Och en fråga till . Är det dyrt och krångligt att återgärda om en lambasond är dålig??

chryslerstratus
6 augusti 2012 · 440 Inlägg

Hej,

Om du åker till en före detta Chrysler verkstad (Fiat/Lancia/Jeep) så bör dom kunna hjälpa dig med att byta ut oljan, dom blåser ur nästan allting, det som kvarstårt sammanlagt bör vara under 1 liter, vilket är acceptabelt.

Om du inte vill åka till en aukt. verkstad så kan du koppla dän returslangen från oljekylningen till automatlådan och rikta om den mot en plasthink/oljeuppsamlare, därefter kör du bilen i PARK tills det knappt kommer någon mer olja från slangen, sedan fyller du i den mängd som åkt ur och repeterar steget tills du ersatt ungefär 10 liter. Dvs. det måste göras 2-3 gånger.

Jag rekommenderar dock att du kör till en verkstad som arbetat med Chrysler tidigare, då borde dom ha den utrustningen som är mest lämpad (finns lite olika verktyg att använda..).

Ger lambdasonden någon felkod? Vet ni vilken lambdasond det är? Har du inte jättebråttom med att byta den så bör du kolla ebay.com och beställa därifrån, men du måste veta om det är före- eller efter katalysatorn (upstream eller downstream) samt om det är Cylinderbank 1 eller 2 ..

Mvh

LarssonSarah
6 augusti 2012 · 54 Inlägg

chryslerstratus skrev:
Hej,

Om du åker till en före detta Chrysler verkstad (Fiat/Lancia/Jeep) så bör dom kunna hjälpa dig med att byta ut oljan, dom blåser ur nästan allting, det som kvarstårt sammanlagt bör vara under 1 liter, vilket är acceptabelt.

Om du inte vill åka till en aukt. verkstad så kan du koppla dän returslangen från oljekylningen till automatlådan och rikta om den mot en plasthink/oljeuppsamlare, därefter kör du bilen i PARK tills det knappt kommer någon mer olja från slangen, sedan fyller du i den mängd som åkt ur och repeterar steget tills du ersatt ungefär 10 liter. Dvs. det måste göras 2-3 gånger.

Jag rekommenderar dock att du kör till en verkstad som arbetat med Chrysler tidigare, då borde dom ha den utrustningen som är mest lämpad (finns lite olika verktyg att använda..).

Ger lambdasonden någon felkod? Vet ni vilken lambdasond det är? Har du inte jättebråttom med att byta den så bör du kolla ebay.com och beställa därifrån, men du måste veta om det är före- eller efter katalysatorn (upstream eller downstream) samt om det är Cylinderbank 1 eller 2 ..

Mvh

Tack så mycket. Angående lambasond så var de felkod på lambasonden. Nåt med nå värme fel pga lambasond typ. Måste kolla i papperet exakt vad de vad. Är de drygt och återgärda och dyrt ??

chryslerstratus
7 augusti 2012 · 440 Inlägg

Hej igen,

Det finns fler än en lambdasond, därför är det viktigt att veta felkoden då det beskrivs vilken utav dem det är. Är felsökningen gjord av Bilprovningen antar jag? Varav du fick nedslag på lysande motorlampa?

I USA på ebay.com är lambdasonder riktigt billiga och av bra kvalité, dom är OE dvs. plug-n-play, du behöver bara skruva bort den andra sensorn och dit med den nya. Eftersom din bil är såpass ny så tror jag inte det blir några problem att lossa den ev. defekta sensorn, så det går nog smidigt alltihopa.

Ett exempelpris på lambdasond, efter katalysatorn vid torpedväggen: Ca 300:- med frakten :

http://www.ebay.com/itm/Bosch-15511-Oxy … mp;vxp=mtr

Men som sagt, viktigt att veta den exakta felkoden.

P.S, får man vara nyfiken å fråga om oljan i automatlådan, blev det fel olja vid den vanliga servicen eller hur kom det i fel olja? smile

Mvh

LarssonSarah
7 augusti 2012 · 54 Inlägg

chryslerstratus skrev:
Hej igen,

Det finns fler än en lambdasond, därför är det viktigt att veta felkoden då det beskrivs vilken utav dem det är. Är felsökningen gjord av Bilprovningen antar jag? Varav du fick nedslag på lysande motorlampa?

I USA på ebay.com är lambdasonder riktigt billiga och av bra kvalité, dom är OE dvs. plug-n-play, du behöver bara skruva bort den andra sensorn och dit med den nya. Eftersom din bil är såpass ny så tror jag inte det blir några problem att lossa den ev. defekta sensorn, så det går nog smidigt alltihopa.

Ett exempelpris på lambdasond, efter katalysatorn vid torpedväggen: Ca 300:- med frakten :

http://www.ebay.com/itm/Bosch-15511-Oxy … mp;vxp=mtr

Men som sagt, viktigt att veta den exakta felkoden.

P.S, får man vara nyfiken å fråga om oljan i automatlådan, blev det fel olja vid den vanliga servicen eller hur kom det i fel olja? smile

Mvh

Tack så mycket för alla vettiga svar smile
Det är så att jag nyligen köpt bilen och min sambo gjorde en felsökning på bilen på sin MECA verkstad och där uppkom det både om lambasonden och att det var fel olja i bilen, så det måste troligtvis vara förra ägaren som hällt i fel olja, så typiskt!

chryslerstratus
7 augusti 2012 · 440 Inlägg

Hej,

Grattis till bilköpet! Riktigt fina bilar det där!

Återkom gärna med felkoden till lambdasonden, vore intressant att se vilken det där. Du kan även försöka att få fram koden på egen hand, bilen har en inbyggd självdiagnostik: Vrid tändningen till ON-ACC-ON-ACC-ON inom 5 sek, men vrid inte för fort. Avsluta i ON men starta inte bilen. Ev. felkoder kommer att visas i displayen för miltal. OBS, alla dörrar ska vara stängda när man provar detta.

Ang. oljan, då måste ni ha hittat ett kvitto/service på att det blivit fel olja? Har du köpt ATF+4 nu? Det går bra även om det inte står Mopar på dunken, så länge den är certifierad för ATF+4 så är den godkänd av Chrysler, det kan vara Red Line, Mobil 1, Castrol osv. även Biltema har sin ATF U som är godkänd för ATF+4.

Mvh

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang