Volvo 940 - Slipning, spackling och lackning

jag har aldrig spacklat eller hållt på med bilar. Men nu har jag bestämt mig för att försöka rädda bilen från rost på den volvo 940 jag använder. För säkerhets skull har jag införskaffat en bildörr som jag fick gratis av en närliggande bilverkstad. Den tränar jag på tills jag fått in tekniken och därefter kommer jag att börja köra "på riktigt". Samtliga bilder på en metallfärgad dörr är den som jag tränar på. När jag väl börjar på riktigt så är färgen på bilen Midnight Blue (kod 604) så ni kan känna igen på bilderna om jag bara över eller om jag spacklar på min bil.
  • 10 Följare
  • 8 128 Visningar
  • Uppdaterades senast 26 augusti 2012
eriksturesson
12 augusti 2012 · 32 Inlägg

Hej!

Jag är total nybörjare men har med hjälp av er här på garaget lärt mig i teorin hur man ska slipa, spackla och lacka om bilen när man vill ta bort rost.
Jag har påbörjat projektet (som det är för mig som aldrig hållt på med spackling eller bilar innan) och köpt in vad jag behöver på biltema.

Jag har även skaffat en överbliven bildörr att träna på, och det är vad jag håller på med just nu!
När jag spacklar och slipar så kommer det upp ny ren metall igen och jag undrar om man måste köra med rostskyddsprimer igen då? För det bör man ju göra på renmetall!

Dessutom, ska jag ha rostskyddsprimern över hela ytan isåfall? Dvs, även över det spackel som jag lagt på?
Se bild

Jag kan tillägga att jag gjort rent med limtvätt innan jag spacklade för att säkerställa att allt verkligen var rent.
Tror ni att det var en bra idé?
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182799/182799-398f0cca7165c2851f7a9ae81e7c0e16.jpg

Senast redigerat av eriksturesson (12 augusti 2012)

ahG16
16 augusti 2012 · 198 Inlägg

du kan spruta på rostskyddsprimer på metallen, sen slipa av det innan du lägger på primern sen! tänk på att när du slipar runt spacklet så slipa på en större yta och använd kloss, för annars kan det lätt bli en stor grop just där spacklet är! använd inte limrent utan förtunning! limrent kanske funkar men jag har aldrig sett ngn använda det... det du har slipat tycker jag ser bra ut, men testa att slipa över en större yta, och när du är nöjd och har fixat till skadan så kan du spruta en solid svart färg på och kolla om du har missat något, för då blir det lätt att göra om, alternativt att när du har sprutat på slipgrunden så kan du spruta vatten på dörren, låta den rinna av lite granna, sen kan du leta skador och även se om du har lyckats med bucklan! Hoppas infon var till någon hjälp, jag håller själv på med våtslipning just nu, sen blir det lack! smile

MVH Gabbe
Permanent fartblind
eriksturesson
17 augusti 2012 · 32 Inlägg

Okey tack! När jag slipar över en större yta så kommer det bli metallrent runtom spacklingen isåfall. Men det ska man räkna med då? så kör man bara rostskyddsprimer igen över allt?

Jag har tuvärr ingen slipkloss. Jag har en slipmaskin som har ett slippapper som ser ut som en triangel (90x90x90cm). Du tror inte den funkar da? hmm Eller borde jag köpa en slipkloss?

Jag har övat en hel del sen jag la upp bilden och jag blir inte riktigt nöjd med slutresultatet.
När jag lackar så blir det väldigt rinnigt på vissa ställen och jag vet inte riktigt hur jag ska få det att se jämt ut.

På samma bild som du kommenterat ovan ser resultatet ut såhär:

https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182799/182799-bba186da03857561ac95a7502a0ea642.jpg


Dels rinner lacken (jag har spraylack). Och dels har jag gjort för tjockt lager med spackel (Man kan se kanterna av spacklet). Observera att detta är en övningsdörr och första gången i mitt liv som jag gör sånna här saker.

Dörren som jag övar på har inget rost så jag tror att det blir en större grop ur min "riktiga" bildörr när jag tagit bort rosten på den. Nu kunde jag nämligen knappt spackla någonting alls för att jag inte hade någon rost att ta bort. Jag slipade ner dörren till metallrent och bankade med en hammare lite lätt för att simulera rost som jag tagit bort.

Senast redigerat av eriksturesson (17 augusti 2012)

HenkeK
17 augusti 2012 · 277 Inlägg

Vill du lära dig hur man gör så kolla här. Finns en hel bra att läsa smile

www.lackering.forum24.se/

ahG16
17 augusti 2012 · 198 Inlägg

eriksturesson skrev:
Okey tack! När jag slipar över en större yta så kommer det bli metallrent runtom spacklingen isåfall. Men det ska man räkna med då? så kör man bara rostskyddsprimer igen över allt?
ja det får du göra! men när du har slipat så att du känner att det är hyffsat rakt så kan du spruta på grundfärg på det och sen slipgrund, slipgrunden slipar du ner det allra sista så att du får en fin yta!

Jag har tuvärr ingen slipkloss. Jag har en slipmaskin som har ett slippapper som ser ut som en triangel (90x90x90cm). Du tror inte den funkar da? hmm Eller borde jag köpa en slipkloss?
jag tror du ska köra med kloss, det är svårt att få in känslan med en maskin tyvärr, jag har försökt med maskin men det går inte att få ett lika bra resultat när det är mycket lite kvar att slipa smile

Jag har övat en hel del sen jag la upp bilden och jag blir inte riktigt nöjd med slutresultatet.
När jag lackar så blir det väldigt rinnigt på vissa ställen och jag vet inte riktigt hur jag ska få det att se jämt ut.
mm, jag tror att du måste spruta på ett jämnt lager grundfärg över allt spackel och det plåtrena, sen slipgrund som du våtslipar med 400 papper och sen kan du spraya över det med lackfärg efter rengöring! smile
På samma bild som du kommenterat ovan ser resultatet ut såhär:

http://www1.garaget.org/gallery/images/183/182799/182799-bba186da03857561ac95a7502a0ea642.jpg


Dels rinner lacken (jag har spraylack). Och dels har jag gjort för tjockt lager med spackel (Man kan se kanterna av spacklet). Observera att detta är en övningsdörr och första gången i mitt liv som jag gör sånna här saker.
försök att slipa ut det mer, känn efter hela tiden, är spacklet för högt eller för lågt eller bra? och slipa stora ytor, det hjälper jättemycket! smile
Dörren som jag övar på har inget rost så jag tror att det blir en större grop ur min "riktiga" bildörr när jag tagit bort rosten på den. Nu kunde jag nämligen knappt spackla någonting alls för att jag inte hade någon rost att ta bort. Jag slipade ner dörren till metallrent och bankade med en hammare lite lätt för att simulera rost som jag tagit bort.

okej, ja men försök att jämna till rostlagningen innan du spacklar, för ju mindre spackel desto bättre! ett tips är att om du måste svetsa, ha ett motlägg på baksidan av ett tillplattat kopparrör som du pressar emot stället du ska svetsa! då slipper du slipa ner det och det blir jämnare yta! smile

MVH Gabbe
Permanent fartblind
eriksturesson
22 augusti 2012 · 32 Inlägg

Hej!

jag har börjat slipa på min bil nu på riktigt (övningsslipar inte längre)
Den första bilden i min tråd har jag slipat ner och gjort om så den ser snygg ut. Tack för era tips!

Men kolla här:
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182799/182799-c05c01ba4e3fb25dfec7455327c36095.jpg

Det är fortfarande rost kvar att slipa ner. Problemet är att rosten kommer från insidan och även om det inte syns på denna bilden så är det 2 hål genom dörren på nederkanten av dörren.

Jag är orolig för att (även om jag vet att man ska slipa ner plåtrent) jag slipar så mycket så att nederdelen ramlar av bilen om jag ska få bort all rost. Dessutom kommer jag inte åt på insidan även om jag har stålborstar av olika slag för att komma åt med. Se bild av insidan:
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182799/182799-302b07abcd1bab1eba3ba7862758ef6a.jpg

Tro det eller ej, men jag har slipat ganska mycket på insidan... Det är svårt att komma åt och om jag slipar ner allt blir det svårt att återskapa formen.. Plåten går upp som bokstaven J. Jag tror inte att jag kan återskapa rätt form med spackel.

Så... Jag undrar. Ska jag ändå slipa bort allt? Eller ska jag köra en "safety" eftersom dörren ändå är helt sönderrostad? Min tanke är följande:

1. Kör på rostätare. Det gör att rostet slutar bilda ny rost och den bildar en ny kemisk förening.
2. Kör på rostskyddsprimer
3. Spackla glasfiberspackel
4. Spackla finspackel
5. Filler
6. Lack

(Steg 2-6 gör jag alltid om jag ska ta bort rost, men jag kan vara lat denna gången och inte ta bort all rost och därför köra steg 1 i processen också). Vad tror ni? Jag vill inte att hela underdelen av dörren ska ramla av.

Man kan tänka att jag gör att dörren rosta sönder långsammare även om jag inte tagit bort all rosten (för det går typ inte om jag inte ska paja insidan av dörren)

Senast redigerat av eriksturesson (22 augusti 2012)

elgh33
23 augusti 2012 · 266 Inlägg

punktbläster och glasfiber spackel är väll de optimala för nederkanten igentligen, men jag har fixat sån rost som är på din nederkant me roterande stålborse på borrmaskin och glasfiber de håller än smile

Spacer.se - Sveriges största spacertillverkare
eriksturesson
26 augusti 2012 · 32 Inlägg

aa okey, skönt att höra smile. *
Jag har fixat allt nu. Jag är lite onöjd med resultatet men från ca 2m så ser man inte så tydligt att det är "lagat". Men tittar man nära ser man att det är ojämt

Henkix
30 april 2013 · 6 737 Inlägg

hur gick det för dej? tongue

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang