SAAB 9-3 1,8t 2004, Vibration i gaspedal

robbaen
27 augusti 2012 · 15 Inlägg

Tjena

Jag har en 9-3 1,8t från 2004. Den har vibrationer i gaspedalen bara runt ca 50km/h, sen försvinner det. Tycker motorn skakar lite väl mycket vid tomgång när man kollar på den med. Vad tror ni detta kan vara? Motorfäste?

Tacksam för svar

Micke_9000
29 augusti 2012 · 294 Inlägg

robbaen skrev:
Tjena

Jag har en 9-3 1,8t från 2004. Den har vibrationer i gaspedalen bara runt ca 50km/h, sen försvinner det. Tycker motorn skakar lite väl mycket vid tomgång när man kollar på den med. Vad tror ni detta kan vara? Motorfäste?

Tacksam för svar

Något oljud? Som rassel? Balansaxel kedjan kan ha hoppat en kugge, rasslar den kan skenan till balansaxeln gått sönder.

Chiptrimmar Trionic 5 och Trionic 7 till SAAB
freddy_82 Truckreparatör
29 augusti 2012 · 221 Inlägg

Kan tyvärr vara balansaxel kedjan som har hoppat. spännaren till kedjan går sönder och sen hoppar kedjan och forsätter man att kör så går skenan. (detta var ett barndoms fel som fanns på 03 och tidiga 04:or).

Om jag vore du så skulle jag åka till en riktig Saab verkstad (de finns väl kvar?) de märker med en gång om det är kedjan du har fel på.

När jag körde in min bil så hoppa de in i bilen starta och direkt sa han att kedjan hade hoppat. vilket stämde va själv inne när bilen va ner plockad och fick se det. 
Min kedja hade hoppat 5 kugg och skenan + spännaren låg i oljetråget sad  dok så hördes inget rassel!! vid gång men ett konstigt ljud uppstod alltid vid start av motorn. Märkte också att motorn skakade mycket. min bil hade detta felet vid köp. och jag hade köpt den hos en firma, och fick 1år garanti. Saab bytte alla kedjor/drev/spännare och skenor på både kamkedjan och balansaxelkedjan.  hade jag behövt betala för denna operation så hade det gått på 18000.-

Efter detta försvann vibrationerna och bilen blev mycket piggare.

Tyvärr så går det inte att kapa balansaxelkedjan på denna motorn då vattenpumpen drivs av denna.

BMW Z4 (2004)
Saab 9-3ss (2003)
Micke_9000
29 augusti 2012 · 294 Inlägg

freddy_82 skrev:
Kan tyvärr vara balansaxel kedjan som har hoppat. spännaren till kedjan går sönder och sen hoppar kedjan och forsätter man att kör så går skenan. (detta var ett barndoms fel som fanns på 03 och tidiga 04:or).

Om jag vore du så skulle jag åka till en riktig Saab verkstad (de finns väl kvar?) de märker med en gång om det är kedjan du har fel på.

När jag körde in min bil så hoppa de in i bilen starta och direkt sa han att kedjan hade hoppat. vilket stämde va själv inne när bilen va ner plockad och fick se det. 
Min kedja hade hoppat 5 kugg och skenan + spännaren låg i oljetråget sad  dok så hördes inget rassel!! vid gång men ett konstigt ljud uppstod alltid vid start av motorn. Märkte också att motorn skakade mycket. min bil hade detta felet vid köp. och jag hade köpt den hos en firma, och fick 1år garanti. Saab bytte alla kedjor/drev/spännare och skenor på både kamkedjan och balansaxelkedjan.  hade jag behövt betala för denna operation så hade det gått på 18000.-

Efter detta försvann vibrationerna och bilen blev mycket piggare.

Tyvärr så går det inte att kapa balansaxelkedjan på denna motorn då vattenpumpen drivs av denna.

Jepp, väldigt vanligt fel, vi har många sådana på jobb (auktoriserad SAAB verkstad)
som tidigare, brukar det höras konstigt vid start av motor, svårt att beskriva ljud, rassel kan höras olika wink

Chiptrimmar Trionic 5 och Trionic 7 till SAAB
robbaen
30 augusti 2012 · 15 Inlägg

freddy_82 skrev:
Kan tyvärr vara balansaxel kedjan som har hoppat. spännaren till kedjan går sönder och sen hoppar kedjan och forsätter man att kör så går skenan. (detta var ett barndoms fel som fanns på 03 och tidiga 04:or).

Om jag vore du så skulle jag åka till en riktig Saab verkstad (de finns väl kvar?) de märker med en gång om det är kedjan du har fel på.

När jag körde in min bil så hoppa de in i bilen starta och direkt sa han att kedjan hade hoppat. vilket stämde va själv inne när bilen va ner plockad och fick se det. 
Min kedja hade hoppat 5 kugg och skenan + spännaren låg i oljetråget sad  dok så hördes inget rassel!! vid gång men ett konstigt ljud uppstod alltid vid start av motorn. Märkte också att motorn skakade mycket. min bil hade detta felet vid köp. och jag hade köpt den hos en firma, och fick 1år garanti. Saab bytte alla kedjor/drev/spännare och skenor på både kamkedjan och balansaxelkedjan.  hade jag behövt betala för denna operation så hade det gått på 18000.-

Efter detta försvann vibrationerna och bilen blev mycket piggare.

Tyvärr så går det inte att kapa balansaxelkedjan på denna motorn då vattenpumpen drivs av denna.

Vad hade du för symptom innan du körde in hos saab? Bara det lilla som jag med känner med gaspedalen eller hade du några fler symptom?

Antar att jag blir tvungen att köra till saab sad

freddy_82 Truckreparatör
30 augusti 2012 · 221 Inlägg

Min symptom var:
1. konstig ljud vid start av motorn alltså exakt i de ögonblicket som motorn börjar gå av sig själv och startmotorn släpper.
2. Motorn vibrerade mer än normalt 
3. Bilen var orkeslös över 3000varv (visste inte detta eftersom jag inte hade kört bilen med hel motor vid tillfället men skillnaden var stor efter reparationen)

BMW Z4 (2004)
Saab 9-3ss (2003)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang