Eunos Roadster 1.8l -96, kompressormatad tjejbil med bankörning som fokus.
Projekttråd över vad som händer med sveriges tjejigaste tjejbil. Kompressormatad etanoldrickare som ständigt genomgår uppgraderingar och förbättringar, med målet att skapa min perfekta leksak.
NIzmO skrev: Blir ju hur ballt som helst, älskar däcktexten... men bara om du kör snabbt såklart.
Vad målade du med? ser inte ut att vara gjort med däckpenna.
Tack! Målad med finaste av dom fina däckpennorna, från lokala F&F-butiken, dvs biltema. Kanske inte världens längsta livslängd, men däcken i sig lever inte så länge dom heller
Daugaard skrev:
Och man måste köra snabbt också. Viktigt.
Nu förstår jag varför du avrådde mig....
Haha, nääää... *host* Faktiskt så var det för att det är bland det tråkigaste jag gjort. Bihåleinflammation är roligare.
Fiesta_Racing skrev: då kommer jag att bli hatad då om jag ska ha det på min långsamma icke racing bil utan racingdäck
Hahaha, knappast I värsta fall så får du låtsas att du är snabb ifall någon frågar jobbiga frågor eller tittar snett
Så, söndag, även om det är tisdag. (detta skrevs igår, men jag glömde posta det..) Lovade frugan att ta med alla 8 däck/fälgar ner i garaget igen, men lämnade dom tre omålade hemma, vilket uppskattades extremt mycket. I någon annan värld kanske det hade uppskattats iallafall... Kom till garaget, och var såklart tvungen att direkt kasta på en fälg för att testa:
Tror det kommer bli hyfsat awesome. Och tight. Bilen ska dock rulla hyfsat högt, så ska nog fungera.
Med det gjort så kastade jag lite färg på nya fotstödet:
Ja, färgen förvånar väl inte direkt någon. Bra att veta är att penisen som min vän Chriss ritat innan han skickade ner stödet fortfarande sitter kvar på baksidan. Viktigt.
Sen var det dags att slutföra mer i inredningen. Min bil kom med AC, vilken är typiskt jätteborta sen några år tillbaka. Kvar sitter dock den onödigt stora lådan som innehöll tramsigt AC-trams. Den är ju onödig. Så tog en bit slang jag köpt och klippte till istället:
Viktskillnaden var ganska bra. Den gamla lådan vägde 923g, och den nya slangen 51g. Kastade upp en värmeplåt på vågen också, då stannade den på 1261g, vilket för oss till 63.376g sen 2013.
Sen kastade jag den på plats:
Väldigt vit. Men väldigt lätt, så den får sitta kvar. Hade även målat lite av golvet innan, men det tog jag inga bilder på. Så intressant är det ju faktiskt inte med färg. Om man inte lackar utan mask såklart, vilket man ju ska låta bli att göra. Så det så.
Det var väl ungefär vad jag hann med. Kalibrerade lambdan och lite annat smått också, så nu är det bara växellådsolja och rem till kompressorn kvar, sen är bilen klar för uppstart igen! Ska tillbaka till garaget imorgon igen, och hoppas så lite mer gjort då. (och det fick jag!) Slänger in en extrabild på hur kvällarna spenderats:
Sjukt tråkigt, men att kunna sitta vid köksbordet och göra det med discovery på teven gör det iallafall lite bättre.
Blev jävligt smutt med däcktexten. dock har du rätt angående att det passar bara på bilar som går fort Men din miniräser går rätt fort, så det är inga konstigheter!
Min projekttråd!
Sponsorer sökes! ;)
Garageplats i södra Stockholm sökes! :)
Eat/Sleep/Volkswagen
SpendeX skrev: Blev jävligt smutt med däcktexten. dock har du rätt angående att det passar bara på bilar som går fort Men din miniräser går rätt fort, så det är inga konstigheter!
Haha, tack! Vi får se hur man kan prestera i sommar, om man lyckas bli lika snabb som bilen
Sådärja. Nu ska vi komma ikapp här. Åkte in till Malmö och garaget igår efter att ungarna nattats, och till frugans stora glädje tog jag med mig resterande fälgar. Hur man inte kan njuta av att ha sånt hemma är för mig ytterst märkligt. Kvinnor är konstiga. Kastade iallfall på alla fälgarna och tog ett kort:
Detta kommer nog kunna bli riktigt ballt. Ja, för att vara en snuttipluttig tjejbil såklart.
Sen var det dags att staga upp instrumentbrädan. Den är ju ganska kraftigt kapad, och kapar man bort mittpanelen där radion sitter blir den lite instabil. Inget man riktigt märker med servo, men utan servo kan det bli... Tråkigt. Rattstången hänger i instrumentpanelen, så hela ratten kan röra sig lite om man lägger kraft på ratten i kurvor etc. Det är ju inte så fränt. Så tog en bit aluminium som jag snabbt vrickade 45 grader och borrade några hål i:
... och på med lite färg och bulta dit:
Väldigt litet, och väldigt lätt. Gjorde dock underverk för stabiliteten i instrumentbrädan, så nu är allt styvt som ett morgonstånd igen. Och det är ju fantastiskt bra, så länge man inte har morgonstånd och är akut bajsnödig. Den nöten är fruktansvärt svår att knäcka. Write that down. (ignorera dom lösa kablarna och "stereon" som hänger. Det är fixat.)
Sen, i rena farten monterade jag tillbaka mätarhus och lite plastdetaljer:
Mysigt. Riktigt mysigt. Måste ju dock riva ner igen för att flocka, men tiden är knapp, så får ta det sen när allt annat är klart.
Och vad är "allt annat"? Jag började göra en lista:
Men efter ett tag tröttnade jag, och insåg att jag bara blev deprimerad av allt jag skulle göra, så jag ritade en penis på kartongen och la den åt sidan istället. Problem som man förtränger finns ju inte, det vet ju alla.
Anyhow, det börjar iallafall närma sig. Hoppas hinna köpa olja och färg imorgon efter jobbet, och sen ska jag på allvar leta efter en kompressorrem i rätt längd. När det är klart är bilen i teorin färdig för att få ner på backen, minus några småsaker. Det viktiga är iallafall att det går åt rätt håll! Tills vidare, fridens liljor brothermandudes!
Bennybira skrev: Lite inne på att tillverka lite klibbor i form av svulstiga mandomar till dig... Fördelar med att jobba på ett tryckeri!
Hahaha, gör du det så lovar jag att den hamnar på bilen!
Då har det varit söndag igen. Och med till garaget hade jag massor av bra saker, bland annat en nyköpt 22mm nyckel som skulle hjälpa mig med att spänna den där givaren på växellådan som jag av någon puckad anledning som sagt skruvade bort... Jag hade en sjukt bra plan. Så jag tog fram the wheel of death och kapade:
Skitbra. Verkligen skitbra. Och the wheel of death krävde inga fingertoppar denna gången heller, så var nöjd. På bilden ser man även nya växellådsoljan. Redline är trevligt.
Iallafall, min plan var att kapa och därmed ha det perfekta verktyget för jobbet. Men... Givaren var inte alls 22mm. Inte ens i närheten. Och jag kan inte på något sätt komma på hur jag kommit fram till att den skulle vara 22mm. Tror inte ens jag mätt den. Jag fick bara för mig det, och var helt säker på det. Min skalle fungerar ibland inte som den ska. Ja, det händer ganska frekvent.
Så, jag struntade i det tills vidare och satte mig för att mys-löda istället:
Sista kablarna. Vansinnigt skönt, även om jag tycker det är, ja, mysigt att löda.
Sen kastades det på färg på resten av golvet, och jag kom ihåg att använda mask!
Jag är barnsligt nöjd med resultatet. Minimalistiskt, avskalat och lättöverskådligt. Bara för att man kör rensad bil behöver det inte se tråkigt ut. Hoppas hinna flocka innan sommaren, men gör jag inte det så överlever jag. Hoppas jag. I övrigt så är det mer eller mindre färdigt. Och färdigt betyder att man snart får köra!
Medans färgen torkade så passade jag på att fylla på olja i lådan. Och på golvet. Och i håret. Och på verktygen. Och på kläderna. Och på grenröret. Och i munnen. Ja, överallt. Det gick inte som jag tänkt mig. Men den är fylld. Och på tal om olja i munnen så tänkte jag köra en smak-lista över bilrelaterade vätskor jag smakat på denna månaden, med godast först:
1. Diesel. Smakar faktiskt inte så tokigt. 2. Spolarvätska. Ser godare ut än vad det är. 2. Redline MT90. Ser riktigt god ut, men smakar inte alls på gott. 3. Adblue, dieseltillsats. Tror det är typ tjurpiss. Inte alls gott. Inte det minsta. 4. Eolys-vätska, dieseltillsats. Smakar verkligen jätteäckligt. Och luktar värre.. ... ja, jag har kladd-mekat en del på sistone. Men om ni bestämt ska smaka så vet ni nu ungefär vad ni har att vänta er, och vad ni ska välja. Ni kan tacka mig senare.
Ja. Då börjar det iallafall närma sig på riktigt. Har köpt olja till motorn, men oljefiltret jag trodde jag hade i garaget har jag inte i garaget. Så har sänt ut en nödsignal till Godspeaker som ska försöka hinna köpa ett efter jobbet i veckan, och då är vi väldigt nära. Och jag har även beställt en ny, kort rem till kompressorn. Om den kommer passa är ytterst jättetveksamt, men om den gör det, ja då är det uppstart på tur! Den som lever får se. Nu håller vi tummarna, så att bilen kan åka ner på backen och höjas till tänkt rideheight.
Bjuder på en bonusbild också:
Och det var allt för denna gången. Fridens liljor brothermandudes!
Hej slapptask. (Fråga mig inte hur jag vet, men har gjort min efterforskning.) har en enkel fråga, vart har du köpt dina backspeglar? Och fått tillåtelse av din käresta att ha fälgarna på köksbordet?
Phengdahl skrev: Hej slapptask. (Fråga mig inte hur jag vet, men har gjort min efterforskning.) har en enkel fråga, vart har du köpt dina backspeglar? Och fått tillåtelse av din käresta att ha fälgarna på köksbordet?
PS. Frågar åt en vän.
Var hälsad yngling! På fråga nummer ett har jag tyvärr inget bra svar, då jag dom senaste åren börjat kasta alla mina kvitton, och min alzheimer-skalle kan tyvärr inte komma ihåg var dom inhandlades På fråga nummer två är svaret ett rakt nej. Frugan är inget större fan av att jag vill ha bildelar på köksbord, soffbord, bredvid sängen, i sängen etc, men det är lättare att be om förlåtelse än om lov, right? Right! Och ang. min slappa task tror jag du får börja undersöka dina källor, för dom har uppenbarligen inte sett mig när jag precis fått hem ett paket med bildelar. I övriga fall kan det nog dock stämma. Puss och kram.
Onsdag. Jävla onsdag. Igår var dagen då bilen skulle både ner på backen och startas, Ja, om man hade fått kompressorremmen. Det fick jag aldrig. Anyhow, finns massa andra saker som måste göras, så åkte till garaget för att försöka beta av så mycket som möjligt. Först och främst, oljebyte. No biggie. Snabbt jobb. Så, skruva loss oljepluggen. Pluggen i handen. Min trogna oljepluggstätnings-tjofräsan? Plupp. Fan... Och ingen sil att hälla oljan genom. Och inga engångshandskar. Och massa härliga öppna sår på händerna. Vad gör man?
Fiskedamm med magnet. Jag hittade jättemycket där i svarta havet, men tyvärr mer av Godspeakers rostiga S10 än packnings-tjofräsan. (kan ju vara att den är i rostfritt, men så långt tänkte såklart inte jag. Och jo, man kan återanvända dom, så länge dom inte är i koppar.) Iallfall så gav jag upp och funderade lite. Vad är det för folk som brukar ha handskar, förutom läkare och nyans-skiftande pedofilerande pop-ikoner? Putsare. Och vilka brukar putsa på sina bilar? Folk med Alfor. Säger ju sig själv, köper man bilar som aldrig fungerar så får man ju putsa istället
Gick och frågade min vänlige garagegranne som mycket riktigt är alfa-ägare, och visst hade han handskar. Och många av dom! Tog glatt en och gav mig tillbaka till svarta havet, och snabbt hittade jag en packningsbrick-tjofräsan. Seger! ... tills man skulle montera tillbaka oljepluggen. Penis. Tillbaka till ovan nämnda garagegranne och tog en handske till, och nu hittades faktiskt rätt bricka. En ihålig seger.
Med det gjort, byta oljefilter. Samma där, no biggie. 1 minut max. Ja, om inte idioten *host* som bytt olja förra gången dragit åt det med runt 1800nm. Och alla som skruvat tjejbil vet att oljefiltret sitter riktigt tråkigt till. Speciellt när man dragit rerouten på kylsystemet där och dragit massa soppaslangar precis ovanför..
För att sammanfatta allt gnäll lite fort så tog det 20 minuter innan det var loss, och äntligen kunde man hälla i lite av det finaste F&F-butiken kan erbjuda:
Haters gonna hate, men jag litar på deras olja till 100%. Uppfyller samma krav och genomgår samma tester som "fin" olja, och är om ni gör en djupdykning bara rebrandad "märkesolja". Och när man byter olja en gång i månaden är det gött att ha billig olja nära till hands, så länge leve biltema!
Med ny olja i systemet så skruvade jag loss framhjulen och styvade upp krängningshämmaren och grovjusterade droplinksen, men det tog jag inga bilder på. Kommer behöva justera dom bättre sedan, men det är sedan.
Det var väl ungefär allt vad jag hann med. Nästa gång ska bilen ner på backen, och förhoppningsvis så har kompressor-remmen (som antagligen inte passar) kommit, och sen är det uppstart!
Just ja, monterade även det enda klistermärket som kommer sitta på denna bilen:
Fruktansvärt snuttipluttigt, glittrigt rosa med brinnande saxar och allt i riktig frisör-anda. Bli dock inte förvånade om det dyker upp bilar med sånt snuttipluttigt märke i backspegeln på banorna denna sommaren, vännerna börjar få bra skjuts i maskinerna
Tills vidare, fridens liljor brothermandudes! Våren är här!
razpataz skrev: Vad är det för folk som brukar ha handskar, förutom läkare och nyans-skiftande pedofilerande pop-ikoner? Putsare. Och vilka brukar putsa på sina bilar? Folk med Alfor. Säger ju sig själv, köper man bilar som aldrig fungerar så får man ju putsa istället
Gick och frågade min vänlige garagegranne som mycket riktigt är alfa-ägare, och visst hade han handskar. Och många av dom!
De fungerar!!! De är bara så vackra att man vill putsa och smeka dem konstant!
...och att de är på pallbockar är bra stöldskydd!!
Curse skrev: Härliga updates som vanligt Har du flera utav klibborna? Skulle sitta fint på lillsyrrans bil (dock bmw. men vit) då hon är ägare till en frisörsalong
Tyvärr, en i vårat lilla tjejbilsgäng som tryckte upp dom åt oss, så finns inga fler
Besar skrev: De fungerar!!! De är bara så vackra att man vill putsa och smeka dem konstant!
...och att de är på pallbockar är bra stöldskydd!!
No more gloves for you!
... dom fungerar säkert. Typ, när du sover. Eller är ute på promenad. Men när du ska köra? *host*
Snabb uppdatering. Var nere i garaget en sväng. Pillade med några småsaker, kastade dit en för lång kompressorrem och vred på nyckeln:
Den lever! (även om telefonen får den att låta som att den har syfilis.) Tyvärr så filmade jag inte första uppstarten, small ganska gott nere i garaget. Har ett mindre soppaläckage någonstans, men i övrigt verkar allt fungera, även fast man hackat friskt i elsystemet. So far, so good!
Passade även på att kasta ner den på backen:
Jag gillar't. Även om det mens-inspirerade rödvita tampongstuket var tilltalande för mig så känns detta bättre. Mycket bättre. Men den kommer alltid vara kamikaze-tampongen!
Nästa steg blir att höja bilen runt om, ett par cm sisådär. Sen hjulinställning och cornerweight. Om allt lirar... Oj vad jag hoppas att allt ska lira.. Var iallafall en duktig boost att få starta bilen igen. Nu känns allt bättre. Och det är vår här nere!
Ja, det var väl typ allt. Hoppas på kompressorrem imorgon. Sen så råkade whiskyn beställa något igår igen. Jävla whiskyn. Ingen pålitlig kompis. Är iallafall inget till bilen, men direkt länkat till bilen. Ja. Typ så, Det paketet borde trilla in på jobbet i veckan, och jag är som ett litet barn som väntar på julafton igen...
Daugaard skrev: Gött att den är igång! Har herrn köpt säkerhetsutrustning?
Gött som snus är det! Och nej, inga kondomer.
jenstornqvist skrev: Kan stolt säga, med bara en gnutta homosexualitet att de hjulen med däcktexten faktiskt satt riktigt jävla bra på den.
Kungliga updates som vanligt! Bästa tråden på garaget.
Tack! Ja, jag tycker också det blev ganska fräsigt
Bennybira skrev: Som vanligt top notch uppdatering! Tack
Tack själv brotherman!
Vi inleder denna uppdatering med en bild:
Könsord. Och jag som mätte så noggrant. Måste vara fuktigt eller något i garaget så bilen svällt och blivit större, för jag kan inte ha mätt fel. Gör om, gör rätt. Penis.
Lite roligare, förutom att det är ruskigt, fantastiskt jättetråkigt att göra är att jag, efter att ha svurit färdigt åt remmen, ställt in ride height på bilen. Höjt den 2 cm fram, och 1.5 bak. Det ger en rake på 5mm, dvs den är 5 mm högre bak än fram. Hoppas kunna kalla detta för Sveriges snabbaste tjejbils-höjd senare Och bilder:
Fint som snus! Det kan se fräsigt ut med låg bil, men snabbt? Njea. Nä.. Och det är ju snabbt man vill åka! Tror detta blir skitbra! En hjulinställning/corner weight kvar, sen får man svart på vitt på hur bra/dålig bilen blivit under vintern
Och mer då. Idag på jobbet när jag satt och mys-lödde i en bil så ropade en kollega: "- FRANS! PAKET TILL DIG!" Glädje. Skuttade igenom verkstaden som liten flicka, och skrev glatt på. Tror farbror budbärare aldrig sett någon så uppspelt förr. Och paketet?
Det ställde jag på en bänk, noga uppmärkt för att hålla klåfingriga borta. (vi tjuvkikade på innehållet på lunchrasten, men det berättar jag inte här för att hålla kvar mystiken. Så, ja. Det vet ni inte.)
Och recension: Storlek: 8/10. Stort paket. Lagomt stort för att vara jättejobbigt att cykla hem med.. Vikt: 7/10. Hyfsat lätt för storleken. Och här är lätt bra. Bubbelplast: 5/10. Stora bubblor, medioker mängd. PostMord: 0/10. Ingen inblandning av PostMord. Utkört av UPS, felfritt.
Och i paketet?
Ett till paket. Eller en låda, beroende på hur man ser det. Barnet i mig vill kalla det för ett extra paket. Nu förstår ni säkert vad det här, men om ni mot all förmodan är födda med köttskallar så bjuder jag på ett per bilder till:
Ny hjälm! Kanske inga bildelar, men direkt bilrelaterat. Säkerhet är tufft. Write that down. Och hjälmen? Bell Sport 5. Vit, med HANS-fästen för framtida hybridskydd. Ville egentligen ha en Bell XFM-1, även känd som hjälmen Ayrton Senna körde i, men Bell har tyvärr slutat tillverka deras hjälmar i classic-serien, så blev en sån här. Och varför? Jag vill ha en klassisk hjälm. Inte massa färger. Inte massa vingar, spröt, dekaler etc. En schysst hjälm helt enkelt. Och det "fick" jag! Och jag är glad! Säkerhetsutrustningen kommer fortsätta kompletteras under våren och sommaren, så mer om det sedan.
Ja, det var allt för denna gången. Nu ska jag beställa alla remmar i världen, och hoppas på att någon passar bra. I helgen hoppas jag kunna testa så att koppling och resten lirar också. Tills vidare, fridens liljor brothermandudes
Just ja, har ju en tråd här. Hänt lite saker, men inte mycket. En av gångerna var jag i garaget i 3.5h och... Tittade. Letade lite efter en hållare till brandsläckaren. Sen åkte jag hem.
En av dom andra gångerna kom jag ner och började med att titta. Motivationen hyfsat svag. Bilen hyfsat inparkerad:
Broder Godspeakes inavels-pickis är stor och tung att flytta på, MEN! Jag ville verkligen ha loss den för att kolla att kopplingen funkade, och byta till Waterwetter istället för glykol. Så jag puttade bort pickisen, lyfte bort däck, och körde... 10 meter. Sen ställde jag mig och bara tittade. Länge. Säkert närmare två timmar. Tog lite bilder. Log. Var glad. Kanske t.o.m lycklig. Skulle ju byta till waterwetter. Kanske låta den gå varm och se så allt lirade, men nej. Jag bara tittade. Så detta inlägg blir en liten bildbomb av mobilbilder istället för något vettigt. Förlåt. Och inte förlåt.
Jag är partisk. Ja, det är ju min bil. Och jag tycker inte mx-5:or, eunosar, miator, kalla dom vad dom vill är snygga. Men detta får mig att gå igång rejält. Med nya höjden och rätt däck på rätt fälgar. Kärlek.
Anyhow. Skit i det. Hur har det gått med resten? Fungerar bilen? Har jag fått tag på rätt remmar? Läcker den fortfarande etanol? Det tar vi nästa gång. Fridens liljor brothermandudes!
Men du bejbi! Se till och ta med dig dina bröder och dig själv på en hejdundrande superhelg med både Mantorp och Kinnekulle på 2 dagar. Så att vi kan lukta på etanol, lyssna på kompressorvin och titta på RPF1 tillsammans i harmoni!
Utan dig kan jag ju bara sitta och gnida mig mot mina RPF1 i ensamhet.