Trimma b230ft mot 400hk, hur mycket pengar går det på ungefär tro?

bjorlen Hobbyfotograf
21 september 2012 · 717 Inlägg

som rubriken lyder så ungrar jag hur mycket man behöver lägga ut för att få runt 400hk i en b230ft motor? och vad behövs för grejer? dom som gjort det och fått ut dom hästen hör gärna av er om vad för grejer ni gjort med era bilar...// Bjorlen

phille18
21 september 2012 · 179 Inlägg

Tänk på skillnaden mellan 400 hästar och 400 hållbara hästar.. Skiljer rätt bra i pris.

Skulle lägga säkert runt minst 40000:- bara motorn, o då ska man veta att ett insprutningssystem, mappning tillkommer, hela bränslesystemet, låda, koppling, svänghjul, e.v momentstag o massa mer tillkommer, OM det är i en volvo vi snackar.

O då snackar vi en orenoverad motor med orginalkolvar.

Senast redigerat av phille18 (21 september 2012)

Kör bara bakhjulsdrivet, annat är inte lönt!
Rojpen
21 september 2012 · 2 230 Inlägg

nu har ju inte jag dessa hästar men mitt mål är det samma och då ska jag göra detta.

Stakar å kolvar från SPM
I ordning gjord 531 topp
Lämplig turbo har själv T04e-50 antagligen lite i minsta laget.
E85
440cc spridare om dom räcker ananrs 680cc spridare.
Bmw ZF låda
ALu IC(beror på ditt ladd)
Alu kyl(inte ett måste)
Renovering av block, typ hona plana av lite osv, det vanliga.
Styrsystem (jag kommer ta MAxxecu mest troligen)
Porta grenrör eller eftermarknads för flödet.
Oljekyl om man inte redan har det.

så ja runt 50 000 lär det ju hamna. om inte mer

Senast redigerat av Rojpen (21 september 2012)

så kan det vara då det inte blev som det skulle
Zorgetz LaddTrycksMissbrukare
21 september 2012 · 125 Inlägg

jacka kolven, lufta kardan tunneln och ställ upp förgasar snöret = 404 hk på reservhjulet !..

Det är inte HK du vill åt utan NM.. smile

Lill-johan
26 september 2012 · 71 Inlägg

bygg inte på skit motorer!

Hit it side ways.
BMW E30 325 "2.9l Kompressor" (1988)
Nissan 200sx S14 "A.K Racing Team" (1998)
bjorlen Hobbyfotograf
26 september 2012 · 717 Inlägg

Haha, blir t5an ändå

Lill-johan
26 september 2012 · 71 Inlägg

varför inte t6a??????

Hit it side ways.
Nissan 200sx S14 "A.K Racing Team" (1998)
BMW E30 325 "2.9l Kompressor" (1988)
endorfinslaven
26 september 2012 · 671 Inlägg

Lill-johan skrev:
bygg inte på skit motorer!

Säger den som åker historiens värsta blårökande skit...
När dessa var nyare för en 15 år sedan så åkte jag dem och trodde BMW was it !
Knäckta vippor blårök topplockspackningar sprickor i toppar övertemp !
Ha ha
Nu är jag äldre och vet bättre och åker B230FT !
Hur många sådana däringa BMW har fått pisk på isbana sedan dess...
Kanske inte å svårt då ägarna mest står med öppen huv(rök) och inte får körtimmar !

FLindgren
26 september 2012 · 5 089 Inlägg

endorfinslaven skrev:

Lill-johan skrev:
bygg inte på skit motorer!

Säger den som åker historiens värsta blårökande skit...
När dessa var nyare för en 15 år sedan så åkte jag dem och trodde BMW was it !
Knäckta vippor blårök topplockspackningar sprickor i toppar övertemp !
Ha ha
Nu är jag äldre och vet bättre och åker B230FT !
Hur många sådana däringa BMW har fått pisk på isbana sedan dess...
Kanske inte å svårt då ägarna mest står med öppen huv(rök) och inte får körtimmar !

vart kom bmw ifrån?

\Lindgren
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
sacharias
26 september 2012 · 67 Inlägg

Ja, vart tror du de kom ifrån?

Volvo 240 Turbo "KP Racing" (1988)
Volvo 850 t5 "KP Racing" (1994)
Volvo 945 16v turbo "KP Racing" (1995)
Lill-johan
27 september 2012 · 71 Inlägg

haha, känsligt detta va! förstår du hur en motor fungerar och bygger rätt så händer inte dem problemen du tydligen fått ska du se! vippor är väl inte de bästa... men säg vad som är bra med b230? haha

Hit it side ways.
Nissan 200sx S14 "A.K Racing Team" (1998)
BMW E30 325 "2.9l Kompressor" (1988)
sacharias
27 september 2012 · 67 Inlägg

Vad är dåligt med B230?

Volvo 945 16v turbo "KP Racing" (1995)
Volvo 850 t5 "KP Racing" (1994)
Volvo 240 Turbo "KP Racing" (1988)
Volvofarfar
28 september 2012 · 1 312 Inlägg

sacharias skrev:
Vad är dåligt med B230?

Skulle åxå vilja veta vad som är dåligt med B230..

enligt mig en av dom slitstarkaste motorer som någonsin byggs...

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.
breesladd SKÅNING
28 september 2012 · 1 215 Inlägg

Volvofarfar skrev:

sacharias skrev:
Vad är dåligt med B230?

Skulle åxå vilja veta vad som är dåligt med B230..

enligt mig en av dom slitstarkaste motorer som någonsin byggs...

haha ja det skulle vara kul att veta, klart dom också pajar men det brukar ju vara efter att dom har fått gå utan vatten eller olja

Projekt:Volvo 244 GL blir TURBO Bilen som ALDRIG kommer bli 100% färdig
Volvo 244 GL, nu med Turbo "Reggad med B230FT" (1988)
Volvo V70 2.4D CLASSIC "Barnvagns räsern" (2007)
Lill-johan
29 september 2012 · 71 Inlägg

om han nu skulle ha 400 hk är de ju billigare och mindre jobb att bygga t6a!? men kan inte någon förklara vad som gör att b230ft är bättre än andra motorer?

Hit it side ways.
Nissan 200sx S14 "A.K Racing Team" (1998)
BMW E30 325 "2.9l Kompressor" (1988)
bjorlen Hobbyfotograf
29 september 2012 · 717 Inlägg

nu får ni fan ta och sluta...... ingen jävla diskutionstråd om vad för motor som suger eller inte!!!!!!!!!!!!!! håll er till ämnet och sluta snacka en jävla massa skit!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

volvojohan
29 september 2012 · 172 Inlägg

Som någon är inne på landar själva maskinrummet på säkert 50 ribbor beroende på hur mkt du kan göra själv (bearbeta topp osv)...

Sen så är det ju inte speciellt kul att ha en jävla massa krut å inga bromsar t.ex så uppgradering av dessa rekomenderas. Dock så hänger de mesta med länge beroende på körstil det är ju de allt handlar om.


Du bygger iallafall helt rätt maskin ... Lycka till.

endorfinslaven
29 september 2012 · 671 Inlägg

Lill-johan skrev:
om han nu skulle ha 400 hk är de ju billigare och mindre jobb att bygga t6a!? men kan inte någon förklara vad som gör att b230ft är bättre än andra motorer?

Ur vilken grotta kröp du ut big_smile
B230Ft hur många sådana finns det i landet på 1000-1300hk...
Jag pratar 4 cylinders 2,3 liter !

OK att F1 team på 80 talet tog ur 1300hk kortvarigt ur en BMW fyra.
Men detta var inga garagegrabbar med garagebudget.

Hur många B230FT finns med kinaaggregat och 400-800hk med originaltopp...

Ta en titt på B230ft toppen, andelen gods räcker till 5st lövtunna sköra BMW toppar.

Jag åkte dessa M20 o M30 motorer förr och då oftast i originalskick.
De gick sönder i originalskick !
Hur kan man då säga att det är bra prylar !

Senast redigerat av endorfinslaven (29 september 2012)

KolGruvan
30 september 2012 · 1 450 Inlägg

Ja skulle tippa på att de kostar några 100ingar att få ur så mycket häst ur en sådan motor, sen beror de ju på hur länge man vill de ska hålla också, kan ju ställa upp laddtrycket t 7 bar eller något så hinner man ju röra gasen en gång iaf:) farsans grupp a turbo hade 360hk i en b21Et, vet inte riktigt va mycket det kostade men par hundra tusen:)

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You
Volvo 242 "Mint Condition" (1982)
sacharias
30 september 2012 · 67 Inlägg

Vad tänker du med? De kostar ju inte ett par hundra tusen att ta ut 360 hk..

Volvo 850 t5 "KP Racing" (1994)
Volvo 240 Turbo "KP Racing" (1988)
Volvo 945 16v turbo "KP Racing" (1995)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang