Rquired
Allmänt envis
22 september 2012
· 12 512 Inlägg
SE skrev:
Evildan skrev:
jag anser dessutom att en så liten bil som en E46 känns bättre balanserad med den lättare 4cylindriga maskinen än med en tung 6cyl i fronten.
Haha, du anser det? Så 318 är bättre balanserad än 330? M3?
Nog om detta..
Om du endast ska åka billigt så är självklart 318 det du ska satsa på. Oavsett vad folk skriver så drar en 540 ordentligt mer bränsle än vad både 318, 320, 520 gör. Den som påstår något annat är insnöad.
Dock ska du vara beredd på att 318 är fruktansvärt slö. 320 är vad jag rekommenderar.
Evildan är inte ute och cyklar, sexans tyngd är märkbar jämfört med den mindre motorn.
Däremot är motorerna i E46 placerade så att tyngdpunkten hamnar en bit bakom framaxeln i bägge fallen, och tar man en titt under huven på bilarna så hade fyran däremot i princip kunnat placeras ytterligare lite längre bak i bilen och det utrymmet utnyttjar sexan. I praktiken är det inget man tänker på när man kör men vid en direkt jämförelse märks sexans extra tyngd av i vissa situationer om man är petig.
Jag tycker dock allt från 320i och uppåt likväl är roligare att köra än en 318i dels eftersom bakhjulsdriften kompenserar detta och dels eftersom sexans karaktär i sig är så mycket roligare än fyran.
Men ta Alfa Romeo som ett exempel, där är 156 med fyra klart trevligare längs en kurvig väg än V6 och V6 GTA just på grund av att tyngden ligger så långt fram i bilen (En bit över framaxeln) med de större motorerna. Alfa med sexa är fortfarande en riktigt rolig bil när vägen svänger, men här märks den extra tyngden av på ett helt annat sätt.
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.