Volvo 940 - Slipning, spackling och lackning

jag har aldrig spacklat eller hållt på med bilar. Men nu har jag bestämt mig för att försöka rädda bilen från rost på den volvo 940 jag använder. För säkerhets skull har jag införskaffat en bildörr som jag fick gratis av en närliggande bilverkstad. Den tränar jag på tills jag fått in tekniken och därefter kommer jag att börja köra "på riktigt". Samtliga bilder på en metallfärgad dörr är den som jag tränar på. När jag väl börjar på riktigt så är färgen på bilen Midnight Blue (kod 604) så ni kan känna igen på bilderna om jag bara över eller om jag spacklar på min bil.
  • 10 Följare
  • 8 128 Visningar
  • Uppdaterades senast 26 augusti 2012
eriksturesson
12 augusti 2012 · 32 Inlägg

Hej!

Jag är total nybörjare men har med hjälp av er här på garaget lärt mig i teorin hur man ska slipa, spackla och lacka om bilen när man vill ta bort rost.
Jag har påbörjat projektet (som det är för mig som aldrig hållt på med spackling eller bilar innan) och köpt in vad jag behöver på biltema.

Jag har även skaffat en överbliven bildörr att träna på, och det är vad jag håller på med just nu!
När jag spacklar och slipar så kommer det upp ny ren metall igen och jag undrar om man måste köra med rostskyddsprimer igen då? För det bör man ju göra på renmetall!

Dessutom, ska jag ha rostskyddsprimern över hela ytan isåfall? Dvs, även över det spackel som jag lagt på?
Se bild

Jag kan tillägga att jag gjort rent med limtvätt innan jag spacklade för att säkerställa att allt verkligen var rent.
Tror ni att det var en bra idé?
https://www1.garaget.org/gallery/images/183/182799/182799-398f0cca7165c2851f7a9ae81e7c0e16.jpg

Senast redigerat av eriksturesson (12 augusti 2012)

ahG16
16 augusti 2012 · 198 Inlägg