Eunos Roadster 1.8l -96, kompressormatad tjejbil med bankörning som fokus.

Projekttråd över vad som händer med sveriges tjejigaste tjejbil. Kompressormatad etanoldrickare som ständigt genomgår uppgraderingar och förbättringar, med målet att skapa min perfekta leksak.
  • 372 Följare
  • 634 337 Visningar
  • Uppdaterades senast 2 november 2019
Fredrik_Rangert Egenföretagare
5 september 2016 · 999 Inlägg

razpataz skrev:
Och nu... DET HAR HÄNT!
Har uppdaterat DHL 20-30 gånger om dagen senaste veckan, och som ni såg så var paketet i Danmark.
Imorse berättade frugan att hon tänkte att vi skulle åka till IKEA. Jag berättade vänligt med bestämt att nej, det är paket-vaka. När det är paket på gång så åks det ingenstans. Då sitter man i köket och väntar.
(Ja, jag är lite skadad, och ser verkligen fram emot paket..)
Trodde väl att det skulle komma runt lunch någon gång, men imorse när jag satt och åt frukost med småtöserna så såg jag något gult skimra i köksfönstret...
Kunde det..?
Men, inte redan väl..?

JODÅ! Ynglingen iförd gul dränk, låt oss kalla honom Jesus, kom vandrande upp längs gången, hållandes mitt paket som om det vore den heliga gralen.
Extas. Jag visste inte hur jag skulle hantera situationen, men sprang till dörren, skrev på snabbt och gick in till matbordet:

Vad händer om du får en utrikessändning som ska levereras av PostNord? Då måste väl sammanbrottet vara nära hmmlol

Hände mig flera gånger i sommar att jag paketvakade helt i onödan, då Posten helt enkelt bara drar förbi ibland och eventuellt slänger en avi i lådan i farten roll

razpataz Halvglad semi-amatör.
18 oktober 2016 · 600 Inlägg

Godspeaker skrev:
... så det var därför det var olja i ficklampan i garaget. ... och på golvet, bänken, och i 10 verktyg tongue

btw, kollade på varvet från Knutan igen; Det ser helt otroligt lugnt och kontrollerat ut. Inget vevande med ratten eller vilt stampande på pedalerna.
Bilen ser ut att gå som på räls smile

Det var kanske lite oljigt... men det var sp när jag kom... wink
Och ja, bilen är löjligt välbalancerad, men där körde jag långt, långt ifrån gränsen också.
På full attack kommer det vevas desto mer smile

Per-Hakansson skrev:
Vart har du köpt musik/media spelaren????
Rolig tråd förövrigt!

Tack! Det är en billig grej från ebay, släng iväg ett pm så kan jag leta reda på en länk smile

FredrikRangert skrev:
Vad händer om du får en utrikessändning som ska levereras av PostNord? Då måste väl sammanbrottet vara nära hmmlol

Hände mig flera gånger i sommar att jag paketvakade helt i onödan, då Posten helt enkelt bara drar förbi ibland och eventuellt slänger en avi i lådan i farten roll

Jadu... Dom ger mig gråa hår och nervösa sammabrott. Ständigt hmm



Hallå!
Tänkte bara skriva att jag lever. Typ.
Har en massa att skriva, men bytte jobb för en månad sedan, och har sen dess haft fullt upp och varit för trött för att orka skriva ner alla dumheter man sysslat med under hösten.
Men, jobbet i sig är ett väldigt bra jobb som öppnar helt nya dörrar i bygget av tampongen, så framtiden är minst sagt spännande.
Tills vidare, fridens liljor brothermandudes, BYGGSÄSONGEN BÖRJAR NU!

Honda Accord Type-S Tourer "Banzai-blöjan" (2007)
Eunos Roadster 1.8SC "kamikaze-tampongen" (1996)
Daugaard
18 oktober 2016 · 244 Inlägg

Lycka till i vinter!

razpataz Halvglad semi-amatör.
6 november 2016 · 600 Inlägg

Daugaard skrev:
Lycka till i vinter!

Tack detsamma! Vi möts på banan igen under 2017, sugartits!


Sådär ja.
Tummen ur rumpan, slarvigt avsköljd under ljummet vatten och avtorkad på byxorna.
Dags att komma ikapp i uppdateringarna.
Börjar med 27:e augusti, även av frugan kallad dagen "DU ÅKER INTE IVÄG OCH KÖR RÄÄJSING FRANS, FÖR IMORGON HAR VI 40 GÄSTER!"
Vi kan kalla det dagen då jag åkte iväg och körde räjsing...

Åkte iväg tidigt för sprintcup i Furulund, där jag ställde upp med gatdäck för att... Det är ganska kul. Och betydligt billigare att elda upp gatdäck än dyra R-däck.
Sen har jag och en annan vän en liten battle. Väldigt olika byggen, men samma gatdäck. (Bridgestone Potenza RE002.)
Så vi skulle helt enkelt se vem som var snabbast, under hyfsat jämna förhållanden.

Och för att summera, dagen gick riktigt bra.
Var inte bara snabbast på gatdäck under dagen, utan lyckades även spöa killarna på R-däck med nästan två sekunder i tävlingen. Det var gött, och extra gött är att jag lyckades sätta dom tre snabbaste tiderna under de tre tävlingsreporna, och förbättrade mig genom alla tre, istället för att köra snabbt på träningen, och sen vara nervös i tävlingsreporna. Det var riktigt gött!

Ett par bilder från dagen:
http://i.imgur.com/1bqxl80.jpg

http://i.imgur.com/D6Yckhk.jpg
Önskar att jag hade filmat, men på tok för mycket adrenalin hela dagen för att komma ihåg det.
Men kul var det, och jag och bilen började här bli riktigt bra kompisar!

Sen så fick jag även paket någonstans i slutet av augusti/början av september:
http://i.imgur.com/sp08zDV.jpg
Minns inga riktiga detaljer för att kunna skriva en recension, men jag var nog glad. Som vanligt.
Typ som ett barn. På julafton. Efter 3kg godis. Och crack.

Och i paketet?
http://i.imgur.com/Er7Bo3K.jpg
En ny, heavy duty växelspaksdamask.

Skälet till att jag blev så glad var för att en original ser ut såhär efter något år:
http://i.imgur.com/uPBk7QK.jpg
Och det är ganska värdelöst i en bil där man inte kan öppna rutorna, och har satt igen ventilationshålen med mätare. Det blir varmt. Mycket varmt.
Och då en smått episk roadtrip var på gång (ja, nästa uppdatering.) var den ganska viktig.

Och, i bilen blev det så här:
http://i.imgur.com/tQgraiS.jpg
Väldigt, väldigt trevlig, och mycket av värmen och resten av skiten höll sig utanför bilen.
Liten sak, men viktig sak. Och jag gillar oldschool-designen...

Och som en buildup inför nästa uppdatering:
Ni minns den där slangen som jag lagade för att servon skulle sluta läcka?
Ja.. Den där tråkiga under kompressorn. Den slutade läcka. Ungefär lika mycket som politiker sluta ljuga inför ett val. Och lika mycket som militanta feminazister gillar män.
Typ inte alls. Och detta leder som sagt in oss på nästa uppdatering, som blev en smått roadkill-inspirerad resa genom sverige på väg mot en trackday...

Ja. Nu är jag iallafall igång med att komma ikapp.
Nästa uppdatering kommer delas upp i två delar, för att inte totalt tråka ut er.
Fridens liljor brothermandudes!

Honda Accord Type-S Tourer "Banzai-blöjan" (2007)
Eunos Roadster 1.8SC "kamikaze-tampongen" (1996)
Bennybira
7 november 2016 · 480 Inlägg

need
more
updates



NOW

Fiat 127 (1977)
Niippee
7 november 2016 · 110 Inlägg

Satan vilken schysst ratt! vad heter den?

jenstornqvist
7 november 2016 · 108 Inlägg

"Börjar med 27:e augusti, även av frugan kallad dagen "DU ÅKER INTE IVÄG OCH KÖR RÄÄJSING FRANS, FÖR IMORGON HAR VI 40 GÄSTER!"
Vi kan kalla det dagen då jag åkte iväg och körde räjsing..."

Resten av huset frågade varför jag satt och gapskrattade som en idiot i cirkus 30 sekunder.

Underbara updates som vanligt, kul att det gått så bra för dig!

Blir det vinterförvaring av bilen eller är det "bilar ska brukas"-mentaliteten?

swingminx
7 november 2016 · 143 Inlägg

Var köpte du växelspaksdamasken ifrån?

The One Who Saves He Haves
razpataz Halvglad semi-amatör.
15 november 2016 · 600 Inlägg

Bennybira skrev:
need
more
updates



NOW

Yes sir!

Niippee skrev:
Satan vilken schysst ratt! vad heter den?

Nardi Deep Corn. Utan tvekan världens bästa ratt. Akta dig bara för kopiorna, dom är värdelösa smile

jenstornqvist skrev:
"Börjar med 27:e augusti, även av frugan kallad dagen "DU ÅKER INTE IVÄG OCH KÖR RÄÄJSING FRANS, FÖR IMORGON HAR VI 40 GÄSTER!"
Vi kan kalla det dagen då jag åkte iväg och körde räjsing..."

Resten av huset frågade varför jag satt och gapskrattade som en idiot i cirkus 30 sekunder.

Underbara updates som vanligt, kul att det gått så bra för dig!
Blir det vinterförvaring av bilen eller är det "bilar ska brukas"-mentaliteten?

Haha, önskar att frugan också hade skrattat när jag åkte iväg där på morgonen... smile
Bilen kommer som vanligt att rivas för ombyggnation nu under vintern.
Önskar jag hade tid att köra, men det är svårt att både bygga och köra samtidigt hmm

swingminx skrev:
Var köpte du växelspaksdamasken ifrån?

Oj, inte en aning. Hittar inget kvitto på den, men tror det var någonstans i staterna.
Beställer så mycket, och från så många olika ställen att det är svårt att hålla reda på allt smile


Sådärja.
Dags att komma ikapp lite mera, för nu börjar det ramla in paket inför vinterns ombyggnationer.
Börjar där vi slutade.
Min servo. Den som jag kämpade som ett sär för att fixa.
Var så att den läckte lite. Har gjort det väldigt länge. Sen började den läcka mer.
Sen "lagade" jag den som ni sett här... Och fyllde upp med olja.
Det resulterade i en enormt stor pöl på parkeringen här utanför. Och på jobbet. Och överallt där jag parkerade. Inte riktigt optimalt, speciellt inte när det var en ny körning på gång.
Planen var att åka upp med bröderna toasted och godspeaker och köra Kinnekulle den 11:e september, men ville ogärna åka dit med denna lösning:
http://i.imgur.com/NkzcIA6.jpg
Ja.. Det är en blöja.
Problemet hade lokaliserats, något vid servotanken läckte.
Bytte man bara blöjan varannan dag så fungerade det bra, men att fastna med en oljig blöja i besiktningen på Kinnekulle.. Visst, jag har en förmåga att kunna snacka en del strunt, men att försöka snacka sig förbi blöjan. Njea.
Och tid att undersöka problemet och åtgärda det innan avfärd fanns inte..

Så, en plan började gro.
Åkte och köpte 2l servoolja på lokala F&F-butiken.
Tog 10 blöjor från nyaste lillbajsen.
Sen, lördagen den 10:e September åkte jag ner i garaget, mötte upp bröderna och började packa bilen:
http://i.imgur.com/UgrSIRa.jpg
Fick in det mesta, men stort tack till toasted som lastade allt övrigt i sin egen bil, då han var smart nog att traila upp.

Och planen?
Planen var här att åka en timme före bröderna, svänga inom Kungälv och riva kamrat Frankenbergs bil och stjäla hans servosystem lite kvickt, sen hoppas att allt var tätt och sen köra ikapp bröderna lagom till Kinnekulle Camping.
Kändes lite risky, men sadlade tampongen och körde norrut.

Jag har nämnt att jag hade lite styva motorkuddar?
Tog mig till hallandsåsen, där fick jag stanna första gången. Det vibrerar...lite.
Så "lite" att högerfoten domnar bort. Stannade och gick runt lite för att få tillbaka känseln, och passade på att fylla på med lite servoolja.
So far, so good.

För att korta ner historian lite så rullade det vidare efter det, med ett par stopp till för att skaka liv i fötterna och äta snickers:
http://i.imgur.com/nUSEtif.jpg
Bilen fungerade i övrigt bra, med hörselkåpor och ljummen snus glömmer man snabbt att man sitter i en bil utan AC, fastbultade rutor, mätare i friskluftsutblåsen och komfort som går att jämföra med att sitta i en torktumlare fylld med sten, rullandes nerför en backe..

2-3 timmars resa, och äntligen nådde jag Kungälv.
Körde in bilen i Frankenbergs (ralf här på g.org) garage och började slita i bitarna:
http://i.imgur.com/s4zjOIs.jpg

http://i.imgur.com/fkGMutc.jpg
Efter att ha bränt sönder armarna på kylare, bränt fungrarna på kompressorn och fått olja på kläderna hittades banditen:
http://i.imgur.com/SN2uvBB.jpg
Lite svårt att se, men ena anslutningen där hade böjt sig och spruckit, och därifrån pissade det olja.
Här började man få upp hoppet, kanske skulle man inte köra 46 mil i onödan!
Monterade dit Frankenbergs servoprylar, snackade skit, ljög lite om hur fräsiga våra bilar är, bytte lite kakor mot matolja och sås (ja... fråga inte. Vi gör sånt när vi träffas.) så backades tampongen ut, och jag var åter tillbaka på vägen. (Nej, vi kollade aldrig om det fortfarande läckte. Det är ju fegt.)

Dundrade vidare norrut, nu med riktigt värkande rygg och helt döda fötter, men vid gott mod.
Enligt beräkningarna skulle jag, även fast stoppet i Kungälv tagit mycket längre tid än beräknat, kunna hinna ikapp bröderna som körde 80 km/h med släp.
Tog några knasiga småvägar (jag vill inte kalla dom frifarts-vägar då jag verkligen inte uppmuntrar folk till att köra över rådande hastighetsbegränsning, men vissa vägar har en förmåga att gå snabbare än andra.) och se på fan, efter 1-2 timmar så nådde jag Kinnekulle Camping, och där vid incheckningen hade bröderna precis ankommit!

Och bilen? Den fungerade. Den lite halvdanna idén att åka 30 mil för att eventuellt kunna laga ett fel, och sen köra 16 till med ett oprövat system hade gått i lås. En satans seger. Då mådde man bra!

Dagen avslutades vid stugan:
http://i.imgur.com/erybILT.jpg

http://i.imgur.com/mrZ9Jms.jpg
Ett par öl, grillat kött och allmänt ljug med ustikt över Vänern.
Kunde inte bli så mycket bättre. En perfekt dag i bilvärlden, och då hade man inte ens tagit sig till banan än.
(Gossen på bilden är btw broder Godspeaker. Jag är mycket yngre och sötare, jag lovar.)

Det var del 1. Får som sagt dela upp detta för att inte trötta ut er helt med ett gigantisk inlägg.
Fortsättning följer brothermandudes, och snart är vi ikapp och kan börja köra paketöppning och ombyggnation.
Fridens liljor!

Eunos Roadster 1.8SC "kamikaze-tampongen" (1996)
Honda Accord Type-S Tourer "Banzai-blöjan" (2007)
Bennybira
16 november 2016 · 480 Inlägg

Utan att låta för "fanboy"-ig (jo egentligen vill jag det)
Bästa tråden på Garaget? yikes

Fiat 127 (1977)
razpataz Halvglad semi-amatör.
17 november 2016 · 600 Inlägg

Bennybira skrev:
Utan att låta för "fanboy"-ig (jo egentligen vill jag det)
Bästa tråden på Garaget? yikes

Hahaha, det värmer att höra att du gillar tråden!
Gillar att skriva, och kul om det uppskattas också smile



Ja, del två av av två. Dvs andra delen.
Vi avslutade ju förra med att det dracks ett par öl och åts lite grillat kött.
Efter att det var gjort så kom farbror Daugaard förbi och ljög lite med oss, det var väldans trevligt.
Sen sova. 3 fullvuxna (eller ja, två och en halv. Jag är varken lika lång eller korpulent som mina bröder. Kom ihåg, jag är ju ung och förjävla söt fortfarande..) män i en stuga på ca 3m2.
Det luktade död nät man vaknade vill jag lova.

Så, linkade iväg och gör det man gör på camping:
http://i.imgur.com/am8e96k.jpg
Morgonbajs. Den första av många. I vanliga fall bajsas det väl 3-4 gånger på morgonen, men nu var det nervositetsbajs blandat med den ytterst tvivelaktiga kosten dagen innan, så lägg till 2-3 gånger.
Write that down.

Sen tillbaka till stugan. Går ett par varv runt bilen.
Något kändes konstigt. Något kändes främmande.
La mig ner, och såg då detta:
http://i.imgur.com/jx2ee6A.jpg
Sneaky som fan. Svår att se. Någon ninja måste ha smugit dit dekalen på natten...
Men, det är ju en tjejbil. Den fick sitta kvar.

Efter det, lastning:
http://i.imgur.com/8EsjCYK.jpg

http://i.imgur.com/ZPiLDD6.jpg
Tre bröder, tre väldigt olika bilar, en gemensam kärlek till bilar.

Det regnade en del, men vi körde i stilla mak mot banan.
Där byttes det till R-däck:
http://i.imgur.com/LwFQV6z.jpg
... och sen den fruktade besiktningen...
Ingen blöja, inget läckage, Grön flagg, full patte, räääääjsing!

Några lösa bilder från körningen:
http://i.imgur.com/hquW5LT.jpg

http://i.imgur.com/MhwbkNx.jpg

http://i.imgur.com/x7XtLaS.jpg

Och ett litet videoklipp:


(Tyvärr filmades det inget inifrån bilen, vilket jag ångrar. Som fan.)

För att sammanfatta dagen.
Regn. Massa regn.
På Kumho Ecsta V70A betyder det halt, men ruskigt lärorikt!
Framåt eftermiddagen kom dock solen, och fick då ~25 varv i torrt.
Hade som målsättning att köra under 1.04.
Första gången på banan, och enbart min tredje trackday.
Fick enbart tre hyfsat fria varv, men klockade in på 1.01.57!
En tid jag är riktigt, riktigt nöjd med. Fruktansvärt nöjd.
Tyvärr började ett hjullager säga upp sig och skulle även vara flaggvakt, och med drygt 40 mil hem igen kändes det vettigt att nöja sig med den tiden.
Skulle säkert hunnit ner på 1.00.xx, men ibland är det vettigt att kyla sig själv samt bil och faktiskt kunna köra hem.. Även om man egentligen inte ville annat än fortsätta köra sista timmen..
Lutar starkt åt att traila nästa säsong. Dels börjar bilen bli för extrem för att jag ska orka köra långt (... och jag för gammal och sliten..), och sen är det gött att kunna ge allt och bara kunna lasta upp den och köra hem ifall man råkat köra sönder.

Bilen går iallafall som en dröm. Den var utan tvekan kapabel till att klara 59.xx, och nästa säsong är det just under minuten som är målet. Siktet är på 58.xx med ny setup, men första målet är 59 smile

Ja, det var slutet på del två.
Resan hem gick smärtfritt, låg och körde karvan med bröderna i 80km/h. Inget intressant.

Nu är vi nästan ikapp!
Snart ska det byggas. Snart...
Fridens liljor brothermandudes!

Eunos Roadster 1.8SC "kamikaze-tampongen" (1996)
Honda Accord Type-S Tourer "Banzai-blöjan" (2007)
razpataz Halvglad semi-amatör.
19 november 2016 · 600 Inlägg

Dåså.
Sista korta updaten innan vi är ikapp.
Har ju suttit och gnällt om min servo nu ett par inlägg, likt en vänsterpartist gnäller om att det är orättvist att man inte kan få baotamycket pengar utan att arbeta. OCH A-KASSEBLANKETTEN ÄR JU SVÅR ATT FÖRSTÅ!
... suck. Jag ska vara bättre än den gnälliga, arbetsskygga vänstern. Jag lovar. Mindre gnäll.

Skälet till att servon fått sitta kvar är för att kompressorn krävt det. Inte funnits några remmar till den som varit tillräckligt korta för att kunna köra utan, men nu har det kommit en lösning på det problemet, men mer om det senare.
Har dock börjat förbereda lite för det.
Åkte förbi kamrat Robert för någon månad sedan, och han hade en del gamla NA-prylar liggandes från hans tävlingstid.
Rotade runt lite i lådor och vrår, och hittade ett par guldkorn:
http://i.imgur.com/tN2yzCe.jpg
2st bättre begagnade främre hjulhubbar, perfekt då jag körde sönder en på Kinnekulle, och extra perfekt då det är förbrukningsvaror på dessa bilar om man kör dom på bana.
Sen, 1st styrväxel med servo blockerad, och svetsad för att ta bort flex. Awesome!
Så nu ska vi bara vänta på paketen som bör trilla in i början av veckan, sen kan bygget börja på allvar.
Ska dock ner tillgaraget imorgon för första gången på två månader och börja på lite andra viktiga saker, så om jag kommer ihåg att fota kommer det en nutidsuppdatering i dagarna.
Jag är pepp! Äntligen får man bygga igen!
Fridens liljor brothermandudes!

Senast redigerat av razpataz (19 november 2016)

Eunos Roadster 1.8SC "kamikaze-tampongen" (1996)
Honda Accord Type-S Tourer "Banzai-blöjan" (2007)
Curse
19 november 2016 · 686 Inlägg

När tid finnes Helige Frans. Kan du ta lite detaljerade bilder på styrväxeln. t.ex art.nummer och modifieringar? Märkte i min gtx att servopumpen rövar en gnutta effekt. Tänkte att om man får bort det + vikten av slangar och rör o behållare vinner vikt + utrymme + en gnutta effekt. Anledningen till att jag märkte det är att jag justerade tändningen (för att se märkningarna i 323:an måst man ha bort servoremmen) var ute o provkörde, märkte ingen skillnad i styrningen vid fart utan servo.

Mazda 6 "MPS" (2006)
razpataz Halvglad semi-amatör.
21 november 2016 · 600 Inlägg

Curse skrev:
När tid finnes Helige Frans. Kan du ta lite detaljerade bilder på styrväxeln. t.ex art.nummer och modifieringar? Märkte i min gtx att servopumpen rövar en gnutta effekt. Tänkte att om man får bort det + vikten av slangar och rör o behållare vinner vikt + utrymme + en gnutta effekt. Anledningen till att jag märkte det är att jag justerade tändningen (för att se märkningarna i 323:an måst man ha bort servoremmen) var ute o provkörde, märkte ingen skillnad i styrningen vid fart utan servo.

Javisst kan jag det, men tror tyvärr inte det kommer hjälpa dig med artileknummer då min bil är högerstyrd, och styrväxlarna skiljer sig mellan höger och vänsterstyrt.
Men att ta bort servon är vettigt, stjäl bara effekt och förstör feedbacken i styrningen.
Har man inte gröt i armarna är det bara att göra! smile


Så..
Jag kan knappt tro det, men det har hänt.
Jag har faktiskt orkat åka till garaget för att skruva på tampongen!
Började med att snabbt byta olja på banzai-blöjan, sen lyftes taket av på skithögen:
http://i.imgur.com/1IkI1YI.jpg
Var ju faktiskt ganska prydligt här, men.. Det är ju jättemånga, jätteonödiga saker man inte behöver.

Så tog fram en medelstor hammare, diverse bryt&bänd-verktyg och några hylsor, och helt plötsligt såg det ut som att bilen varit ute och supit:
http://i.imgur.com/mIjcVR4.jpg

Ja... och sen var det bara att fortsätta:
http://i.imgur.com/HwxRXTi.jpg

http://i.imgur.com/vYN7Y2g.jpg
Lite bättre.
En del saker kommer monteras tillbaka. En del saker kommer modifieras.
Mycket kommer lättas, och en hel del saker kommer att kastas åt helvete.

Kastade upp mattan (ni som följt tråden länge vet att det bara är yttersta filtmattan som legat kvar, de två lagrena med isolering inunder har varit borta länge) på vågen, tillsammans med något ytterst onödigt fäste:
http://i.imgur.com/iVAeP7g.jpg
2978g, och då är vi uppe i 54.714g sen jag började väga 2013.
(och åter igen, ni som läst länge vet att det försvann någonstans mellan 40-80kg innan dess.)
Denna säsong ska vi hitta mycket vikt. Ska bli riktigt intressant att se vad den väger på cornerweighten till våren. Kommer även tillkomma lite saker i vinter, men då är det ju extra viktigt att banta den så att man inte lägger till mer än man tar bort. Det är ju liksom helt galet dumt att göra så smile

Tänkte egentligen lägga till en paketöppning här, men sparar lite på det.
Man kan iallafall säga att det börjar ramla in saker:
http://i.imgur.com/Gcstmdk.jpg
Tre (3!) paket trillade in idag! Helt bananas!
Och jag kan lova att det inte är en kinesisk ripoff-fälg i ena paketet, även om det är en sån kartong.
Men, det är runt... Mer om det senare smile

Fridens liljor brothermandudes, byggsäsongen är igång på riktigt!

Senast redigerat av razpataz (21 november 2016)

Eunos Roadster 1.8SC "kamikaze-tampongen" (1996)
Honda Accord Type-S Tourer "Banzai-blöjan" (2007)
Curse
22 november 2016 · 686 Inlägg

razpataz skrev:

Curse skrev:
När tid finnes Helige Frans. Kan du ta lite detaljerade bilder på styrväxeln. t.ex art.nummer och modifieringar? Märkte i min gtx att servopumpen rövar en gnutta effekt. Tänkte att om man får bort det + vikten av slangar och rör o behållare vinner vikt + utrymme + en gnutta effekt. Anledningen till att jag märkte det är att jag justerade tändningen (för att se märkningarna i 323:an måst man ha bort servoremmen) var ute o provkörde, märkte ingen skillnad i styrningen vid fart utan servo.

Javisst kan jag det, men tror tyvärr inte det kommer hjälpa dig med artileknummer då min bil är högerstyrd, och styrväxlarna skiljer sig mellan höger och vänsterstyrt.
Men att ta bort servon är vettigt, stjäl bara effekt och förstör feedbacken i styrningen.
Har man inte gröt i armarna är det bara att göra! smile


Så..
Jag kan knappt tro det, men det har hänt.
Jag har faktiskt orkat åka till garaget för att skruva på tampongen!
Började med att snabbt byta olja på banzai-blöjan, sen lyftes taket av på skithögen:
http://i.imgur.com/1IkI1YI.jpg
Var ju faktiskt ganska prydligt här, men.. Det är ju jättemånga, jätteonödiga saker man inte behöver.

Så tog fram en medelstor hammare, diverse bryt&bänd-verktyg och några hylsor, och helt plötsligt såg det ut som att bilen varit ute och supit:
http://i.imgur.com/mIjcVR4.jpg

Ja... och sen var det bara att fortsätta:
http://i.imgur.com/HwxRXTi.jpg

http://i.imgur.com/vYN7Y2g.jpg
Lite bättre.
En del saker kommer monteras tillbaka. En del saker kommer modifieras.
Mycket kommer lättas, och en hel del saker kommer att kastas åt helvete.

Kastade upp mattan (ni som följt tråden länge vet att det bara är yttersta filtmattan som legat kvar, de två lagrena med isolering inunder har varit borta länge) på vågen, tillsammans med något ytterst onödigt fäste:
http://i.imgur.com/iVAeP7g.jpg
2978g, och då är vi uppe i 54.714g sen jag började väga 2013.
(och åter igen, ni som läst länge vet att det försvann någonstans mellan 40-80kg innan dess.)
Denna säsong ska vi hitta mycket vikt. Ska bli riktigt intressant att se vad den väger på cornerweighten till våren. Kommer även tillkomma lite saker i vinter, men då är det ju extra viktigt att banta den så att man inte lägger till mer än man tar bort. Det är ju liksom helt galet dumt att göra så smile

Tänkte egentligen lägga till en paketöppning här, men sparar lite på det.
Man kan iallafall säga att det börjar ramla in saker:
http://i.imgur.com/Gcstmdk.jpg
Tre (3!) paket trillade in idag! Helt bananas!
Och jag kan lova att det inte är en kinesisk ripoff-fälg i ena paketet, även om det är en sån kartong.
Men, det är runt... Mer om det senare smile

Fridens liljor brothermandudes, byggsäsongen är igång på riktigt!

Ja jävlar. Så långt tänkte int min hjärna då att din söta bil är högerstyrd.

Mazda 6 "MPS" (2006)
razpataz Halvglad semi-amatör.
23 november 2016 · 600 Inlägg

Sådär ja.
Paketöppnardags!
Som vanligt strulade det en hel del med dessa paket, men allt kom fram, och hyfsat i tid.
Hade t.o.m tur i måndags, städerskan som var hos och körde julstädningen tog emot två av paketen, så behövde inte ens bli arg över att idioterna försöker lämna ut paket när vanligt folk jobbar.

Så, vi börjar med ett litet:
http://i.imgur.com/O4gpBdu.jpg
Storlek: 5/10. Långt och smalt. Dock längre än andra långa och ibland smala saker.
Vikt: 8/10. Lätt. Och i detta fall är det en bra sak.
Upphetsning: 3/10. Inget kittlande, men ett måste för nästa säsong.
Bubbelplast: 0/10...

Och i paketet:
http://i.imgur.com/ma4IWPT.jpg
Sorry... Var inte mer spännande än såhär..
Krängningshämmarstag med stabiliseringsblock.
Problemet med dessa bilar om man kör jättetjûck krängningshämmare fram är att infästningarna sviktar, och efter ett tag går dom av. Och ja, jag kör den grövsta som finns..
Har under året undvikit att köra över kerbs på bana just av den anledningen, men nu är det problemet snart botat, och nästa år kan man börja köra fullt ut!

... och sen var det paket nummer två:
http://i.imgur.com/rHHYFU4.jpg
Storlek: 8/10. Ganska exakt stort nog för att rymma en fälg i 16x7.
Vikt: 8/10. Återigen relativt lätt, men även denna gång är det positivt.
Upphetsning: 2/10. Jag har fått och bytt många såna här på denna bilen..
Bubbelplast: 9/10. En väldans massa stora bubblor!
Även något kilo med strimlat papper, som frugan blev överlycklig över att det hamnade överallt i vårt nystädade hem. Eller, vänta nu. Det var nog tvärt om. Hon blev nog inte alls så glad.

Och i detta paket:
http://i.imgur.com/FkeZLQP.jpg
Soppafilter...
Och 3-puckad keramisk koppling med tryckplatta från Exedy.
http://i.imgur.com/YdVZVq2.jpg
Lite fräsigt ändå.
Kört med en Exedy stage 1 i tre säsonger nu, och den har hållit förvånansvärt bra.
Inte alls speccad för effekten jag har, men har utan att klaga överlevt misshandel efter misshandel.
Dock har den slirat ett par gånger dagen efter konbana/bana, så kände att det var dags att byta.
Inte heller denna är speccad för min effekt, men om en stage 2 hållit 3 år, tycker jag att denna Stage 2 borde hålla iallafall denna säsongen ut...
Utbudet är tyvärr inte så stort när man kör svänghjul och koppling till en 1.6.a (mindre och lättare svänghjul samt kopplingspaket), men det ska förhoppningsvis fungera bra smile

Och ja, det var ju ett tredje paket.
(och egentligen ett fjärde, men mitt paket behöver vi inte prata om nu. Har en riktigt mustig mustasch denna månaden, så får ändå inte använda det paketet. No sex november...)
Glömde bort att fota det tredje, men innehållet kan man se till höger på denna bild:
http://i.imgur.com/xlwxOY9.jpg
Frihjul och lite annat för att bygga om nuvarande remspännare  till kompressorn för att fungera utan servo. Ganska ointressant, men väldigt, väldigt efterlängtat.
Nu kan man äntligen kasta servon i soporna!

Fick även lite serviceprylar och annat krimskrams, men det fick ligga kvar i lådorna.
Nu börjar det iallafall komma hem saker för att föra bygget i rätt riktning, och det är skönt.
Har lite mer saker på väg hem, men mer om det i framtiden.
Nu närmast ska inredningen göras klar, och det är en hel del arbete där...
Tills vidare, fridens liljor brothermandudes!

Honda Accord Type-S Tourer "Banzai-blöjan" (2007)
Eunos Roadster 1.8SC "kamikaze-tampongen" (1996)
razpataz Halvglad semi-amatör.
28 november 2016 · 600 Inlägg

Sådär.
I lördags berättade jag för frugan att jag ville ha en romantisk hemmakväll.
Hon blev först glad, tills hon insåg att jag tänkte mig en romantisk hemmakväll, fast i garaget, lyssnandes på könsrock, kliandes på pungen och skruvandes på tampongen.
Knasigt hur olika tolkningarna på "romantisk hemmakväll" kan vara.

Anyhow.
Började med att avlägsna mer saker:
http://i.imgur.com/0EmGa6K.jpg
Interiörbelysning i rutramen och plasten som sitter där rök först.
Men... Vitt inne i en bil är ju inte så fancy.
Dels är det vitt, och det är ju inte ens i närheten av mattsvart.
Och sen är vitt sjukt jobbigt för ögonen.

Så, maskering:
http://i.imgur.com/A42GDgW.jpg
... och färg:
http://i.imgur.com/Q8lREOx.jpg
Nu luras man lite av ljuset, men blev riktigt trevligt i verkligheten.
Ser hyfsat original ut, utan att vara original.
Bara för att man rensar bilen måste den ju inte vara ful, right? Right. Jag gillar't!

Efter det så slet jag ut den knasiga mattan dom gömt bakom instrumentpanelen.
(på bilden ovan är redan det mesta av den borta.)
Det var jättetråkigt. Och med jättetråkigt så menar jag extremt tråkigt.
Man skulle haft små, söta japanska händer, istället för skandinaviska potatisplockarfingrar.

Planen efter det var att börja rensa kablage, men skulle ge banzai-blöjan lite nya tändstift och en AUX-adapter också, så stoppade här och kastade upp dagens fångst på vågen:
http://i.imgur.com/7agauod.jpg
2465g, det betyder 57.179g viktminskning sen jag började räkna "många bäckar små" 2013. Det tar sig!

Nästa gång ska elsystemet börja trimmas ner, och denna ska få en del kärlek:
http://i.imgur.com/huvxxwc.jpg
Men, mer om det senare.
Nu till helgen ska jag och frugan åka norrut till Hufvudstaden för att kolla på musikal (ja, jag kör tjejbil. Jag kan gå på musikal. Även om det egentligen var frugan som betalade för att få med mig. Jag lovar! ...)
Har även nyligen, ganska precis samtidigt som detta inlägg beställt något nytt roligt också.
Hoppas få hem den/det innan jul. Då blir jag glad, och det är ju bättre än att bara vara bitter.
Fridens liljor brothermandudes!

Honda Accord Type-S Tourer "Banzai-blöjan" (2007)
Eunos Roadster 1.8SC "kamikaze-tampongen" (1996)
Stol3n_Identity så äre!
29 november 2016 · 872 Inlägg

Vart bra med svart färg runt rutramen. Dock undrar jag, väger inte färg en massa extra gramm? eller kanske fimpa rutramen helt för att hålla ner vikten! big_smile

Här har du en inspirationsbild som jag hittat på Mighty Internet för ett tag sen! big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/200/199082/199082-27a98f8f2a393c3e7270df04288880dc.jpg

Senast redigerat av SpendeX (29 november 2016)

Min projekttråd!
Sponsorer sökes! ;)
Garageplats i södra Stockholm sökes! :)
Eat/Sleep/Volkswagen
Mazda Miata "Mimmi" (1990)
Volkswagen Passat CC "Graphite" (2010)
FjonkeeN93 Volkswagen <3
30 november 2016 · 1 132 Inlägg

Lätt garagets roligaste o bästa tråd!

Vilken miata rekommenderar du, na eller nb? smile

Allmänt körd i huvudet
Volkswagen Golf mk2 CL "JuNGe - evighetsprojekt" (1987)
Lexus IS250 "Executive" (2007)
Hr_Frick
3 december 2016 · 19 Inlägg

Älskar den här tråden. <3

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang