Våga lita på stenskottslagare på parkering?

TeamSandskog "D e lugnt, ja har antispinn ja kan inte åka av""
9 september 2012 · 134 Inlägg

Jo men det är mer än vad en stor grävmaskin kostar. Dem ligger runt 800 kr i timmen. Känns bara mystiskt.

fluppidupp ...
9 september 2012 · 757 Inlägg

men grävmaskinen kostar även när den står still för kunden.

Constantine
9 september 2012 · 679 Inlägg

Så här är det, att laga ett stenskott innebär inte att det försvinner helt som många påstår på t.ex Bilia (egen erfarenhet) faktum är det att ibland ser det likadant ut som innan och ibland syns det ingenting, det går inte att bestämma. Men huvudsaken är att ifall stenskottet är lagat korrekt så ska det inte spricka vidare. Sen medförs alltid en liten risk att rutan spricker när man lagar. Om jag var du så skulle jag åka in till en bilglasmästare och gjort jobbet.

Senast redigerat av Constantine (7 mars 2013)

chryslerstratus
9 september 2012 · 440 Inlägg

Försäkringsbolagen har en fast tid uträknad på stenskottslagning, det är samma sak vid olika bilrutor, en Audi kan exempelvis ta 2.28 timmar medans en Saab tar 1.65 timmar osv.., det är inget man får bestämma själv vid fakturering. I genomsnitt klarar sig rutan 1-3 år vid stenskottslagning så bolagen har statistik på att det ändå lönar sig med runt 800-1 000:- kr vid lagning eftersom rutbyte ändå kan komma närsom även med en ny ruta.

I vissa fall kan rutans stenskott fyllas nästan 100%, men detta går inte alltid som sagt, inte så roligt med en spricka på en femkrona fylld med lim. Länsförsäkringar har självrisk i procent, 35% tror jag det är.

När jag loggar in i databasen så ser jag att en helt ny ruta kostar 3 900:-, låt säga att två limtuber kostar 800:- och arbetstiden 2.2 timmar = ca 1 000:-. Totalt som du får betala blir då: 5 700:- * 1.25 = 7 125:- kr * 0.35 = ca 2 500.- kr.

Mvh

Schneeflocke
9 september 2012 · 239 Inlägg

Det beror helt på hur stenskottet ser ut från början och hur snabbt man låter någon fixa det. Har ingen av de bilarna kvar, så jag kan inte säga hur det ser ut idag. Det bästa jag sett blev nästan helt osynligt. Bara en liten prick kvar. smile

TeamSandskog skrev:

Schneeflocke skrev:
Åk in på P&B Bilvård på Gastelyckan, så fixar de det för ett par hundra i självrisk. Har jag gjort på några tidigare bilar.

TeamSandskog skrev:

Var finns dem i Lund trakten?
Jag har Länsförsäkringar.

Och du är nöjd med dem försvinner skottet helt?

Always a better way - Toyota
Toyota Rav4 Hybrid (XA50) "Executive Premium PANO" (2024)
n_andersson
9 september 2012 · 689 Inlägg

Fick ett stenskott lagat av en såndär reperatör utanför ica en gång för många år sen och det syndes nästan ingenting av stenskottet, bara en liten prick och det höll i många år

Constantine
9 september 2012 · 679 Inlägg

Schneeflocke skrev:
Det beror helt på hur stenskottet ser ut från början och hur snabbt man låter någon fixa det. Har ingen av de bilarna kvar, så jag kan inte säga hur det ser ut idag. Det bästa jag sett blev nästan helt osynligt. Bara en liten prick kvar. smile

TeamSandskog skrev:

Schneeflocke skrev:
Åk in på P&B Bilvård på Gastelyckan, så fixar de det för ett par hundra i självrisk. Har jag gjort på några tidigare bilar.


Och du är nöjd med dem försvinner skottet helt?

Det spelar egentligen ingen roll ifall stenskottet är över 1 år gammalt eller om det är en dag gammalt, man kan aldrig garantera att det kommer att bli osynligt eller mindre synligt, tyvärr. Vi har lagat stenskott sedan början på 80-talet, så jag vet vad jag pratar om.

Så man kan aldrig förutspå hur resultatet kommer att bli, det KAN bli näst intill osynligt och det KAN se likadant ut som innan. Det är en ren chansning som tyvärr inte alla i yrket förstår sig på, speciellt multiverkstäder som gör stenskotts och rutbyten lite då och då.

Constantine
9 september 2012 · 679 Inlägg

chryslerstratus skrev:
Försäkringsbolagen har en fast tid uträknad på stenskottslagning, det är samma sak vid olika bilrutor, en Audi kan exempelvis ta 2.28 timmar medans en Saab tar 1.65 timmar osv.., det är inget man får bestämma själv vid fakturering. I genomsnitt klarar sig rutan 1-3 år vid stenskottslagning så bolagen har statistik på att det ändå lönar sig med runt 800-1 000:- kr vid lagning eftersom rutbyte ändå kan komma närsom även med en ny ruta.

I vissa fall kan rutans stenskott fyllas nästan 100%, men detta går inte alltid som sagt, inte så roligt med en spricka på en femkrona fylld med lim. Länsförsäkringar har självrisk i procent, 35% tror jag det är.

När jag loggar in i databasen så ser jag att en helt ny ruta kostar 3 900:-, låt säga att två limtuber kostar 800:- och arbetstiden 2.2 timmar = ca 1 000:-. Totalt som du får betala blir då: 5 700:- * 1.25 = 7 125:- kr * 0.35 = ca 2 500.- kr.

Mvh

Precis, vi måste använda oss utav Cabas eftersom försäkringsbolagen kräver detta (likaså alla bilverkstäder och dyl.) och där finns det specifika tider om hur långt allting ska ta etc. Ja LF har 35%.

Man ska egentligen inte klaga över priset inom bilglas, eftersom timdebiteringen som mekaniker tar är oftast mer än dubbelt så hög, eller hur mycket är det inte Bilia tar per timma? 2200 någonting.. Men det är ju å andra sidan en märkesverkstad och det går inte att jämföra med övriga verkstäder.

chryslerstratus
9 september 2012 · 440 Inlägg

Vi kör på alla uppgifter från leverantörerna så sparar man några tusen per år genom att slippa använda CABAS smile Dvs. våra leverantörer skickar med info om varje bilruta, såväl framruta som sidoruta och bakrutor från deras login till CABAS smile ..ursäkta OT.

Constantine
9 september 2012 · 679 Inlägg

chryslerstratus skrev:
Vi kör på alla uppgifter från leverantörerna så sparar man några tusen per år genom att slippa använda CABAS smile Dvs. våra leverantörer skickar med info om varje bilruta, såväl framruta som sidoruta och bakrutor från deras login till CABAS smile ..ursäkta OT.

Jaså, vad jobbar du med? Med leverantörerna så menar du glasgrossisterna ellerhur?

chryslerstratus
9 september 2012 · 440 Inlägg

Ja precis, bilglasgrossisterna bistår med all nödvändig information (som behövs vid skadeanmälan/fakturering) gratis, kommer på följesedeln, på så sätt har vi inget abonnemang hos CABAS då det känns onödigt, dom stackars tusenlapparna går istället till verktyg eller något annat "roligt" smile

Constantine
9 september 2012 · 679 Inlägg

chryslerstratus skrev:
Ja precis, bilglasgrossisterna bistår med all nödvändig information (som behövs vid skadeanmälan/fakturering) gratis, kommer på följesedeln, på så sätt har vi inget abonnemang hos CABAS då det känns onödigt, dom stackars tusenlapparna går istället till verktyg eller något annat "roligt" smile

Ja juste, nu är jag med vad du pratar om. Vi har inte heller Cabas utan ett annat program som bygger på det. Men det är bara en tidsfråga innan vi byter ut det eftersom försäkringsbolagen inom snar framtid kommer att kräva att man använder Cabas. Så är det här i Stockholm iallfall. Vilken firma jobbar du på?

chryslerstratus
9 september 2012 · 440 Inlägg

Våra leverantörer, Pilkington och Saint Gobain, ger godkända tider med varje bilruta, så vi har aldrig sett något behov med att köpa ett egen abonnemang, även om man i vissa fall kanske kan tjäna någon slant extra beroende på om det står några minuter mer..

Egen glasfirma inom familjen.

Många försäkringsbolag är dock dumma och tillåter inte kunderna att byta var dom vill, t ex. Folksam, Tre Kronor osv., då måste kunden FÖRST få ett skadenummer om vi ens ska få betalt av bolagen, annars får ju kunden i slutändan stå för allting.. men detta meddelas tydligt innan byte. Dock verkar vi ha fått dispens på detta på senare tid.. är det samma för dig också? Dessa bolag har ju ordnat avtal med de stora firmorna som ger bättre rabatt.

Constantine
9 september 2012 · 679 Inlägg

chryslerstratus skrev:
Våra leverantörer, Pilkington och Saint Gobain, ger godkända tider med varje bilruta, så vi har aldrig sett något behov med att köpa ett egen abonnemang, även om man i vissa fall kanske kan tjäna någon slant extra beroende på om det står några minuter mer..

Egen glasfirma inom familjen.

Många försäkringsbolag är dock dumma och tillåter inte kunderna att byta var dom vill, t ex. Folksam, Tre Kronor osv., då måste kunden FÖRST få ett skadenummer om vi ens ska få betalt av bolagen, annars får ju kunden i slutändan stå för allting.. men detta meddelas tydligt innan byte. Dock verkar vi ha fått dispens på detta på senare tid.. är det samma för dig också? Dessa bolag har ju ordnat avtal med de stora firmorna som ger bättre rabatt.

Tyvärr så vet jag precis vad du pratar om, Folksam (tre kronor och salus ansvar bl.a) Kan vi inte byta om vi inte får ett skadenummer av dem först vilket är jävligt svårt.. Egentligen är det jävligt olagligt det dem håller på med, är konstigt att ingen har stämt dem pga detta.. För ett par år sen var IF likadana men då blev dem stämda sen fick kunden byta ruta vart man ville.

Dock är det endast firmor på små orter samt Ryds och Samglas som kan byta Folksam rutor.. (Vilket är helt jävla sjukt och strider mot en jädra massa konkurrenslagar etc) Carglas och Glaskedjan (där vår firma är med) är ännu utan avtal med Folksam.

chryslerstratus
9 september 2012 · 440 Inlägg

sad

Våra kunder har dock blivit så förbannade att dom sagt upp flera försäkringar hos Folksam, så nu ligger vi med i deras databas och får nästan byta alla rutor, i alla fall de senaste månaderna. Men det har nog hjälpt att vi är ensamma på orten, annars måste dom åka 4 mil dit + 4 mil hem igen..

Constantine
9 september 2012 · 679 Inlägg

Hur gick ni tillväga för att få till det med Folksam? Vad gjorde kunderna? skulle vara intressant att få lite hjälp på den fronten, vi säger åt våra kunder med folksam att om dem skaffar ett skadenummer så kan vi byta rutan åt dem. Men i 90% av fallen så säger Folksam nej och kunden bryr sig inte speciellt mycket..

chryslerstratus
9 september 2012 · 440 Inlägg

Kunderna blev rasande arga, många lämnar ju in bilen innan jobbet börjar och hämtar den efter, om dom gjort som Folksam säger så hade dom fått ta ledigt ifrån jobbet och åka till annan ort.. och även hur snabba bilglasteknikerna är på just den firman så tar det ju iaf ett par timmar att byta en ruta, man vill ju inte göra något fel med lister, limtuber, plåtfalsen får inte skadas mm. mm., så kunden hade ju i princip fått vänta så lång tid eller åka två bilar och slösa ännu mer bränsle och tid. Det har varit ett antal kunder som sagt upp hela sin försäkring hos dem, därmed har Folksam fått upp ögonen smile

..ibland har det dock varit så dumt att bolagen tillåter byte osv., men betalar bara för 1 st limtub, då frågade vi om bara halva rutan skulle sitta fast, förslagsvis överdelen.. tjejen ska ha blivit helt tyst i telefonen xD ..det är ju fan inte ofta det räcker med EN limtub om alls någongång sa vi till henne. Nästan alla bilar kräver ju minste 1,5 tub.

fluppidupp ...
10 september 2012 · 757 Inlägg

inte för att vara den men hur fan får du inte 1 tub att räcka? tongue körde med sika när jag jobbade på ryds och då körde vi med booster tongue

Extrazz En 5a är Livet.
10 september 2012 · 2 005 Inlägg

Byte en ruta för 800kr med försäkringen. Visserligen var den sönderblästrad och en spricka rakt igenom hela rutan.

Är man kinkig så kan de vara bättre att försöka få rutan bytt på engång istället. Dock så använd för fan ej isskrapor sedan tongue repar satan!

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
chryslerstratus
10 september 2012 · 440 Inlägg

robzter skrev:
inte för att vara den men hur fan får du inte 1 tub att räcka? tongue körde med sika när jag jobbade på ryds och då körde vi med booster tongue

Minst 450 ml går det alltid åt wink Använder enbart Move-It på 300 ml.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang