Lönar det sig att trimma istället för att köpa "top of the range"?

baltis
27 september 2012 · 1 948 Inlägg

LocKtar skrev:

Malheus skrev:
De många inte tänker på att är KAROSSEN är uppstyvad för att klara högre hastigheter.

Att bygga bil som går fort rakt fram är rätt enkelt..bygga en som går fort i kurvorna är svårare.

Ptja, vet inte vad som e svårast på ett sportchassi, trimma motorn eller byta till coilovers och ställbara  saker i upphängningen.

Kan tänka mej att det gör sjukt mycket att bara byta ut upphängningen mot värre doningar och trimma motorn, så har du en bil som kan prestera bra.mot bilar i 500,000 kr klassen

Vilka bilar i 500k klassen? Mercedes s-klasse? big_smile

Sen är det ju så att vi pratar om att prestera lika bra som top of the line av samma kaross...
Känns som att du itne har något att tillföra i denna diskutionen smile tack och hej wink

DusanMandick Random Hero
28 september 2012 · 4 047 Inlägg

baltis skrev:

CHEEVA skrev:

DusanMandick skrev:

m3 är verkligen inte top of the line! m3 csl är top of the line. en sån får du ge 500,000 för, turbokonvertera en 328ci med lite roliga motordelar o rätt mapp så kör du ifrån den för halva priset. rakt fram iaf.....

en 328 med rolig masikn kostar inte ens hälften utav vad en csl gör ! slänger man på coils och kanske lite värre bromsar så går den riktigt bra på bana också, inte ens nu är du upp i vad hälften utav vad en csl kostar

ta tex en bmw 325 e36... väldigt lätt att plocka ut mycket effekt för små pengar

Vi stryker "top of the top of the line" bilarna smile dvs m3 csl, m3 gts, gt3 rs osv osv osv big_smile
CSL, specielt, har så högt värde pga samlar värdet...

Vad kostar en 325 e36 att bygga i ordning då? (jag är inte dryg, utan seriöst nyfiken)

Bil (fin kaross) - 20k?
Motor ~400hk - 20k???
Växellåda (antar att det är en m3 låda som gäller då?) - 7-8k???
Bakaxel - 10k?
Chassi - 8-9k (om alla bussningar e ok)?
Bromsar - 5-6k
Med tanke på att du kan få fin m3 e36 för 70k så känns det som att ekonomin blir tajt med ett bygge... och sen är det ju all tid som ska läggas ner.

Då min frågeställning handlar lite om vad som är mest lönsamt, så måste man ju räkna allafall 100kr/h på varje timme man lägger ner i garaget.


Och om ni vill diskutera med hur lite pengar ni kan köra ifrån en porsche på rak torr motorväg då kan ni starta en egen tråd big_smile

Har inte en 328 e36 samma låda som en m3 e36 ?

Dog food lid. Backwards
Audi S4 b8 (2010)
bosse50
28 september 2012 · 4 Inlägg

säg så här man får i princip aldrig igen pengarna när man bygger om en bil men när du köper en dyr bil så förlorar du också pengar men så kommer känslan av att det här har JAG gjort och det kanske inte kan mätas i pengar och så finns det ju bilar som just inte finns någon top of the line verision av men man kan göra en variant av den som överglänser andra häftiga bilar men för i sammanhanget små pengar men i slutänden har du ändå "förlorat" pengar ja dessa pengar. sensmoral: börja bygg låt din fantasi och bygglädje flöda och pengarna flöda du får ändå inga med dig dit du ska!
har själv byggt många sådana "idiot" projekt men så kul och tillfredsställande det är

torpis Forummoderator
28 september 2012 · 10 572 Inlägg

bosse50 skrev:
säg så här man får i princip aldrig igen pengarna när man bygger om en bil men när du köper en dyr bil så förlorar du också pengar men så kommer känslan av att det här har JAG gjort och det kanske inte kan mätas i pengar och så finns det ju bilar som just inte finns någon top of the line verision av men man kan göra en variant av den som överglänser andra häftiga bilar men för i sammanhanget små pengar men i slutänden har du ändå "förlorat" pengar ja dessa pengar. sensmoral: börja bygg låt din fantasi och bygglädje flöda och pengarna flöda du får ändå inga med dig dit du ska!
har själv byggt många sådana "idiot" projekt men så kul och tillfredsställande det är

Det beror på hur man går till väga.  Lämnar du in jobbet så kommer du gå back, gör du jobbet själv kan du gå jämnt ut om vi bortser från timlönen medan om du är lite finurlig och bygger två grenrör medans du ändå håller på, två insug mm kan få betalt även för timmarna.  Alltså hur händig och finurlig man är bestämmer prislappen på bygget.  Så det behöver inte kosta någonting alls att bygga sin egen drömbil om man har lite driv i sig. Allt beror på vem som håller i spakarna.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Richtenb
28 september 2012 · 1 365 Inlägg

Fast det stämmer ju ändå inte. Det beror ju helt på utgångsobjekt. Försök få en Honda S2000 att gå riktigt snabbt rakt fram, nästan omöjligt medan den redan orginal är sjukt snabb på bana.

I övrigt så tror jag TS har rätt. Man kanske inte får en bättre bil inom samma modell men sett till byggkostnaden tror jag man kan hitta en bättre bil för samma peng som man byggt upp sin bil för på blocket.


Malheus skrev:
De många inte tänker på att är KAROSSEN är uppstyvad för att klara högre hastigheter.

Att bygga bil som går fort rakt fram är rätt enkelt..bygga en som går fort i kurvorna är svårare.

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
ascona-tic
28 september 2012 · 1 496 Inlägg

Varför räkna timkostnad på sitt eget fritidsintresse?

Opel Ascona B "CIH Trionic turbo E85" (1977)
Opel Ampera (2012)
MeloveGolf Vw trimmare
28 september 2012 · 2 995 Inlägg

baltis skrev:
Personligen tror jag att det i 99,9% av fallen är BILLIGARE att köpa "top of the line" än att köpa en motorsvagare bil av samma modell och sedan försöka trimma upp den.

Oftast lönar de tsig att trimma även om det är bökigare etc, dom drar ofta mindre soppa, delarna är billigare och en service på en V10/V12 helst med kompressor eller bi-turbo kostar ungefär som att köpa en färdigbyggd turbo motor med 700hp.

Att spara pengar och äga en GTR/M5 V10/SRT V10 etc på vanlig knegar lön går inte drift och service/delar kostar fruktansvärt mycket att bygga en rak 6:a med massa hästar går för en rimlig peng med hyffsad driftsäkerhet..

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
breesladd SKÅNING
28 september 2012 · 1 215 Inlägg

jag personligen tycker att det är fan så mycke ballare/fettare med en äldre bil som går som satan än en ny som är orginal,

sen är det ju så att man får ju en ganska jävulsk bil om man nu köper en bil mellan 5-10000kr och sen lägger ner kanske 50-80000 på den jämnfört med en bil som är ny/nyare som är snabb frånbörjan men han känner sig nog lurad när han blir ifrån åkt av en bil som inte ens kostat halva av vad hans egen gjort

Projekt:Volvo 244 GL blir TURBO Bilen som ALDRIG kommer bli 100% färdig
Volvo 244 GL, nu med Turbo "Reggad med B230FT" (1988)
Volvo V70 2.4D CLASSIC "Barnvagns räsern" (2007)
baltis
28 september 2012 · 1 948 Inlägg

Är folk inte läskunnig?
1. Vi pratar om vad som är mest ekonomiskt, alltså måste ni ju räkna på minst 100kr/h på all tid ni lägger ner oavsett hur skojj ni tycker det e...
2. Det handlar om att bygga om samma bil bilmodell som den ni jämför med! Skiter fuöötständigt i om era Volvo kör ifrån en Audi...

Känns som att ingen fortfarande har kunnat presentera ett vettigt förslag, borde alltså betyda att det lönar sig att köpa det värsta på en gång.

baltis
28 september 2012 · 1 948 Inlägg

ascona-tic skrev:
Varför räkna timkostnad på sitt eget fritidsintresse?

Därför att jag inte har något intresse i att skruva? Jobbat då hellre och lämnar in till någon kunnig, hela denna tankeställning e nog egentligen menad till en äldre publik som varken har tid, ork, intresse eller möjlighet att skruva.

baltis
28 september 2012 · 1 948 Inlägg

Dusanmandik, jo det stämmer nog bra, men vad har det med saken att göra? smile
Och var det det ända du kunde kommentera/tillföra? Haha smile

dappe89
28 september 2012 · 172 Inlägg

Vill du bara ha en snabb billig bil så kolla turbokonverterade beemers på blocket, annars köp en evo och fixa motorn lite så drar du allt på gatan.
Har läst vad du tycker om att räkna tim kostnaden i "fritidsintresse" men tycker ändå det är så jävla fel.

baltis
28 september 2012 · 1 948 Inlägg

dappe89 skrev:
Vill du bara ha en snabb billig bil så kolla turbokonverterade beemers på blocket, annars köp en evo och fixa motorn lite så drar du allt på gatan.
Har läst vad du tycker om att räkna tim kostnaden i "fritidsintresse" men tycker ändå det är så jävla fel.

Läskunnig? Evo? Ska jag köpa e lancer 1.6 och bygga om då?... Bara för det e så skojj...

Har du läst? I så fall tar jag tillbaka det där om att inte vara läskunnig, du e bara riktig korkad smile

Evildan
28 september 2012 ·

Nej, jag är ytterst tveksam till att det går att bygga en värre bil av samma modell till en lägre kostnad än det kostar att köpa en "top of the line" direkt, givetvis inberäknat all tid och delar det går åt.

Klart man kan bygga sig en simpel Volvo 740turbo rätt billigt jämfört med vad det kostar att köpa en färdig i fint skick, men då är inte den värdefulla tiden inräknad, det tar trots allt några timmar att införskaffa/demontera/plocka ihop en sådan med likvärdiga/värre detaljer.

baltis
28 september 2012 · 1 948 Inlägg

Evildan skrev:
Nej, jag är ytterst tveksam till att det går att bygga en värre bil av samma modell till en lägre kostnad än det kostar att köpa en "top of the line" direkt, givetvis inberäknat all tid och delar det går åt.

Klart man kan bygga sig en simpel Volvo 740turbo rätt billigt jämfört med vad det kostar att köpa en färdig i fint skick, men då är inte den värdefulla tiden inräknad, det tar trots allt några timmar att införskaffa/demontera/plocka ihop en sådan med likvärdiga/värre detaljer.

TACK! äntligen en person som kan läsa och förstå big_smile

Men e fortfarande väldigt nyfiken på om någon där ute kan motbevisa mitt och nu även evildan's påstående...
Kom även med receptet då... smile

LocKtar Herr
29 september 2012 · 1 722 Inlägg

Hmm, finns säkert någon färdigtrimmad supra med uppgraderad upphängning för en småsumma mot vad det skulle kosta att köpa en med samma väghållning och motor.

There's no need to fear, UNDERDOG is here!
SportPilot Ubåtsingenjör
29 september 2012 · 7 232 Inlägg

baltis skrev:

Evildan skrev:
Nej, jag är ytterst tveksam till att det går att bygga en värre bil av samma modell till en lägre kostnad än det kostar att köpa en "top of the line" direkt, givetvis inberäknat all tid och delar det går åt.

Klart man kan bygga sig en simpel Volvo 740turbo rätt billigt jämfört med vad det kostar att köpa en färdig i fint skick, men då är inte den värdefulla tiden inräknad, det tar trots allt några timmar att införskaffa/demontera/plocka ihop en sådan med likvärdiga/värre detaljer.

TACK! äntligen en person som kan läsa och förstå big_smile

Men e fortfarande väldigt nyfiken på om någon där ute kan motbevisa mitt och nu även evildan's påstående...
Kom även med receptet då... smile

ska man räkna in tid osv så är det självklart att de inte går .... men nu är själva skruvandet ett intresse många har också ! så att räkna in de är sjukt sen får du tycka att jag är korkad om du vill

men jag hävdar fortfarande att jag kan bygga en vassare 325 e36 än en m3 e36 för mindre pengar än vad m3an kostar ... och ja då har jag räknat med bromsar coils osv också ! Men det är nog bara bmwn man kan göra de med, då det är ett jävligt bra utgångsmaterial. Sen är en m3 en m3 de går inte blunda för ! M bilarna är härliga

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Aerodynamik ...
29 september 2012 · 7 120 Inlägg

Nej, det tror jag inte. Ta Impreza som exempel, en WRX kostar ungefär 40 000:- mindre än en STI om man tar en -03 somm rullat runt 10 000mil.
Visst kan du få den att gå snabbare rakt fram med trim för den summan som skiljer mellan bilarna men du saknar den 6-växlade lådan, de stora bromsarna, smidda motorn,  allt som skiljer i chassit, utseendet osv osv så det lär bli mycket dyrare i slutändan om man skulle bygga om den.

Eddy Galen, inte dum.
29 september 2012 · 1 324 Inlägg

Det jag märker är att man försöker dra alla bilar över en kam (höhö)

Det lönar sig att trimma beroende på vad för bil man köper från början såklart!

en 325 med 500hk kan man väl komma undan med 20k (om man tar bottenskrapet av trimgrejor) då grunden av motorn är välbyggd. styvare chassie kan man fixa rätt lätt med fjäderbensstag, coilovers, etc, eventuellt svetsa förstärkningar bakom brandväggen fram och mellan baksätet och bagaget.

Tar du en evo 1-6 och vill trimma till 500hk så kostar det bra mycket mer! då kanske chassiet redan är någorlunda bra, men du kommer behöva byta det mesta i motorn! 50k+ skulle jag tippa för att få det att lira väl, då växellådan också måste förstärkas.

Det beror på vad man jämför med också, försöker du få en standardbil-modell gå som sportmodellen? (då t.ex. 325 -> m3) eller har du t.ex. en budget på 200k och undrar om du får mer prestanda för pengarna om du bygger bilen själv än att köpa en som redan kostar så mycket?

Basically: Om man bara tar pengar-för-prestanda faktorn i räkning så handlar det 95-X=% om vad för bil man börjar med och vilket mål man vill nå.

X=prestandanivå

Caffe
29 september 2012 · 1 436 Inlägg

Hela frågeställningen är ju störd.

Ur ett rent ekonomiskt perspektiv ska man varken köpa M3a eller trimmad 325a utan typ en skoda fabia eller liknande. Och om man vill ha en "rolig bil", varför ska man då räkna vad som är lönsammast? Om lönsamhet är mest roligt per nedlagd krona så går det inte att komma fram till ett rätta svar då vissa tycker det är kul att skruva medan andra bara vill köra.

Jag tror TS har lite ångest över sin M3a (eller rättare sagt kostnaden för den) och försöker rättfärdiga det med en frågeställning så snäv att han hoppas få stöd för sin tes att den som trimmar standardbilar är dum i huvudet och de som kör motorstarka fabriksbilar är klokast...

/C

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang