4WD vs. 2WD

mYGeL
29 augusti 2012 · 1 338 Inlägg

Team-Adolfsson skrev:
äh sluta tjafsa o skaffa bra däck istället ^^

+1

Seat Leon Cupra-08 AWD Konverterad 500hp+
Missa ej Projekttråd för Seaten!
http://www.seatcupra.net/forums/showthr … mp;page=30
MDS, VTech Tuning, Pirelli - Power Is Nothing Without Controll, JE-Design
Seat Leon CUPRA "AWD Konverterad mYGeL Edt" (2008)
SE
29 augusti 2012 · 202 Inlägg

Jag har skaffat marknadens bästa däck OCH har quattro... Win.

Mercedes C 350 AMG
Volvo V60 T8 AWD "390hk 640nm" (2019)
kannebanne
29 augusti 2012 · 2 046 Inlägg

SE skrev:
Jag har skaffat marknadens bästa däck OCH har quattro... Win.

Jag har grymma däck Quattro och 340 hästar.. WIN

Mattias_Vejdeland: Vet du överhuvudtaget vad dyslexi är????
Stoner_fuzz: Efter en kväll på garaget vet alla vad dyslexi är.
Stoorn Legitimerad klåpare
29 augusti 2012 · 212 Inlägg

Vad som är bäst av 4wd och 2wd är lite som att fråga vad är bäst sommar däck på sommaren eller vinterdäck på vintern. De beror helt på vilken situation man är i. Jag har kört 4wd rwd och fwd både sommar som vinter och jag skulle vilja säga att 90% av tiden gör det ingen skillnad i huvudtaget. Visst 4wd var rätt bekvämt på vintern innan plogbilen hade varit ute och de va rätt kul att sladda med men resten av tiden var de skitsamma.

rwd på vintern visst skitkul hur lätt som hellst att sladda med och även på sommaren men så länge man bara kör från punkt A till punkt B så var de inget som gav någon skillnad

Fwd körde jag senaste vintern och visst de va lättare att köra fast och sladdandet va inte lika kul men samma sak här från ena stället till de andra gjorde det ingen skillnad på vart de drev.

Det är iaf min åsikt

Opel Vectra (1995)
SE
29 augusti 2012 · 202 Inlägg

kannebanne skrev:

SE skrev:
Jag har skaffat marknadens bästa däck OCH har quattro... Win.

Jag har grymma däck Quattro och 340 hästar.. WIN

Touché

Mercedes C 350 AMG
Volvo V60 T8 AWD "390hk 640nm" (2019)
Dirtymike
29 augusti 2012 · 1 532 Inlägg

Jag är INGEN MILJÖ VÄN.

Men 4wd släpper ut mer skit än en 2wd bil så om alla kunde gå ihop o köpa el bilar typ 1 el bil på var 20e person så att nord o syd polen inte smälter och isbjörnarna inte dör.
+ att miljöaktivisterna blir glada och kan börja leva som normalt folk.
Efter det så stänger vi av all el sen lever vi som grott människor.

Buhu 4wd bilar är bäst hit o dit äh lägg ner den dagen det byggs en bil med 4wd med el motor som laddas under tiden man kör då är den bästa bilen byggd, en evighetsmaskin

Men just nu bor du i Borneos djungel så är 4wd att rekomendera MEN I SVERIGE BEHÖVER MAN INTE HA EN 4wd bil.
Så jag tog mig fritiden idag att demontera min främre kardan på min Explorer och den funkar fortfarande.

Jeep J20 (1978)
Nitromast Dr. Scanner
29 augusti 2012 · 2 167 Inlägg

Nu har jag läst igenom båda trådarna.. Ibland undrar jag varför folk skriver på forum då de varken har argumentation eller kunskap att läsa och förstå.

Det är bättre drivning på 4-hjulsdrift, inget snack om saken.
Att fyrhjulsdrivt skulle vara säkrare på något vis stämmer ju inte alls.
Det talades om omkörning? Att man accelererar vid omkörning. Ja självklart, men betyder det att du måste upp från 100-120 på 2s? (nej)
Att göra en säker omkörning handlar knappast om acceleration.

Jag kör själv en sladdrig 740 med halvkassa och näst intill odubbade vinterdäck, inte en enda gång har jag blivit stillastående. Så vart ni får ert 2-hjulsdrivningshat ifrån förstår jag inte och att bilar står stilla beror knappast på drivningen, snarare ett körkort i flingpaketet.

Ghost_Face
29 augusti 2012 · 517 Inlägg

Största nackdelen med 4wd är att man kan lätt vaggas in i en falsksäkerhet tex. på vintern när man just är till att köra iväg så kan det kännas som att greppet är hur bra som helst och man kanske inte tänker sig för att anpassa farten efter väglaget så man blåser på som vanligt men sedan när det kliver ut en älg på vägen eller liknande så kan man få sig en smärre chock. VAD FAN HAR HÄNT MED BROMSARNA DE TAR JU INTE!?

Man får ju dessutom ha med det i kalkylerna att 4wd-drivlinan kan göra att samma bil väger flera hundra kilo mer än en motsvarande snik-modell som är bara är 2wd vilket kan ha en negativ inverkan på prestanda, väghållning, bränsleförbrukning etc samt även den viktiga bromssträckan.

Annars så ser jag bara fördelar med 4wd... QUATTRO FTW :p

steifan DR!FTT3KN!K3R
29 augusti 2012 · 10 427 Inlägg

SE skrev:

kannebanne skrev:

SE skrev:
Jag har skaffat marknadens bästa däck OCH har quattro... Win.

Jag har grymma däck Quattro och 340 hästar.. WIN

Touché

Men jäklar vad roligt ni hade haft om ni hade bakhjulsdrivna bilar istället wink

BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
OpelP1
29 augusti 2012 · 1 412 Inlägg

steifan skrev:

SE skrev:

kannebanne skrev:

Jag har grymma däck Quattro och 340 hästar.. WIN

Touché

Men jäklar vad roligt ni hade haft om ni hade bakhjulsdrivna bilar istället wink

Och här kommer du och häller bensin på brasan. smile

kannebanne
29 augusti 2012 · 2 046 Inlägg

steifan skrev:

SE skrev:

kannebanne skrev:

Jag har grymma däck Quattro och 340 hästar.. WIN

Touché

Men jäklar vad roligt ni hade haft om ni hade bakhjulsdrivna bilar istället wink

Ja för att sedan dö i en förfärlig bilolycka på vintern smile

Mattias_Vejdeland: Vet du överhuvudtaget vad dyslexi är????
Stoner_fuzz: Efter en kväll på garaget vet alla vad dyslexi är.
steifan DR!FTT3KN!K3R
29 augusti 2012 · 10 427 Inlägg

kannebanne skrev:

steifan skrev:

SE skrev:
Touché

Men jäklar vad roligt ni hade haft om ni hade bakhjulsdrivna bilar istället wink

Ja för att sedan dö i en förfärlig bilolycka på vintern smile

Inte direkt auto-förardöd på bakhjulsdrivna bilar men jag förstår din poäng wink

kannebanne
29 augusti 2012 · 2 046 Inlägg

steifan skrev:

kannebanne skrev:

steifan skrev:

Men jäklar vad roligt ni hade haft om ni hade bakhjulsdrivna bilar istället wink

Ja för att sedan dö i en förfärlig bilolycka på vintern smile

Inte direkt auto-förardöd på bakhjulsdrivna bilar men jag förstår din poäng wink

Får man sladd på en sunkig svart gammal skrot40  kan man ju knappast hålla emot som man kan med Quattro

Mattias_Vejdeland: Vet du överhuvudtaget vad dyslexi är????
Stoner_fuzz: Efter en kväll på garaget vet alla vad dyslexi är.
Nitromast Dr. Scanner
29 augusti 2012 · 2 167 Inlägg

kannebanne skrev:

steifan skrev:

kannebanne skrev:

Ja för att sedan dö i en förfärlig bilolycka på vintern smile

Inte direkt auto-förardöd på bakhjulsdrivna bilar men jag förstår din poäng wink

Får man sladd på en sunkig svart gammal skrot40  kan man ju knappast hålla emot som man kan med Quattro

Iaf inte om man hittat körkortet i flingpaketet

Rquired Allmänt envis
29 augusti 2012 · 12 512 Inlägg

damn_fast skrev:

Rquired skrev:
Vad har Lancia Delta med ämnet att göra, visst den är 4WD skrev jag motsatsen någonstans?

Du har tidigare skrivit att 4WD inte alls är bättre än 2WD.

Ja det har jag gjort, jag anser dem likvärdiga när alla punkter är övervägda även om respektive drivning har sin spetskompetens. Åter igen, vad har det med rallyversionen av Lancia Delta att göra?

Rallytider, suck jag hänvisar till det jag skrivit tidigare som svar på samma fråga det du söker finns där. Som sagt, jag ser ingen anledning att diskutera när det om och om igen går i samma hjulspår. Spår som du och jag redan tidigare kommit fram till att de inte leder någonstans.

För övrigt är den snabbaste bilen med 2WD är en Opel Corsa B och den snabbaste med 4WD är en Mitsubishi Evolution 8.

Mellan dessa bilar skiljer det tio sekunder, jag bryter mot det jag skrev ovan lite kvickt. Snälla förklara för mig varför det är så imponerande när det skiljer 1.5% mellan en 2WD tantbil ombyggd för rally och en 4WD rallybil för gatan? Särskilt när jag aldrig nekat till att 4WD är snabbare, utan endast påstått att snabbare inte är lika med bättre?

Förstår du hur jag tänker? Det spelar ingen roll om 4WD så är fem minuter snabbare i genomsnitt, det betyder inte att 4WD per automatik är bättre. Nu skiljer det dessutom inga fem minuter, utan tio sekunder på ett cirka tio minuter långt race mellan de kvickaste. 
*****

Jetta16v:
Jag kan hålla med om att det kunde tolkas som ett påhopp, men tänk efter lite nu. Jag kallade förenklat honom för partisk, och liknande honom med en känd sekt samtidigt som jag noga påpekade att det negativa med WBC (Deras åsikter) inte kan lastas på honom i något läge. Hur är det ett påhopp?

Ni påstår att det är jag som håller stenhårt vid en åsikt, och att jag har blivit överbevisad flera gånger (Vart då). Ni antyder och skriver till mig som om jag vore en fanatiker. Vänta lite nu, jag är inte den här som håller fast vid en punkt oavsett vad. Jag har utan omsvep bekräftad bland annat att 4WD i rätt läge är snabbare, att 4WD i vissa lägen är lättare att hantera och att 4WD har en överlägsen förmåga att accelerera på halt underlag. Men har också lyft fram den andra sidan, 2WD.

Min motpart, som främst men inte enbart utgjorts av damn_fast, har förenklat hållit fast vid den åsikt har skrev redan i den föregående tråden. Att en 2WD (I den förra tråden i form av en Celica) inte duger på vintern. Här hålls det stenhårt på en sak.

Det som gör att jag tycker diskussionen blivit överflödig är detsamma som jag menar gör motparten till fanatiker, att argument som inte passar ignoreras. Jag har förklarat fysiken bakom, det ignoreras som sagt eftersom det inte passar in i motpartens världsbild. Istället spolas bandet tillbaka och samma påståenden haglar än en gång, trots att jag påvisat det fysiskt omöjliga med dem.

Om det är självklart att 4WD ger bättre grepp, hade det också varit världens enklaste sak att bevisa fysiskt. Exakt samma sak gäller påståendet om stabilitet, jag har även förklarat varför en bil drar i sidled och varför detta även gäller 4WD. Det ignorerades självklart.

Och det är just detta; Ignorans, att måla upp något som överlägset och motsatsen som värdelös (Svart/vit) och att hålla stenhårt på en åsikt utan att iterera som ovanstående kyrka bland annat gör.
*****

Istället hänger ni fast er vid rally, något som jag med en gång ämnet drogs upp sa var helt ointressant eftersom det inte hänger ihop ett dugg med bilkörning. Ungefär som konståkning inte har något att göra med att promenera på en hal gata.

Trots det gick jag motparten till mötes och försökte använda mig av ämnet, och hade fel på en del historiska punkter. Jag påstod att Lancia RWD vann över Audi 4WD, det var korrekt. Men jag påstod även att Audi aldrig fick revansch och att Lancia hoppade av sporten, vilket var fel. Audi fick revansch och det står numera 1-1, och Lancia hoppade av först några år senare på grund av ekonomiska problem.

Dessutom har jag även diskuterat om jag äger min bil och om jag kört den, det om något är väl löjligt?

Jag har dock inga problem med detta men när motparten som stenhård påstår att 4WD är överlägset rakt igenom och inte viker en tum antyder att jag är en oresonlig fanatiker med orimliga åsikter är jag inte med längre.

Jag har inte någonstans förnekat fördelarna med 4WD, det enda jag sagt är att det inte gör 4WD bättre än 2WD i mina ögon. Det är den lilla skillnaden, en personlig åsikt, allt hänger på.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
steifan DR!FTT3KN!K3R
29 augusti 2012 · 10 427 Inlägg

kannebanne skrev:

steifan skrev:

kannebanne skrev:
Ja för att sedan dö i en förfärlig bilolycka på vintern smile

Inte direkt auto-förardöd på bakhjulsdrivna bilar men jag förstår din poäng wink

Får man sladd på en sunkig svart gammal skrot40  kan man ju knappast hålla emot som man kan med Quattro

Njä

Själv tycker jag att sånt här är roligare:
https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13540/13540-06bfa80e7ab20b7c758ac71255be693c.jpg
än:
[video]http://www.garaget.org/video/116054[/video]


tongue

FatManCustoms grön aktivist
29 augusti 2012 · 846 Inlägg

mYGeL skrev:

Team-Adolfsson skrev:
äh sluta tjafsa o skaffa bra däck istället ^^

+1

+2

EDIT: Får man sladd på någon hilterkälke så kan man hälsa hem om man ens går i närheten av bromsen!

Senast redigerat av Confide (29 augusti 2012)

Saab 9-5 SC Aero "Daycare Express" (2002)
Skoda Fabia vRS "Skodmissile" (2011)
damn_fast
29 augusti 2012 · 215 Inlägg

Nitromast skrev:
Att fyrhjulsdrivt skulle vara säkrare på något vis stämmer ju inte alls.

Att påverka bilens färdriktning genom att utnyttja friktionen på 4 hjul istället för 2 är i väldigt
hög grad en säkerhetsfråga.

Summerfun : Yamaha R1
Winterfun : Audi A4 TS
Nitromast Dr. Scanner
29 augusti 2012 · 2 167 Inlägg

damn_fast skrev:

Nitromast skrev:
Att fyrhjulsdrivt skulle vara säkrare på något vis stämmer ju inte alls.

Att påverka bilens färdriktning genom att utnyttja friktionen på 4 hjul istället för 2 är i väldigt
hög grad en säkerhetsfråga.

I vilken situation då?

steifan DR!FTT3KN!K3R
29 augusti 2012 · 10 427 Inlägg

Diverse propaganda från Youtube:









Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang