Köpråd: BMW E46 318/320 eller BMW E39 520.

ekelund88
21 september 2012 · 2 656 Inlägg

marwin_of_sweden skrev:

thelaughingmadman skrev:

marwin_of_sweden skrev:

Tack! då är vi två iallafall.

Och en tredje då. En frisk (så gott som) E34 540iA fick jag ner i cirka 0.89 landsväg. Ska väl inte säga utan problem, körde väldigt lugnt då.
Däremot låg jag på typ 1,45 liter per mil snitt, men mycket körning i stan och satt i köer för det mesta.

EDIT: Korrigerade förbrukningen

Bra då har vi rett ut det.
Antingen är "Eklunds" bil inte frisk alls eller då har han en ogynnsam körstil för att köra billigt.

Har för övrigt ägt 540 e39 automatare som också gått under litern, och flera e34or också.
landsväg. och en bra bit under 2 liter milen i stan.

min var ju aut ganska vanligt dom dricker mer :p

OpelP1
21 september 2012 · 1 412 Inlägg

ekelund88 skrev:

OpelP1 skrev:

ekelund88 skrev:

är du på riktigt eller bara missat skolan när jag skrev NÄSTAN alltså INTE LIVSFARLIG (dessutom skrev jag farlig det behöver inte vara en fara för livet då) och du har ingenaning om vad jag kör till vardags och vad jag uppfattar som en slö bil .. allt handlar om vad jag tycker och tänker när det handlar om min åsikt men som vanligt på ett internet forum kommer en liten mobbad mupp som inte har nånting att säga till om i verkliga livet och försöker säga till folk vad dom ska tycka och tänka ack och ve säger då de

Om en 520 är nästan trafikfarlig så lär ju dom exemplen som saab_sonett nämner då enligt dig vara livsfarliga eftersom dom är slöare.

det behöver dom inte vara -.- har du koll på vikt utväxlingar och framförallt hur stort mitt span på NÄSTAN är ??? njaa du känner inte mig så det tror jag knappast..

Eftersom jag haft just en 65hk SAAB V4 så vet jag att en sån i originalskick är avsevärt mycket slöare än en 150hk 520.
Men den drar nästan en Veyron. wink

76Lubricants SpeedFreakz Sweden
21 september 2012 · 1 778 Inlägg

ekelund88 skrev:

marwin_of_sweden skrev:

thelaughingmadman skrev:

Och en tredje då. En frisk (så gott som) E34 540iA fick jag ner i cirka 0.89 landsväg. Ska väl inte säga utan problem, körde väldigt lugnt då.
Däremot låg jag på typ 1,45 liter per mil snitt, men mycket körning i stan och satt i köer för det mesta.

EDIT: Korrigerade förbrukningen

Bra då har vi rett ut det.
Antingen är "Eklunds" bil inte frisk alls eller då har han en ogynnsam körstil för att köra billigt.

Har för övrigt ägt 540 e39 automatare som också gått under litern, och flera e34or också.
landsväg. och en bra bit under 2 liter milen i stan.

min var ju aut ganska vanligt dom dricker mer :p

Ja, "thelaugingmadman" har också en automat. Och jag har också ägt flera stycken.

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu
ekelund88
21 september 2012 · 2 656 Inlägg

marwin_of_sweden skrev:

ekelund88 skrev:

marwin_of_sweden skrev:

Bra då har vi rett ut det.
Antingen är "Eklunds" bil inte frisk alls eller då har han en ogynnsam körstil för att köra billigt.

Har för övrigt ägt 540 e39 automatare som också gått under litern, och flera e34or också.
landsväg. och en bra bit under 2 liter milen i stan.

min var ju aut ganska vanligt dom dricker mer :p

Ja, "thelaugingmadman" har också en automat. Och jag har också ägt flera stycken.

jaha då e de nog min körstil xd hahaha

Hool
21 september 2012 · 1 067 Inlägg

steifan skrev:

Hool skrev:

steifan skrev:

Ingen skattefråga i Tyskland. Snarare varför man skulle betala 40 000kr för en 528 med 193hk om man samtidigt kunde köpa en 523 med ~190hk för 40 000 mindre? tongue (Snarlik toppeffekt men olika register och olika prestanda).
Bilar med M52TUB25 brukar ha 160-170hk på bakhjulen vid mätningar, vilket blir minst 184hk från motorn om man räknar med 15% drivlineförlust.

För att det är det.  Har  hänt förr att tillverkare specat ned en bil i motorstyrka för att kunderna ska få lägre skatt och försäkring..

Jasså? så det har ingen relevans till att man 1995 lanserade 2 nya motorer med snarlik toppeffekt på 2,5l respektive 2,8l? wink Och det bara under tiden det fanns 2 motorer med snarlik toppeffekt (tom 1999/2000).

523 existerar på grund av tyska skatteregler och de brukar baseras på cylindervolym inte hästkrafter..

528 är nog betydligt starkare än 193 hästar då den är strypt med trångt insug mm mm mm.

För övrigt anser jag att man bör köpa en 525 eller 325. eller större smile

BMW 325iT "Oxy" (1989)
BMW 525i E34 "Pingu" (1992)
saab_sonett Handledare
21 september 2012 · 1 481 Inlägg

ekelund88 skrev:

saab_sonett skrev:

ekelund88 skrev:

det är min åsikt möjligen inte din... alla är vi olika jag tycker det är bland dom absolut slöaste bilarna som gjorts och tycker fortfarande att dom NÄSTAN är trafikfarliga och köra om med ... och tycker du inte jag ska ha ett körkort pga mina åsikter så fine i dont care

Tycker du att en 520 är bland dom slöaste bilar som gjorts då har du inte kört många bilar.....
Jag började min karriär i en SAAB V4 på 65Hk för läääänge sedan. Min far hade en SAAB 99 på 110 hk.
Den var en raket då. BMW:n är betydligt snabbare än vad den 99:an nånsin var, för att inte tala om V4:ans prestanda.
Men omkörningar var inga som helst problem med dessa, enligt dig, "livsfarliga bilar"
Det verkar som det berömda "SBR"

är du på riktigt eller bara missat skolan när jag skrev NÄSTAN alltså INTE LIVSFARLIG (dessutom skrev jag farlig det behöver inte vara en fara för livet då) och du har ingenaning om vad jag kör till vardags och vad jag uppfattar som en slö bil .. allt handlar om vad jag tycker och tänker när det handlar om min åsikt men som vanligt på ett internet forum kommer en liten mobbad mupp som inte har nånting att säga till om i verkliga livet och försöker säga till folk vad dom ska tycka och tänka ack och ve säger då de

Jaja en 24-åring som har livserfarenhet som en 60-åring. Läs vad du själv skriver. Innan du hackar på andra.
"520 bland dom absolut slöaste bil som gjorts." Du vet naturligtvis detta eftersom du provkört alla bilar som tillverkats........  Nog med trams.

ekelund88
21 september 2012 · 2 656 Inlägg

saab_sonett skrev:

ekelund88 skrev:

saab_sonett skrev:

Tycker du att en 520 är bland dom slöaste bilar som gjorts då har du inte kört många bilar.....
Jag började min karriär i en SAAB V4 på 65Hk för läääänge sedan. Min far hade en SAAB 99 på 110 hk.
Den var en raket då. BMW:n är betydligt snabbare än vad den 99:an nånsin var, för att inte tala om V4:ans prestanda.
Men omkörningar var inga som helst problem med dessa, enligt dig, "livsfarliga bilar"
Det verkar som det berömda "SBR"

är du på riktigt eller bara missat skolan när jag skrev NÄSTAN alltså INTE LIVSFARLIG (dessutom skrev jag farlig det behöver inte vara en fara för livet då) och du har ingenaning om vad jag kör till vardags och vad jag uppfattar som en slö bil .. allt handlar om vad jag tycker och tänker när det handlar om min åsikt men som vanligt på ett internet forum kommer en liten mobbad mupp som inte har nånting att säga till om i verkliga livet och försöker säga till folk vad dom ska tycka och tänka ack och ve säger då de

Jaja en 24-åring som har livserfarenhet som en 60-åring. Läs vad du själv skriver. Innan du hackar på andra.
"520 bland dom absolut slöaste bil som gjorts." Du vet naturligtvis detta eftersom du provkört alla bilar som tillverkats........  Nog med trams.

har du provkört alla bilar eftersom du kommer med den klyftiga komentaren? jag läser och har inte hoppat på nån i tråden som inte klagat på att jag tyckte 520/320 är en slö bil... och fortfarande mr snart pensionär var det MIN åsikt jag la fram inte din inte nånannans jag respekterar dom som tycker att det är en okej bil men du verkar ha svårt att acceptera att nån tycker annat men välkommen tillverkligheten alla tycker inte lika det borde man lärt sig efter 60 år

lillisaa Bitch!
22 september 2012 · 87 Inlägg

Men asså vad är detta?! Ska ni fortsätta så gör det någon annanstans!!

Sen är inte en 540 intressant i och med att bara lilla 320 skulle gå på över 5000 i försäkring per år.

Mercedes W124 250D turbo "93b facelift" (1987)
Rquired Allmänt envis
22 september 2012 · 12 512 Inlägg

En 318i eller om du gillar diesel 320d räcker egentligen alldeles utmärkt, där är mer än tillräcklig prestanda i de för att de skall fungera i alla trafiksituationer. Visst kan man argumentera för att en sexa hör BMW till och att man då lika gärna kan sikta på kraftigare motorer än 320i. Men fyra cylindrar oavsett om dom går på diesel eller bensin ger likväl väldigt mycket BMW-känsla för pengarna.

Bilens fina chassi och att allting fungerar väl ihop utgör minst lika stora delar av "BMW-känslan" som en kraftig motor med bra gångkultur gör i mina ögon.

318i är en mycket trevlig bruksbil i sig, jag tycker även det låter vettigt med en Touring som är klart mer praktisk, lär hålla värdet bättre och ser bättre ut i mina ögon åtminstone!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
SE
22 september 2012 · 202 Inlägg

Evildan skrev:
jag anser dessutom att en så liten bil som en E46 känns bättre balanserad med den lättare 4cylindriga maskinen än med en tung 6cyl i fronten.

Haha, du anser det? Så 318 är bättre balanserad än 330? M3?
Nog om detta..

Om du endast ska åka billigt så är självklart 318 det du ska satsa på. Oavsett vad folk skriver så drar en 540 ordentligt mer bränsle än vad både 318, 320, 520 gör. Den som påstår något annat är insnöad.
Dock ska du vara beredd på att 318 är fruktansvärt slö. 320 är vad jag rekommenderar.

Senast redigerat av SE (22 september 2012)

Mercedes C 350 AMG
Volvo V60 T8 AWD "390hk 640nm" (2019)
CarbonLoader Team Carkings
22 september 2012 · 2 300 Inlägg

Har en 320 Touring (kombin) och enligt mig räcker de 170 hästarna original långt. Det beror givetvis vad man har för syfte med bilen men min har funkat familjebil de senaste 3 åren och jag körde även hem en 3:e plats på konbanetävling med den tunga bilen. Så visst finns det potential. Den är helt ok enligt mig och har dessutom stort bagage wink
Ska man snacka om design så måste jag nämna att E46 är outstanding alla andra bilar och kommer hålla sig väldigt bra i långa loppet.
Så tycker jag smile

Volkswagen Golf Mk4 GTi Turbo "The Grey Anatomy" (2001)
Rquired Allmänt envis
22 september 2012 · 12 512 Inlägg

SE skrev:

Evildan skrev:
jag anser dessutom att en så liten bil som en E46 känns bättre balanserad med den lättare 4cylindriga maskinen än med en tung 6cyl i fronten.

Haha, du anser det? Så 318 är bättre balanserad än 330? M3?
Nog om detta..

Om du endast ska åka billigt så är självklart 318 det du ska satsa på. Oavsett vad folk skriver så drar en 540 ordentligt mer bränsle än vad både 318, 320, 520 gör. Den som påstår något annat är insnöad.
Dock ska du vara beredd på att 318 är fruktansvärt slö. 320 är vad jag rekommenderar.

Evildan är inte ute och cyklar, sexans tyngd är märkbar jämfört med den mindre motorn.
Däremot är motorerna i E46 placerade så att tyngdpunkten hamnar en bit bakom framaxeln i bägge fallen, och tar man en titt under huven på bilarna så hade fyran däremot i princip kunnat placeras ytterligare lite längre bak i bilen och det utrymmet utnyttjar sexan. I praktiken är det inget man tänker på när man kör men vid en direkt jämförelse märks sexans extra tyngd av i vissa situationer om man är petig.

Jag tycker dock allt från 320i och uppåt likväl är roligare att köra än en 318i dels eftersom bakhjulsdriften kompenserar detta och dels eftersom sexans karaktär i sig är så mycket roligare än fyran.

Men ta Alfa Romeo som ett exempel, där är 156 med fyra klart trevligare längs en kurvig väg än V6 och V6 GTA just på grund av att tyngden ligger så långt fram i bilen (En bit över framaxeln) med de större motorerna. Alfa med sexa är fortfarande en riktigt rolig bil när vägen svänger, men här märks den extra tyngden av på ett helt annat sätt.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
thelaughingmadman
22 september 2012 · 711 Inlägg

lillisaa skrev:
Men asså vad är detta?! Ska ni fortsätta så gör det någon annanstans!!

Sen är inte en 540 intressant i och med att bara lilla 320 skulle gå på över 5000 i försäkring per år.

Va' ere' fö' gnäll, va?

Det var ju skitbilligt!

Volvo 940 SE 2.3 "Den gråa faran" (1997)
lillisaa Bitch!
22 september 2012 · 87 Inlägg

Är man student så är det inte billigt direkt

Mercedes W124 250D turbo "93b facelift" (1987)
thelaughingmadman
22 september 2012 · 711 Inlägg

lillisaa skrev:
Är man student så är det inte billigt direkt

Ja, juste, jag glömde att bil var en mänsklig rättighet.
Vem fan har råd med tre bilar som student? Du verkar ju leva gott nog redan, sen ska du ha en till bil?

Volvo 940 SE 2.3 "Den gråa faran" (1997)
saab_sonett Handledare
22 september 2012 · 1 481 Inlägg

lillisaa skrev:
Men asså vad är detta?! Ska ni fortsätta så gör det någon annanstans!!

Sen är inte en 540 intressant i och med att bara lilla 320 skulle gå på över 5000 i försäkring per år.

Tycker du att 5000/år i försäkring är dyrt ska du nog inte titta på BMW över huvud taget.

Senast redigerat av saab_sonett (22 september 2012)

Evildan
22 september 2012 ·

ekelund88 skrev:

Evildan skrev:

ekelund88 skrev:

autopower.se är din bmw vän på nätet gå in på model guiden och klicka dig in på e46/e39

men ja visst är det så då ts inte klargjort vilken årsmod så får man ta upp båda alternativen ...

och med första modellen av motor är en 520 tex direkt snabbare än en volvo 740 glt alltså nästan farlig att göra en omkörning med på en vanliglandsväg! enligt min mening därav förespråkandet av en lite starkare motor om man är intresserad av en bmw

Provat att läsa inlägg #1? då borde du veta vilken årsmodell och tillika motorstyrka/motorstorlek det handlar om, läs om dom bilarna som är aktuella för TS på autopower istället.
520 är inte "snabb" i ngn version, varvig och törstig, men slö så den blir trafikfarlig är den knappast om nu inte föraren är ett riktigt plattarsel och inte kan köra bil, men då spelar det ändå ingen roll vad det är för bil utan det är förarrelaterat.

ännu en av soprötterna som inte kan läsa svenska här på garaget ... jag skrev NÄSTAN + att enligt MIN mening vafan vet du om vad jag tycker din jävla pajas vad du tycker är föga intressant det var MIN åsikt

Försök att hålla dig till ämnet och bete dig på ett "normalt" vis, du har ofta besvär med att utrycka dig på ett trefligt och korrekt vis när du får mothugg, vad det beror på tänker jag inte spekulera i då det kommer att strida mot de regler som vi har på detta forum.
Hört utrycket "att kasta sten i glashus"?
Klarar man inte av att tillgodogöra sig enkel uppspaltad text som exemplevis text i just inlägg #1 ska man förmodligen tänka sig för hur man kastar sina stenar omkring sig?
Jag vet vad du skrev, därav att jag svarade på det viset jag gjorde.

Vill du bli mindre "missförstådd" som du verkar anse att du blivit bör du skriva inlägg ngt bättre utformade än just den vi nu helt ot diskuterar.
Din första mening i inlägget jag svarade på:

och med första modellen av motor är en 520 tex direkt snabbare än en volvo 740 glt alltså nästan farlig att göra en omkörning med på en vanliglandsväg!

Det saknas mer än ett ord samt meningsbyggnad i den meningen....kasta inte mera sten då du verkar vara en av just en av de illiterata "soprötterna" som du nämnde. Pajas!

Evildan
22 september 2012 ·

lillisaa skrev:

Evildan skrev:
Edit:
Dessutom ser det ut som du är van vid MB W124 och dess fartresurser så en 318i med sina 9.6s till 100km/h kommer nog kännas fullt tillräckligt wink

Haha tack, äntligen någon som förstår mig! big_smile
Ja, jag är van en slö 250D så för mig duger allt som är nyare än det känns det som smile

Jag har åkt mkt MBdiesel genom åren, mkt trevliga motorer, knallar generellt på långt och problemfritt.
Eftersom det är just BMW du söker och med vissa kriterier ska jag inte börja tjata om andra modeller eller andra märken, hade du velat ha ngt annat hade du antagligen börjat med att även räkna upp dessa.
Provkör de bägge motoralternativen samt en 520i, E39 är riktigt rymlig, tyst, bekväm men är ngt klumpigare än en E46, däremot kör du nu oljebrännande Panzerwagen så en E39 kommer ändå att kännas lika smidig som exempelvis min Punto i jämförelse smile

Bjork OEM <3
22 september 2012 · 6 957 Inlägg

Alla min vänner som nån gång ägt eller äger en E39a, allt från 523 till 540, ingen har varit problemfri om man säger så.
Vattenpumpar verkar vara standard att det pajar och törstiga som satan.

I detta fallet hade jag nog sneglat på E46, där får man se upp med rost, verkar väldigt vanligt samt ventilkåpspackningar. Tändspolar verkar även var en svag del men det är ju även slitagedelar så sånt får man ju byta nån gång under bilens livstid.

En e46a känns fräschare än e39a, det bästa du kan göra som jag säger till alla som letar bil, åk och prova, känn och kläm.

På garagets forum verkar det ju bara bli gnäll i trådarna.

Mvh Björk

OEM <3
IceEyes Varningar: För många..
22 september 2012 · 2 552 Inlägg

Evildan skrev:

lillisaa skrev:

Evildan skrev:
Edit:
Dessutom ser det ut som du är van vid MB W124 och dess fartresurser så en 318i med sina 9.6s till 100km/h kommer nog kännas fullt tillräckligt wink

Haha tack, äntligen någon som förstår mig! big_smile
Ja, jag är van en slö 250D så för mig duger allt som är nyare än det känns det som smile

Jag har åkt mkt MBdiesel genom åren, mkt trevliga motorer, knallar generellt på långt och problemfritt.
Eftersom det är just BMW du söker och med vissa kriterier ska jag inte börja tjata om andra modeller eller andra märken, hade du velat ha ngt annat hade du antagligen börjat med att även räkna upp dessa.
Provkör de bägge motoralternativen samt en 520i, E39 är riktigt rymlig, tyst, bekväm men är ngt klumpigare än en E46, däremot kör du nu oljebrännande Panzerwagen så en E39 kommer ändå att kännas lika smidig som exempelvis min Punto i jämförelse smile

Begreppet "riktigt rymlig" har aldrig stämt överens med äldre BMW-modeller, och inte heller E39 enligt mitt tycke.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang