Köpråd: BMW E46 318/320 eller BMW E39 520.

OpelP1
22 september 2012 · 1 412 Inlägg

IceEyes skrev:
Begreppet "riktigt rymlig" har aldrig stämt överens med äldre BMW-modeller, och inte heller E39 enligt mitt tycke.

Håller med faktiskt, ganska trång fram och bagageutrymmet i en kombi är förvånansvärt litet sett till storleken på bilen.

Senast redigerat av OpelP1 (22 september 2012)

Evildan
22 september 2012 ·

OpelP1 skrev:

IceEyes skrev:
Begreppet "riktigt rymlig" har aldrig stämt överens med äldre BMW-modeller, och inte heller E39 enligt mitt tycke.

Håller med faktiskt, ganska trång fram och bagageutrymmet i en kombi är förvånansvärt litet sett till storleken på bilen.

får lägga till "jämfört med E46"

Wicca
22 september 2012 · 886 Inlägg

Evildan skrev:

OpelP1 skrev:

IceEyes skrev:
Begreppet "riktigt rymlig" har aldrig stämt överens med äldre BMW-modeller, och inte heller E39 enligt mitt tycke.

Håller med faktiskt, ganska trång fram och bagageutrymmet i en kombi är förvånansvärt litet sett till storleken på bilen.

får lägga till "jämfört med E46"

Menar du att E46an är rymligare eller missförstår jag dig nu?

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead
OpelP1
22 september 2012 · 1 412 Inlägg

Wicca skrev:

Evildan skrev:

OpelP1 skrev:

Håller med faktiskt, ganska trång fram och bagageutrymmet i en kombi är förvånansvärt litet sett till storleken på bilen.

får lägga till "jämfört med E46"

Menar du att E46an är rymligare eller missförstår jag dig nu?

Han menar väl att E39 är rymlig jämför med E46.

_Lager
23 september 2012 · 191 Inlägg

Ja du issa vart ska jag börja. 3 serien är ganska ungdomlig. så om jag skulle köpa ens kulle jag kolla backvagns upphägningen vanligt att det rosatar sönder slits sönder pga att dom varit och sladdat.(Försökt drifta) Egen erfarenhet. Dom vill ju ha en tenden till att rosta fram i hjulhusen och kolla så det inte är vatten i oljan lr olja i vattnet. och lyssan efter ett klockande ljud i backvagnen Bmw orginal om dom Plågat den.

_Lager
23 september 2012 · 191 Inlägg

Min 318 som jag har just nu ligger mellan 06-08 i förbrukning. hellt ok. och kombin är mkt snyggare ja.

ekelund88
23 september 2012 · 2 656 Inlägg

_Lager skrev:
Ja du issa vart ska jag börja. 3 serien är ganska ungdomlig. så om jag skulle köpa ens kulle jag kolla backvagns upphägningen vanligt att det rosatar sönder slits sönder pga att dom varit och sladdat.(Försökt drifta) Egen erfarenhet. Dom vill ju ha en tenden till att rosta fram i hjulhusen och kolla så det inte är vatten i oljan lr olja i vattnet. och lyssan efter ett klockande ljud i backvagnen Bmw orginal om dom Plågat den.

backvagns upphängningen är ju fixad 01- har jag läst mig till nånstans så den pajar inte på dessa + att bmw har tagit dom flesta bakvagnsinfästningarna på garantin om du har orginal fälgar osv

Evildan
23 september 2012 ·

OpelP1 skrev:

Wicca skrev:

Evildan skrev:

får lägga till "jämfört med E46"

Menar du att E46an är rymligare eller missförstår jag dig nu?

Han menar väl att E39 är rymlig jämför med E46.

yeaopp, korrekt.

_Lager
23 september 2012 · 191 Inlägg

Jo. att dom har fixat det. men dom har endåa en tendens till att vilja rosta dära. och sen om dom tar det på garantin so man vill ju inte börja lämna in bilen. Man just har köpt.

Smajly
23 september 2012 · 3 059 Inlägg

Evildan skrev:

OpelP1 skrev:

Wicca skrev:

Menar du att E46an är rymligare eller missförstår jag dig nu?

Han menar väl att E39 är rymlig jämför med E46.

yeaopp, korrekt.

Ja mycket rymligare.. Bagaget i e46 touring e ju mindre än en handväska om man jämför med e39 touring..
Så mycket törstigare är inte e39'an jämför med e46.. allt beror ju på hur man framför bilen såklart..
Kan få en e46 att dricka mycket mer än en e39 om det skulle behövas..
Och fram skulle jag nog inte kalla e39 trång.. inte om man jämför med e46.. för då är e46 mindre.

Många talar utan egen erfarenhet i tråden..

ekelund88
23 september 2012 · 2 656 Inlägg

Smajly skrev:

Evildan skrev:

OpelP1 skrev:

Han menar väl att E39 är rymlig jämför med E46.

yeaopp, korrekt.

Ja mycket rymligare.. Bagaget i e46 touring e ju mindre än en handväska om man jämför med e39 touring..
Så mycket törstigare är inte e39'an jämför med e46.. allt beror ju på hur man framför bilen såklart..
Kan få en e46 att dricka mycket mer än en e39 om det skulle behövas..
Och fram skulle jag nog inte kalla e39 trång.. inte om man jämför med e46.. för då är e46 mindre.

Många talar utan egen erfarenhet i tråden..

fast få en e46 med samma motor och skick att dra mer än en e39 med samma motor och skick tordevara omöjligt om man kör lika dant wink

men ja e46an är som en liten skolåda jämfört med e39an som i jämförelse är ett slagskepp smile riktigt gott om plats i en e39

Grabber Dagdrömmare
23 september 2012 · 2 836 Inlägg

Vilken diskussion har ni dragit igång!  roll
Låt oss göra så här:
E46 ( 318 2002- "nya motorn" 143hk)
På plus sidan

- kostar mindre att äga (skatt + försäkring + bränsle förbrukning)
- färre sjukdomar än E39
På minus sidan
- en liten kombi
- problem med rost är vanliga
E39 ( 520 2001- "nya motorn" 15ohk)
På plus sidan

- lastar mer än E46
- inte lika grova rost problem som visa E46!
På minus sidan
- kostar mer att äga
- fler förekommande fel-sjukdomar
- ofta har gått mer än E46 med samma års modell

Sen vill jag inte gå på exakta siffror vad bilar drar eller kostar i förskärning då det mycket beror på var man bor o hur (körsträcka o körsätt) man kör.

Nej, E46 rymmer inte mycket men hur ofta kör man med full packning?

Senast redigerat av Grabber (23 september 2012)

BMW 318dT "Blöjexpressen" (2011)
jetta16v
23 september 2012 · 1 534 Inlägg

ekelund88 skrev:

Smajly skrev:

Evildan skrev:

yeaopp, korrekt.

Ja mycket rymligare.. Bagaget i e46 touring e ju mindre än en handväska om man jämför med e39 touring..
Så mycket törstigare är inte e39'an jämför med e46.. allt beror ju på hur man framför bilen såklart..
Kan få en e46 att dricka mycket mer än en e39 om det skulle behövas..
Och fram skulle jag nog inte kalla e39 trång.. inte om man jämför med e46.. för då är e46 mindre.

Många talar utan egen erfarenhet i tråden..

fast få en e46 med samma motor och skick att dra mer än en e39 med samma motor och skick tordevara omöjligt om man kör lika dant wink

men ja e46an är som en liten skolåda jämfört med e39an som i jämförelse är ett slagskepp smile riktigt gott om plats i en e39

Sen är ju komforten som natt och dag.

e46'an är rätt så skön att åka i om man jämför med t.ex. S60 eller Golf eller andra bilar i mindre mellanklassen.
Men e39'an är som att åka i ett luftskepp, den går så mjukt o bekvämt.

e39
+
*komfort
*utseende(i mitt tycke ett STORT plus då e39 är en av de vackraste karosser som tillverkats enligt mig)
*utrymme

e46
+
*mer ekonomisk(drar inte lika mkt bränsle jämfört med en e39 med likadan motor, dock inte så jättestor skillnad)
*går bättre(mindre vikt att släpa på=bättre acc)
*trevligare på småvägar, mindre vikt=smidigare(e39 trivs bäst på motorvägen)

Själv har jag en 523 och den rör på sig helt ok.
Att jag sen är skadad o vill ha mer effekt är en annan femma.
En 323/325 är helt ok bil skulle jag gissa på(utan att ha kört en e46 med den motorn)

En BMW skall dessutom ha en rak sexa, de låter såå gött när man drar på lite, kan inte jämföra med 4cyl..

Struntar du i körglädje och bara är ute efter att åka billigt, så gör en 318 jobbet väldigt bra.

Vill du kunna ha lite roligt då och då, njuta av motorljudet, men ändå ha rätt så stabil bränsleekonomi, satsa på x23/x25.
Kan inte säga så mkt om x28-motorn då jag inte kört en sån, men den lär prestera något bättre och också kanske dricka en mikroskopisk andel mer?

Kan säga som så, 523'an hade gått ca. 30.000 när den inhandlades och enligt färddatorn var genomsnittsförbrukningen 0,78l/mil, den hade förvisso mest gått på landsväg, men det är ändå helt klart godkänt..
Har åkt i en 320 tror den hade 150hk, tycker 523'an har trevligare karaktär(170hk)...

lillisaa Bitch!
24 september 2012 · 87 Inlägg

thelaughingmadman skrev:
Vem fan har råd med tre bilar som student? Du verkar ju leva gott nog redan, sen ska du ha en till bil?

Du tror inte jag har tänkt sälja dom två MB som jag har nu och byta till något nyare? Jag är less på att köra äldre bilar som brukisar, jag vill ha mig något nyare med mer komfort. Sen tycker jag inte du ska yttra dig om att jag verkar leva gott bara för jag har två bilar här på garaget.

Mercedes W124 250D turbo "93b facelift" (1987)
lillisaa Bitch!
24 september 2012 · 87 Inlägg

Okej, nu har ni fått mig att kolla lite på 325. Vad drar en sådan på ett ungefär? smile

Mercedes W124 250D turbo "93b facelift" (1987)
Grabber Dagdrömmare
24 september 2012 · 2 836 Inlägg

lillisaa skrev:
Okej, nu har ni fått mig att kolla lite på 325. Vad drar en sådan på ett ungefär? smile

0,90 - 0,95 blandat

BMW 318dT "Blöjexpressen" (2011)
steifan DR!FTT3KN!K3R
24 september 2012 · 10 427 Inlägg

Grabber skrev:

lillisaa skrev:
Okej, nu har ni fått mig att kolla lite på 325. Vad drar en sådan på ett ungefär? smile

0,90 - 0,95 blandat

Jag rullar ju 323 med äldre 2,5l-sexan och kan nog ev kunna påstå att den kan dra 0,90-0,95 också blandat så
det låter mycket rimligt wink När jag pendlade förut och körde mycket 70/90-väg låg snittförbrukningen på runt 0,85-0,90liter/mil med ofta "halvtung" gasfot. Dock ligger jag själv på 1,00-1,05 nu pga mycket stadskörning (fisa runt i 40km/h och stå still i säkert ett PAR minuter per km).

BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang